Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla inkludert USB dashcam problemer

Startet av model3pw, torsdag 07. januar 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: trykkertor på fredag 08. januar 2021, klokken 20:48
Må jo være bullshit.
Kan Tesla bare merke deler av bilen til å ikke følge kjøpsloven.
Hvis jeg kjøper en bil og får med utstyr, så kan jeg ikke reklamere på det hvis det var "gratis"?

Dressmann "Betal for 2, få 3".
"Den skjorten som mistet knappene i vask er den som var gratis. Sorry."

Nå nå folk slutte å gjøre Tesla en bjørnetjeneste ved å argumentere for at de skal slippe unna kjøpsloven.
Men i all verden.
Det er faktisk sånn forbrukerkjøpsloven fungerer, en selger står fritt til å heve kjøpet dersom de ikke kan erstatte eller reparere. Dersom det er til vesentlig ulempe for deg kan du kreve erstatning.
I dette tilfellet har Tesla gitt deg noe gratis. Den er ikke referert til, og den står ikke at den er egnet til å brukes for videoopptak.
Så du reklamerer på at ikke-essensielt utstyr som ikke er med i ordren din ikke fungerer til noe det ikke er beregnet for å håndtere. Tesla kan bare la være å levere med, ferdig.

Jeg har hørt om storm i vannglass, men atomkrig i fingerbøll var nytt for meg.

trykkertor

Sitat fra: DagfinnN på fredag 08. januar 2021, klokken 21:15
Sitat fra: felix på fredag 08. januar 2021, klokken 20:59
Jeg fikk med en Tesla jakke og når jeg kjøpte bilen, gikk for en i barnestørrelse så mitt barn kunne bruke den, kjempekoselig. Hadde glidelåsen røket så hadde jeg SELVSAGT meldt dette inn i appen og fått SC til å utbedre, skulle og hatt en loaner. Hadde skjelt ut en vilkårlig ansatt for good measures på min vei ut. Har jo forbrukerkjøpsloven!
:+1:
I tillegg er jo en jakke laget for å vare i minst 5 år. Skulle den gå i stykker etter 4 år, forventer jeg en ny som fra da av har 5 års reklamasjonrett.
Bare teite forslag i forsøk å tulle det vekk.
Hvor går deres bagatellgrense da?

For min del:
Type2-kabelen som var med virker ikke.......det hadde jeg reklamert på.
Premium connectivity som skulle vært med 1 år ble ikke aktivert......kjekt å ha, vil jeg gjerne få fikset, men ingen krise.
Fikk tilbud om gratis lading første året, ble ikke aktivert....hadde jeg ikke reklamert på. Jeg superlader ikke.
Reklamerte med 3mnd FSD, men ble ikke aktivert.....pytt pytt....ikke noe jeg hadde savnet.
USB-pinnen defekt.....hadde jeg sikkert tatt opp ved neste besøk hos Tesla. Ingen hast, men de har sikkert en skuffe full.
osv.....

Alle har helt sikkert forskjellig bagatellgrense, men jeg synes ikke dere skal la Tesla senke den norske standarden til forbrukerkjøpsloven.
Om det er en USB-pinne, en jakke, en ladekabel, manglende lakk, eller ulyd, så mener jeg vi ikke skal "bagatellisere" andre som ønsker å få utbedret sin mangel.

trykkertor

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 21:39
Jeg har hørt om storm i vannglass, men atomkrig i fingerbøll var nytt for meg.
Tåpelig hersketeknikk. Den var ny for meg.  :-1:

Handyman

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-
Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?
Hvis minnepinnen gis som en gave stiller det seg selvfølgelig annerledes, men dersom den er en del av kjøpet, som eksempelvis varseltrekant, så gjelder reklamasjonsretten. Jeg oppfordret ingen til noe som helst, jeg påpekte bare at garanti ikke er vesentlig i en slik sammenheng.
Om man i det hele tatt gidder å ta saken opp med Tesla får hver enkelt avgjøre. Dersom du får en ny så er sikkert den like dårlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: trykkertor på fredag 08. januar 2021, klokken 21:45
Alle har helt sikkert forskjellig bagatellgrense, men jeg synes ikke dere skal la Tesla senke den norske standarden til forbrukerkjøpsloven.
Om det er en USB-pinne, en jakke, en ladekabel, manglende lakk, eller ulyd, så mener jeg vi ikke skal "bagatellisere" andre som ønsker å få utbedret sin mangel.
Jeg mener at vi må lære oss å lese og forstå forbrukerkjøpsloven istedenfor å bruke det som en universal krykke.
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/

Man reklamerer på en mangel ved en ting man har inngått en avtale om.
Det er ingen avtale for den minnepinnen, altså må avtalen regnes som bilkjøpet.
Kravene for å oppfylle en mangel er som følger:
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§16

Dersom Tesla nekter å erstatte eller reparere, noe som er umulig siden den ikke er egnet til det den prøves brukt til, så kan du kreve prisavslag "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden"
Så da må du altså ha kontrakt som beskriver tilbehør og hva det er ment brukt til.

Så du må med andre ord bevise at du har grunn til å forvente at uspesifisert tilbehør skal kunne brukes til en spesifikk funksjon. Det må da tas en vurdering om det er rimelig å tro at det skulle oppfylle nevnt funksjon, og dersom man spør en sakkyndig om minnepenner er egnet for kontinuerlig skriving over tid så kommer vedkommende til å si nei, og påpeke at man bruker "high endurance" lagringsmedier for dette.

Men vis meg gjerne hvilken del av forbrukerkjøpsloven du mener gir deg rom til å reklamere på akkurat minnepennen.

Sitat fra: trykkertor på fredag 08. januar 2021, klokken 21:47
Tåpelig hersketeknikk. Den var ny for meg.  :-1:
Det er ikke hersketeknikk å mene at du gjør mye ut av ingenting. Men dette, derimot, går under det som heter "slipper slope falacy":
Sitat fra: trykkertor på fredag 08. januar 2021, klokken 21:45
Bare teite forslag i forsøk å tulle det vekk.
Hvor går deres bagatellgrense da?

For min del:
Type2-kabelen som var med virker ikke.......det hadde jeg reklamert på.
Premium connectivity som skulle vært med 1 år ble ikke aktivert......kjekt å ha, vil jeg gjerne få fikset, men ingen krise.
Fikk tilbud om gratis lading første året, ble ikke aktivert....hadde jeg ikke reklamert på. Jeg superlader ikke.
Reklamerte med 3mnd FSD, men ble ikke aktivert.....pytt pytt....ikke noe jeg hadde savnet.
USB-pinnen defekt.....hadde jeg sikkert tatt opp ved neste besøk hos Tesla. Ingen hast, men de har sikkert en skuffe full.
osv.....

Alle har helt sikkert forskjellig bagatellgrense, men jeg synes ikke dere skal la Tesla senke den norske standarden til forbrukerkjøpsloven.
Om det er en USB-pinne, en jakke, en ladekabel, manglende lakk, eller ulyd, så mener jeg vi ikke skal "bagatellisere" andre som ønsker å få utbedret sin mangel.

thebadger

Ser ut til at jeg må "spise mine egne ord"
https://shop.tesla.com/no_no/product/usb-minnepenn---128-gb

De har skutt seg selv i foten med det her, ganske godt etablert at minnepinner ikke er gode nok for dashcam.

Kim-

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-

Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?
Du må jo være drømmekunden til tesla med slike utsagn. Sålenge de leverer med denne minnepennen og den ikke fungerer kan man absolutt klage på det, da er det jo en del av pakken. Det er vel aldri snakk om å heve kjøpe her, men faktisk få en minnepenn som fungerer.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på lørdag 09. januar 2021, klokken 11:35
Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Handyman på fredag 08. januar 2021, klokken 19:19
Det er faktisk ikke så viktig. I Norge har vi noe som ofte er mye bedre enn garanti, nemlig reklamasjonsretten. Den kan ingen reserveres seg bort fra, men på minnepinner vil jeg tro at den er begrenset til 2 år.
"Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet."
Så du kan jo reklamere på den, så kan Tesla la deg heve kjøpet på en gratis minnepinne, altså 0,-

Klage på at noe man fikk gratis ikke er godt nok. Hvilken urett har man opplevd i livet når man har blitt så smålig?
Du må jo være drømmekunden til tesla med slike utsagn. Sålenge de leverer med denne minnepennen og den ikke fungerer kan man absolutt klage på det, da er det jo en del av pakken. Det er vel aldri snakk om å heve kjøpe her, men faktisk få en minnepenn som fungerer.
Minnepennen fungerer, men minnepinner er ikke egnet for kontinuerlig operasjon sånn som for eksempel dashcam er. Hvis du putter musikk på den fungerer den perfekt. Den fungerer på samme måte som alle andre minnepinner, og er også uegnet til dashcam som alle andre minnepinner.
Men nå har jo Tesla lagt minnepinnen ut for salg i shop-en med dashcam i beskrivelsen, så da er det fritt frem å klage og reklamere.

ladov

Jeg kjøpte samme* minnepinne som Tesla nå legger ved for et drøyt år siden. Den første jeg kjøpte døde etter et par måneder og ble sannsynligvis 'kokt' siden den bare var spesifisert til å tåle 35 grader så da jeg bestilte denne fra Samsung så finleste jeg spesifikasjonene. Ikke fordi den er så J* dyr(243,-) men fordi det irriterer meg å kjøpe noe som ikke funker. ;)

For å ta spesifikasjonene først så er både temperaturtoleranse, skrivehastighet og antall overskrivninger nok i massevis til å brukes som dashcam. Noe som ikke er en selvfølge for minnepinner og jeg måtte lete en del før jeg fant noe med bra nok spesifikasjoner til ok pris. Noe som ikke garanterer totalt fravær av problemer. Den virker bra i det daglige men av og til får jeg et varselsymbol som sier at skrivehastigheten ikke er høy nok, mulig jeg bør kopiere ut filene jeg ønsker å beholde og reformatere den med jevne mellomrom.

*Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus 64GB usb3.1 fra multicom.no i okt-19. Den Tesla legger ved er vel dobbel så stor(128GB) og har Tesla-logo men eller er utseendet identisk. Om den har blitt oppgradert innvendig vet jeg ikke noe om.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

makki

Jeg har samsung 256gb usb3.1 usb minne, samme type som tesla har levert 64GB men nå får feil melding om redusert skrivehastighet under 4mb!

thebadger

Sitat fra: ladov på søndag 10. januar 2021, klokken 19:17
Jeg kjøpte samme* minnepinne som Tesla nå legger ved for et drøyt år siden. Den første jeg kjøpte døde etter et par måneder og ble sannsynligvis 'kokt' siden den bare var spesifisert til å tåle 35 grader så da jeg bestilte denne fra Samsung så finleste jeg spesifikasjonene. Ikke fordi den er så J* dyr(243,-) men fordi det irriterer meg å kjøpe noe som ikke funker. ;)

For å ta spesifikasjonene først så er både temperaturtoleranse, skrivehastighet og antall overskrivninger nok i massevis til å brukes som dashcam. Noe som ikke er en selvfølge for minnepinner og jeg måtte lete en del før jeg fant noe med bra nok spesifikasjoner til ok pris. Noe som ikke garanterer totalt fravær av problemer. Den virker bra i det daglige men av og til får jeg et varselsymbol som sier at skrivehastigheten ikke er høy nok, mulig jeg bør kopiere ut filene jeg ønsker å beholde og reformatere den med jevne mellomrom.

*Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus 64GB usb3.1 fra multicom.no i okt-19. Den Tesla legger ved er vel dobbel så stor(128GB) og har Tesla-logo men eller er utseendet identisk. Om den har blitt oppgradert innvendig vet jeg ikke noe om.
Jeg fikk 64GB i bilen min.
Minnepenner er ikke beregnet for kontinuerlig skriving. Dersom du sjekker performance tests så ser du at temperaturen øker skrivehastighet strupes. Samsung Bar kommer fort ned i 15MB/s skrivehastighet, og for dashcam anbefales det minimum 20MB/s basert på tester fra forskjellige nettsider.
Dette er et veldig kjent fenomen, og det er derfor videokamera anbefaler bruk av "Endurance" SD-kort, da disse er beregnet for kontinuerlig skriving.
Ser på samsung sin nettside at "operational temperature" er fra 0 til 60 grader, -10 til 70 for inaktiv.
Det vil si at sentry-mode i minusgrader er utenfor spec, ikke særlig godt valg av Tesla på flere nivåer her.

ladov

Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 20:29
Sitat fra: ladov på søndag 10. januar 2021, klokken 19:17
Jeg kjøpte samme* minnepinne som Tesla nå legger ved for et drøyt år siden. Den første jeg kjøpte døde etter et par måneder og ble sannsynligvis 'kokt' siden den bare var spesifisert til å tåle 35 grader så da jeg bestilte denne fra Samsung så finleste jeg spesifikasjonene. Ikke fordi den er så J* dyr(243,-) men fordi det irriterer meg å kjøpe noe som ikke funker. ;)

For å ta spesifikasjonene først så er både temperaturtoleranse, skrivehastighet og antall overskrivninger nok i massevis til å brukes som dashcam. Noe som ikke er en selvfølge for minnepinner og jeg måtte lete en del før jeg fant noe med bra nok spesifikasjoner til ok pris. Noe som ikke garanterer totalt fravær av problemer. Den virker bra i det daglige men av og til får jeg et varselsymbol som sier at skrivehastigheten ikke er høy nok, mulig jeg bør kopiere ut filene jeg ønsker å beholde og reformatere den med jevne mellomrom.

*Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus 64GB usb3.1 fra multicom.no i okt-19. Den Tesla legger ved er vel dobbel så stor(128GB) og har Tesla-logo men eller er utseendet identisk. Om den har blitt oppgradert innvendig vet jeg ikke noe om.
Jeg fikk 64GB i bilen min.
Minnepenner er ikke beregnet for kontinuerlig skriving. Dersom du sjekker performance tests så ser du at temperaturen øker skrivehastighet strupes. Samsung Bar kommer fort ned i 15MB/s skrivehastighet, og for dashcam anbefales det minimum 20MB/s basert på tester fra forskjellige nettsider.
Dette er et veldig kjent fenomen, og det er derfor videokamera anbefaler bruk av "Endurance" SD-kort, da disse er beregnet for kontinuerlig skriving.
Ser på samsung sin nettside at "operational temperature" er fra 0 til 60 grader, -10 til 70 for inaktiv.
Det vil si at sentry-mode i minusgrader er utenfor spec, ikke særlig godt valg av Tesla på flere nivåer her.
Det er vel fint lite som *egentlig* klarer kontinuerlig skriving særlig lenge? Jeg sjekket data på en greit spekket lagringsdings og fant ut at om jeg 'trikset litt' burde kunne klare å knele disken på bare noen få dager. Noen år siden,  Wear-leveling algoritmene er forhåpentligvis bedre nå..

Ja hva er egentlig temperatur spec på denne? Jeg har sett to varianter av utsagnet, den andre sier "Withstands -25°C to 85°C operating, -40°C to 85°C non-operating." 0 til 60 burde uansett dekke ganske mye. Den får jo ikke blitt veldig kald når den brukes, og blir dessuten ikke veldig varm under bruk(sjekket sporadisk med fingertuppene).

Da gjenstår egentlig bare at ting ikke alltid brukes som forutsett. PCen jeg sitter på nå var ganske heftig specet da den var ny men sto like fullt i sju steiner fra tid til annen. Fordi et eller annet sted i bakgrunnen ble ting gjort feil. Samme her, denne *bør* ha rikelig med kapasitet men om Tesla gjør noe teit vi ikke kjenner til, som å bruke minnepinnen som temp-område for videokomprimering, så vil ting gå sakte uten synlig god grunn..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thebadger

Sitat fra: ladov på søndag 10. januar 2021, klokken 22:25
Det er vel fint lite som *egentlig* klarer kontinuerlig skriving særlig lenge? Jeg sjekket data på en greit spekket lagringsdings og fant ut at om jeg 'trikset litt' burde kunne klare å knele disken på bare noen få dager. Noen år siden,  Wear-leveling algoritmene er forhåpentligvis bedre nå..

Ja hva er egentlig temperatur spec på denne? Jeg har sett to varianter av utsagnet, den andre sier "Withstands -25°C to 85°C operating, -40°C to 85°C non-operating." 0 til 60 burde uansett dekke ganske mye. Den får jo ikke blitt veldig kald når den brukes, og blir dessuten ikke veldig varm under bruk(sjekket sporadisk med fingertuppene).

Da gjenstår egentlig bare at ting ikke alltid brukes som forutsett. PCen jeg sitter på nå var ganske heftig specet da den var ny men sto like fullt i sju steiner fra tid til annen. Fordi et eller annet sted i bakgrunnen ble ting gjort feil. Samme her, denne *bør* ha rikelig med kapasitet men om Tesla gjør noe teit vi ikke kjenner til, som å bruke minnepinnen som temp-område for videokomprimering, så vil ting gå sakte uten synlig god grunn..
Alle "endurance" typer lagring tåler det bra.
For eksempel Samsung sin pro endurance
"This high endurance SD card can last up to 44,000 hours of continuous video monitoring"

ladov

Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 23:17

Alle "endurance" typer lagring tåler det bra.
For eksempel Samsung sin pro endurance
"This high endurance SD card can last up to 44,000 hours of continuous video monitoring"
Det er nok bare markedsføringsprat. Dessverre nevner ikke spesifikasjonene for verken den sd-brikken eller minnepinnen minnebrikkenes konkrete spesifikasjoner. Høykvalitets flash-minne kan gjerne overskrives opp til 100000 ganger og det er nok til den levetiden du nevner, på begge enhetene. Dessverre er det ikke spesifisert.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA