Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

jlan

#345
Sitat fra: emmern på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:53
Alt er i samme sløyfe, men Octovalve kan stenge av f.eks. sløyfa til batteriet, eller åpne for å bruke batterivarme til kupe, noe som er issue med Model 3 Performance
Jeg har sett litt på videoene som skal forklare de forskjellige modene. Jeg tror ikke batterikretsen kan stenges av helt fra motorkretsen, men det ser ut til at kupevarme kan prioriteres, ved at kjølevannet går fra motorer via chiller og deretter til batteriet (før det går tilbake til motorer). Selv ved preheating i ekstrem kulde får dermed chiller varmt vann rimelig fort, selv om batteriet er kaldt. Varmepumpen da kan hente varme fra chiller, og levere den til kondenser i varmeapparatet. Som @stefse har vært inne på kan det være bedre enn "Condition 4", hvor en jo må begynne med å kjøle ned luft som allerede er ekstremt kald (ettersom luften i varmeapparatet går først til evaporator, deretter til kondenser).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

royturbodiesel

Da var det min tur.
Pga alt jeg har lest om problemene med TM3P og varmepumpe, så har jeg unngått å bruke bilen inntil dette har fått en løsning. Jeg hadde opprinnelig time 1. feb. for fiks av leveransefeil (fikk bilen 28/12-20), men 29/1 så byttet de plutselig dato til 1. mars. Jeg var ikke helt fornøyd med det, siden jeg også ville at de skulle rette opp hvanåennproblemeter med varmepumpe, så bilen har nå rullet kun 207km (En 2006 ML 320CDI er ennå ikke blitt solgt, siden vi ikke stoler på Teslaen).
Fikk beskjed av verksmester om å ta det med ro og kose meg med bilen.
Besøkte noen venner i går, og på tur hjem i -14, så begynte det plutselig å blåse kald luft. Endret fra AUTO til manuell, men det ble bare ennå kaldere.
Så jeg gåper at jeg slipper å vente 3 uker på å få fikset dette.
At ting oppstår, er noe vi kan forstå, men at Tesla har en policy som går på å informere minst mulig, irriterer meg. Volvo sendte brev til sine kunder der de beklaget at bilen ikke fungerte slik som forutsatt. Har Tesla noen sinne i det hele tatt brydd seg med å gi noen som helst informasjon?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

helge89

#347
Du skal ikke trenge å booke time i appen for å fikset varmepumpe-feilen.

Ring til servicesenteret og avtal direkte med de. Du vil få mulighet til å komme inn så fort som mulig, stort sett.

Jeg hadde ett øyeblikksfeil med varmepumpen, som dog gikk over, men ringte opp til servicesenteret og fikk beskjed om at jeg bare kunne komme innom når det passet også samme dag. Men det er best å sjekke opp at de har sensorene på lager, fordi det er lite med lånebiler tilgjengelig.

royturbodiesel

Dette skjedde i går kveld, og det var ikke lengre hjem enn at jeg kjørte dit og parkerte bilen. Ringte servicenummeret i dag, men fikk snart opptattsignal når jeg ikke trykket riktig tast. Burde nok trykket tasten for krise. Men jeg er ikke den som ringer 911 i tide og utide, så det blir vel en time i telefonkø på mandag, selv om den forferdelige ventemusikken får adrenalinet til stadig nye høyder...
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Woodbear

Kuren før sensor fiks er å stoppe, og gå fra bilen typ 5 min. Så funker den igjen
2021 model 3 hvit performance.

trykkertor

Sitat fra: Woodbear på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:17
Kuren før sensor fiks er å stoppe, og gå fra bilen typ 5 min. Så funker den igjen
Hvor langt må en gå?
Bare slik at sentry-kamera ikke ser en, utenfor bluetooth-rekkevidde....
... eller gå bestemt vekk fra bilen så den tror den blir forlatt for godt?

Woodbear

Typ at den låser seg. Så åpne appen etter 5-10 min( noen ganger går det fort, noen går det visst tregere for) og se om du da kan skru på varme derfra

Håpe at den ikke har paiet helt
2021 model 3 hvit performance.

Electric cars in Norway

#352
Dette brer om seg også på reddit. Håper Tesla kommer med en permanent fix snart på disse feilene. Men uansett, snart kommer sommeren og varmen...

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/lenrht/2021_m3lr_heat_pump_stopped_working/

Whitewolf3

#353
Hei, de gangene min bil blåste kaldt i bilen så har jeg parkert bilen i fra meg og hentet industri varme apparat Biltema sin og plassert den foran fronten så nær som mulig fangeren og latt varmen blåse, første gangen jeg gjorde det så var varmen tilbake på morran, de andre tre gangene har det gått raskere, siste gangen det blåste kaldt gikk det bare minutter å få varmen tilbake når det blåste varmt,  må være en sensor eller no merker til varme og som da får varmen tilbake i bilen, hos meg har dette funket.
Ville bare tipse om dette for dere som har garasje å prøve ut, og som har kald bil jeg har også brukt mye oppvarming av bilen der den har stått i garasjen, og varme pumpen har jobbet mye på min bil, vet ikke om det er årsak, men varmen hos meg har funket lenge på min bil, ble allikevel skiftet ut på servicen som alle vet om

Har prøvd å få tilbake varmen og prøvd alt uten at det hjalp, men  varmeapparat plassert foran som har fått varmen tilbake , og heat pumpa har mistanke om at den trenger å jobbes inn, som sagt har jeg brukt den mye for å varme bilen , bare får å holde bilen varm, ikke bra med kulde

Electric cars in Norway


Whitewolf3


Electric cars in Norway

#356
Ja, du har nok rett.

Men løsningen ligger nok et sted her på bildet og ikke på Biltema.......eller en PTC..

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/found-this-little-gem-on-my-55k-model-y.205922/

royturbodiesel

Ringte Tesla support i dag, etter min kalde kjøretur på fredag. Etter 23 minutter med ventemusikk og nonstop råd om bluetoth og jegvetikkehva, så ble det helt stille... Etter enda noen stille minutter til, la jeg på, ringte på nytt og begynte å vente igjen. Denne gangen tok det bare 10-12 minutter, og så fikk jeg snakke med en dame som lurte på om jeg kunne gå ut i bilen. Gjorde det og fikk beskjed om å foreta en restart på skjermen, med å holde rattknappene inne til skjermen ble sort, og fortsette å holde til logoen kom tilbake før de kunne slippes. Deretter skulle jeg skru på varmeapparatet på max, og da sluttet den raskt å blåse opp på vinduet, men blåste fortsatt varmt på føttene. Da sa hun at Tesla Bærum skulle kontakte meg i løpet av en times tid og hente bilen min. (Jeg bor i Krokstadelva rett utenfor Drammen -men etter å ha lest om en annen fersk eier sine erfaringer med Drammen, så var det heelt greit for meg med Bærum). Nå, etter 10 timer, har jeg vel gitt opp å høre noe fra dem, i dag i hvert fall.
Må nok innrømme, som bedriftseier i servicebransjen, at jeg sliter bittelitt med å forstå kundepolitikken til Tesla. Jeg føler meg behandlet som dritt, og kommer nok ikke til å kjøpe bil av dem igjen. Kjøpsopplevelsen lå noen hakk lavere enn opplevelsen av å kjøpe 10 smultringer utenfor handlesenteret. Men likevel så er Tesla så kult, at folk kommer tilbake igjen og igjen. Er det slik at noen blir godt behandlet og andre mindre godt? Jeg har alltid vært høflig og saklig i dialog med Tesla (de få gangene jeg har orket å vente i laaang telefonkø), men undrer likevel. Menmen... Skal i hvert fall bli fint å få orden på varmeapparat etter hvert, så håper jeg at også jeg kan bli en fornøyd Tesla eier, for slik jeg forstår, så er det jo mange fornøyde Teslaeiere?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Woodbear

Velkommen til klubben. Rekkevidde angst byttet ut mot  angst for varmetap . Hadde gladelig ofret rekkevidden..  Hadde det Tror dette er det største problemetbarnet siden model s og x
Rett og slett fordi vinter og kald luft er lik ukjørbar bil.

Jeg tror tesla drunker i dette om dagen..

Trumfer glatt litt panelglipper på pissed off skalaen


2021 model 3 hvit performance.

royturbodiesel

Sitat fra: Woodbear på mandag 08. februar 2021, klokken 22:14
Velkommen til klubben. Rekkevidde angst byttet ut mot  angst for varmetap . Hadde gladelig ofret rekkevidden..  Hadde det Tror dette er det største problemetbarnet siden model s og x
Rett og slett fordi vinter og kald luft er lik ukjørbar bil.

Jeg tror tesla drunker i dette om dagen..

Trumfer glatt litt panelglipper på pissed off skalaen

Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å sette inn en av de mange Eberspacher dieselvarmerne jeg har liggende, men vet ikke helt hvilken krets og hvordan jeg får koblet dieselvarmeren inn på den. Har sett litt på videoene til Sandy Munroe og det virker som om alt er massive rør og ingen løse slanger som man kan gå inn på. Hadde vært digg med en 6kW dieselvarmer gitt.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA