Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selvkjøring - menneske vs maskin, vurderinger av føreforhold

Startet av MaxQ, lørdag 02. januar 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

Til "Electric cars in Norway":

Du er sikkert en fin fyr, men please, ro ned på emoji-bruken. Det er meget vanskelig å ta deg seriøst mht måten du uttrykker deg her. Jeg merker at jeg bare hopper over innleggene dine da de er dekket med samme emoji-tegn mange ganger etter annenhver setning omtrent...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Sitat fra: z4rd på søndag 17. januar 2021, klokken 13:26
Til "Electric cars in Norway":

Du er sikkert en fin fyr, men please, ro ned på emoji-bruken. Det er meget vanskelig å ta deg seriøst mht måten du uttrykker deg her. Jeg merker at jeg bare hopper over innleggene dine da de er dekket med samme emoji-tegn mange ganger etter annenhver setning omtrent...
Samme her. Til dere som synes det er for forstyrrende, så kan man gå inn i profilen sin og legge til brukere man ikke ønsker å se innleggene til i "Ignoreringsliste".
Klikk på: din profil -> endre profilen -> Venne/Ignoreringsliste -> Rediger Ignoreringsliste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 12:07
Helt enig. Man skal holde i rattet hele tiden.
Nåværende system på Tesla tilsier det. Men AP1 hadde det ikke og var etter mitt syn bedre, mye på grunn av det.

GM sitt Super Cruise system, regnes av mange som et av de mest utviklede og velfungerende systemene, har ikke behov for å holde rattet men bruker kamera til å følge hvor sjåfør har blikket.

Nåværende system med hender på rattet gjør at det er svært begrenset etter mitt syn.

Contango

Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 14:32
...så kan man gå inn i profilen sin og legge til brukere man ikke ønsker å se innleggene til i "Ignoreringsliste".
Klikk på: din profil -> endre profilen -> Venne/Ignoreringsliste -> Rediger Ignoreringsliste.
Takk. Visste ikke det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

#80
Sitat fra: z4rd på søndag 17. januar 2021, klokken 13:26
Til "Electric cars in Norway":

Du er sikkert en fin fyr, men please, ro ned på emoji-bruken. Det er meget vanskelig å ta deg seriøst mht måten du uttrykker deg her. Jeg merker at jeg bare hopper over innleggene dine da de er dekket med samme emoji-tegn mange ganger etter annenhver setning omtrent...


z4rd takk for info (Tommel opp)
Jeg klarte det jeg - å ikke bruke emoij. Nå har jeg satt gaffa klistremerker over alle emoij knappene på mobilen så dette tror jeg skal gå veldig bra.

PS fin fyr du også.


Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 12:07
Helt enig. Man skal holde i rattet hele tiden.
GM sitt Super Cruise system, regnes av mange som et av de mest utviklede og velfungerende systemene, har ikke behov for å holde rattet men bruker kamera til å følge hvor sjåfør har blikket.
Jeg har en opplevelse av at Tesla også bruker kameraet til å overvåke blikket.
Jeg får gjerne varsler dersom jeg nærmer meg/krysser midtlinjen eller kantlinjen dersom jeg eks. ser ned samtidig.
Når jeg ser rett frem får jeg nesten aldri dette. Det er ikke helt konsekvent, men jeg mener helt kart at det er en trend. Sjekk gjerne selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. januar 2021, klokken 19:39
Sitat fra: z4rd på søndag 17. januar 2021, klokken 13:26
Til "Electric cars in Norway":

Du er sikkert en fin fyr, men please, ro ned på emoji-bruken. Det er meget vanskelig å ta deg seriøst mht måten du uttrykker deg her. Jeg merker at jeg bare hopper over innleggene dine da de er dekket med samme emoji-tegn mange ganger etter annenhver setning omtrent...


z4rd takk for info (Tommel opp)
Jeg klarte det jeg - å ikke bruke emoij. Nå har jeg satt gaffa klistremerker over alle emoij knappene på mobilen så dette tror jeg skal gå veldig bra.

PS fin fyr du også.

Jeg blir personlig litt glad av å lese innleggene dine, alltid veldig positivt innstilt og litt fargerike, håper du ikke slutter med det!

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:21

Flere spådommer som feilet her:

Elon Musk: A Driverless Tesla will travel from New York to LA in 2017
https://www.nbcnews.com/business/autos/driverless-tesla-will-travel-l-nyc-2017-says-musk-n670206

Eller som i 2019: Next year we will have one million robotaxis on the road, operating with no one in them.


Men joda, selvkjøring kommer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. januar 2021, klokken 13:10
Herlig :+1: :+1: :+1:

Dont do it! :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: 8) 8) 8) 8) :police: :police: :police: :police:

Se Ben leker her:

Debunking Tesla Autopilot Orange Hack on Model 3? [DO NOT TRY]


https://youtu.be/ZlvwfJEZqQ4

For en utrolig dårlig utført test...det som funker for å få Tesla til å skjønne at du holder i rattet er jo at du snur det til den ene siden med litt trykk....da må en jo ha en viss vekt på den ene siden....ikke putte 1 liten frukt nesten i midten....eller 4 fordelt rundt hele rattet...burde testet med f.eks. ankelvekter klokken 2 på rattet....ser og det er en som har fått det til med vannflaske...kanskje det er bedre....men sikkert lurt å ikke ha noe foran air-bagen...vil jo ikke ha en vannflaske trykket opp i trynet... I kommentarfeltet er det noen som har skjønt det...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. januar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. januar 2021, klokken 13:10
Herlig :+1: :+1: :+1:

Dont do it! :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: 8) 8) 8) 8) :police: :police: :police: :police:

Se Ben leker her:

Debunking Tesla Autopilot Orange Hack on Model 3? [DO NOT TRY]


https://youtu.be/ZlvwfJEZqQ4

For en utrolig dårlig utført test...det som funker for å få Tesla til å skjønne at du holder i rattet er jo at du snur det til den ene siden med litt trykk....da må en jo ha en viss vekt på den ene siden....ikke putte 1 liten frukt nesten i midten....eller 4 fordelt rundt hele rattet...burde testet med f.eks. ankelvekter klokken 2 på rattet....ser og det er en som har fått det til med vannflaske...kanskje det er bedre....men sikkert lurt å ikke ha noe foran air-bagen...vil jo ikke ha en vannflaske trykket opp i trynet... I kommentarfeltet er det noen som har skjønt det...
Det har alltid vært personer som har trodd at Tesla har berørings-/trykksensroer i rattet for å registrere om sjåføren holder i rattet. Det har til tider vært en utbredt misforståelse.
Tesla kjenner kun på momentmotstand i rattet. Altså om man styrer "mer, eller mindre" enn bilen selv.
Jeg har ikke testet selv, men det er godt bevist tidligere at en viss vekt på en side av rattet er nok til å lure systemet. Noe ingen bør gjøre. Ha alltid en hånd på rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 23:45
Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 12:07
Helt enig. Man skal holde i rattet hele tiden.
GM sitt Super Cruise system, regnes av mange som et av de mest utviklede og velfungerende systemene, har ikke behov for å holde rattet men bruker kamera til å følge hvor sjåfør har blikket.
Jeg har en opplevelse av at Tesla også bruker kameraet til å overvåke blikket.
Jeg får gjerne varsler dersom jeg nærmer meg/krysser midtlinjen eller kantlinjen dersom jeg eks. ser ned samtidig.
Når jeg ser rett frem får jeg nesten aldri dette. Det er ikke helt konsekvent, men jeg mener helt kart at det er en trend. Sjekk gjerne selv.
Tviler på at de bruker kameraet. Greentheonly (hackeren) sjekket software for ikke lenge siden og fant at kamera ikke hadde noen funksjoner da.

Hvis den er tatt i bruk så burde det være nok å se bort, ikke også gjøre annen adferd som trigger varsel.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 18. januar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 23:45
Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 12:07
Helt enig. Man skal holde i rattet hele tiden.
GM sitt Super Cruise system, regnes av mange som et av de mest utviklede og velfungerende systemene, har ikke behov for å holde rattet men bruker kamera til å følge hvor sjåfør har blikket.
Jeg har en opplevelse av at Tesla også bruker kameraet til å overvåke blikket.
Jeg får gjerne varsler dersom jeg nærmer meg/krysser midtlinjen eller kantlinjen dersom jeg eks. ser ned samtidig.
Når jeg ser rett frem får jeg nesten aldri dette. Det er ikke helt konsekvent, men jeg mener helt kart at det er en trend. Sjekk gjerne selv.
Tviler på at de bruker kameraet. Greentheonly (hackeren) sjekket software for ikke lenge siden og fant at kamera ikke hadde noen funksjoner da.
Hvis den er tatt i bruk så burde det være nok å se bort, ikke også gjøre annen adferd som trigger varsel.
Det er nettopp hans funn som styrker mine mistanker. Han HAR funnet kode som understøtter teorien, og det er hentet ut bilder fra kameraet.
Interessant om det er flere som klarer å fremkalle dette.
https://www.teslarati.com/tesla-cabin-camera-facial-features-safety/
https://twitter.com/greentheonly/status/1249145943401824256

Det vil være håpløst om man skal få varsel hver gang man ser i blindsonen eller ned på skjermen. Det bør ikke alarmeres før det i tillegg er tilløp til fare.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

Manualen sier følgende:

In CANADA: The camera is not currently active, but may be used in potential future features which could be added in a software update.

In the U.S.: By default, this camera is off. Touch Controls > Safety & Security > DATA SHARING > Allow Cabin Camera Analytics to enable, helping Tesla to continue to develop even safer vehicles in the future. If enabled, your Model 3 captures images and short video clips just prior to a safety event, such as a collision or an Automatic Emergency Braking event, aiding in Tesla's development of future safety features.

To protect your privacy, cabin camera images and video clips transmitted to Tesla servers (if operational in your market region) are not associated with your Vehicle Identification Number (VIN). Please remember, it is the driver's responsibility to inform vehicle occupants of this feature's use.

Tvilsom til at den er aktiv i Norge på nåværende tidspunkt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Jeg er helt sikker på at kameraet kan brukes. Det er jo derfor det er der. Og de har helt klart hatt en plan med å sette det der. Den planen kan også forandres/utvides etterhvert.

Blir spennende å se om det dukker opp i nye S/X. Det er veldig rart om Tesla har en FSD funksjon som de bare bruker i 3 og Y.

At Tesla sjekker ut ting i «shaddow mode» er veldig sannsynlig, men at de knytter det til konkrete varsler i bilen virker ikke veldig sannsynlig. Men hvem vet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA