Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken bil?

Startet av amvi, tirsdag 05. januar 2021, klokken 21:11

« forrige - neste »

amvi

Hei!
Har startet i ny jobb med lengre kjørevei. Har til nå vært storfornøyd med min e-golf 2015. Når det nå blir 74 km t/r til jobb, så trenger jeg en bil med lengre rekkevidde. Har ikke mulighet til å lade på jobb.
Ser for meg å kjøpe en bil med større bagasjerom og plass til barnevogn etterhvert. Ønsker også å ha mulighet til å bruke den til kjøreturer til fjellet (150 km en vei) og bilturer på sommeren.

Det optimale med tanke på design, rekkevidde og plass hadde vært Audi e-tron eller BMW ix3, men det blir nok et par hundre tusen for dyrt..
Har tenkt på Kona eller E-niro. Nissan Leaf er ikke aktuelt. Trenger ny bil snarest, så kan ikke vente på ID.4 eller andre bestillingsbiler. Ser for meg å kjøpe brukt. Stort verditap rett etter nybilkjøp?

Noen som har tanker eller anbefalinger å komme med?
e-Golf 2015
BMW iX3 2021 - bestilt

RJK

Trenger du plass, er E-Niro et bedre valg enn Kona. Ytelsesmessig er de temmelig lik, men Kona er hakket mindre strømtørst. Men de dekker rekkeviddebehovet ditt uten problemer.

Selv endte jeg opp med Kona fordi jeg liker utseendet bedre. Noen små forskjeller er det, men intet som bør bety allverden, foruten som sagt utseendet og plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

#2
Hvis du trenger mer bagasjeplass en e-Golf ville jeg valgt e-Niro.

Jeg endte opp med Kona fordi den var litt billigere enn e-Niro og fordi den har; HUD, elektrisk justerbart sete på passasjersiden og infotainment høyere opp på dashbordet. Likte også utseende litt mer. Mange småting tippet i favør av Kona, men jeg merker at det er på bekostning av plass. Har plass til barnevogn, men den er liten (Brio Smile) og den tar ca 3/4 av plassen. Både Kona og e-Niro har høyere lydnivå ved kjøring enn e-Golf. Mest merkbart over 70 km/t. Greit å være klar over det.

Vil du ha billigere bil og kan gå med på litt mer kompromisser kan du se på MG ZS EV.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Barid Bel

#3
Ikke glem Kia Soul. Disse tre (kona, Niro, soul) er samme bil teknisk sett, der kona har litt lengre rekkevidde men er mindre, soul har mindre bagasjerom enn Niro men er ellers ganske lik, og Niro er størst og dyrest. Vi kjøpte Niro og er veldig fornøyd, plassen var viktigst for oss. Pendler 240km motorvei - vel en gang i uka nå - og har fortsatt godt å gå på.

edit: Jeg gjorde en elendig jobb med å lese forspørselen din på mobilen. Niro er alternativet du vil se på:)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Moas

#4
Jeg har Kona selv, men jeg lurer på om rekkevidden er kanskje litt "overkill" her?

I forhold til størrelsen så kan kanskje MX 30 være aktuelt? Det er en mye mer "premium" bil også med fantastiske lys i disse mørketider. Den er såpass billig at man like gjerne kan leie seg en bil når man trenger langtransport en sjelden gang. Støy er heller ikke et problem på Mazdaen.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elektro12

Sitat fra: Moas på onsdag 06. januar 2021, klokken 08:11
Jeg har Kona selv, men jeg lurer på om rekkevidden er kanskje litt "overkill" her?

I forhold til størrelsen så kan kanskje MX 30 være aktuelt? Det er en mye mer "premium" bil også med fantastiske lys i disse mørketider. Den er såpass billig at man like gjerne kan leie seg en bil når man trenger langtransport en sjelden gang. Støy er heller ikke et problem på Mazdaen.

Hadde de bare klart å fått vanlige dører bak på den...

batterimannen

#6
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Moas på onsdag 06. januar 2021, klokken 08:11
Jeg har Kona selv, men jeg lurer på om rekkevidden er kanskje litt "overkill" her?

I forhold til størrelsen så kan kanskje MX 30 være aktuelt? Det er en mye mer "premium" bil også med fantastiske lys i disse mørketider. Den er såpass billig at man like gjerne kan leie seg en bil når man trenger langtransport en sjelden gang. Støy er heller ikke et problem på Mazdaen.

Hadde de bare klart å fått vanlige dører bak på den...

Ville ikke anbefalt MX 30 om man snart blir barnefamilie og trenger plass til barnevogn og sannsynligvis bakovervendte barneseter.

e-Golf har 341 liter bagasjerom
MX 30 har 366 liter
ZS EV har 448 liter
e-Niro har 451 liter
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

amvi

Takk for svar!

På grunn av bla.a. design er ikke Kona eller E-niro aktuelt å kjøpe for samboeren min (han er allerede noe skeptisk til å kjøpe elbil som hovedbil  ;D). Etter gjennomgang av pris og økonomi har vi kommet frem til at vi kan kjøpe Audi e-tron eller BMW ix3. Så nytt spørsmål: e-tron eller ix3?
Kan vente noen mnd. på bil da jeg akkurat klarer meg med e-golfen til/fra jobb.
e-Golf 2015
BMW iX3 2021 - bestilt

Thomas Parsli

Sitat fra: amvi på mandag 11. januar 2021, klokken 17:44
Så nytt spørsmål: e-tron eller ix3?
Kan vente noen mnd. på bil da jeg akkurat klarer meg med e-golfen til/fra jobb.

Tror ikke du får en iX3 til påske?

Jeg ville prøvekjørt begge og vurdert bagasjeplassen nøye før jeg bestemte meg! Vurderer dere plutselig ny bil, til rundt 600.000,-?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

amvi

Ja, skal prøvekjøre e-tron denne uken og sendt forespørsel om ix3. Har sjekket med forhandler ang. e-tron. Får ny e-tron 50 levert mai-juni til 626.000 med det utstyret vi har behov for om vi bestiller nå. Skal sjekke med Bavaria ang. ix3.

Ja, samboer trenger ikke bil i det daglige, så har funnet ut at om han selger sin BMW dieselbil og at vi sammen kjøper en elbil så har vi råd til en ny bil til rundt 600.000.
e-Golf 2015
BMW iX3 2021 - bestilt

amps

Generelt så kan man si at biler med stort batteri holder seg bedre i pris enn biler med lite. Ta f.eks en 2017 30kwh leaf, disse koster idag rundt 150k, ned fra 250k ny i 2017. Mens Ampera-e med 60kwh batteri fra 2017 koster 250k, noe som gjør at de stort sett har holdt seg bedre i pris.

En E-tron 50 har 64kwh batteri Netto. Dette er litt lite for en 2021 modell.

Ville tatt en titt på Mustang Mach-e, med 88kwh batteri Netto, og 2 hjulsdrift så lander de på 510k sist jeg sjekket. Mitt tips er at de holder seg bedre i pris, og når de starter 100k lavere så hjelper det på også.

hELgenen

Kan du vente til mars/april - så ville jeg satset på ID.4 1st
Virker som de samler opp mange leveranser av de til våren - så antar at det vil være muligheter her.
E-tron 50 er en lekker bil som forsåvidt akkurat klarer det du er ute etter - men personlig synes jeg dette er en raritet med den korte rekkevidden - (mange er nok uenige meg meg der)
Ford Mach-e er en spennende bil - de skal rulle ut ganske mange av dem nå - har allerede avtalt prøvekjøring selv - så dette kan jo være et litt spennende alternativ. Mrk! Bakkeklaringen på denne er litt lav til SUV å være.

batterimannen

#12
Bør tenke på hva dere har som krav. E-tron 50 har ikke så lang rekkevidde, men 4wd. IX3 har kun 2wd, men litt lenger rekkevidde.

Mach E har ikke mulighet for taklast enn så lenge. Den har heller ikke varmepumpe, men går man for stort batteri så har den såpass med rekkevidde at det allikevel ikke bør være noe problem på vinteren.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

amvi

Takk for innspill!

Det blir nok BMW ix3. Har prøvekjørt e-tron og x3 (forhandler har ikke fått inn ix3 enda). Tror nok vi får mer bruk for lengre rekkevidde enn 4wd. Trenger heller ikke å trekke mer enn 750 kg (hvis vi får bruk for det kan vi låne bil). Likte også designet på ix3 bedre både utvendig og interiøret. Vi får fully charged for 604000 inkl. vinterdekk. Nå er spørsmålet om vi skal ha den i hvit eller sophistogrå  ;D
https://configure.bmw.no/no_NO/configid/c4z6r0s5
e-Golf 2015
BMW iX3 2021 - bestilt

Elektro12

#14
Sitat fra: amvi på mandag 18. januar 2021, klokken 21:37
Takk for innspill!

Det blir nok BMW ix3. Har prøvekjørt e-tron og x3 (forhandler har ikke fått inn ix3 enda). Tror nok vi får mer bruk for lengre rekkevidde enn 4wd. Trenger heller ikke å trekke mer enn 750 kg (hvis vi får bruk for det kan vi låne bil). Likte også designet på ix3 bedre både utvendig og interiøret. Vi får fully charged for 604000 inkl. vinterdekk. Nå er spørsmålet om vi skal ha den i hvit eller sophistogrå  ;D
https://configure.bmw.no/no_NO/configid/c4z6r0s5

ID4 1st fremstår jo som et kupp sammenliknet med de prisene, men grei bil. Jeg liker hvitt, Sophistogrå så mørk ut, men ofte er jo realiteten er ofte en annen enn du ser på nett. Den beige kan også være fin på BMW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA