Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbiler vrakes i bøtter og spann

Startet av Bondeknøl, onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

« forrige - neste »

Cougar

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:37

* Å kjøpe nytt batteri til Egolf: 280000,-
* Å reparere bilen via forsikringsselskapet med bare ny batterikasse (en klump aluminium): 107000,-
* Å reparere bilen med brukte deler (brukt batterikasse og brukt batteri): 70000,-

Altså, hvordan i Satan kan man forlange mer penger for en batterikasse (uten batteri) inkludert arbeid, enn en brukt batteripakke og batterikasse som da må koste langt over 300000 helt nytt? Her tar åpenbart verkstedene for godt betalt av forsikringsselskapene. Trolig fordi forsikringsselskapene har en avtale med verkstedet og ikke ofte nok stiller spørsmål rundt taksten de får av verkstedet.

Forstår fortsatt ikke hvordan reparasjonen kom på 70k når brukt batteri koster 20k (Det ligger i øyeblikket 2 stk på bruktdel.no)
Må sies at jeg så ikke programmet, ble det byttet mer enn batteri?
Det er ufattelig at det skal koste 50k å bytte batteri, det er ikke akkurat rocket science dette.
2019 Ioniq El + mange andre biler

jlan

Sitat fra: Cougar på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:23
Forstår fortsatt ikke hvordan reparasjonen kom på 70k når brukt batteri koster 20k (Det ligger i øyeblikket 2 stk på bruktdel.no)
Må sies at jeg så ikke programmet, ble det byttet mer enn batteri?
Det er ufattelig at det skal koste 50k å bytte batteri, det er ikke akkurat rocket science dette.
De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

Hadde nok vært lettere å reparere Volkswagen biler hvis det ikke hadde vært for 'component protection' hvor alle avanserte deler med en form for MCU/kontroller implementert må kodes inn ett eller flere steder i bilen for at de skal kommunisere.

Det er jo for å gjøre det vanskeligere for slakting av stjålne biler, men nå finnes det eksperter i 'gamle østblokkland' som 'låser opp' komponenter. Var egen tråd hvor en satt inn ny NAVI og AID i sin e-Golf. Så kunnskapen om det, er nå også utenfor VAG...

Rart at slik låsing er lov etter EU regelverk for det bremser vel fri konkurranse mellom merkeverksteder og uavhengige verksteder, men ligger vel i ideologien om å gjøre det vanskeligere for de kriminelle.

Å bytte komplett batteripakke krever en del for å programmere den inn etter montering.

Flere har forsøkt å få et FL300 batteri inn i en eldre e-Golf, men gitt opp da det stoppet på programmering biten. Tenk hvor mange e-Golfer som kunne fått lenger levetid ved at de kunne 'overtatt' batteripakke fra en annen skadet bil med uskadet batteri.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: jlan på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:42De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.

Med de deleprisene så er det heftig mye i arbeid for å ende opp i rundt 70.000,-.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

#34
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:08
Med de deleprisene så er det heftig mye i arbeid for å ende opp i rundt 70.000,-.
Vanskelig å bedømme når de ikke viste hele fakturaen. Det er vel endel moms også.

Jeg kjenner til en sak med en høyspenning jordfeil på en e-golf (uten påført skade), det kostet rundt 25000 å fikse hos Møller. De byttet høyspenningskablingen tror jeg.

Se også denne:
Sitat fra: rlnd på fredag 02. oktober 2015, klokken 12:19
Noen andre som har fått innkalling for bytte av høyspentbatteri (93a8)? Jeg fikk epost av Møller nå med time i slutten av november, de skal bruke 2 hele dager på jobben. ...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electrix på onsdag 06. januar 2021, klokken 21:12
Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.

Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.

I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.

Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.

Her har Electrix mange gode poenger! Programmet var interessant, men både tendensiøst og unyansert. En kunne tro at denne problematikken gjelder bare elbiler, men det gjør den jo ikke. Hadde gjerne sett at programmet gikk mer inn på de ekstreme prisene på deler. Etter å ha kjøpt nye bildeler i flere tiår, har jeg aldri opplevd slike ekstreme priser (men er ikke ukjent med det). Utnytter bransjen at det kreves nye deler i en del situasjoner og er forsikringsselskapene nyttige idioter som lar en slik praksis eksistere? Vi vet jo alle hvor regningen til slutt havner!

Programlederne fokuserte veldig på at bilene destrueres. Jeg vil anta at det meste av brukbare deler plukkes før bilene går i pressa. Men det visste kanskje ikke de to programlederne noe om, eller lot som at de ikke visste det. Om alle gode deler blir tatt vare på (inklusive batterier), så ble jo hele poenget med programmet punktert (og det vil man jo ikke)!

Ferry

Sitat fra: jlan på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:42
De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.

+MVA i tillegg? Det blir nesten 40k. Fremdeles et stykke igjen til 70k, men. 3 dager á 7,5 t á 1500,-  Er det så mye jobb?
På BMW i3 var det snakk om å kunne oppgradere batteriet for 7000€. Det framstår som et røverkjøp i forhold. Vet ikke om det ble gjort i Norge, så sammenligningen er kanskje ikke så god.
Tar det så lang tid å bytte et batteri da? Er det ikke "bare" å heve bilen, kjøre under en løftebukk, skru løs en del skruer, koble fra en kontakt og evt. et par rørkoblinger og deretter senke det ned. Og motsatt for å få inn et nytt. Skulle ikke forundre meg om det er gjort på en time med riktig utstyr og trent personell.

Ferry

Sitat fra: Jarle Wiggen på torsdag 07. januar 2021, klokken 11:58
AutoAC.NO er ett lite verksted med to personer i Asker som benytter brukte deler på nyere biler ved reparasjon av AC og Varmepumper på el-biler og vanlige biler.

:+1: Noterer meg navnet, for framtidig bruk om jeg skulle trenge.

Speeder

Finnes det statistikk noe sted over vrakede biler og dere alder?
Det hadde vært kjekt å kunne sammenligne El mot andre drivlinjer direkte.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

lars667

Sørgelig arbeid av NRK. Her kunne de gått inn på det generelle sløseproblemet, ev. undersøkt om dette er et stort problem i det store og hele, og om vraking av kollisjonsskadde biler har nevneverdig å si for klimaregnskap. I stedet ser jeg nå reportasje og artikkel bli delt flittig av elbilhatere over hele landet. Der går det inn i det samme sammensuriumet av halvseriøse og useriøse artikler/overskrifter fra Nettavisen osv. Det er slik sett med på å opprettholde narrativet om elbil som klimaversting, i stedet for å gå i dybden på en interessant problemstilling.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Amatøren

Sitat fra: Ferry på fredag 08. januar 2021, klokken 00:22Er det ikke "bare" å heve bilen, kjøre under en løftebukk, skru løs en del skruer, koble fra en kontakt og evt. et par rørkoblinger og deretter senke det ned. Og motsatt for å få inn et nytt.

Dessverre ikke så enkelt på Volkswagen.

Som jeg skrev tidligere så har deler med MCU (mini computer innebygget og tilkoblet databussen i bilen) component protection som egentlig skal forhindre at stjålne deler monteres inn i biler i 'bakgårdsverksteder'.

Delene skal dermed programmeres inn av autoriserte verksteder, for å kommunisere og bilen skal virke. Nå har noen lært seg å komme rundt dette på noen deler.

AID og NAVI oppgradering.

Også en svensk side om AID.

Forsøk på batterioppgradering.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Cougar

#41
Ligger en video her hvor høyspentkabler byttes på en eGolf, ser ikke ut til å ta veldig lang tid.
https://www.youtube.com/watch?v=OSQii5aT_dg
Regner med at om verkstedet har utstyret for programmering/koding av deler, burde dette være kjapt gjort.
(Har de ikke utstyret får de jo ikke gjort det, uansett tidsbruk  8) )
Det kan ta lengre tid på andre biler, f.eks på Ioniq hvor batteriet er over bakstillingen, så endel mer demontering er påkrevd. Uansett ikke 3 dager  :D
2019 Ioniq El + mange andre biler

Electric cars in Norway

#42
Ja det stemmer :+1: :+1:
På eGolf ligger batteriet greit til. Enkel demontering. Ioniq er helt forferdelig ift batteri demontering. Men fin bil da :+1: :+1:

Fin video her ift eGolf

https://insideevs.com/news/328648/volkswagen-e-golf-battery-removal-video/

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 08:36
Sørgelig arbeid av NRK. Her kunne de gått inn på det generelle sløseproblemet, ev. undersøkt om dette er et stort problem i det store og hele, og om vraking av kollisjonsskadde biler har nevneverdig å si for klimaregnskap. I stedet ser jeg nå reportasje og artikkel bli delt flittig av elbilhatere over hele landet. Der går det inn i det samme sammensuriumet av halvseriøse og useriøse artikler/overskrifter fra Nettavisen osv. Det er slik sett med på å opprettholde narrativet om elbil som klimaversting, i stedet for å gå i dybden på en interessant problemstilling.

Ser det :police: :+1: men slikt må vi regne med. Det er meninger i alle retninger om elbiler :( >:( >:(

Ketill Jacobsen

Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA