Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdi

Startet av Sandra87, lørdag 02. januar 2021, klokken 17:59

« forrige - neste »

Sandra87

Liker å regne på ting i økonomien. Og tenker litt på verdi av vår etron 50- 2020 modell.
Den har nå gått nesten 30.000. Hentet den ut i slutten av januar 2002.

Planlegger å selge før den har gått 100.000/3 år. 

Hva tror folk man kan få for denne når den er nesten 3 år og har gått nesten 100.000?

Vi kjøpte den for 600.000 og jeg tenker at den i værste fall kan selges for 300.000.

Har sett på 3-5 år gamle Tesla modell x med tilsvarende gått km. Men vet den er dyrere, og det er jo en tesla.

daktari

Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandra87

Sitat fra: daktari på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:23
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).


Jeg vet ikke hva jeg trenger, om tesla eller Audi holder seg best.
Men har de S-modellene gått nesten 100.000?

Syns ikke Audi har så veldig mye rabatt jeg. Ikke som står på siden deres, men folk får rabatt? Vår modell økte jo i pris, for å nå ha gått ned til samme som når vi kjøpte tror jeg.

Sandra87

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:33
Sitat fra: daktari på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:23
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).


Jeg vet ikke hva jeg trenger, om tesla eller Audi holder seg best.
Men har de S-modellene gått nesten 100.000?

Syns ikke Audi har så veldig mye rabatt jeg. Ikke som står på siden deres, men folk får rabatt? Vår modell økte jo i pris, for å nå ha gått ned til samme som når vi kjøpte tror jeg.

Tenker *

PF

50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Tellus

#5
Tipper du får rundt 50% igjen etter fem år for en kurant elbil uten for mye dyrt utstyr. Etter tre år bør man få igjen i overkant av 60%. Biler. med mye dyrt utstyr faller fort 10% mer.

Carboy

#6
Sitat fra: PF på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:10
50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Det er forskjell på brukt og nytt. Men en tommelfingerregel er at ofte er bilenes nypris halvert etter 4-5 år.

Det finnes alltid unntak. Men en elbil uten garanti er nok tyngre å selge enn en med gjenværende garanti. Km-stand vil dermed telle en del siden den også gjerne bestemmer når garantien går ut sammen med antall år.

En norsk bil går typisk i snitt 20.000km pr år og etter 5 år er verdien typisk halvert med 100.000km på telleren. Oppnår du 100.000km etter 3 år og regner 50% gjensalgaveedi tipper jeg du er ganske forsiktig, men det kan også fort være realistisk all den tid garantien er ute. Man får jo tilbudt maskinskadeforsikringer og ofte andre garantier på biler under 8 år.

Jeg hadde en etron 55 limited i 11 mnd og fikk min utlevert første dagen etron ble utlevert. Nypris med vinterhjul var 917.000 minus litt rabatt, men la oss ta listeprisen. Jeg fikk innbyttepris på 770.000 11 mnd senere. Hos merkeforhandler der jeg kjøpte den. Jeg var heldig og solgte for 825.000. Det er jo snart et år siden nå, og tipper den hadde fått 650-670 i innbyttepris i år eller 700-730 på markedet.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Sandra87

Sitat fra: Carboy på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:44
Sitat fra: PF på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:10
50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Det er forskjell på brukt og nytt. Men en tommelfingerregel er at ofte er bilenes nypris halvert etter 4-5 år.

Det finnes alltid unntak. Men en elbil uten garanti er nok tyngre å selge enn en med gjenværende garanti. Km-stand vil dermed telle en del siden den også gjerne bestemmer når garantien går ut sammen med antall år.

En norsk bil går typisk i snitt 20.000km pr år og etter 5 år er verdien typisk halvert med 100.000km på telleren. Oppnår du 100.000km etter 3 år og regner 50% gjensalgaveedi tipper jeg du er ganske forsiktig, men det kan også fort være realistisk all den tid garantien er ute. Man får jo tilbudt maskinskadeforsikringer og ofte andre garantier på biler under 8 år.

Jeg hadde en etron 55 limited i 11 mnd og fikk min utlevert første dagen etron ble utlevert. Nypris med vinterhjul var 917.000 minus litt rabatt, men la oss ta listeprisen. Jeg fikk innbyttepris på 770.000 11 mnd senere. Hos merkeforhandler der jeg kjøpte den. Jeg var heldig og solgte for 825.000. Det er jo snart et år siden nå, og tipper den hadde fått 650-670 i innbyttepris i år eller 700-730 på markedet.

Hva mener du med forsiktig? At den kanskje taper seg mindre enn 50%?
Mener vel også man ikke kan kun si etter så så mange år, km har vel nesten mer å si? Ihvertfall når det blir 100.000 på 3 år.
Synd jeg kjører så mye, det koster 😂

Sandra87

Sitat fra: Carboy på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:44
Sitat fra: PF på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:10
50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Det er forskjell på brukt og nytt. Men en tommelfingerregel er at ofte er bilenes nypris halvert etter 4-5 år.

Det finnes alltid unntak. Men en elbil uten garanti er nok tyngre å selge enn en med gjenværende garanti. Km-stand vil dermed telle en del siden den også gjerne bestemmer når garantien går ut sammen med antall år.

En norsk bil går typisk i snitt 20.000km pr år og etter 5 år er verdien typisk halvert med 100.000km på telleren. Oppnår du 100.000km etter 3 år og regner 50% gjensalgaveedi tipper jeg du er ganske forsiktig, men det kan også fort være realistisk all den tid garantien er ute. Man får jo tilbudt maskinskadeforsikringer og ofte andre garantier på biler under 8 år.

Jeg hadde en etron 55 limited i 11 mnd og fikk min utlevert første dagen etron ble utlevert. Nypris med vinterhjul var 917.000 minus litt rabatt, men la oss ta listeprisen. Jeg fikk innbyttepris på 770.000 11 mnd senere. Hos merkeforhandler der jeg kjøpte den. Jeg var heldig og solgte for 825.000. Det er jo snart et år siden nå, og tipper den hadde fått 650-670 i innbyttepris i år eller 700-730 på markedet.

Er vel 8 år garanti på batteriet, så det er jo mange år igjen på når den selges.

Sandra87

Sitat fra: PF på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:10
50% tap på tre år 100.000km høres mye ut. De siste bilene jeg har hatt har ikke tapt seg så mye i prosent. X5n jeg hadde kjøpte jeg for 900 to år gammel. Nypris 1.300, ble solgt for 600 når den var fem år gammel, gått 80.000km.
Xc70n til kona kjøpte vi for 360, da hadde den gått 180.000km og var tre år gammel. Nypris var rett under 900.000.
Så, men etterspørsel som er fortiden etter elbil og e-tron som noe av det mest attraktive ville jeg tenkt 40% tap på tre år.

Tenker at vi kunne jo hatt den lenger enn 3 år også, men orker ikke ha en bil som må på verksted. Og å måtte betale for det. Derfor vi kjøpte ny bil.
Selv om bilen nå har vært på verksted 3 ganger allerede da

EtronSpook

Jeg er ikke noe erfaren bileier, min nå bestilte e-tron 50 AS er min første bil. Men det var ikke noe vanskelig å få rabatt hos Møller. Fikk vel neste 80k i rabatt selv (nesten 10%). Vet andre har fått mer. Så det er bare å ikke gi seg.

Jon65

Km har nok en del å si. Mange nordmenn tror jo at biler begynner å gå istykker etter passerte 100.000km og blir fryktelig dyre å eie derfra (og til en viss grad har de jo rett, mye understellsdeler som kan begynne å nærme seg behov for utskifting). Og når de når 200.000km er de modne for skraphaugen. (Det er iallefall min erfaring av folks oppfatning når jeg har solgt mine egne biler).

Vidar1979

Sitat fra: daktari på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:23
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).
Solgte en godt og vel 3 år (38 måneder og 75k km) i Desember for 63% av nypris. 

Contango

På Tesla S kan man få de tallene man ønsker. Store forskjeller i pris fra Tesla avhengig av når man kjøpte.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA