Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: stefse på tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:06
Kanskje derfor han som designa/introduserte varmepumpa hos Tesla har slutta/fått sparken??
Selve pumpa er nok bra designet, men økonomen som kuttet ut PTC elementet ligger tynt an.
Antar at du ikke seriøst mener at en økonom kan avgjøre det?
Om noen av dere tror at slike designvalg gjøres av enkeltpersoner..... prøv igjen.
Det ville vært interessant å vite hvor i varme-og vifteenheten dere ville ha plassert PTC-elementet. Det høres ut som dere mener løsningen er enkel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:09
Sitat fra: stefse på tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:29
Selve pumpa er nok bra designet, men økonomen som kuttet ut PTC elementet ligger tynt an.
Jeg trenger hjelp til å forstå den logikken. Hvorfor mangler bilen et PTC element når mange beviselig har kjørt den i svært kaldt klima uten problemer?
Tipper det er samme strategien som da de fjernet regnsensoren. De mener å kunne løse det på en enklere og billigere måte. Men av og til er det ikke så enkelt som det tror. Tesla er også mer villig til å ta risikofylte valg enn andre. Det bør ikke komme overraskende på noen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Og jeg tipper Man U slår Southampton 2 feb. Hvis bilen har bevist at den klarer seg utmerket uten PTC så blir tippingen om at en PTC løser problemet like verdifullt som mine fotballkunnskaper (som er absolutt null).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Fanarama

Da tok også min varmepumpe kvelden, på vei hjem fra hytta i 12 minusgrader. Hentet bilen i romjulen og ikke hatt problemer før nå. 2 timer i iskald bil med kun setevarme. Heldigvis varme skiklær, men fortsatt en svært lite hyggelig tur.

Contango

Min tiltro til TOCN's faktiske bidrag til løsninger på medlemmenes problemer er litt begrenset, men det er det beste jeg kan komme på. Dette gjelder en masse biler,og det rapporteres om nye problemer etter skifte av sensorer og programvareoppdatering (det er vel de to tiltakene Tesla har tatt?). Det må oppleves ganske frustrerende å ha en bil man ikke kan stole på og hvor Tesla virker å være temmelig sparsommelige med informasjonen om både hva som egentlig er årsakene og hvordan tiltakene virker. Jeg anbefaler dere som har disse bilene å overøse TOCN med klager og be om at de tar kontakt med Tesla for å få ordentlig informasjon.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jlan

#260
Sitat fra: Contango på tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:09
Sitat fra: stefse på tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:29
Selve pumpa er nok bra designet, men økonomen som kuttet ut PTC elementet ligger tynt an.
Jeg trenger hjelp til å forstå den logikken. Hvorfor mangler bilen et PTC element når mange beviselig har kjørt den i svært kaldt klima uten problemer?
Fordi en fungerende varmepumpe i svært kaldt vær flytter varme fra kjølevannet(glykolblanding) for batteri/motorer til kupeen ved å sirkulere kjølemedium gjennom en "chiller" og en "condenser". Om nødvendig kjøres det strøm i motorviklingene for å varme kjølevannet. Men kjølevannet passerer ikke gjennom varmeapparatet som på en bil med forbrenningsmotor, så når PTC er tatt bort er altså kupevarme helt avhengig av at varmepumpen fungerer.

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. januar 2021, klokken 20:20
Det ville vært interessant å vite hvor i varme-og vifteenheten dere ville ha plassert PTC-elementet. Det høres ut som dere mener løsningen er enkel.
På bildet av varmeapperatet (noen sider tilbake) ser det ut til å være plass til et PTC element ved siden av "condenser". En sammensatt enhet med både rør og elektriske PTC ledere vil kunne bruke de samme ribbene, og kan da bygges ganske kompakt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

1. er det noe som tyder på at varmepumpen ikke virker? De som har fått utbedret sine biler har vel ikke skiftet eller reparert varmepumpen?
2. når PTC'en svikter på min '19 blir det vel kaldt da også? Bør jeg ringe Tesla og insistere på å få installert en i reserve?
Det blir helt tull å skulle manøvrere alle inn i en ptc løsning når det ikke er klart i det hele tatt at en ptc løser problemet.
La oss si at Tesla snakker sant da? At det er sensorproblemer og programmeringsutfordringer. Hva tenker du da om å insistere på at løsningen er ptc?

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jlan

Selv om ikke selve kompressoren har vært defekt, så medfører jo sensorfeilene at varmepumpen ikke gjør det den skal. De er slik sett en del av varmepumpen.

En PTC varmer er en mye enklere konstruksjon, men det har vært feil på dem, så de kunne godt ha vært bygget som to halvdeler, slik at en ved en enkeltfeil hadde hatt 50% varme.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Det å skulle fortelle Tesla hvordan de skal konstruere bilene sine bringer ingen noensteds. Man kan forlange bedre informasjon om hva problemet/problemene består i, hvordan Tesla selv skal rette opp i feilene og om det de gjør faktisk virker. Om alle ber om omtrent det samme er det mer effektivt enn om alle løper rundt med hver sin ide om hvordan Tesla skal lage varme biler.

Jeg anbefaler ingen jeg kjenner om å kjøpe M3 inntil dette er avklart og fikset.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øggen

Sitat fra: apehest på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:12
Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:06
Kanskje derfor han som designa/introduserte varmepumpa hos Tesla har slutta/fått sparken??

Altså, jeg er helt for å lese mellom linjene. Her fremstår det som om du skriver mellom linjene, og det er ganske problematisk.

😂😂😂😂👌🏻
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kim-

arg... Ingen varme på vei til jobb i morres, -9 ute.  Har hatt bilen inne for bytte av 2 sensorer tidligere
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kim- på onsdag 27. januar 2021, klokken 07:00
arg... Ingen varme på vei til jobb i morres, -9 ute.  Har hatt bilen inne for bytte av 2 sensorer tidligere

Det var trist å høre Kim-. Jeg hadde håpet det ville løse seg med de 2 sensorbyttene.  Kan du prøve å få ut mer info fra Tesla om hva de tenker fremover og informerer oss - så er det supert.

'

Woodbear

De har kalt inn en jeg kjenner som fikk sensor bytt før nyttår, til nytt bytte igjen, selv om han ikke har hatt  problemer  siden. Ble litt overrasket over sms n .  Mulig de har fått nye sensorer?

kim, når bytta du?

Jeg mistenker at de har både software og hardware issues.
2021 model 3 hvit performance.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA