Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan skifte onboardladeren på Leafen...for dummies

Startet av Sjalabais, søndag 03. januar 2021, klokken 21:42

« forrige - neste »

Sjalabais

Da ombordladeren på Leafen sviktet, fikk jeg veldig, veldig god hjelp her på forumet, og jeg vil da særlig takke @leafnor og @rekorden. Med denne guiden, så enkelt og konkret som jeg selv trenger det - aka "for dummies" - håper jeg å kunne gi litt tilbake til dere.

Verktøy som trengs:
- Fastnøkkel, pipe eller tilsvarende i 10, 13 og 16 mm.
- Flat- og stjerneskrujern
- Tang
- Eventuelt: Plugg for kjølevæskeslange diameter 15mm

Deler:
- Ny eller brukt lader: https://www.bruktdel.no
- Skruer til innvendig feste av "humpen": https://www.aliexpress.com/item/32963951500.html
- Karosseriskruer: https://www.aliexpress.com/item/4000252109634.html
- Skruer til deksel under bilen, 10mm hex maskinskruer
- Bilvarmeslange, 15mm innvendig diameter
- Blå kjølevæske + destillert vann eller Nissan original 999MP-L25500P

Brukermanual del "VC", vehicle charging section, side 105-109. Nissan Leaf dismantling guide, side 21-22+38.

Når bilen er parkert i garasje eller løftebukk, skal bilen stå i minimum fem minutter. Tar du strømmen for tidlig, vil det utløse en feilmelding i OBDen. Sikringen til hovedbatteriet tas foran baksetene (se dismantling guide), etter det, fjern minuspolen fra 12V batteriet fremme. Til fjerning av hovedsikring er det påbudt med en del sikkerhetsutstyr, bl.a. vernehansker som tåler minimum 1000V. Dette greide jeg ikke å få tak i lokalt, og jeg brukte en skinnhanske inni en oppvaskhanske. La det ikke være opp til meg om du synes det er godt nok, jeg er INGEN FAGMANN.






OBS - panseret på Leafen åpnes på et litt underlig vis. Benytt anledningen til å smøre hengslene, ellers skraper panseret i skjermen etter hvert.
OBS - skal du inn via bakluka, må du åpne denne før strømmen tas. Det er ikke en mekanisk døråpner bak, kun en elektrisk bryter.



Begynn å fjerne det fremre dekselet etter fremhjula, og det bakerste dekselet under bilen. Klipsene/karosseriskruene er greie; lirk opp midtpluggen med en flat skrutrekker, og løft ut hele klipsen. 10mm skruene er nokså sikkert rustne og vil sannsynligvis knekke på de verste plassene (Nissan har bl.a. plassert de der dreneringen bør være bakerst). Knekker de, kan du sette forsinka treskruer inn gjennom plasten ved siden av når du skal montere dette igjen senere.





Ti minutter etter sikringen er tatt skal reststrømmen i systemet fra hovedbatteriet være borte. Hovedkontakten ligger under bilen bak fremhjula og foran batteriet. Det er tre skritt med ulike sikringsbrytere beskrevet i manualen "VC" som må til for å få den av veldig greitt og lett. Pakk stikken i en plastpose og sett elteip over kontakten.




Så er det å gyve løs på innsiden av bilen. "Humpen" i bagasjerommet må demonteres (tre skruer med skrujern under bagasjeromsteppet, enkelt med hexskruer derfra), og baksetene må av. Begynn med seteflaten: Røsk rett opp to steder, midt imellom der beina til baksetepassasjerene vanligvis er. Seteflaten kommer løs da, men løft den forsiktig og fjern stikkontakten til baksetevarmen, om du har dette, midt under seteflaten. Løft delen ut av bilen. Seteryggen bak må skrus av. På begge sider er det et deksel i grå plast, som fjernes ved å lirke nedenfra og opp med et flatt skrujern. Under der er det 2 13mm hex-skruer per side. Midt i bilen er det 2 16mm skruer som også må løsnes. Løft seteraden etter hodestøttene, ellers bretter den seg lett på midten. Dra det midterste setebeltet langt ut og du kan legge seteryggen i fotrommet til baksetepassasjerene. Flopper det bakover, kan du sikre det med de fremre beltene. :)





Nå ser du den herskens laderen godt. Fjern alle plastdeler til "humpen" og den aluminiumsveggen som blir igjen mot bagasjerommet må også løses og lirkes bakover. Det henger en kabel fast i det som du ikke trenger å ta av - bare legg det forsiktig bak.



Neste skritt er å gå under bilen igjen. Her skal kjølevæskeslangene av fra laderen. Som skruene er også klemmene på disse slangene av pissedårlig kvalitet og sannsynligvis rustet ihjel. Jeg brukte flere timer her for å være forsiktig og klippet de av til slutt likevel for senere å sette på nye slanger. Med en tang skal det egentlig gå an å lirke løs slangen, som sannsynligvis er irret fast i laderen. Etter godt råd fra @leafnor lagde jeg to treplugger på ca 15mm diameter som ble plugga i slangen for å unngå større lekkasje. Det står minst en halv liter med væske i laderen også dog, så vær forberedt på søl.






Når slangen er av, kan laderen skrus løs på innsiden av bilen igjen: 3 16mm skruer i bunnen av bilen, 2 svarte 13mm på den øvre delen. Kablene skal igjen av med en spesiell prosedyre, se "dismantling guide". Særlig den til høyre syntes jeg var litt vrien, jeg måtte bruke en skrutrekker til å løsne den grønne skiven og dra den mot meg. Etter det var det lett å få denne av. Det er 2 oransje kabler og 3 svarte koblingsdingser. Røsk ut laderen, rist godt på hodet over dingsen, og sett inn den nye delen. Det er forventet tre kondensatorer som er ødelagt i laderen og den gamle delen kan være av verdi for noen med gode loddeferdigheter her på forumet eller på FINN.







Derfra er det samme prosedyre i omvendt rekkefølge. :) Flere av skruene går gjennom bilen og jeg oljet de og satt de siden godt inn med fett. Det hindret ikke én eller to fra å knekke i påskruingsprosessen. Et ærligfølt: Lykke til! :)


2012 Leaf Tekna

Sjalabais

...om noen har innspill, lettere måter å si ting på eller om det skulle ha sneket seg inn mangler eller feil - gi gjerne en lyd. Jeg tenker å oversette dette her til engelsk om ikke så altfor lenge også. :)
2012 Leaf Tekna

cra

#2
Eneste innspillet jeg har er at dette bør definitivt også legges på elbilwiki. Wiki fungerer bra som oppslagsverk over tid. I forum (for ikke å snekke om facebook!) forsvinner ting bak i historikken og blir vanskelig å finne. :)


Edit: Tillot meg å kopiere inn teksten til http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Hvordan_skifte_onboardladeren_p%C3%A5_Leafen...for_dummies

Hvem er det som sitter på rettighetene til bildene? Har ikke lagt inn disse enda (det blir litt jobb), men kan sikkert se på det også når/hvis tillatelse til bruk blir gitt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjalabais

#3
Ja, helt glimrende om dette kan brukes i wiki. Bildene er mine og må gjerne lastes opp der også - gjør eventuelt et utvalg etter eget skjønn. Jeg har en avtale med Hooniverse, hvor jeg av og til sender inn artikler, slik som denne, og da vil også de samme bildene brukes.

Edit Ellers er dette med diagnose kanskje et poeng for wikien?
Feilkode i Leafspy: P3173 00C4 EV/HEV On Board Charger Sys EVC-236
Diagnose med multimeter og tips til reparasjon: https://www.youtube.com/watch?v=5R4dGg8nIUs
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

2012 Leaf Tekna

Polypp

Heisann!

Da har min lojale leaf endelig sviktet meg med en defekt obc. Slik jeg forstår det var det vel bare et spørsmål om tid før det skjedde. Har fått tak i en rimelig overhalt en og krysser fingrene for at den virker som den skal. Nissanverkstedet i Ålesund skulle ha en formue for en ny, og med omkostninger til jobb så ble det mere enn bilen er verdt hvis den faktisk virket. Så da ble plutselig dette forumet meget nyttig. Takk til trådstarter for meget god veiledning. Men en ting: Han som overhalte obc som jeg kjøpte er villig til å betale 1000kr for min defekte. Er dette en god deal?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA