Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 22:39
Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Hvis motorene klarer å tilføre nok varme til batteriet bør det ikke være noe problem. Det er veldig gode arbeidsforhold for en VP å hente varme fra en veksekrets med tilstrekkelig temperatur. Ingen kondens/frost og ikke behov for avriming.
Hvis Tela ikke klarer å levere nok varme fra motoren til batteriet har de et stort problem. Jeg finner nemlig ingen info som tyder på at det er elektrisk varmelement til kupevarmen. I batteriet har det aldri eksistert på TM3 eller TMY.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

#151
Dette er i ferd med å bli en konkurranse mellom inkompetente. Skal vi heller spørre følgende:

Hvem har kjørt m3 med varmepumpe over flere timer i svært kalde temperaturer og hatt varm bil?

Edit: Og svaret er - TB. Hvis bilen ikke har nok varmekapasitet skulle han frosset fært på kuldeturen sin.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 22:39
Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Hvis motorene klarer å tilføre nok varme til batteriet bør det ikke være noe problem. Det er veldig gode arbeidsforhold for en VP å hente varme fra en veksekrets med tilstrekkelig temperatur. Ingen kondens/frost og ikke behov for avriming.
Hvis Tela ikke klarer å levere nok varme fra motoren til batteriet har de et stort problem. Jeg finner nemlig ingen info som tyder på at det er elektrisk varmelement til kupevarmen. I batteriet har det aldri eksistert på TM3 eller TMY.

Om jeg tar feil, og det ikke finnes annen varme-enhet, skal man da kjøre i gang motoren for Camper mode/dog mode? Vil ikke det fungere veldig dårlig når man vil sove, samt bruke unødvendig mye energi?

Jeg er selvsagt åpen for at jeg tar feil, men jeg mistenker da at Tesla har laget seg enda større problemer enn bare noen sensorer som går defekt. Spesielt når forholdene ikke er perfekte for en VP/varmeveksler. Her må jeg bare si jeg er litt glad for at jeg ikke er i en "må kjøpe"-situasjon, for her kan det da være all grunn til å følge med litt fremover.

På den annen side, nå som dollarkursen ser ut til å gå nedover, og vi kanskje kan forvente ytterligere prisfall på TM3 i tillegg til naturlig prisjustering på TMY når den begynner å bli leveringsklar, så hadde det kanskje vært på tide å selge Kona, og bruke nabobil eller annen bildelingstjeneste frem til vi ser hvor billig disse kan bli. Spesielt om de kommer med SR+ og LR 2WD på TMY, som ville passet meg som hånd i hanske bortsett fra kanskje litt lav vekt på taklast og generelt på vogntogvekten.

Er på jobb nå, så får kanskje ikke sett de videoene som er lagt ut her, så det må jeg påregne å se gjennom senere i dag.

EDIT:
Er det huggeren som er på villspor, eller er det ikke en PTC-heater dette?

https://trondheimbildemontering.no/delinfo.aspx?dnr=141056
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Woodbear

jeg kan litt om vanlige varmepumper... antar at den bruker varmen generert av mototrer  til å på en måte uansett utetemperatur til å å lage et fin temp for gassen å jobbe i plussgrader og gi bra cop .  De fleste gassene liker jo best plussgrader.  Denne funker neppe som en vp  du har til huset ... har ikke sett teslaen min ta avisnings pause..med tilsvarende isblokk under bilen :-P .

Kaldeste jeg har kjørt den i er -22, varm som bare det.  Når min tok sin første "streik" så var det faktisk bare -6... fikk den legendariske " klima kan ikke brukes pga systemfeil"   men den gikk over etter en kort pause.

Har merket noe kaldere luft  i kortere perioder under kjøring.  Sikker sensorer som leser feil...

Andre gang den tok pause, var etter at jeg skrudde av og på klima i appen under forvarming. Da tulla den i 10 min før varmen kom tilbake.  hjalp sikkert ikke å random trykke i klima under kjøring.  Da fikk jeg ikke feilmelding. Bare ikke varme..

Håper 90% av vp feilene er de to sensorene... og at ikke tesla har et skikkelig problem..  Men TB har bevist at når den funker som den skal,  så funker den i skikkelig kulde.
2021 model 3 hvit performance.

knegg

2020 Model 3

jlan

#155
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:35
Om jeg tar feil, og det ikke finnes annen varme-enhet, skal man da kjøre i gang motoren for Camper mode/dog mode? Vil ikke det fungere veldig dårlig når man vil sove, samt bruke unødvendig mye energi?
Vel, det eneste som ikke vil lage lyd her er framdriftsmotorene, selv om viklingene blir tilført likestrøm for å gi varme.

Hvis det er varmere enn -10, og det ikke oppstår ising, så er det vel radiatoren som skal hente varme fra uteluften. Da vil antagelig radiatorviften lage litt støy, men neppe dominere over støy fra kupeviften inne i bilen.

Hvis det er kaldere enn -10 så er det to muligheter, hvor ingen av de gir noen varmepumpegevinst effektmessig:

  • Kjøre resirkulasjon, og kjøre varmepumpen med både kupekjøling og kupevarme. Det vil gi netto varme (sammenlignes med åpent kjøleskap eller en avfukter).
  • Hente varme fra batterikretsen, og kompensere ved å varme batteriet med motorviklingene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:35
Om jeg tar feil, og det ikke finnes annen varme-enhet, skal man da kjøre i gang motoren for Camper mode/dog mode? Vil ikke det fungere veldig dårlig når man vil sove, samt bruke unødvendig mye energi?
Vel, det eneste som ikke vil lage lyd her er framdriftsmotorene, selv om viklingene blir tilført likestrøm for å gi varme.

Hvis det er varmere enn -10, og det ikke oppstår ising, så er det vel radiatoren som skal hente varme fra uteluften. Da vil antagelig radiatorviften lage litt støy, men neppe dominere over støy fra kupeviften inne i bilen.

Hvis det er kaldere enn -10 så er det to muligheter, hvor ingen av de gir noen varmepumpegevinst effektmessig:

  • Kjøre resirkulasjon, og kjøre varmepumpen med både kupekjøling og kupevarme. Det vil gi netto varme (sammenlignes med åpent kjøleskap eller en avfukter).
  • Hente varme fra batterikretsen, og kompensere ved å varme batteriet med motorviklingene.
Ising kan du få lenge før -10°. Det kommer helt an på hvor hardt man kjører VP mot uteradiatoren, samt aktuell luftfuktighet. Er luftfuktigheten 99% vil du kunne få ising, selv om du bare har -0° inn og -0,1° ut av radiatoren. Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart. Derfor må varme hentes andre steder, og da får man i praksis omtrent samme effektivitet som å varme lufta direkte. Isolert sett er det selvfølgelig er bra for en VP å jobbe mot et medie som sirkulerer fra batteriet og holder 5-10°, men som sagt hjelper det ikke på total energiøkonomi da dette mediet i sin tur ble varmet opp med resistiv last.

Men det er ikke dermed sagt at VP ikke er smart. Dersom man f.eks grisekjører en Pmodell fra hurtiglader til hurtiglader, vil det kanskje klare å holde varmen i bilen uten å ty til resistiv tilleggsvarme. :police:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Cato76

Selv min snart 6 år gamle Model S varmer raskere enn M3P -21... Får til og med full effekt med fulladet (90%) batteri, kun regenerering som tar litt tid før den er optimal ved -10 grader.

Trodde jeg kjøpte en bil som var betydelig bedre enn en 6 år gammel Tesla....

I morres hadde jeg ca 30% kapasitet igjen på 3P'en. 10 minus ute. Forvarmet i ca 15 min. Da jeg kom ut hadde såvidt isen smeltet på frontvindu (ja, hadde på "varme" mot vindu). Bilen var iskald i kupeen i ca 15 av den 20 minutter lange turen, kun varme fra setet.. Er dette en bil som kun har performance effekter og "varme anlegg" som kun virker på sommerhalvåret, så kan Tesla få bilen tilbake, og jeg beholder min gode gamle!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Kim-

Du må inn og bytte sensorer. Etter bytte varmer min veldig kjapt opp, og selv om bilen er full i snø og -5 tok det ikke lange tiden før det var 28 grader i kupeen og smelte prosessen var i gang
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

#159
Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:31
Vel, det eneste som ikke vil lage lyd her er framdriftsmotorene, selv om viklingene blir tilført likestrøm for å gi varme. ....
Stille er det ikke, sirkulasjonspumpe, elektronikken i inverter, og strømmen i viklingene lager lyd. Det hører man tydelig når batteriet varmes i TM3 uten varmepumpe. Mange klager også på hvining fra motorene ved nav til SuC. Da er det samme oppvarming via stator i motor som er i sving.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
Ford har et patent(US20160332504A1) på de-ising under kjøring, hvor de akkurat nevner problemet med at varmen i bilen blir slått av mens en de-iser. Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann"  i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:35
Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 22:39
Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Hvis motorene klarer å tilføre nok varme til batteriet bør det ikke være noe problem. Det er veldig gode arbeidsforhold for en VP å hente varme fra en veksekrets med tilstrekkelig temperatur. Ingen kondens/frost og ikke behov for avriming.
Hvis Tela ikke klarer å levere nok varme fra motoren til batteriet har de et stort problem. Jeg finner nemlig ingen info som tyder på at det er elektrisk varmelement til kupevarmen. I batteriet har det aldri eksistert på TM3 eller TMY.
Om jeg tar feil, og det ikke finnes annen varme-enhet, skal man da kjøre i gang motoren for Camper mode/dog mode? Vil ikke det fungere veldig dårlig når man vil sove, samt bruke unødvendig mye energi?

Jeg er selvsagt åpen for at jeg tar feil, men jeg mistenker da at Tesla har laget seg enda større problemer enn bare noen sensorer som går defekt. Spesielt når forholdene ikke er perfekte for en VP/varmeveksler. Her må jeg bare si jeg er litt glad for at jeg ikke er i en "må kjøpe"-situasjon, for her kan det da være all grunn til å følge med litt fremover.

EDIT:
Er det huggeren som er på villspor, eller er det ikke en PTC-heater dette?
https://trondheimbildemontering.no/delinfo.aspx?dnr=141056
Jeg tror problemene med VP i stor grad er dårlig styring. Sensorene de bytter nå kan være en quic-fix som bare tillater systemet å presse VP mer. Dette er bare spekulasjon. Siden VP åpenbart suger ut for mye varme fra batteriet tror jeg mye kan gjøres med å tilføre mer varme til batteriet fra motor. Ulempen er at virkningsgraden går ned. I teorien kan virkningsgraden bli negativ, sammenliknet med elektrisk varme. Å hente varme fra utelufta (bilens radiator) gir for mye riming i fordamperen, og i lave temperaturer blir det samme problemet med virkningsgraden.
Å kjøre VP hard med lav virkningsgrad kan fort bli et tapsprosjekt. Du få svært liten energigevinst, og har stor slitasje på VP-systemet. Altså kostnadene kan overgå gevinsten.

Det elektriske kupevarmerelemet i biler uten VP er koblet til "400V batterispenning" og ligger i vifteenheten. I biler med VP er dette varmelemetet byttet ut med "radiator". AC-radioatoren (kjøling) er der fremdeles, og er sikkert ganske lik som i biler uten VP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: stefse på tirsdag 12. januar 2021, klokken 15:04
Elbilprodusentene er nok klar over dette fenomenet, samt de begrensede muligheter til å gjøre de-ising i fart.
....Men her har Tesla en fordel, ved at de nå kjører "kjølevann" i radiatoren, og overfører varmen til kjølemiddelet via en varmeveksler (Chiller). Dermed kan de koble radiatoren og chilleren inn i batterikretsen for de-ising, samtidig som varmen i bilen opprettholdes.
Stemmer jeg tror også at de vil gjøre det slik. Skulle gjerne visst hvor lave temperaturer de kan hente varme fra utelufta med akseptabel virkningsgrad.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Woodbear

Når min skal inn 28, skal alle 3 sensorer byttes. Deler bestilt iflg tesla. Og lånebil booket, tilfelle de ikke klarer hele smørbrødlista på en dag.
Håper den funker etter det og dette blir en jevnlig service sak
2021 model 3 hvit performance.

dejavu

Sitat fra: Woodbear på tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:27
Når min skal inn 28, skal alle 3 sensorer byttes. Deler bestilt iflg tesla. Og lånebil booket, tilfelle de ikke klarer hele smørbrødlista på en dag.
Håper den funker etter det og dette blir en jevnlig service sak
Min skal også inn den 28. Først og fremst for fiks av koffertlokk. Men så har jeg opplevd trøbbel med varmepumpen, som kommer og går. De satte en tekniker på saken,men utover det har jeg ikke hørt noe fra dem. Og hvordan "booket" du lånebil? Hadde en diskusjon for en tid tilbake med Tesla om det,uten at noen garanti om loaner ble gitt..
Mod.3,2021,AWD,HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA