Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Radial

#120
Man kan vel diskutere prisen, noe "sykt" godt kjøp er det ikke pr dd med sine 566k for LR med hengerfeste og lakk av eget ønske...+ Vinterdekk &felg til sikkert 20-30k det også i 19"...altså en drøye 600k bil, og da får du joggu innblanding av  både E-tron 50 eller BYD Tang i samme gata også.

En Skoda Enyaq 80x, selv om den er bittelitt mindre og med lavere hengervekt, er fort 80-90k billigere med litt mindre utstyr (før vinterdekk) + men de har mulighet for en del utstyr man egentlig liker i Norge (HUD, mer klassisk stil, mulighet før reservehjul, understell behandling uten frafall av garanti, innfelling av HF, mm)

Men prises awd LR relativt likt med disse VAG trillingene og Mustang'en så blir det sterk konkurranse.

En SR utgave derimot,med RWD til under 400k vil være ett røverkjøp ift konkurransen😊
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Har Tesla kuttet ut "worldwide lik pris"-regelen de fulgte?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marzo


daktari

Sitat fra: Marzo på mandag 18. januar 2021, klokken 14:51
Sitat fra: daktari på søndag 17. januar 2021, klokken 18:27
Har Tesla kuttet ut "worldwide lik pris"-regelen de fulgte?

Hva går denne regelen ut på?

https://elbilforum.no/index.php?topic=30265.0
Musk sa i starten at prisen skulle være kik worldwide., dvs ingen markedstilpassede justeringer. Prisen skulle regnes ut basert på gjeldene valutakurs.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wattson

#124
Og nå er det rundt 125 tusen i forskjell i USA/Norge på en mod Y LR awd i sort med hengerfeste.  Synes ikke det var lenge siden Musk var på besøk i Oslo og takket norske kunder for all støtte med masse bestillingene i den trange oppstarten. Litt leit dette synes jeg
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

keepitsimple

Det er vel helt åpenbart det er rimeligere å levere Model y til Tyskland enn for eksempel Norge. Hvor mye kan vi jo bare spekulere i.

Dyrere servicesenter
Dyrere salgsapparat
Lengre garantitider
Utenfor EU
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Jon65

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:14
Utenfor EU

Enig i de tre første men kan du forklare litt nærmere hva er det som gjør det dyrere ved at vi er utenfor EU? (jeg bare lurer....)

sjokomelk

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:14
Det er vel helt åpenbart det er rimeligere å levere Model y til Tyskland enn for eksempel Norge. Hvor mye kan vi jo bare spekulere i.
-snip-
Utenfor EU
Så lenge bilen ikke er produsert i EU, så er det billigere å levere bil til Norge og Sveits siden vi ikke er med i EU. Det er 10% (?) importavgift på biler produsert utenfor EU. Det er derfor Model S og X hadde "final assembly" i Tillburg i Nederland. Men den bestod bare av å montere batteripakken og et par andre småting i bilen for å tilfredsstille kravet om at den var bygd i Europa. Mens biler til Sveits og Norge kom helt ferdige fra California.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Sitat fra: Wattson på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:07
Og nå er det rundt 125 tusen i forskjell i USA/Norge på en mod Y LR awd i sort med hengerfeste.  Synes ikke det var lenge siden Musk var på besøk i Oslo og takket norske kunder for all støtte med masse bestillingene i den trange oppstarten. Litt leit dette synes jeg
Skulle man solgt bilen my billigere i Norge enn i resten av Europa?
Forøvrig er det vel omtrent like stor prosentvis forskjell på TMX i USA vs Norge, så dette gjelder ikke bare TMY.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Mitt tips:
Innen 15 dager så har Model Y og Model X fått oppdaterte priser, når folk får se hvordan nye Model X ser ut og når Model Y nærmer seg produksjon...med mindre begge bilene er blitt vesentlig bedre enn dagens USA-utgave...og dermed blir dyrere utgaver (ref nye batterier osv). Kanskje Model Y kommer med 95kWh batteri, og Model X 120kWh batteri...
Tesla Model Y                         2021-

ProsjektX

Sitat fra: kodax på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:32
Skulle man solgt bilen my billigere i Norge enn i resten av Europa?
Forøvrig er det vel omtrent like stor prosentvis forskjell på TMX i USA vs Norge, så dette gjelder ikke bare TMY.
Mye billigere i Norge..? Kan du vise til eksempler? I tyskland tilsvarer prisen nå ca 470k NOK for en LR AWD, fratrukket tysk mva og importskatt på 10%.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hemi

0 sjangs jeg betaler overpris for en Y igjen, gjorde tabben på model 3 på min mars levering, så wow er de ikke lenger ;)

badgerbert

Enig. Med dagens valutakurs får jeg 567 knok = ca 67 kusd når jeg konfigurerer slik jeg vil ha det i den norske butikken. Bytter jeg til US butikken og legger inn samme bilen så koster den ca 51 kusd... hmm. Det er en kjempeforskjell. Greit at usd kursen var litt uheldig en stund her men nå er den "normal" igjen og prisene burde følge tett etter. Synes nå jeg...

kodax

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:29
Sitat fra: kodax på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Wattson på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:07
Og nå er det rundt 125 tusen i forskjell i USA/Norge på en mod Y LR awd i sort med hengerfeste.  Synes ikke det var lenge siden Musk var på besøk i Oslo og takket norske kunder for all støtte med masse bestillingene i den trange oppstarten. Litt leit dette synes jeg
Skulle man solgt bilen mye billigere i Norge enn i resten av Europa?
Forøvrig er det vel omtrent like stor prosentvis forskjell på TMX i USA vs Norge, så dette gjelder ikke bare TMY.
Mye billigere i Norge..? Kan du vise til eksempler? I tyskland tilsvarer prisen nå ca 470k NOK for en LR AWD, fratrukket tysk mva og importskatt på 10%.
Eh, vet ikke om jeg skjønner helt, eller om du ikke skjønte hva jeg mente. Poenget mitt var at selv om bilen koster mer i Norge enn i USA, så er vel prisene i Norge likere prisene de har i Europa. At de koster mer/mindre i de forskjellige landene er jo naturlig ift konkurranse, intensiver, kostnader ifm lønn, lokaler osv.
Jeg er altså ikke uenig i at prisen i Norge nå virker høyere enn hva som er naturlig ift dollar-kursen, men det er så mange faktorer som spiller inn, så om fortjenesten egentlig er så stor på de norske prisene er jeg ikke så sikker på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 20. januar 2021, klokken 14:36
Mitt tips:
Innen 15 dager så har Model Y og Model X fått oppdaterte priser, når folk får se hvordan nye Model X ser ut og når Model Y nærmer seg produksjon...med mindre begge bilene er blitt vesentlig bedre enn dagens USA-utgave...og dermed blir dyrere utgaver (ref nye batterier osv). Kanskje Model Y kommer med 95kWh batteri, og Model X 120kWh batteri...

Nå setter de i hvert fall ned prisene på Model 3 i Europa (som Tyskland og Frankrike). Spekuleres i om det skyldes valuta (Euro har styrket seg mot USD)...kan jo fort skje ting i Norge og...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA