Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbiler vrakes i bøtter og spann

Startet av Bondeknøl, onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

« forrige - neste »

Bondeknøl

Les denne artikkelen. Er skremmende at vi vraker så nye biler, og skremmende at vi bruker og kaster så mye! Ingen tvil om at en telefon til skraphandleren kan være veldig lønnsomt når vi trenger nye deler til bilen.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Cougar

Dette gjelder ikke bare elbiler, selv om det er fokuset i artikkelen. Delepriser/arbeidspriser på nye biler, uavhengig av drivstofftype gjør at de fort blir vraket istedenfor reparert.
En ting som heller ikke blir fokusert på i artikkelen er fastsettelse at priser på brukte deler. Jeg har flere halvgamle hobbybiler og bruker av nødvendighet brukte deler, da nye kan være vanskelig å få tak i.
Jeg opplever da ofte at prisen på brukte deler er veldig høy, noen ganger opp mot det delen koster ny (om den var tilgjengelig).
Det virker som om det er "tenk på ett tall" når bruktpriser settes.
2019 Ioniq El + mange andre biler

goggo

Endelig tar noen tak i dette, det belyser hvor stor makt bilfabrikantene og importørene har over både forsikringsselskaper og oss sluttbrukere.

Jeg ønsker meg mange selvstendige og frittstående elbil verksteder over hele landet, og at myndigheter og forsikringsselskaper jobber hardt for å gi disse gode vilkår.

Dessuten burde det være en eller annen form for lovgivning/priskontroll på nye bildeler, hvorfor er det ingen som gjør noe for å få slutt på disse ågerprisene vi har nå?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Bondeknøl

Enig i at delepriser er enormt høye, og det kommer frem av artikkelen.
Er det deleprisene som gjør at nesten nye biler vrakes?
Kanskje de enorme deleprisene som bilfabrikantene setter er en form for svindel?

hanche

#4
Det faktum at nye elbiler er momsfrie mens reservedeler ikke er det, bidrar formodentlig (selvsagt?) til en større tendens til å vrake elbiler. (Lagt til senere: Jeg ser nå at artikkelen på NRK løfter frem det samme poenget.)

Jeg har min egen historie her: På vei til fjellet før påske i 2018, traff jeg en buss i bakenden da han stoppet på E6 for å slippe av en passasjer. Og det viste seg å være spesielt glatt på stedet, så jeg hadde ingen sjanse til å unngå kollisjonen. Jeg traff bussen i gangfart, omtrent. Siden bussen er ganske høy, var nesten all skaden helt øverst på fronten av min bil. Krøllet panser og skjermer, kjølevæske rant ut, og noen dingser øverst i motorrommet ble flyttet litt på. Det viste seg at prisestimatet på reparasjonen var omtrent lik bruktbilverdien, så forsikringsselskapet kjøpte vraket av meg. Den gode nyheten er at bilen er på veien igjen, i følge motorvognregisteret.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

vitty

Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn. Det syntes jeg er kritikkverdig av en statseid kanal. Kjenner jeg blir provosert av å støtte elbiler gjennom momsfritak og bomfritak samtidig som jeg betaler for artikler som dekrediterer elbiler uten at de tar seg tid til å legge frem tallene som viser at dette stemmer.

Korriger meg gjerne hvis jeg har oversett noe i artikkelen/dokumentaren.

Jeg syntes også det burde være momsfritak på deler til elbil og kanskje til og med momsfritak på arbeid på elbil så lenge vi har momsfritak på elbil.

hanche

#6
Sitat fra: vitty på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn.
Det går vel ganske klart frem av reaksjonen til bilopphuggeren, som tross alt har noen års erfaring med temaet. Men det hadde vært bedre om de hadde gravd opp noe ordentlig statistikk også.

Det med at man ikke anvender brukte deler så lenge nybilgarantien gjelder, burde jo gjelde fossilbiler også. Dermed er det vel bare moms-effekten som kan forklare at flere nye elbiler skrotes, dersom det virkelig er slik.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Cougar

Sitat fra: hanche på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: vitty på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn.
Det går vel ganske klart frem av reaksjonen til bilopphuggeren, som tross alt har noen års erfaring med temaet. Men det hadde vært bedre om de hadde gravd opp noe ordentlig statistikk også.

Det med at man ikke anvender brukte deler så lenge nybilgarantien gjelder, burde jo gjelde fossilbiler også. Dermed er det vel bare moms-effekten som kan forklare at flere nye elbiler skrotes, dersom det virkelig er slik.

Helt enig, hele artikkelen virker som kjapp synsing fra journalistens side.
Det eneste jeg fant av statistikk var dette:
I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys"
Det hadde vært interessant å se litt mer på tallene som åpenbart ligger i Vraksys:
F.eks hvor mange bensin/diesel-biler nyere enn 5 år ble vraket i samme tidsrom, og så sammenholdt dette mot den totale bestanden av biler splittet opp på forskjellig drivlinje.
Dette ville vel krevd litt mer jobb av journalisten kanskje?
2019 Ioniq El + mange andre biler

Cougar

#8
Jeg stusset på en annen ting i artikkelen: De "reddet" en 2016 eGolf fra pressa ved å bytte komplett batteri.
Denne jobben kom på 70.000 kr ifølge artiklen.
Ett kjapt søk på bruktdel.no viser ett par batterier til 20.000 kr.
Brukte de virkelig 50.000 i arbeidspenger på å bytte dette batteriet??
Ikke rart bilene blir vraket da..

Edit: bruktdel.no blander sammen batterier til Golf GTE (hybrid) og eGolf, har rettet prisen nå
2019 Ioniq El + mange andre biler

JorgenM

Finner tall på dette med vrakpant på SSB, men har ikke funnet noen god oversikt, så det blir endel søking.


F.eks ble 79 stk av Tesla-parken vraket i 2019 mot 13621 stk for Toyota. Mye av forklaringen er selvfølgelig at det finnes ti-tusenvis av gamle Toyota der ute...

https://www.ssb.no/statbank/table/07845
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Thomas Parsli

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10
Les denne artikkelen. Er skremmende at vi vraker så nye biler, og skremmende at vi bruker og kaster så mye! Ingen tvil om at en telefon til skraphandleren kan være veldig lønnsomt når vi trenger nye deler til bilen.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Eksempelet i saken gjelder batteriet på en eGolf fra 2016, en bil som er 4-5 år gammel.
Da gjenstår det muligens noen måneder på reklamasjonsretten og 3-4 år på batteri-garantien.

* Forventer man at VW skal gi garanti på et brukt batteri, kjøpt av 3. part?
* Forventer man at bruktprisen på batteriet ikke øker hvis det skal godkjennes av VW?
* Hva ville du betalt i forsikring, hvis du fikk brukte deler uten garanti?
* Hva ville du betalt for en brukt eGolf med byttet batteri uten garanti?

Jeg er helt for å brukt brukte deler der det er mulig, men det medfører en rekke problemer som bør diskuteres ordentlig.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

#11
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:31
Enig i at delepriser er enormt høye, og det kommer frem av artikkelen.
Er det deleprisene som gjør at nesten nye biler vrakes?
Kanskje de enorme deleprisene som bilfabrikantene setter er en form for svindel?

Er jo ikke bare deleprisene som er høye, men og verkstedpriser. Det er jo dyrere å levere bilen inn til et verksted der folk med yrkesskoleutdanning jobber, enn å få en IT-tekniker med 3 eller 5 år høyskoleutdanning på besøk. Sertifiseringer og etterutdanning er nok fort like store kostnader

Mesteparten av kostnaden er riktignok til firmaet vedkommende er ansatt hos, og teknikeren/bilmekanikeren sitter som regel igjen med smuler av dette. Verkstedet krever selvsagt verksted med god plass og dyrt verktøy, men teknikeren har gjerne en PC full av svindyr programvare ombord. Og har kanskje fancy adresse som koster mer per m2 enn verkstedlokalet.

Poenget er ikke å påstå at mekanikeren tjener for mye, som sagt skriver jeg at firmaet stikker av med brorparten av pengene, men skulle jo tro lønnsnivået pga forskjell i utdanningsnivå skulle tilsi merkbare forskjeller i pris. Men så er vel kanskje ikke utdanningsnivået gjenspeilet i lønnsnivået.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#12
Ja, det er på NRK1 nå og det bør alle se. :+1: :+1: Jeg liker den folierte metall/sølv som Jan Thomas har, broombroom :+1: :+1: :+1: :+1:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Klarer de å redde egolfen for under kr 107`?


Electrix

Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.

Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.

I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.

Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electric cars in Norway

#14
Electrix :+1: :+1: Mange gode poenger  :+1: :+1:

Jeg tror de i NRK klarer å redde egolfen for under kr 107 tusen.

Gjenbruke bildeler er bra :+1: :+1: men det skal være trygt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA