Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Økt forsikringspremie?

Startet av geear, tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:50

« forrige - neste »

geear

I starten var det temmelig hyggelige forsikringspriser, og vi har god pris på vår X, men har sett at det virker som prisene har økt, hadde en runde for litt siden og det var ingen som var i nærheten til å matche prisene fra 2017. Kom over denne annonsen, og hvis det stemmer at Tesla krever utskiftning av alt interiør til nærmere 700k, etter en kollisjon i 30km/t, så er ikke rart at forsikringsprisene skytet i været. Kan bli mange kondemnerte biler av dette...

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Motorwatt

Trodde forsikringselskapene kondemnerte biler med så høy reparasjonspris?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Kosta vel rundt en million, så med mindre man har en superforsikring med garanti om ny bil ved skade feks over 60% verdi, så velger nok forsikringsselskapet billigste løsning...

MuskElBil

Denne NRK artikkelen belyser også dette "problemet":
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Sitat fra artikkelen:
Hæh, skal DENNE i pressa? Det er jo nesten ingen skader på bilen!
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Counterpointer

Premiene øker veldig.

Jeg hadde veldig god pris i Yetz, men så ble de kjøpt av Storebrand og de doblet premien........

Er ute å sjekker, men i IF hvor vi har den andre Teslaen vår til grei premie, ga en helt sykt høy premie på min. Det er altså to Model 3 som står ved siden av hverandre i samme garasje!!!

Model 3 bør jo være mye rimeligere enn en X å reparere uten at det hjelper noe.

MaxQ

Sjekker tilbudene på forsikring av ny elbil og det ligger fra 400% og oppover i forhold til den jeg har i dag (X75). Om jeg ikke får beholde dagens pris, helst en nedgang da jeg går fra "premium" til "hvermanns" bil, så må jeg nesten vurdere å droppe elbil i neste omgang. Når gevinsten av å velge elbil i stor grad spises opp av forsikringen så er det ikke aktuelt lenger.

Føler også at sakene i mediene siste tiden ikke viser hele bildet og dermed blir svært så typiske for dårlig journalistisk arbeid (som vanlig). De kunne forkusert mer på årsaken, gå hele veien tilbake til forbrukergodene vi har som fordyrer dette og så kunne de sett på andre enden, produktene forsikringsselskapene tilbyr (hvor de bl.a. tilbyr helt ny bil). Teamet er mer sammensatt enn sakene som er oppe for øyeblikket. Det blir tegnet et feil bilde etter min mening.


Cobos

Her ville jeg vel vært litt skeptisk til at alle airbags ble utløst fra bare 30km/t kollisjon. Det høres rart ut? Jeg trodde du måtte lenger opp hastighet før det skjedde. Nå er jo airbags eksplosiver, så hvis nesten 10 eksplosjoner har skjedd inne i bilen er det ikke veldig rart at det er dyrt å fikse.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Thomas Parsli

#7
Sitat fra: geear på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:50
I starten var det temmelig hyggelige forsikringspriser, og vi har god pris på vår X, men har sett at det virker som prisene har økt, hadde en runde for litt siden og det var ingen som var i nærheten til å matche prisene fra 2017. Kom over denne annonsen, og hvis det stemmer at Tesla krever utskiftning av alt interiør til nærmere 700k, etter en kollisjon i 30km/t, så er ikke rart at forsikringsprisene skytet i været. Kan bli mange kondemnerte biler av dette...


Det er 12 airbagger i Model X og når de utløses ødelegger det nok mye av interiør rundt....

I USA ser jeg priser fra $1000 til $7000 (arbeid er 70-80% av prisen), så la oss si 12 *$4000 = 420.000,-
Legg på interiøret og juster for norske priser, så kommer vi nok over 600.000,-

De fleste forhandlere bytter nok hele interiøret av prinsipp når slikt skjer, så ikke kunden klager på synlig forskjell på nytt og gammelt interiør. Tipper man kan halvere regningen ved å bruke brukte deler og bare bytte det som er helt nødvendig.

Og jeg er overrasket hvis det er rimeligere med en fossil-SUV i samme prisklasse...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA