Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Almis

Fikk akkurat min tilbake fra service. 3 sensorer ble byttet.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

moonbuggy

Varmepumpa i TM3 har altfor mange oppgaver, som i visse situasjoner rett og slett ikke går i hop. Det er hovedproblemet med designet slik det fremstår nå. At man har fjernet resistiv varme som kunne hindret slike umulige scenarier, hjelper jo ikke. Joda, man kan gjøre software endringer, skifte sensorer osv., men uten total redesign blir det bare kompromisser som gjør at systemet totalt, fjerner seg fra opprinnelig oppgave og blir langt mindre optimalt...

lars667

Ser på en måte den, samtidig har jeg ikke opplevd problemer her jeg bor midt i INnlandet, med temperaturer ned mot -25. Det var en gang jeg skulle en liten snartur hvor jeg tok bilen uten å forvarme den ved -23. Da ble den ikke glovarm før jeg var på butikken (5 km i 30-60-sone), siden den sannsynlgvis prioriterte batteriet. Men jeg ser at den kan ha litt problemer med å varme batteri før lading på lengre turer. Ellers er den jo veldig effektiv, og bilen blir fort varm. Så jeg vet ikke om jeg ville hatt den gamle løsningen framfor denne.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:00
Varmepumpa i TM3 har altfor mange oppgaver, som i visse situasjoner rett og slett ikke går i hop. Det er hovedproblemet med designet slik det fremstår nå. At man har fjernet resistiv varme som kunne hindret slike umulige scenarier, hjelper jo ikke. Joda, man kan gjøre software endringer, skifte sensorer osv., men uten total redesign blir det bare kompromisser som gjør at systemet totalt, fjerner seg fra opprinnelig oppgave og blir langt mindre optimalt...
For å plukke litt... varmepumpen har bare en oppgave, og det er å flytte varme fra fordamperen til kondensatoren. Det gjør den ved bruk av kompressor samt høy- og lavtrykksventiler. Det er Octovalven som er kjernen i systemet og som gjør det komplisert. Den skal styre hvilken varmekilde VP skal bruke og hvor varmen å skal leveres.
Når Tesla fjerner varmelementet, er det helt i tråd med deres filosofi. Fjerne alt som strengt tatt ikke er nødvendig. Et 400V varmeregister med kabling, kraftelektronikk koster ikke rent lite. Eksempler på andre ting de har kuttet ut; nøkkel (FOB), varmekolbe til batteriet, regnsensor, instrumentpanel, knapper, osv. Det er en av mange ting som gjør Tesla helt ulike andre bilprodusenter. Tesla er åpenbart optimister når det gjelder valgene sine. Det er ikke altid det er så enkelt som det ser for seg.
Når det gjelder varmeløsningen tror jeg at de får orden på det mye raskere enn autoviskere ;) Det var ikke måte på hvor mange som var skråsikre på at Tesla hadde tabbet seg ut og spådde dem nord og ned da de kuttet ut varmekolben til batteriet på TM3. Nå vet vi at de var geniale og det funker som bare det. Det tar tid før folk forstår hvordan de på nye måter løser utfordringer.
Jeg er også overbevist om at varmepumpeløsningen vil bli en meget god løsning. Men det billigste og mest driftsikre er å kutte ut hele varmepumpa. Eneste ulempe er vel høyrer forbruk. Tesla har ved flere anledninger sagt at det ikke er fornuftig med VP, frem til de tydeligvis endret mening og redesignet det .
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:00
Varmepumpa i TM3 har altfor mange oppgaver, som i visse situasjoner rett og slett ikke går i hop. Det er hovedproblemet med designet slik det fremstår nå. At man har fjernet resistiv varme som kunne hindret slike umulige scenarier, hjelper jo ikke. Joda, man kan gjøre software endringer, skifte sensorer osv., men uten total redesign blir det bare kompromisser som gjør at systemet totalt, fjerner seg fra opprinnelig oppgave og blir langt mindre optimalt...
Kan du forklare?

jlan

#230
Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:38
For å plukke litt... varmepumpen har bare en oppgave, og det er å flytte varme fra fordamperen til kondensatoren. Det gjør den ved bruk av kompressor samt høy- og lavtrykksventiler. Det er Octovalven som er kjernen i systemet og som gjør det komplisert. Den skal styre hvilken varmekilde VP skal bruke og hvor varmen å skal leveres.
Du forenkler litt nå, for det er to fordampere og to kondensatorer. Det er riktig at det er Octovalve som styrer hvordan glykolblandingen strømmer, men det er også noen andre ventiler som styrer hvordan kjølemediet strømmer (se Svar#130).  Jeg tror egentlig dette er OK, så lenge alt virker. Men mange som har hatt en gammel bil med A/C har vel opplevd at det plutselig er tomt for kjølemedium.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 19. januar 2021, klokken 17:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:38
For å plukke litt... varmepumpen har bare en oppgave, og det er å flytte varme fra fordamperen til kondensatoren. Det gjør den ved bruk av kompressor samt høy- og lavtrykksventiler. Det er Octovalven som er kjernen i systemet og som gjør det komplisert. Den skal styre hvilken varmekilde VP skal bruke og hvor varmen å skal leveres.
Du forenkler litt nå, for det er to fordampere og to kondensatorer. Det er riktig at det er Octovalve som styrer hvordan glykolblandingen strømmer, men det er også noen andre ventiler som styrer hvordan kjølemediet strømmer (se Svar#130).  Jeg tror egentlig dette er OK, så lenge alt virker. Men mange som har hatt en gammel bil med A/C har vel opplevd at det plutselig er tomt for kjølemedium.
Ja jeg forenkler absolutt, og det var også poenget. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sinnrike måter å fordele termisk energi på kan sikkert bidra til effektivitet, men det kan ikke skape varme. Dersom man ikke klarer å hente termisk energi fra utemiljøet, ender man uansett opp med en faktor 1 i COP samme hvor varmen hadde sin opprinnelse i bilen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:12
Sinnrike måter å fordele termisk energi på kan sikkert bidra til effektivitet, men det kan ikke skape varme. Dersom man ikke klarer å hente termisk energi fra utemiljøet, ender man uansett opp med en faktor 1 i COP samme hvor varmen hadde sin opprinnelse i bilen.
Det er jo ingen uenig med deg i. I tillegg kommer slitasjen på en kostbar VP. VP har jo kun fordeler når det ikke er svært kaldt. Er det svært kaldt er det heller en ulempe. Løsningen er da bergvarme, men det er jo lite egnet på en bil ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: stefse på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:12
Sinnrike måter å fordele termisk energi på kan sikkert bidra til effektivitet, men det kan ikke skape varme. Dersom man ikke klarer å hente termisk energi fra utemiljøet, ender man uansett opp med en faktor 1 i COP samme hvor varmen hadde sin opprinnelse i bilen.
Du er klar over at Tesla henter varme fra motoren med å kjøre den på "tomgang" når varmepumpa ikke kan hente nok fra andre kilder?
Særlig for LR og andre med 2 motorer er det mulig å kjøre den ene motoren på tomgang i perioder.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 20. januar 2021, klokken 08:33
Sitat fra: stefse på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:12
Sinnrike måter å fordele termisk energi på kan sikkert bidra til effektivitet, men det kan ikke skape varme. Dersom man ikke klarer å hente termisk energi fra utemiljøet, ender man uansett opp med en faktor 1 i COP samme hvor varmen hadde sin opprinnelse i bilen.
Du er klar over at Tesla henter varme fra motoren med å kjøre den på "tomgang" når varmepumpa ikke kan hente nok fra andre kilder?
Særlig for LR og andre med 2 motorer er det mulig å kjøre den ene motoren på tomgang i perioder.
mhm.. og denne "tomgangen" har en COP på høyst 1, sannsynligvis litt lavere siden det er varmetap og pumpetap på vei fra den til kupeen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Dieselgubben

Sitat fra: stefse på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:23
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 20. januar 2021, klokken 08:33
Sitat fra: stefse på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:12
Sinnrike måter å fordele termisk energi på kan sikkert bidra til effektivitet, men det kan ikke skape varme. Dersom man ikke klarer å hente termisk energi fra utemiljøet, ender man uansett opp med en faktor 1 i COP samme hvor varmen hadde sin opprinnelse i bilen.
Du er klar over at Tesla henter varme fra motoren med å kjøre den på "tomgang" når varmepumpa ikke kan hente nok fra andre kilder?
Særlig for LR og andre med 2 motorer er det mulig å kjøre den ene motoren på tomgang i perioder.
mhm.. og denne "tomgangen" har en COP på høyst 1, sannsynligvis litt lavere siden det er varmetap og pumpetap på vei fra den til kupeen.

Ja, akkurat som et varmeelement.

thebadger

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:48
Ja, akkurat som et varmeelement.
Du kom meg i forkjøpet. I verste fall er varmepumpen like effektiv som et varmeelement.
Og takket være octovalve-systemet så trenger ikke VP å kjøre på maks hele tiden når det er -15 ute, i motsetning til Mitsubishi-en du har montert på huset.

model3pw

Min varme virker perfekt på 2021 modell så langt —- men ikke når jeg med kald bil legger inn navigasjon til superlader og den forvarmer batteriet. Da tar det all pri på min bil.

Normalt er bilen god og varm med 21 grader etter 4 min fra kald, men i scenario over kan jeg sette på HØY og den er likevel rimelig kald etter 20 min kjøring.

Er det diskutert her (bekreftet som «normal» prioritering) at den ikke kan klare begge oppgaver samtidig (ved feks -10 ute)?

thebadger

Sitat fra: model3pw på torsdag 21. januar 2021, klokken 09:41
Min varme virker perfekt på 2021 modell så langt —- men ikke når jeg med kald bil legger inn navigasjon til superlader og den forvarmer batteriet. Da tar det all pri på min bil.

Normalt er bilen god og varm med 21 grader etter 4 min fra kald, men i scenario over kan jeg sette på HØY og den er likevel rimelig kald etter 20 min kjøring.

Er det diskutert her (bekreftet som «normal» prioritering) at den ikke kan klare begge oppgaver samtidig (ved feks -10 ute)?
Jeg opplever det motsatte på min 2021P, at kupeen holder seg varm men batteriet blir aldri varmt nok til å oppnå høy ladehastighet. Testet 3 ganger med precondition lengre enn 20 minutter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA