Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

hemi

rentekampanje har vel dabbet av og utspilt sin effekt, "2021" endringene på model 3 likeså, så da må de fort selge på pris igjen, spesielt med Y såpass nærme.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:29
rentekampanje har vel dabbet av og utspilt sin effekt, "2021" endringene på model 3 likeså, så da må de fort selge på pris igjen, spesielt med Y såpass nærme.

Ja, og så er det jo ikke få konkurrenter som kommer rullende ut på markedet...til lav pris...
Tesla Model Y                         2021-

hemi

ikke minst fra kjente merker der folk kanskje har en kontakt/tilknytning, og det viktigste, de ander lager ikke upraktiske sedaner.

Stikkkontakt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:37
Sitat fra: hemi på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:29
rentekampanje har vel dabbet av og utspilt sin effekt, "2021" endringene på model 3 likeså, så da må de fort selge på pris igjen, spesielt med Y såpass nærme.

Ja, og så er det jo ikke få konkurrenter som kommer rullende ut på markedet...til lav pris...

Ja,krona styrker seg i forhold til alle valutaer.
Usikkert om vi vil se store kutt i listeprisene på VAG sine biler, men i første omgang vil rabatter og utstyr med på kjøpet bli salgstrikset. Riktignok kuttet de prisen litt på ID4 og ID3 Plus får du nå til 389.900 med vinterdekk,serviceavtale osv.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har egentlig ingen grunn til å sette ned prisen før leveransene har begynt. Det er ikke som om de trenger mer etterspørsel for en bil som det ikke er mulig å kjøpe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

jo? selv de av oss som har bestilt på "gammel" pris ser jo med rask kursregning at prisen er altfor høy, og vil bli justert, model 3/y tiltrekker seg de gjerrigste bilkjøperne, ikke de som betaler 100-150 for nyhet, så jo det at ingen klarte flippe 3er i norge.

Marzo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. januar 2021, klokken 13:17
Tesla har egentlig ingen grunn til å sette ned prisen før leveransene har begynt. Det er ikke som om de trenger mer etterspørsel for en bil som det ikke er mulig å kjøpe.

Slik de gjør med Cybertruck, Roadster og Semi?

MaxQ

Ingen grunn til å endre prisen på norsk model Y nå, det er for lenge til den kommer i salg enda så de risikerer å gå i fella med flere prisjusteringer før salgsdato og det ser heller ikke bra ut og skaper bare mer forvirring. Tipper de justerer tidligst når første bil ruller ut fra Tyskland eller uken før de kan levere til Norge. Så om ca et års tid (jeg tipper utlevering rundt årsskiftet i Norge ja, 2021/22)

Ellers er jeg ikke så sikker på at tysk model Y levert til Norge skal så mye ned i pris. Det blir mye nytt på den i forhold til USA modellen, som kan forsvare høyere pris tipper jeg.

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 21. januar 2021, klokken 13:25
jo? selv de av oss som har bestilt på "gammel" pris ser jo med rask kursregning at prisen er altfor høy, og vil bli justert, model 3/y tiltrekker seg de gjerrigste bilkjøperne, ikke de som betaler 100-150 for nyhet, så jo det at ingen klarte flippe 3er i norge.
Ble ikke Norge oversvømmet med TM3 når de kom, og dermed var det kanskje grunnen til at flippping eventuelt ikke gikk?
(Jeg fulgte ikke så nøye med, så det kan godt hende jeg tar feil.)
De gjerrigste bilkjøperne kjøper nok ikke Tesla i det hele tatt ;) Det er jo flere grunner enn gjerrighet til at folk velger å kjøpe 3/Y framfor S/X, men at mange av dem er prisbevisste har du nok rett i. Med usikkerhet rundt kommende avgifter, behov for ny bil fort m.m. kan nok også endel av disse velge å kjøpe en 3/Y selv om de egentlig mener den er priset høyere enn det den burde være ift dollarkurs o.l. Noen kunder mister nok Tesla på dette, og får de problemer med å selge blir nok prisene satt ned, men det ville jeg altså ikke vært så bombesikker på som noen her virker å være. Selv om man tror på at visjonen til Musk er å elektrifisere, tror jeg ikke Tesla driver med veldedighet, så alt dreier seg om konkurranse, tilbud og etterspørsel. Og vi vet altså ikke hvordan det ser ut når TMY kommer.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ProsjektX

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. januar 2021, klokken 13:17
Tesla har egentlig ingen grunn til å sette ned prisen før leveransene har begynt. Det er ikke som om de trenger mer etterspørsel for en bil som det ikke er mulig å kjøpe.
Regner med at det er mye strategi og økonomi rundt dette. Tesla virker å være litt bakpå her i europa og hvis de vil hindre at for mange potensielle kunder lander hos konkurrentene nå før de kan levere så må de ha en proaktiv holdning siden de allerede har publisert priser, og folk sammenligner. Slik prisen fremstår i dag på Y og kun med AWD så faller den igjennom sammenlignet med mange konkurrenter. Tesla skal ikke vente for lenge nå med å komme med ny prising imho.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RJK

Jeg tror, som jeg sikkert har skrevet tidligere, at prisen på TMY er høy nå, av 2 grunner som allerede er nevnt.


1. En lav pris på TMY nå, ville fått flere til å vente med bilkjøp, mens de nå fristes til å kjøpe TM3 fremdeles. En ikke ubetydelig viktig faktor. Spesielt siden endel likevel vil kjøpe TMY når den kommer, og da sendes TM3 på markedet som bruktbil, fremfor et ikke-salg. På denne måten reduseres Osbourne-effekten.


2. Jojo-prising kan slå mer negativt ut enn man ser for seg. Er kursen dårlig, så vil flere selges til dårlig pris for Tesla pga tidlige bestillinger når prisen var gunstig, og de mister forventet salg som avgjør hvor biler bør sendes. Altså mere kostnader, og et tap for Tesla. Om kursen derimot blir god for kundene, kan de derimot sette den ned til glede for alle, rett før levering skjer. Da får de et boom som andre (konkurrenter) kanskje ikke forventet.


I og med at de får dekket sine kostnader i USD, og kanskje får mersalg over hele perioden, vil dette bare slå gunstig ut for Tesla, om de ikke vil tjene ekstra pga kursdifferansen. Men jeg tror det er dårlig strategi om Tesla uansett må sette ned prisen en eller annen gang i nær fremtid for å stimulere til fortsatt høyt salg.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

advale

Sitat fra: MaxQ på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:36
Ellers er jeg ikke så sikker på at tysk model Y levert til Norge skal så mye ned i pris. Det blir mye nytt på den i forhold til USA modellen, som kan forsvare høyere pris tipper jeg.

Hva mener du er nytt? Tenker du på nye og billigere batterier? Hvis batteriene og produksjonen blir billigere/forenklet ifg Musk, hvorfor skulle det forsvare å holde den høye prisen?

kodax

Sitat fra: advale på lørdag 23. januar 2021, klokken 23:54
Sitat fra: MaxQ på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:36
Ellers er jeg ikke så sikker på at tysk model Y levert til Norge skal så mye ned i pris. Det blir mye nytt på den i forhold til USA modellen, som kan forsvare høyere pris tipper jeg.
Det fins vel ikke noen produsent av noe som helst i hele verden som skrur ned prisen på produktet bare fordi produksjonen er blitt billigere. For det første har det typisk vørt utviklingskostnader som skal dekkes, videre vil man gjerne tjene mer. Det eneste som betyr noe er om konkurranse/etterspørsel og evt strategi tilsier at det er lurt å sette ned prisen.

Hva mener du er nytt? Tenker du på nye og billigere batterier? Hvis batteriene og produksjonen blir billigere/forenklet ifg Musk, hvorfor skulle det forsvare å holde den høye prisen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thob

Sitat fra: kodax på søndag 24. januar 2021, klokken 10:14
Sitat fra: advale på lørdag 23. januar 2021, klokken 23:54
Sitat fra: MaxQ på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:36
Ellers er jeg ikke så sikker på at tysk model Y levert til Norge skal så mye ned i pris. Det blir mye nytt på den i forhold til USA modellen, som kan forsvare høyere pris tipper jeg.
Det fins vel ikke noen produsent av noe som helst i hele verden som skrur ned prisen på produktet bare fordi produksjonen er blitt billigere. For det første har det typisk vørt utviklingskostnader som skal dekkes, videre vil man gjerne tjene mer. Det eneste som betyr noe er om konkurranse/etterspørsel og evt strategi tilsier at det er lurt å sette ned prisen.

Hva mener du er nytt? Tenker du på nye og billigere batterier? Hvis batteriene og produksjonen blir billigere/forenklet ifg Musk, hvorfor skulle det forsvare å holde den høye prisen?

Det er jeg helt enig i Kodax. Er tilbud og etterspørsel som gjelder. Men fordelen til Tesla slik det er nå, er at de klarer å produsere sine biler billigere enn konkurrentene, spesielt ift batterikostnad, og når de nye batteriene kommer i produksjon vil denne forskjellen øke. De kan dermed sette ned prisen dersom det må til ift markedssituasjon, og fortsatt tjene penger, der tradisjonelle produsenter til nå har tapt penger på å selge elbiler. Er nok også litt derfor aksjekursen er skyhigh, markedet ser dette.
Når det er sagt er jeg villig til å vedde penger på at prisene på Y blir redusert når det nærmer seg produksjonsstart, men pr nå skjønner jeg godt om de lar prisene stå som de er

Magnus Hansen

Hvis jeg ikke rotet med regnestykkene, så koster en Model Y LR AWD 6% mer enn tilsvarende 3 i USA. I Norge er forskjellen 19%. Da er det åpenbart at prisen skal ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA