Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det normalt at det renner eller drypper vann fra innsiden av taket?

Startet av hax2kon, tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:11

« forrige - neste »

hax2kon

Vi har en Tesla Model 3 2021 LR levert 22. desember 2020. Vi bor i Oslo. Der var det vel et par kuldegrader i går, så før vi skulle på en kjøretur satte vi på normal varme i kupeen (20 grader celcius). Ca. 10 minutter senere satte vi oss i bilen og begynte å kjøre. Etter nye 10-15 minutter begynte det å renne vann langs frontvinduet, på innsiden. Da vi så opp i taket fant vi vanndråper, og flere steder hadde det samlet seg ganske mye vann.

Er dette normalt ved et sånt klima, eller burde vi få Tesla til å undersøke bilen nærmere? Har noen andre her opplevd dette?


Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Svein_H

Det er ikke bare kondens da, som oppsto ved kuldebroer da dere satte på varmen i bilen? Helt naturlig fenomen når det er høy luftfuktighet og kalde overflater, kanskje prøve med en sokk kattesand i bilen før dere trykker på den store alarmknappen..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hax2kon

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:51
Det er ikke bare kondens da, som oppsto ved kuldebroer da dere satte på varmen i bilen? Helt naturlig fenomen når det er høy luftfuktighet og kalde overflater, kanskje prøve med en sokk kattesand i bilen før dere trykker på den store alarmknappen..?

Ja, det var det jeg tenkte på som en mulighet. Det rant dog ganske mye, men det kom heller ikke noe mer vann etter dette var tørket opp. Og det ser ut som interiøret tålte det fint. Takk for svar!

Svein_H

Sitat fra: hax2kon på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:59
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:51
Det er ikke bare kondens da, som oppsto ved kuldebroer da dere satte på varmen i bilen? Helt naturlig fenomen når det er høy luftfuktighet og kalde overflater, kanskje prøve med en sokk kattesand i bilen før dere trykker på den store alarmknappen..?

Ja, det var det jeg tenkte på som en mulighet. Det rant dog ganske mye, men det kom heller ikke noe mer vann etter dette var tørket opp. Og det ser ut som interiøret tålte det fint. Takk for svar!

Jeg har hørt mye rart om TM3, både positivt og negativt, men aldri at den har klart å generere vann på egen hånd. Mest sannsynlig er det nok bare kondens, håper det går over av seg selv bare dere får tørket opp litt inni kupeen. Lykke til!  :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

thebadger

Har hatt TM3 i 19-20 måneder nå, har aldri opplevd dette. Parkerer utendørs, bruker forhåndsvarming når det er kaldt. Kanskje det ikke er noe problem/feil, men det er definitivt noe jeg ville spurt om istedenfor å ta det for god fisk.


model3pw

Om dette skjedde meg ville jeg ha booket time i appen umiddelbart. Når kuldeperioden er over, kjør den inn på en selvvask og spyl på masse med høytrykkspyler mens en følger med inni.

Siden Tesla ikke har høy grad kvalitetsjekk, men vi som kunder tar deres kvalitetsjekk forundrer det meg ikke om det kan forekomme feil på tak som med annet.

Handyman

Har hatt min TM3 i 22mnd og ikke hatt drypping inni.
Jeg har derimot lest på forumet her at flere sier at bilene er svært fuktige innvendig ved levering. Da vil det selvsagt kondensere på kalde flater.
Prøv å kjør lenge med god forvarming og luft med full gjennomtrekk flere ganger, la det gjerne være en glippe på vinduene. Ha alltid på AC når du kjører nå i starten.
Hvis det er kondens skal dette raskt hjelpe, men husk at det kan være mye fukt som skal tørkes ut, og det kan oppleves fuktig når bilen står en stund og det blir kaldere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:39
Har hatt min TM3 i 22mnd og ikke hatt drypping inni.
Jeg har derimot lest på forumet her at flere sier at bilene er svært fuktige innvendig ved levering. Da vil det selvsagt kondensere på kalde flater.
Prøv å kjør lenge med god forvarming og luft med full gjennomtrekk flere ganger, la det gjerne være en glippe på vinduene. Ha alltid på AC når du kjører nå i starten.
Hvis det er kondens skal dette raskt hjelpe, men husk at det kan være mye fukt som skal tørkes ut, og det kan oppleves fuktig når bilen står en stund og det blir kaldere.

Enig med dette innlegget. (Utenom at jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vått og fuktig i bilen?) Bare å parkere den hjemme og skru på varme fra appen mens bilen er tilkoblet. La den gjerne stå i 8-10 timer så er du sikker på at den er tørr.

Jeg var uheldig å lot vinduet stå åpent på gamlebilen (eldre BMW) to ganger på kort tid i forferdelig vær. Da stod bilen med full varme og avfukter i 10 timer før det ble skikkelig tørt.

Om det kommer tilbake eller du opplever mye fukt så har du en lekkasje. Sjekk også under bagasjerommet om det er tørt/vått der. Flere biler har problem med vann i bagasjerommet.
2020 Model 3

Electrix

Kikket du opp på taket før du startet bilen? Har man varm fuktig luft inne i bilen pga våte klær eller snø fra sko og parkerer i kuldegrader er det ganske vanlig at man får mye rim på vinduene inne, når dette smelter igjen blir det en del vann kan renne nedover vinduene, eller dryppe ned når det er takvindu. Tipper dette forsvinner når bilen får tørket opp. Tørk av vann med klut eller lignende og la bilen stå med god varme på en god stund, så burde problemet forsvinne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bmwi3

Har hatt flere biler med glasstak. Det der er ikke normalt, bestill time hos SC.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Handyman

Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 06. januar 2021, klokken 21:41
Har hatt flere biler med glasstak. Det der er ikke normalt, bestill time hos SC.
Du er tydelig glad i SC  ;D Nei, det skal ikke være slik, men hvis det er fukt som bare skal tørkes ut, så er det bortkastet tid og ressurser å dra til et SC som ikke finner noen feil. Viser det derimot at det ikke kan tørkes ut, og problemene fortsetter må man selvfølgelig få Tesla til å ordne opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

#14
Sett inn en bilavfukter  :+1: :+1: Slike fungerer :+1: :+1: se bilde eller andre typer fra bilbutikker.
Men ikke til bruk ved lekasjer. For det skal tettes av Tesla, dersom det er en konstruksjonsfeil.

https://www.garasjetid.no/pingi/9019/pingi-bilavfukter-fuktabsorberer?gclid=EAIaIQobChMI5d_4uq-I7gIVBXAYCh2nXAiCEAQYCiABEgIA8_D_BwE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA