Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:06
Tesla er openbart ikkje spesielt interesserte i at folk her i landet skal bestilla Y per nå. Dei har nemleg ikkje teke seg bryet med å oppdatera konfiguratoren til Y, i motsetnad til 3. 3 kan t.d. bestillast med EAP, det kan ikkje Y. Og bileta på Y er heller ikkje oppdatert til standarden i marknadar der Y kan bestillast.
Tipper de ikke endrer før køen av reservasjoner er tatt unna. Da blir vel prisene satt ned. Er det stor prisforskjell mellom USA og Norge når de begynner å levere så blir det nok kansellering.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:06
Tesla er openbart ikkje spesielt interesserte i at folk her i landet skal bestilla Y per nå. Dei har nemleg ikkje teke seg bryet med å oppdatera konfiguratoren til Y, i motsetnad til 3. 3 kan t.d. bestillast med EAP, det kan ikkje Y. Og bileta på Y er heller ikkje oppdatert til standarden i marknadar der Y kan bestillast.

De må få begynt å regne på marginer og strøket ut noen ujevnheter i produksjonen før vi begynner å klage. Har du sjekket andre europeiske land om det er likt? Vil i hvert fall anta det.

Thalgar

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:53
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:06
Tesla er openbart ikkje spesielt interesserte i at folk her i landet skal bestilla Y per nå. Dei har nemleg ikkje teke seg bryet med å oppdatera konfiguratoren til Y, i motsetnad til 3. 3 kan t.d. bestillast med EAP, det kan ikkje Y. Og bileta på Y er heller ikkje oppdatert til standarden i marknadar der Y kan bestillast.

De må få begynt å regne på marginer og strøket ut noen ujevnheter i produksjonen før vi begynner å klage. Har du sjekket andre europeiske land om det er likt? Vil i hvert fall anta det.

Likt i Tyskland i det minste. Trur det er så mange X nå at Tesla ikkje ser det bryet verdt å oppdatera konfiguratoren. Ein av dei er jo f.eks. om ein får fleire fargeval.
Model Y LR Quicksilver, 2023

MaxQ

Model Y slik den står nå er vel uten MCU 3 og uten de nye batteriene og rekkevidden det gir samt en del andre små forbedringer som er gjort/på vei (særlig ratt og ny fjæring). Ser vi til nye model S betyr dette at Y trolig har en prisøkning forran seg for utgaven med nye batterier/økt rekkevidde og MCU 3.

Om den blir stående som den gjør i dag, så vil den være et merkelig kjøp. Men det skjer vel ikke, det er vel opplest og vedtatt at model Y fra Tyskland skal få nye batteripakken i det minste. Ergo enten dagens pris eller høyere. Så spørs det om de tilbyr MCU 3 og nytt ratt i samme slengen eller om det er en feature forbeholdt "premium" modellene.

Jeg vurderer model Y, dersom den er stor nok. Men den er kun aktuell om den får nye batteritypen og rekkevidden deretter. Den bør jo gå merkbart lenger enn model X. Og den bør også ha MCU 3 og gjerne det nye rattet og bedre fjæring. Prisen bør heller ikke særlig mye opp fra dagens pris (ned tror jeg er utopi).

Radial

#184
Prisen på Y kommer helt ann på hva Tesla prioriterer.
Skvise ut konkurrenter, eller tjene mer penger.

De nye batteriene er rimeligere å produsere, gigapresser gjør produksjon billigere samt bilen lettere.

Ut ifra resultatet for 2020, så tjente ikke Tesla penger på bilene sine i ett par artikler jeg leste - de gikk i overskudd pga andre bilfabrikanter betaler dem for CO2 regnskapet sitt.
Nå er det dog muligens mye investeringer i det regnskapet, som også drar ned resultatet.

Så hvis Tesla skal stå på egne ben, så må vel egentlig fortjenesten opp mer pr bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 03:41...det er vel opplest og vedtatt at model Y fra Tyskland skal få nye batteripakken i det minste....
Jeg hører at alle mener dette. Hvis denne artikkelen stemmer, så må de i så fall få de nye batteriene fra fabrikken i USA, Panasonic eller noen andre: https://www.teslarati.com/tesla-4680-giga-berlin-battery-plant-two-years/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:59
Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 03:41...det er vel opplest og vedtatt at model Y fra Tyskland skal få nye batteripakken i det minste....
Jeg hører at alle mener dette. Hvis denne artikkelen stemmer, så må de i så fall få de nye batteriene fra fabrikken i USA, Panasonic eller noen andre: https://www.teslarati.com/tesla-4680-giga-berlin-battery-plant-two-years/
Det er nok bare cellene de får tilsendt, ikke batteriene. Batteriene blir jo en integrert del av bilen og settes nok sammen i Berlin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

AUK

Jeg forstår ikke helt hvorfor Y skal gå spesielt mye ned i pris. I Norge skal den selges i det norske markedet, og her priser konkurrentene seg ca likt. Tesla er nok ikke interessert i å skvise ut konkurrenter. Det er vel heller flere konkurrenter de ønsker, siden de ønsker å få verden over på fornybar energi.

Handyman

Sitat fra: AUK på fredag 26. februar 2021, klokken 23:15
Jeg forstår ikke helt hvorfor Y skal gå spesielt mye ned i pris. I Norge skal den selges i det norske markedet, og her priser konkurrentene seg ca likt. Tesla er nok ikke interessert i å skvise ut konkurrenter. Det er vel heller flere konkurrenter de ønsker, siden de ønsker å få verden over på fornybar energi.
De ønsker å selge alle bilene de produserer. Og de vil produsere så mange som overhodet mulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: AUK på fredag 26. februar 2021, klokken 23:15
Jeg forstår ikke helt hvorfor Y skal gå spesielt mye ned i pris. I Norge skal den selges i det norske markedet, og her priser konkurrentene seg ca likt. Tesla er nok ikke interessert i å skvise ut konkurrenter. Det er vel heller flere konkurrenter de ønsker, siden de ønsker å få verden over på fornybar energi.

Nå får Tesla ganske mange kroner fra FCA pr bil de selger, fordi det senker CO2 utslippene til FCA (nå slått sammen med PSA også).
Mye som spiller inn, men en LR godt under 500 vil selge veldig godt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Her gjentar han jo at Tesla ikke skal ta ta overpris for å melke lokale markedsforhold. Men «roughly" kan jo tolkes..

AUK

Kostnadene ved drift i Norge er høye i forhold til andre markeder. Det taler vel for at "roughly" er høyere her enn andre steder. Uansett: Hadde vært morsomt
hvis noen laget en poll, som stenges før sommeren, der man tipper grunnprisen på model Y LR i f.eks mars 2022. Så får vi se hvem som får rett.

hemi

om kostnaden er 100.000 høyere per bil bør de vurdere strømlinjeforme ting litt, evnt levere bedre biler som krever mindre fiksing etterpå.

Radial

Kom på at det i disse dager selges M3 til en "vesentlig" høyere pris enn dollaren skulle tilsi.

SR+ til 400k er vel snaut 70k over USA nå... Og slik har det jo vært en stund.
Kanskje det rett og slett er slike påslag de må ha i Norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA