Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppvarming av id4 !

Startet av ENTO, lørdag 02. januar 2021, klokken 18:38

« forrige - neste »

ENTO

Vurderer å bestille en ID4 max. Kan noen svare meg hvordan oppvarming av en el- bil fungerer ? Har nå en T-Roc diesel med Webasto. Kjempefornøyd.
Vil jeg få samme bruksmulighetene angående varme på en ID4 som med Webasto på den jeg har ? Kan noen seriøst fortelle meg hvordan dette vil funke på ID4 ! Fjernkontroll,app osv.

hELgenen

#1
Tenk på varmen som en om du hadde en varmepumpe i bilen du kan skru av og på.
Det er faktisk mye enklere,raskere og bedre å varme opp en elbil..enn fossil

Når du er tilkoblet lading så hentes strømmen fra ladingen til oppvarming,øvrig via batteriet

Det vanlige er å styre alt fra en mobil app..
Om appen er klar for id.4 er jeg usikker på..men vil uansett.komme om.den ikke er klar

Counterpointer

Hadde Webasto på en Passat tdi, og har nå hatt syv forskjellige elbiler, alle elbilene er raskere varme enn dieselvarmeren.

Det eneste en er avhengig av er at appen fungerer. På min datters E-golf har den fungert helt ypperlig, selv om VAG ikke har det beste ryktet.

Uansett får en varme i en elbil etter få sekunder, så bilen blir raskere varm på grunn av at en ikke trenger vente på at en forbrenningsmotor skal bli varm.

ENTO

Takk for utfyllende svar. Er det så å forstå at når bilen står parkert og ikke er tilkoblet strøm, så tar oppvarmingen strøm fra 12v batteriet ?

Trond.m

Sitat fra: ENTO på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:18
Takk for utfyllende svar. Er det så å forstå at når bilen står parkert og ikke er tilkoblet strøm, så tar oppvarmingen strøm fra 12v batteriet ?
Alle elbiler tar energien fra hovedbatteriet (400V). Tipper den trekker opptil 10 kw fra batteriet. Står bilen tilkoblet strøm vil ladingen starte når batteriet tappes, men med mindre du er tilkoblet en 11 kW ladestasjon, så vil du se at batteriets ladenivå faller flere % i løpet av 15 minutters forvarming.

ENTO

Hvilke forbrukskilder blir forsynt fra 12v batteriet ?

sjokomelk

Sitat fra: ENTO på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:49
Hvilke forbrukskilder blir forsynt fra 12v batteriet ?
Utstyr som bruker 12V. Dvs. alt som drives med 12V i en bil. Det er ingen forskjell på en elbil og en bensinbil i 12V-anlegget. Bytt ut "ting som drives av bensinmotoren" med "ting som drives av batteripakken", så er du der. Jeg har ihvertfall aldri sett en radio/kassettspiller drevet direkte fra bensinmotoren på en bil tidligere. Den har alltid blitt drevet av 12V. Jeg har heller aldri vært borti baklykter som bruker direkte mekanisk kraft fra bensinmotoren. Det er normalt sett lyspærer drevet med 12V. ;D :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: ENTO på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:49
Hvilke forbrukskilder blir forsynt fra 12v batteriet ?
Utstyr som bruker 12V. Dvs. alt som drives med 12V i en bil. Det er ingen forskjell på en elbil og en bensinbil i 12V-anlegget. Bytt ut "ting som drives av bensinmotoren" med "ting som drives av batteripakken", så er du der. Jeg har ihvertfall aldri sett en radio/kassettspiller drevet direkte fra bensinmotoren på en bil tidligere. Den har alltid blitt drevet av 12V. Jeg har heller aldri vært borti baklykter som bruker direkte mekanisk kraft fra bensinmotoren. Det er normalt sett lyspærer drevet med 12V. ;D :laugh:
Det er vel det vanlige som lys og infotainment, seter,setevarme osv...altså det tradisjonelle 12V utstyret..
Noen elbiler - jeg vil tro ID.4 også - kan vedlikeholdslade 12V batteriet fra hovedbatteriet.
Mao. du skal normalt ikke få et 12V flatt batteri - men her har jeg sett litt ymse løsninger gjennom årene.
Ikke alle har laget like gode løsninger for å håndtere 12V batteriet - faktisk er dette noe jeg kunne tenkt
meg å få litt mer info om fra VW. Det kommer nok mer info på dette etterhvert.

unik42

Hadde en moped en gang som ikke hadde batteri. Da var lyktene forsynt direkte fra alternatoren. Mye turtall ga bedre lys 🤣
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bjoris

Det som er supert med elbil er jo at det ikke er noen fare for kullosforgiftning så du kan feks sitte i bilen på ferger, forvarming inne i garasje, du kan ha varme på i tunnel når du venter på kollonne etc😂

Amatøren

Sitat fra: Bjoris på søndag 03. januar 2021, klokken 17:53
Det som er supert med elbil er jo at det ikke er noen fare for kullosforgiftning ... kan ha varme på i tunnel når du venter på kollonne etc😂

Kommer an på alle andre fossilhodene som 'skal bare' ha litt varme. 😉

Stoler ikke på at resirkulering er 100 % tett og i tillegg tenk hvor mye dugg det også blir da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: unik42 på søndag 03. januar 2021, klokken 12:45
Hadde en moped en gang som ikke hadde batteri. Da var lyktene forsynt direkte fra alternatoren. Mye turtall ga bedre lys 🤣
Omtrent som alle sykkellykter 40+ år tilbake
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENTO

Var på hytta på fjellet denne uken. Minimum temp alle dager ned i -30 grader. Max temp - 18 /22 grader. Startet opp fredag formiddag for å kjøre hjem, - 22 grader da. T- roc'n startet greit etter å ha fyret opp med Webastoen. Spørsmålet er: hvordan hadde en elbil taklet dette ?

Øyvind.h

Så lenge det er strøm der ville jeg mye heller hatt elbil enn dieselbil i de temperaturene....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SveinJ

Sitat fra: ENTO på søndag 10. januar 2021, klokken 21:42
Var på hytta på fjellet denne uken. Minimum temp alle dager ned i -30 grader. Max temp - 18 /22 grader. Startet opp fredag formiddag for å kjøre hjem, - 22 grader da. T- roc'n startet greit etter å ha fyret opp med Webastoen. Spørsmålet er: hvordan hadde en elbil taklet dette ?

Du burde prøve uten Webasto! El hadde startet uansett, men diesel?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA