Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med feil og mangler

Startet av Pølsa, tirsdag 05. januar 2021, klokken 11:27

« forrige - neste »

Pølsa

Foreslår at vi deler nedenfor feil og mangler vi avdekker med våre XC40 P8. Kanskje finner vi ut at det gjelder flere biler, evt at vi får tips av andre til å rette feilen.
Selv har jeg funnet følgende:
1. Det popper opp varsler / meldinger hele tiden når det er kaldt. Frontrutesensor deaktivert, aktive lys utilgjengelig, barnebeskyttelse aktivert, m.fl.

2. Varsler lar seg ikke stoppe med å trykke OK. De kommer stadig tilbake.

3. Appmenyen (O-knapp i midten på høyre side av rattet) viser kun en fane med triptellere, henholdsvis automatisk og manuell. I følge førerveiledningen skal det også være faner med navigasjonsinfo, og en lyd-fane. Disse mangler altså. Jeg får håpe de kommer med neste programvareoppdatering, hvor sport-mode angivelig også blir tilgjengelig. Denne nevnes i førerveiledningen, men finnes ikke i innstillnger / menyer.

erlend_oyen

Har kommet til de samme punktene + at bilen spør om du vil finne ladestasjon selv om den står tilkoblet lader.

Sendte det inn til Volvo kundeservice som skulle bringe det videre, om det skjer noe er vel en annen sak.

Jeg tenker uansett å se ann feil/mangler litt til neste software oppgradering som gir støtte for app.

erlend_oyen

fikk også en ny mail med at det ville komme oftere/mindre feilrettinger når OTA støtte er klar.

neste oppdatering må gjøres på verksted, håper det blir den siste.

Pernoan

Kjørte gjennom Gudbrandsdalen i dag i -20. Plutselig slo bilen over i «skilpaddemodus». Displayet ga beskjed om at batteriet var tomt (hadde vist 51% igjen rett før) og tilnærmet halvparten av batteriet ble utilgjengelig. Etter 10-15 sekunder gikk bilen over i normal modus, men resterende batteriet var redusert til 36%. Mistet altså ca. 30% av gjenværende batterikapasitet i løpet av noen sekunder. Andre som har lignende opplevelse?

sims

Det der høres ikke bra ut. Man må kunne stole på BMSen. Jeg ville ringt Volvo support sporenstreks.

Pernoan

Tok kontakt, men ingen med kompetanse på plass en fredagskveld  >:(

erlend_oyen

#6
Sitat fra: Pernoan på fredag 08. januar 2021, klokken 17:00
Kjørte gjennom Gudbrandsdalen i dag i -20. Plutselig slo bilen over i «skilpaddemodus». Displayet ga beskjed om at batteriet var tomt (hadde vist 51% igjen rett før) og tilnærmet halvparten av batteriet ble utilgjengelig. Etter 10-15 sekunder gikk bilen over i normal modus, men resterende batteriet var redusert til 36%. Mistet altså ca. 30% av gjenværende batterikapasitet i løpet av noen sekunder. Andre som har lignende opplevelse?


Fikk du noe forklaring på dette? Opplevde det samme etter at bilen hadde stått parkert i dag uten å være tilkoblet i -24.

Har sendt forespørsel til Volvo.
Stilte også spørsmål om temperaturen på batteriet blir vedlikehold noe dersom bilen hadde vært tilkoblet, eller under kjøring

Bilen gikk inn og ut av skilpadde modus

Forsøkte å sette på ladning nå på hjemmelader, det fungerte ikke før jeg satte meg inn i bilen.

Før jeg satt meg inn lyste det bare rødt ved ladeporten

Nå står det initialiserer lading så regner med den varmer opp batteriet

Hm.. Neida forvarming/lading hadde stoppa det.

Satte meg inn i bilen igjen, satte på forvarming av kupeen manuelt, da startet landingen etter 20 minutter. Satt i bilen helt til jeg så landingen startet

Pernoan

Er flere som har slitt med dette. Skal visstnok være en SW feil som blir rettet ved neste oppdatering. BMS oppdateres ikke korrekt og viser mindre batterikapasitet enn hva som faktisk er tilfelle. Har skjønt at det kan hjelpe å slå bilen helt av, for så å starte igjen etter ca 30 min. Har og sett et forslag på å akselerere for så å regenerere gjentatte ganger. Jeg har ikke prøvd noen av delene og min bil har oppført greit i etterkant (med unntak av alarmen da)

tuttifrutti


oivindg

Sitat fra: tuttifrutti på mandag 18. januar 2021, klokken 16:22
Hvordan slår man bilen helt av?
Det står dette i manualen, men jeg er ikke sikker på om bilen slås helt av likevel:

Slå av manuelt via midtdisplayet
Det er mulig å slå av bilen manuelt.

Aktivere parkeringsbremsen.

Trykk på symbol for innstillinger.

Velg Kontroller.

Trykk på Slå av bilen.

Bilen er nå ikke i kjøremodus.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

Dette er en interessant tråd som "Pølsa" har startet, men jeg ser at andre tråder faller i samme bås. Jeg har ikke noe å bidra med ennå da jeg venter på bil som skal komme medio februar/mars hos Frydenbø Bergen/Minde.

Bekymrer meg allikevel at en må ha slike tråder for en ny elbil som nå koster et sted mellom 530´- 640´, avhengig av valgt tilleggsutstyr og det er avgiftsfritt! Nå bestilte jeg bilen før prisøkning og "sparte" 30 lapper med det.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

erlend_oyen

varsel om ny programvare nå tilgjengelig fra neste uke hos forhandler, lading var ikke nevnt med et ord, men kan jo være det går under generelle forbedringer.

oivindg

Sitat fra: Durango64 på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:51
Bekymrer meg allikevel at en må ha slike tråder for en ny elbil som nå koster et sted mellom 530´- 640´, avhengig av valgt tilleggsutstyr og det er avgiftsfritt! Nå bestilte jeg bilen før prisøkning og "sparte" 30 lapper med det.
Vi må vel bare innse at elbil fortsatt er umoden teknologi, og at feil er noe vi må leve med en stund fremover.

Jeg tenker at elbil ikke er for alle ennå, men at dette er kommunisert i for liten grad. Det vil ta noen år før man kan kjøpe en elbil og bruke den akkurat som en bensin-/dieselbil.

Jeg er forberedt på en del feil, men jeg forventer at min forhandler ordner opp i det og at jeg får låne en annen bil hvis min må på verksted.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

Jeg fikk i dag, sikkert som flere andre som har fått bil eller venter på bil, info fra Volvo om programvareoppdateringer :+1: Flere av problemene som allerede er erfart ser ut til å bli ivaretatt i aktive oppdateringer og planlagte oppdateringer. En er neppe i mål ennå som oivindg nevner og jeg forventer også at feil dukker opp i fremtiden. Jeg aksepterer uansett ikke feil som går ut over sikkerheten til meg, mine passasjerer eller medtrafikanter. Vi kunder er ikke testdukker uansett hvor umoden teknologien er. Valgte (min første) Volvo pga. deres fokus på sikkerhet i biler historisk sett.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

Oddaa

Venter bil om en uke eller to. Kjenner at jeg er mer ambivalent enn noen gang i forbindelse med ny bil.

Dette blir vår fjerde nye Volvo hentet ut fra samme forhandler på fem år. Håper det ikke ender med å bli den siste...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA