Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feste autopassbrikke på skjerm?

Startet av Vegard_br, mandag 04. januar 2021, klokken 14:35

« forrige - neste »

Vegard_br

Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?

denwhi

Trenger man brikken nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk

lars667

Trenger ikke, men det gjør det mindre arbeidskrevende for bomselskaper, ferjer osv osv. På sikt sparer alle på det.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?

Kan ikke skjønne at det ikke skal gå, er vel ingen åpenbare blokkeringer hvis den er litt oppe på baksida? Takk for tips, forresten. Har hørt om folk som har brikka i frunk og gud vet hva, usikker på om det alltid funker.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Vegard_br

Sitat fra: lars667 på mandag 04. januar 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?

Kan ikke skjønne at det ikke skal gå, er vel ingen åpenbare blokkeringer hvis den er litt oppe på baksida? Takk for tips, forresten. Har hørt om folk som har brikka i frunk og gud vet hva, usikker på om det alltid funker.

Tenkte mer om det kunne bli surr med wifi eller Bluetooth fra bilen, men brikken er vel passive, så tenker vi prøver!

Tom

#5
Har min i frunken,den blir ikke registrert der..så alle mine passeringer er reg. på skilt.

cra

Det skulle da være veldig enkelt å teste det. Bruk gjerne en litt svakere tape enn det som henger på praketten til brikka; den er ofte styggsterk. Da kan du forresten også teste å henge den opp "riktig" vei.Trur ikke bak/fram skal ha så mye å si, men rotert 90 grader mener jeg å ha lest skal kunne påvirke signalet pga polarisering, men det er mulig jeg husker feil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Woodbear

Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol
2021 model 3 hvit performance.

Vegard_br

Sitat fra: Woodbear på mandag 04. januar 2021, klokken 15:11
Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol

Ja det er jo enda bedre :)

helge89

#9
Har hatt min i hanskerommet hittil uten problem.

Edit: Med brikkegjenkenningen fungerende altså.

thebadger

Har hatt min i toppen, bak speilet, med takboks og personlig bilskilt.
Passering registrert, men vet ikke om det var brikken eller skiltgjenkjenning.

jorgenask

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 15:31
Har hatt min i toppen, bak speilet, med takboks og personlig bilskilt.
Passering registrert, men vet ikke om det var brikken eller skiltgjenkjenning.

Det kan du enkelt se på dinside på autopass

Syklist

Bak speilet på frontruta som på andre biler virker bra, og er anbefalt i brukerhåndboken om jeg husker riktig.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ladov

Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?
Som andre har påpekt er det satt av et felt på høyre side av speilet, helt i overkant av ruta, skal være ganske lett å finne. Så vidt jeg vet er diverse 'morro' bygget inn i frontruta som kan svekke signalene bombrikka trenger. Hva det er kan variere fra rute til rute men det kan være varmekabler, IR-reflekterende film osv. Det markerte feltet mangler dette og skal i teorien gi bedre mottaksforhold for bombrikka.

Denne forklaringen fra volvo er nok gyldig for ganske mange merker:
https://www.volvocars.com/no/support/topics/bruke-bilen-din/nyttig-a-vite/feste-bompengebrikke-pa-frontrute-med-varmereflekterende-filme
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmo

Sitat fra: Woodbear på mandag 04. januar 2021, klokken 15:11
Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol

Jeg testet en del, både på baksiden av skjermen og i frunken.
Brikken fungerer faktisk bedre i fra hanskerommet enn begge de to overnevnte  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA