Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

hELgenen

Aldri forstått dette med premium og Tesla.
Ja,ser at mange tenker slik. Minner meg om Iphone klanen som kjøper mobilen som om det er ett smykke. Og etter min mening kjøpte nok mange et image like mye som en bil de første årene. Om dette vedvarer er jeg i tvil om. Tesla har ennå en vei å gå før de leverer premium kvalitet

Dieselgubben

Det er mange first-movers blant Tesla eiere. Det blir annerledes når røkla nå skal kjøpe bilen. Det er motstand mot forandring, mange synes det er dristig nok å kjøpe elbil om de i tillegg også skulle kjøpe fra en fersk produsent av biler. Mer trygt å kjøpe en Skoda eller Volvo som de har hatt før. Det er jo elementært. Er klar over at Tesla har lang fartstid som elbil produsent, men en bil er for mange noe langt mer enn drivlinja. I tillegg betydelig merkelojalitet, følelser m.m.

Og før jeg blir beskyldt fra å være en Tesla hater, så kan jeg fortelle at TMY blir bestilt så snart den er fornuftig priset og kan leveres.


andy99

For min del er tesla premium pga de leverer en premium tjeneste. Ikke minst ladenettverk. Hjelper ikke med en premiumbil som Porsche hvis du blir stuck i ladekø med 2 ladere og en gjeng med leaf eller kona foran deg i køen...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

hELgenen

Om jeg må sitte 3 år i ladekø med porsche så gjør ikke det bilen mindre premium...

Øyvind.h

#94
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:27
Det blir annerledes når røkla nå skal kjøpe bilen. Det er motstand mot forandring, mange synes det er dristig nok å kjøpe elbil om de i tillegg også skulle kjøpe fra en fersk produsent av biler. 
Kjenner flere som har kjøpt Tesla som nok fint faller i "røkla" kurven. Det virker ikke som om de er skeptiske til Tesla overhodet. Tvert om får jeg inntrykk av at de ser på Tesla som benchmark blant elbilene.
Blant erkekonservative kan det nok være mange som rynker på nesa av Tesla, men det går jo ikke ut over andre enn dem selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:43
Om jeg må sitte 3 år i ladekø med porsche så gjør ikke det bilen mindre premium...
Forskjellen mellom å knote med en Grønn kontakt lader kontra Tesla supercharger må jo være selve definisjonen på hva som er premium ;D

Totalopplevelsen er i mine øyne definitivt mest premium hos Tesla. Og værre blir det jo bare for de andre hver gang Tesla peiser opp svære ladeparker.

hemi

Sitat fra: andy99 på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:28
For min del er tesla premium pga de leverer en premium tjeneste. Ikke minst ladenettverk. Hjelper ikke med en premiumbil som Porsche hvis du blir stuck i ladekø med 2 ladere og en gjeng med leaf eller kona foran deg i køen...

Kompis med taycan turbo S solgte den raskt etter å ha møtt fenomenet ladekø og folkene som holdt på der. Han var ikke interessert i den opplevelsen.

pekle

Merkelojalitet i "folket" er overvurdert. Da ville Opel, Renault og Ford fortsatt vært blant de store merkene. Hyundai, Kia og Skoda var for ikke så veldig lenge siden "tullebiler". Og det var ikke "first movers" som gjorde de merkene store. Det var helt vanlige folk som trengte en bil.

"Folket" kjøper akseptabelt prisede biler som dekker behovene de har.

trykkertor

Sitat fra: andy99 på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:28
For min del er tesla premium pga de leverer en premium tjeneste. Ikke minst ladenettverk. Hjelper ikke med en premiumbil som Porsche hvis du blir stuck i ladekø med 2 ladere og en gjeng med leaf eller kona foran deg i køen...
Her må vi skille mellom bil og ladetjeneste.
Porsche-bil er premium. Lademulighetene er det ikke.
Tesla-bil er ikke premium. Lademulighetene er det.

Naboen sin moped blir ikke mer premium om han fyller Shell 98 V-Power Nitro+
Samtidig som Lord Amstrong sin Rolls Royce ikke blir mindre premium av å fylle Shell Super Saver.
(Eller ruller hans bil på diesel??. Uansett, premium bil.)

jkirkebo

Sitat fra: andy99 på lørdag 09. januar 2021, klokken 21:28
For min del er tesla premium pga de leverer en premium tjeneste. Ikke minst ladenettverk. Hjelper ikke med en premiumbil som Porsche hvis du blir stuck i ladekø med 2 ladere og en gjeng med leaf eller kona foran deg i køen...

Hehe, jeg var stuck i ladekø med Teslaen på tirsdag, bak to Leafer og en Ampera-E ;) To ladere da, og den ene Leafen + Opelen var ferdig 10 minutter senere, så det ble ikke lange ventetiden heldigvis.

Skulle mao. ønske at Tesla fikk ut fingeren mhp. SuC Hadeland. Og at Fortum oppgraderte laderne sine på Gran snart, 2x50kW er drøyt lite på en såpass populære plass. Ladet på CC Gjøvik etterpå, der var det mye kø tidligere men etter at CK fikk opp en dobbel lynlader borti gata hjalp det betraktelig. Venter på SuC Gjøvik også med andre ord...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 09. januar 2021, klokken 22:06
Forskjellen mellom å knote med en Grønn kontakt lader kontra Tesla supercharger må jo være selve definisjonen på hva som er premium ;D

Det er umulig å forstå, hvis man ikke har prøvd begge deler (over tid).

Jeg hater fortsatt å lade Leafen på CHAdeMO, uansett hvor jeg lader. Selv med brikke. Og hater det selv om den nå hurtiglades bare 5-10 ganger i året, mot flere ganger i uken før.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

Hurtiglader 3-4 ganger pr år,så ingen dealbreaker om det er litt kø her. Kjører kun 40k i året og lader det meste hjemme. Antar at de som synes dette med hurtiglading  er viktig kjører vesentlig mer enn meg eller har lang vei til hytte,familie etc og følgelig må hurtiglade ofte. Ville ikke kjøpt en elbil som ikke kunne klart de vanlige strekningene uten lading på veien. Teslabjørn kjører jo Geilo testen for å se om bilen klarer en typisk helgetur,og dersom en antar at en har lademulighet i hver ende av destinasjonen,så er dette med ladekø en ikke sak. Skjønner at det nok er mange der ute som må hurtiglade,men mange som ikke må også. Og med stadig lengre rekkevidde på kommende elbiler så vil stadig flere ha mulighet til å unngå å lade på sin tur. Ikke sikkert dette ladekø problemet blir så stort om noen år som noen frykter.

Dieselgubben

#102
Enig i at det ikke bare er first-movers som kjøper Tesla i Norge. Men viktig å huske at alternativene har vært få. Det er klart folk kjøper merker som Tesla, Kia og Hyundai når de "store" merkene ikke har hatt fornuftig prisede alternativer. Mange opplever dette som biler med god rekkevidde men diskuterbar opplevd kvalitet (premiumfølelse). Gjelder spesielt TM3. Suget etter premiumfølelse, gjør jo at Mazda Mx-30 blir å selge bra til tross for latterlig rekkevidde.  Globalt er jo elbilandelen marginal. Norge er jo et modent marked noe som jeg mener også vises når biler som MG kan selge såpass bra - men da må det være billig. Så når VW, Skoda, Ford, Volvo/Polestar, Toyota (?), Nissan får biler i familiestørrelse vil nok mange preferere disse foran merker som Tesla. Få av disse er premium, men de kan likevel tilby et opplegg som er ganske likt det tradisjonelle og med f.eks bedre lydisolering og mer ekslusiv og variert materialbruk. Overgangen fra fossil til el oppleves dermed ikke som så radikal - noe som er viktig for snittet. Men for all del, Tesla selger jo bra hittil og er godt posisjonert. Men 500k biler er likevel som musepiss å regne, skal de oppnå  salgsvolumene som ligger innbakt i aksjekursen, tror jeg at de må være veldig konkurransedyktig på pris. Dette er jo også Teslas strategi - tilby S og X som early adopter og premium alternativ og de enklere alternativene 3 og Y til massene. Tror Tesla vil måtte ha konkurransedyktige priser på de 2 sistnevnte, også i Norge.

Øyvind.h

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 10. januar 2021, klokken 09:19
Norge er jo et modent marked noe som jeg mener også vises når biler som MG kan selge såpass bra
Både og. Jeg er enig i at Norge er et relativt modent marked. Fortsatt litt snaut modellutvalg, men det illustrerer hva som vil skje når prisene på elektriske biler legger seg på et bra nivå (og det nærmer seg med stormskritt globalt). At MG selger såpass bra tror jeg er fordi den er elektrisk og modellutvalget/tilgangen fortsatt er ganske begrenset. Hadde "alle" biler vær elektriske og hatt enkel tilgang tror jeg MG ville solgt mindre.

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 10. januar 2021, klokken 09:19
Så når VW, Skoda, Ford, Volvo/Polestar, Toyota (?), Nissan får biler i familiestørrelse vil nok mange preferere disse foran merker som Tesla.
Jeg tror også mange vil foretrekke "sitt" merke samt mer tradisjonelle parametere som Tesla historisk ikke har levert så bra på. Men - akkurat nå har jeg inntrykk av at Tesla har ganske sterk standing, og det er ingen ting i veien for at Tesla kan utvikle seg positivt videre på tradisjonelle områder som støydemping og lys. Nylig har de gjort det blant annet med dobbeltisolerte glass, varmepumpe, elektrisk bakluke og mer avanserte frontlys som potensielt kan utvikles til å bli matrix-lys med sw-oppdatering.

Så ja - med tiden får nok Tesla en mer naturlig andel av markedet. De er såpass bra vertikalintegrert og "riktig" oppbygget at jeg tror Tesla kan operere med bedre priser enn andre, på tross av at de har en del ved seg som de andre ikke klarer å matche.
Derimot mener jeg analytikere har operert med hinsides store andeler av totalmarkedet for å klare å forsvare prisingen. Der tror jeg realitetene vil slå inn over tid. Dvs. Tesla har rukket å vokse såpass at de vil nok vil bli en millionaktør i det globale bilmarkedet i fremtiden. Men at de skal selge 20-30-40 millioner biler som jeg mener ble indikert i en av selskapsanalysene tenker jeg er kunnskapsløst å hevde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

40 000 km i året er da heftig mye kjøring. Det er typisk hva en omreisende selger kunne ha av kjørelengde.

Om dette stemmer, og du ikke skrev en 0 for mye, så har du et relativt atypisk forbruksmønster om du klarer det uten å hurtiglade, i tillegg til at jeg tipper du er ganske rå på å finne sakteladere på din vei. Bruker du typiske gateladere med inntil 22 kW mye?

Du kjører altså ganske langt til og fra jobb og eventuelt hytte, men innenfor hva rekkevidden på bilen er, og har sikkert lademulighet alle steder. Da er du godt skodd.

Selv har jeg rundt 16 K km (langt mindre nå i disse Koronatider), inkludert langkjøring og ferieturer. Jeg lader av og til 2-3 ganger i uken/måneden, men så kan og bilen bli stående fort 2 uker uten å benyttes. Jeg kaller også mitt forbruk atypisk.

Tror de fleste kjører mellom 12-24 000 km i året, der mesteparten er godt innenfor distansen bilen klarer, men har hytteturer eller weekendturer og ferieturer der de kjører betydelig lengre, og da er avhengig av hurtig/lyn-lading. Bare i sommerferien vil jeg anslå at folk lader minst 4-6 ganger om de bruker bilen på tur. Legg til 2-4 ganger i året på helgetur og 1-2 ganger per høstferie og vinterferie, så er man altså fort oppe i mellom 8-14 hurtigladinger på et år.

Selvsagt er folk forskjellige, og jeg har og tatt vekk harryhandel, som for mange er fort 12 ganger i året i normalår, og mange trenger å lade for å klare seg hjem igjen. Dog, noe av dette lades ved AC-lading mens man harryhandler eller gjør andre sysler og lar bilen lades opp i mens.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA