Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

autodimming av fjernlys

Startet av erlend_oyen, tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:23

« forrige - neste »

erlend_oyen

Hei

Opplever at autodimming av fjernlys påvirkes av lyskilder utenfor veien og noen ganger skilt

Andre som opplever det samme?

Kjørte en Toyota CH-R AWD i 4 år før jeg nå byttet til XC40 PE der fungerte dette utmerket.

Tafsern

Sitat fra: erlend_oyen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:23
Hei

Opplever at autodimming av fjernlys påvirkes av lyskilder utenfor veien og noen ganger skilt

Andre som opplever det samme?

Kjørte en Toyota CH-R AWD i 4 år før jeg nå byttet til XC40 PE der fungerte dette utmerket.

Helt normalt at den dimmer ved gatelys og i tettbygde strøk. Enkelte skilt som skaper mye refleksjon kan også påvirke, men da stort sett de som er store. Synes de fungerer upåklagelig på Polestar 2. 

erlend_oyen

Ok, dette problemet var så å si helt fraværende på den forrige bilen

Gauss

Opplever det samme, men det er tilsvarende på BMW også. Vil ikke påstå at det er et problem.

Tafsern

Sitat fra: erlend_oyen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:59
Ok, dette problemet var så å si helt fraværende på den forrige bilen

Usikker på om jeg ser problemet med at den dimmer ned i belyste gater.

erlend_oyen

belyse gater er selvsagt forventet, og det er slik det skal være.

men eksempelvis ute lys på et hus langs en vei uten tett bebyggelse
+ refleksjon i skilt.

er litt irriterende.

Oddaa

Har ikke opplevd dette som et problem med verken XC90 eller XC60 med LED matrix. I løpet av noen uker vil det vise seg hvordan XC40 er i forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

Sitat fra: Oddaa på fredag 01. januar 2021, klokken 19:06
Har ikke opplevd dette som et problem med verken XC90 eller XC60 med LED matrix. I løpet av noen uker vil det vise seg hvordan XC40 er i forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg opplevde den som litt overfølsom da jeg lånte demobil. Det er vel samme system på alle XC40, så sjansen for at Volvo forbedrer det er vel liten siden det allerede har vært på markedet noen år?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på fredag 01. januar 2021, klokken 19:24
Sitat fra: Oddaa på fredag 01. januar 2021, klokken 19:06
Har ikke opplevd dette som et problem med verken XC90 eller XC60 med LED matrix. I løpet av noen uker vil det vise seg hvordan XC40 er i forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg opplevde den som litt overfølsom da jeg lånte demobil. Det er vel samme system på alle XC40, så sjansen for at Volvo forbedrer det er vel liten siden det allerede har vært på markedet noen år?
Det tror jeg (dessverre) at du har rett i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

sjokomelk

Sitat fra: oivindg på fredag 01. januar 2021, klokken 19:24
Jeg opplevde den som litt overfølsom da jeg lånte demobil. Det er vel samme system på alle XC40, så sjansen for at Volvo forbedrer det er vel liten siden det allerede har vært på markedet noen år?
Systemet er ikke levert av Geely/Volvo. Så de vil aldri gjøre noe som helst med det på eksisterende biler. Det er en ferdig levert løsning fra underleverandør. Typisk Bosch/Valeo som lager lyktene. Hvis denne underleverandøren endrer løsningen sin, så kan det kanskje være at Geely/Volvo kjøper den nye versjonen i en senere årsmodell.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

KingOfLeaf

Hmmm, hvordan aktiveres autodimming? det har jeg ikke sette noe sted på min.

oivindg

#11
Sitat fra: KingOfLeaf på mandag 25. januar 2021, klokken 09:41
Hmmm, hvordan aktiveres autodimming? det har jeg ikke sette noe sted på min.
Bare å vri ringen på venstre spak forbi "Auto" til symbolet med fjernlys og A.

Håndboken ligger på nett. https://www.volvocars.com/no/support/manuals/xc40-recharge-pure-electric/2020w37

2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA