Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stystem for booking av ladetid i borettslag

Startet av 2ris, tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:26

« forrige - neste »

2ris

Heisann!
Vi er et rekkehussameie som har skaffet oss ladestasjoner fra Circle K. For å unngå det totale kaos, og at naboer ikke må mase på andre om å flytte bilen etter endt lading, vurderer vi å innføre et system der man kan booke ladetid. Et alternativ er jo å lage en googlekalender, men finnes det noen ferdige systemer som noen kjenner til? App eller nettside? Jeg ser for meg noe lignende å booke vaksetid i vaskekjeller, du kan maks booke en slot av gangen og enten time for time eller dele opp døgnet i to/ tre for eksempel 8-15, 15-22 og 22-08 eller lignende.

Tips?

TB

Tenker jo enklere jo bedre, men forutsetter at beboere respekterer systemet. Google kalender, som er åpen for alle beboere. Om noen booker flere slotter - så ser alle det vil kanskje fungere vel så bra?

Litt på siden:
Det ble diskutert tilsvarende her jeg bor for flere år siden.
Heldigvis ble det bestemt vi installerte lademulighet i alle garasjer.

Noe av årsaken til det var nettopp med tanke på fellesvaskeri. De fleste ønsker å ha sin egen vaskemaskin, selv om det kan være plassbesparende og rimeligere med fellesvaskeri.

Samme med elbil. De fleste ønsker egen lader, for å slippe å måtte bestille tid og flytte bilen. En fordel med å ha egen lader (og vaskemaskin) er at en sparer et bookingsystem og faktura system kan være enklere.

Dermed blir det ikke nødvendigvis så mye dyrere.

Er det spesiell årsak til at dere ikke kan ha ladestasjoner på nok plasser til at de som trenger lading kan disponere egen plass? (Det kan absolutt være gode grunner til dette, men kostnad er ofte den største årsaken.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sitat fra: 2ris på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:26
Heisann!
Vi er et rekkehussameie som har skaffet oss ladestasjoner fra Circle K. For å unngå det totale kaos, og at naboer ikke må mase på andre om å flytte bilen etter endt lading, vurderer vi å innføre et system der man kan booke ladetid. Et alternativ er jo å lage en googlekalender, men finnes det noen ferdige systemer som noen kjenner til? App eller nettside? Jeg ser for meg noe lignende å booke vaksetid i vaskekjeller, du kan maks booke en slot av gangen og enten time for time eller dele opp døgnet i to/ tre for eksempel 8-15, 15-22 og 22-08 eller lignende.

Tips?

Har dere ikke egne parkeringsplasser til hver enkelt?

2ris

Sitat fra: TB på fredag 08. januar 2021, klokken 20:34
Tenker jo enklere jo bedre, men forutsetter at beboere respekterer systemet. Google kalender, som er åpen for alle beboere. Om noen booker flere slotter - så ser alle det vil kanskje fungere vel så bra?

Er det spesiell årsak til at dere ikke kan ha ladestasjoner på nok plasser til at de som trenger lading kan disponere egen plass? (Det kan absolutt være gode grunner til dette, men kostnad er ofte den største årsaken.)

Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 03:14

Har dere ikke egne parkeringsplasser til hver enkelt?

Takk for svar. Det er litt komplisert: parkeringsplassen er delvis kommunal, men brukes bare av borettslaget (pga beliggenhet). Enkelte av plassene er våre, men pågangen er stor stor til at alle kan ha egen (ikke kommunal) plass.

Tenker det enkleste er jo "frislipp", ingen restriksjoner på tid eller bruk. Men med veldig ulike behov (kjører gammel bil daglig og må lade daglig, kjører bil med stort batteri sjelden og alt i mellom) er vi redd det kan bli gnisninger. Det gjelder å finne en ordning som ikke er for rigid og komplisert, men samtidig mest mulig fleksibel og som tilfredsstiller alle ladebehov.

Kom gjerne med flere innspill! Takk for svar uansett 🙂

Vollis47

Tror dere må ha en betalingsløsning basert på tid, med en pris så høy at de fleste ungår å lade lenger enn høyst nødvendig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

#6
Sitat fra: Vollis47 på søndag 24. januar 2021, klokken 19:55
Tror dere må ha en betalingsløsning basert på tid, med en pris så høy at de fleste ungår å lade lenger enn høyst nødvendig.

Hvordan klarer man å lade mer enn man har behov for i eget borettslag? Eller andre steder for den saks skyld? Når bilen er full eller stopper på selvvalgt grense, så slutter ladingen av seg selv. Er ikke mulig å fortsette ladingen, om man ikke setter på varme, lys og musikk bevisst for å sløse, mens man lar bilen stå tilkoblet.

Det å stå for lenge og oppta plass, gjelder jo kun der man har delte ladere, spesielt på hurtigladere/lynladere og offentlige gateladere. Men selvsagt og på ladeplasser som deles mellom beboere uten faste plasser.

Om dette er et problem, så har man alternativer til å sette høye ladepriser, som straffer alle som ønsker å lade uavhengig om man er flink eller dårlig til å flytte bilen etter endt lading. Andre muligheter til å regulere dette, er med parkeringsregler som tilsier at bilen skal flyttes etter lading, og dersom biler ikke står tilkoblet eller står tilkoblet men ikke faktisk lader, så vil man risikere å få bot.

Med en viss åpning for at biler som blir ferdig ladet i løpet av natta, får lov å stå frem til et visst klokkeslett om morgenen, så rekker man å få en god natts søvn før man flytter bilen. Dette kan kontrolleres av vekter/parkeringsvakter fra parkeringsselskap som har avtale om kontrollvirksomhet hos/i borettslaget. Dog oppfatter jeg at trådstarter sitt borettslag har lite problemer med fremmede biler, og derfor ikke benytter slikt eller har gjensidig avtale med kommunens egne parkeringsvakter.

I Oslo har selv de offentlige gateladerne tilsvarende regler, der man kan stå og lade fa 20 eller 21 om kvelden, og frem til 08 eller 09 om morgenen om man betaler for ladetid og parkeringstid. Der er det så vidt jeg vet, også "amnesti" for de som står tilkoblet og med registrert parkering, men har blitt ferdigladet i løpet av natta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#7
Se på hva som blir brukt på andre type 2 ladestasjoner.

Om en har en kWh pris, og en minuttpris. Kan gjerne ha noen timer på lav minutt-takst, så øker det til en høyere takst. Minuttprisen gjelder ikke på natten vil det bli mest mulig rettferdig.

De som lader raskt, og flytter bilen vil da betale mindre.
Om en lader på natten betaler mindre enn de som lader på dagen. Da slipper en å flytte bilen midt på natten, for å unngå dyr lading.

Ser RJK har skrevet mye av det samme.  ;D
Ved å bruke kWh + minutt vil en ikke straffe de som flytter bilen.
Men, de som blir stående vil måtte betale, uten en trenger å leie inn parkeringsselskap.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hemi

Her innførte de minuttpris for å stå fra 08:00 feks når du var fulladet.

Prise på lading 3.5kr kwh + minuttprisen for å stå fra 08:00 gjorde at jeg solgte elbilen etter 5 år som elbilist (+ litt andre faktorer)

Stå opp 08:00 for å flytte elbil driten er så hardt uaktuelt. Ikke innfør idiotsystemer som det.


TB

#9
Sitat fra: hemi på lørdag 20. februar 2021, klokken 11:06
charge365 er jo "up there" også må sies.

Ikke ofte jeg er for regulering, men man trenger en regulering i ladebransjen, her er det 3,5 kr + 1 kr minuttet i idle time om du ikke flytter bilen det sekundet du er ferdiglada....  De bestemte også å ha ladere på deling, istedenfor ladere dedikert selv om folk har faste plasser... dyrt var det også.
Slik jeg tolker har borettslaget "fellesvaskeri" måten. Fordelen er at det er en lav, eller ingen investering for hver enkelt beboer. Ulempen er at det er noen få ladebokser, som det må deles på. Betaling skjer ved bruk, og skal alle få tilgang må en flytte bilen. Biler med stort batteri vil være mulig å benytte på denne måten, da kan en lade en gang i uken om ikke kjører så mye. Biler med lite batteri blir upraktisk.

Spørsmålet er - var det presentert noen alternativer - eller var dette eneste løysing som styre presenterte? Eller ble det vurdert andre løysinger?

Kjenner til stort borettslag i Oslo som innførte denne typen løsing først, men senere monterte lading i alle garasjer  i etterkant. Det er mulig, om det er ønske og midler til gjennomføre det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hemi

Sitat fra: TB på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:02
Sitat fra: hemi på lørdag 20. februar 2021, klokken 11:06
charge365 er jo "up there" også må sies.

Ikke ofte jeg er for regulering, men man trenger en regulering i ladebransjen, her er det 3,5 kr + 1 kr minuttet i idle time om du ikke flytter bilen det sekundet du er ferdiglada....  De bestemte også å ha ladere på deling, istedenfor ladere dedikert selv om folk har faste plasser... dyrt var det også.
Slik jeg tolker har borettslaget "fellesvaskeri" måten. Fordelen er at det er en lav, eller ingen investering for hver enkelt beboer. Ulempen er at det er noen få ladebokser, som det må deles på. Betaling skjer ved bruk, og skal alle få tilgang må en flytte bilen. Biler med stort batteri vil være mulig å benytte på denne måten, da kan en lade en gang i uken om ikke kjører så mye. Biler med lite batteri blir upraktisk.

Spørsmålet er - var det presentert noen alternativer - eller var dette eneste løysing som styre presenterte? Eller ble det vurdert andre løysinger?

Kjenner til stort borettslag i Oslo som innførte denne typen løsing først, men senere monterte lading i alle garasjer  i etterkant. Det er mulig, om det er ønske og midler til gjennomføre det.

Vi betalte nesten 1 million i tilegg, for 12 plasser...  Jeg gav innspill til andre levrandører, men fikk beskjed om at dette hadde jeg ingenting med

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA