Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Størrelse og nr. på sikring til pin 9 på tilhengerfestekontakten?

Startet av jkirkebo, søndag 03. januar 2021, klokken 12:44

« forrige - neste »

jkirkebo

På 13-pins kontakten til hengerfestet på Model X skal det i teorien alltid være +12V på pinne nr. 9 (og retur på pinne 13). Er det noen som vet om dette stemmer, eller må bilen være våken for at det skal være strøm der?

Har noen oversikt over hvilken sikring som forsyner denne pinnen med strøm og hvor stor den er?

Grunnen til at jeg spør er at vi vurderer å kjøpe en liten campingvogn og da vil jeg gjerne ha lading av vognas batteri (kjøper vel et 100-200Ah lithium 12V batteri tenker jeg) konstant så lenge bilen er koblet på. Vi vil nok svært sjelden parkere vogna på steder med 230V tilgjengelig så det er viktig å kunne lade fra bilen slik at vi har strøm nok til kjøleskap og lys. Planlegger også solceller på taket av vogna. Har foreløpig tittet på en Adria Action 391 LH.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

I teorien skal pin 9 alltid ha +12V, og pin 10 kun når dynamoen på bilen går. Jeg har ikke testet selv, så det er interessant om noen andre har noe å bidra med her.
Når det gjelder sikringen, så ville jeg nesten tro at det er F105 som gjelder for "alt" til tilhenger? Dvs. hele tilhengermodulen. Det er ihvertfall den som ryker hvis du har en korslutning i lysene på hengeren. Men samtidig er jo denne bare 15A, så den er vel ikke stor nok til å drive lade/kjøleskapskursene... ???
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Har du prøvd å måle på din egen bil?

Kan vel hende du må ha en DC-DC i vogna for å øke spenningen litt, for å få effektiv lading? Hvis ikke vil du kun ha batterispenningen mellom hver gang DC-DC fra høyspent kicker inn..

Stig-Arne

Du får kun strøm ut der så lenge bilen er "på", det vil si i kjøremodus. Sett deg inn, trykk på bremsen og sett bilen i N, da skal det være strøm der.

jkirkebo

Sitat fra: geear på søndag 03. januar 2021, klokken 17:19
Har du prøvd å måle på din egen bil?

Kan vel hende du må ha en DC-DC i vogna for å øke spenningen litt, for å få effektiv lading? Hvis ikke vil du kun ha batterispenningen mellom hver gang DC-DC fra høyspent kicker inn..

Har ikke testet å måle ennå, regnet med at noen andre alt hadde gjort jobben ;)

Skal ha inn en DC-DC i så fall ja. Må jo begrense strømtrekket slik at sikringen ikke går. Hadde håpet på 20A sikring for da kan jeg bruke en Victron Smart Orion-Tr 220W (18A ut).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 03. januar 2021, klokken 13:08
I teorien skal pin 9 alltid ha +12V, og pin 10 kun når dynamoen på bilen går. Jeg har ikke testet selv, så det er interessant om noen andre har noe å bidra med her.
Når det gjelder sikringen, så ville jeg nesten tro at det er F105 som gjelder for "alt" til tilhenger? Dvs. hele tilhengermodulen. Det er ihvertfall den som ryker hvis du har en korslutning i lysene på hengeren. Men samtidig er jo denne bare 15A, så den er vel ikke stor nok til å drive lade/kjøleskapskursene... ???

Det er en som heter F131 Trailer Connect også i følge denne lista: https://holbon.com/teslafuses/

Også kun sikret med 15A dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 03. januar 2021, klokken 18:20
Du får kun strøm ut der så lenge bilen er "på", det vil si i kjøremodus. Sett deg inn, trykk på bremsen og sett bilen i N, da skal det være strøm der.

Har du testet dette selv? Det er jo pinne 10 som kun skal ha strøm når "tenningen" er på, mens pinne 9 i teorien skal ha strøm hele tiden. Å ha bilen påslått er lite aktuelt pga. høy vampire drain da. Om det ikke er kontinuerlig strøm på pinne 9 må jeg ordne det på en annen måte, f.eks skjøteledning ut fra frunken til inntak på vogn. Hadde håpet å slippe slikt krøll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Jeg har testet litt på henger festet da tanken var å hente ryggelys her.
Hengerfestet utgangene er av i utgangspunktet og man må trekke (Ha en mostand) på kjørelys for at resten av utgangene skal skru seg på.
Ulempe er at da aktiveres henger modus og det er ikke så morro å kjøre med.

I starten sto utgangene på (Ja jeg målte når jeg fikk bilen men mest for morro skuld skulle ikke bruke det til noe da). Men det har nok være problem med irring osv så da har løsningen vært å skru hele kontakten av når den ikke er i bruk.
sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Stig-Arne

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. januar 2021, klokken 21:00
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 03. januar 2021, klokken 18:20
Du får kun strøm ut der så lenge bilen er "på", det vil si i kjøremodus. Sett deg inn, trykk på bremsen og sett bilen i N, da skal det være strøm der.

Har du testet dette selv? Det er jo pinne 10 som kun skal ha strøm når "tenningen" er på, mens pinne 9 i teorien skal ha strøm hele tiden. Å ha bilen påslått er lite aktuelt pga. høy vampire drain da. Om det ikke er kontinuerlig strøm på pinne 9 må jeg ordne det på en annen måte, f.eks skjøteledning ut fra frunken til inntak på vogn. Hadde håpet å slippe slikt krøll.
Kan rette meg litt. Husket litt feil. Vogner uten ATC har kjøleskap strøm på 9, som jo også brukes til lading av batteri.

På vår vogn så er pinne 10 til kjøleskap. Denne er kun aktiv ved kjøring eller N.
Pinne 9 brukes til ATC på vår vogn, og denne høres når den får strøm og det skjer når bilen vekkes ved å åpne dører eller lignende.

Så denne er langt ifra aktiv hele tiden, den legges død når bilen låses.

Det du kan prøve er jo å ha Sentry Mode på. Da vil jo iallefall 12 V uttak holdes i live, muligens pinne 9 også holdes i live da.

geear

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 21:05
Jeg har testet litt på henger festet da tanken var å hente ryggelys her.
Hengerfestet utgangene er av i utgangspunktet og man må trekke (Ha en mostand) på kjørelys for at resten av utgangene skal skru seg på.
Ulempe er at da aktiveres henger modus og det er ikke så morro å kjøre med.
Hengermodus kan du slå av i menyen selv om du har henger/noe tilkoblet. Hengersymbolet blir da oransje og AP fungerer som normalt.

sigurdi

Sitat fra: geear på mandag 04. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 21:05
Jeg har testet litt på henger festet da tanken var å hente ryggelys her.
Hengerfestet utgangene er av i utgangspunktet og man må trekke (Ha en mostand) på kjørelys for at resten av utgangene skal skru seg på.
Ulempe er at da aktiveres henger modus og det er ikke så morro å kjøre med.
Hengermodus kan du slå av i menyen selv om du har henger/noe tilkoblet. Hengersymbolet blir da oransje og AP fungerer som normalt.
Var totalt uaktuellt med et Orange heger lys som biefekt for å få ekstra ryggelys, så den saken ble lagt død.
Modul for ekstra ryggelys kommer, men måtte tenke litt annerledes og fugerer med samme tilkobling på S og X fra 2013 til nyeste.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. januar 2021, klokken 12:44
På 13-pins kontakten til hengerfestet på Model X skal det i teorien alltid være +12V på pinne nr. 9 (og retur på pinne 13). Er det noen som vet om dette stemmer, eller må bilen være våken for at det skal være strøm der?

Har noen oversikt over hvilken sikring som forsyner denne pinnen med strøm og hvor stor den er?

Var dårlig med svar her så får legge til litt.
Om jeg husker riktig så har du jkirkebo en model X SOP3, produsert mellom 29.03-16.10.16.
Har lagt ved tegningen over tilkobling for hengerfeste kontakt.
Denne ligger rett over den elektriske tilkoblingen så du må måle hva pinne 1 på denne Molexen går til på henger kontakten.

Denne har en 30A sikring og som du ser av tegningen at det ikke er egen kurs til bremselys.
Det er 2mm2 kabel tversnitt som i tesla sin verden faktisk er 30A, 1.5mm2 = 20A. 
Elektriske bremselys er en egen dedikert kurs (20A) og uttaket er sparkepanel fører side stripset til OBDII kontakten, denne har og konstant strøm og man kan trekke herfra og helt bak i vogna om 15A holder, kan ikke belastes over 15A over tid. (Bilkomponenter har kabel med skikkelig dimensjon med riktig plugg, men de er bare 3m lange)

Du ser og at det er en egen 15A til resten av lysene på hengeren.
Det er noen år siden jeg målte ut pinnene men om jeg ikke husker helt feil gikk denne 30A til egen konstant 12v krets på henger kontakten med egen jord.

Sikring er F308 (JCase) litt sær men kan skaffes på Mauser (jeg har noen i hylla hjemme, viktig før man tester ut ting skikkelig)
Jord fra henger går direkte til chassi så betyr jo egentlig ikke noe hvilke man bruker.
Piggtale fra denne Molexen og Europeisk henger kontakt i andre enden har jeg ikke teninger av men er kjapt å måle seg ut.
Har lagt med bilde av Molex så ser man hva pinner som er hva.

Edit:
Så at siste del av kontakt ikke var med i utsnittet.
Molex så er:
Pinne 9 - El brakes trailer 1.5mm2 går til Kontakt X164, pinne 1 (El breaks sparekapenl ved ODB kontakt, nevnt over)
Pinne 16 - Jord 2mm2

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA