Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. juli 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 03. juli 2024, klokken 19:34Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?

Rundt 13.-14. juli kommer de til å justere prisene. Jeg tipper typ 15-30 tusenlapper opp. Dette justeres nedover utover i kvartalet, avhengig av hvordan salget går.

Tesla går også inn i kvartalet med lavere etterspørsel og økt verdi på aksjene, lol. Det er virkelig vanskelig å forutse prisutviklingen. Kan hende Tesla prøver å holde de største prisavslagene til flåtekunder.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-doing-damage-control-discounts-european-fleet-buyers-2024-05-20/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. juli 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 03. juli 2024, klokken 19:34Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?

Rundt 13.-14. juli kommer de til å justere prisene. Jeg tipper typ 15-30 tusenlapper opp. Dette justeres nedover utover i kvartalet, avhengig av hvordan salget går.

Ok, så da er det ikke dumt å ha en bestilling inne hvis man skulle få lyst på en nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. juni 2024, klokken 23:11Kan legge til denne Broom artikkelen, salget i mai måned i år er 49% lavere enn samme måned i fjor, i Europa. Tesla må få solgt mange biler på kort tid slik at de ikke brenner inne med alle lagerbilene. Det tror jeg blir vanskelig når elbil-etterspørselen i Tyskland og Sverige har fått en knekk.

https://www.tv2.no/broom/tesla-model-y-stuper-i-europa/16794448/

Sånne enkeltmåneder mot enkeltmåneder for en enkeltmodell har ofte litt misvisende tall, påvirket av enkelthendelser. Ser 2. kvartal fikk en økning på 14%, kanskje pga prisnedgang, eller enkelthendelser.
https://www.bbc.com/news/articles/c0dmvrxnk4jo
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. juli 2024, klokken 19:10
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 25. juni 2024, klokken 23:11Kan legge til denne Broom artikkelen, salget i mai måned i år er 49% lavere enn samme måned i fjor, i Europa. Tesla må få solgt mange biler på kort tid slik at de ikke brenner inne med alle lagerbilene. Det tror jeg blir vanskelig når elbil-etterspørselen i Tyskland og Sverige har fått en knekk.

https://www.tv2.no/broom/tesla-model-y-stuper-i-europa/16794448/

Sånne enkeltmåneder mot enkeltmåneder for en enkeltmodell har ofte litt misvisende tall, påvirket av enkelthendelser. Ser 2. kvartal fikk en økning på 14%, kanskje pga prisnedgang, eller enkelthendelser.
https://www.bbc.com/news/articles/c0dmvrxnk4jo
5% ned sammenlignet med Q2 2023. 14% opp i Q2/24 vs Q1/24.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Ja, var det jeg mente. Eller pleier Q2 være mye bedre enn Q1 hvert år?
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juli 2024, klokken 22:57Ja, var det jeg mente. Eller pleier Q2 være mye bedre enn Q1 hvert år?
Kan ikke svare, men alle ønsker vel jevn vekst på noen få prosent hvert kvartal. "Vekstselskaper" skal helst ha  tosifret prosent vekst hvert kvartal. Nedgang på så mye som 5%  året etter er jo skit, men tegn på en mer stagnasjonsfase kanskje hvor det sikkert kan svinge litt opp og ned?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#1701
Sitat fra: daktari på søndag 07. juli 2024, klokken 23:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juli 2024, klokken 22:57Ja, var det jeg mente. Eller pleier Q2 være mye bedre enn Q1 hvert år?
Kan ikke svare, men alle ønsker vel jevn vekst på noen få prosent hvert kvartal. "Vekstselskaper" skal helst ha  tosifret prosent vekst hvert kvartal. Nedgang på så mye som 5%  året etter er jo skit, men tegn på en mer stagnasjonsfase kanskje hvor det sikkert kan svinge litt opp og ned?

Ja, er vel noe sånt som at ingen trær vokser inn i himmelen osv. Model Y begynner å "dra på årene". Blir jo interessant å se hvilken Y de drar opp av hatten i 2025, om de ikke er fornøyd med dagens situasjon.

Mye interessant her om verdens mest solgte modell:
https://www.jato.com/resources/media-and-press-releases/tesla-model-y-worlds-best-selling-car-2023
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 04. juli 2024, klokken 06:21
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. juli 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 03. juli 2024, klokken 19:34Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?

Rundt 13.-14. juli kommer de til å justere prisene. Jeg tipper typ 15-30 tusenlapper opp. Dette justeres nedover utover i kvartalet, avhengig av hvordan salget går.

Ok, så da er det ikke dumt å ha en bestilling inne hvis man skulle få lyst på en nå.

Tesla med kampanjerente på 2,99 nå,uten å justere opp prisene.  :+1:
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: E-Trond på mandag 15. juli 2024, klokken 09:46
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 04. juli 2024, klokken 06:21
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. juli 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 03. juli 2024, klokken 19:34Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?

Rundt 13.-14. juli kommer de til å justere prisene. Jeg tipper typ 15-30 tusenlapper opp. Dette justeres nedover utover i kvartalet, avhengig av hvordan salget går.

Ok, så da er det ikke dumt å ha en bestilling inne hvis man skulle få lyst på en nå.

Tesla med kampanjerente på 2,99 nå,uten å justere opp prisene.  :+1:

Wow! Det utgjør jo 35200 i sparte kostnader over 3 år etter skatt på 500.000 i forhold til en rente på 6% (husker ikke hva renten var før nedsetting).
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Da har de i grunn satt ned prisen med 11.500 ved bruk av referreal link. Begynner å bli fristende billig med en Y nå. Prøver å holde igjen til Juniper kommer
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Det Musk driver med nå for tiden kan faktisk være langt mer farlig enn det VW gjorde for mange år siden. Som langvarig fan inntil hans fremferd endret seg så radikalt er jeg rett og slett sjokkert over hva han sier og foretar seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Suverin

#1706
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 09. juli 2024, klokken 01:01Ja, er vel noe sånt som at ingen trær vokser inn i himmelen osv. Model Y begynner å "dra på årene". Blir jo interessant å se hvilken Y de drar opp av hatten i 2025, om de ikke er fornøyd med dagens situasjon.

Spennende og se hva som kommer ja, og hvor lenge de klarer å holde lederposisjon. De har lenge hatt et forsprang, men nå er det mange konkurrenter som leverer gode biler, og Tesla holder foreløpig salget oppe med gode priser..

En av årets overraskelser i EcoBest var at Tesla (Model Y deltok i år) for første gang ikke hevdet seg i noen av disiplinene:

"Another surprise is the fact that, while it has been a leader and the benchmark for electric mobility for several years, Tesla does not dominate any category in 2024."

https://elbilforum.no/index.php?topic=67501.msg1146546#msg1146546
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

#1707
Sitat fra: suverin på torsdag 05. september 2024, klokken 20:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 09. juli 2024, klokken 01:01Ja, er vel noe sånt som at ingen trær vokser inn i himmelen osv. Model Y begynner å "dra på årene". Blir jo interessant å se hvilken Y de drar opp av hatten i 2025, om de ikke er fornøyd med dagens situasjon.

Spennende og se hva som kommer ja, og hvor lenge de klarer å holde lederposisjon. De har lenge hatt et forsprang, men nå er det mange konkurrenter som leverer gode biler, og Tesla holder foreløpig salget oppe med gode priser..

En av årets overraskelser i EcoBest var at Tesla (Model Y deltok i år) for første gang ikke hevdet seg i noen av disiplinene:

"Another surprise is the fact that, while it has been a leader and the benchmark for electric mobility for several years, Tesla does not dominate any category in 2024."

https://elbilforum.no/index.php?topic=67501.msg1146546#msg1146546

Når jeg leser testen så er svært mange av "øvelsene" litt sånn "nice to know" men sier ikke så mye om jeg ville hatt bilen, eller om bilen er bra. F.eks. at du kan kjøre 17km etter at Tesla Model Y viser 0km rest....tja...nice to know, men jeg vil ikke gjøre det. Jeg vil lade før jeg går tom.... Ladetid fra 0 - 100% batteri med AC....javel, nice to know, men dersom du uansett lader med 7,2kW, og alle kan ta det, ja da er det jo den med størst batteri som bruker lengst tid. Så sånn sett skulle vinneren vært den som brukte lengst tid, og ikke kortest tid.

En annen ting er at jeg ikke klarte å lese noe om rekkeviddetesten. Det sto riktignok at 55% var på motorvei, men det sto ikke noe om farten / fartsgrensen på disse veiene. Ser imidlertid på Google at fartsgrensen er 130km/t på motorveier i Italia. Den aller høyeste fartsgrensen i Norge er 110km/t. Så dermed vet en egentlig bare hvordan den er å bruke utenfor Norge.

Testen sier heller ingen ting om støy, støtdempere, seter, lys og andre ting som er viktig med bilen. Jeg føler at det er her Tesla har blitt tatt igjen og på mange områder forbigått, særlig av kinesere, om en skal tro Xpeng-folket.

Ser at Tesla har priset Model 3 svært fordelaktig nå, og akkurat nå selger den veldig godt.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

#1708
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. september 2024, klokken 09:58Når jeg leser testen så er svært mange av "øvelsene" litt sånn "nice to know" men sier ikke så mye om jeg ville hatt bilen, eller om bilen er bra.
-- klipp --
En annen ting er at jeg ikke klarte å lese noe om rekkeviddetesten. Det sto riktignok at 55% var på motorvei, men det sto ikke noe om farten / fartsgrensen på disse veiene. Ser imidlertid på Google at fartsgrensen er 130km/t på motorveier i Italia. Den aller høyeste fartsgrensen i Norge er 110km/t. Så dermed vet en egentlig bare hvordan den er å bruke utenfor Norge.

Det er i hovedsak en rekkevidde, lade- og forbrukstest ja, så sier ikke så mye om "alt det andre" og hvordan det er å eie en bil.

Ikke alle testpunktene som er like relevante heller nei, men disse syns jeg gir god informasjon:
- Tid for å lade 100km med en 350kW lader
- Antall km kjørt på 1kWh fra batteri (og lader)
- Antall kWh puttet inn på batteri sammenlignet med offisielle netto-tall
- Reell kjørelengde sammenlignet med wltp-tall.
- Rekkevidde etter 0% i dash. (nice to know)

Det er kombinasjon av landevei (25%), motorvei (55%) og by (20%), med start/slutt på samme høydemeter (rundløype på 80-100km). Alle bilene har sjåførbytter hver 30km, med ledebil så alle kjører samme hastigheter. Bilene testes i to dager, en dag med journalister og en dag med jury. Resultatet er snittet av begge dagene, der alle har kjørt alle bilene.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverin på fredag 06. september 2024, klokken 10:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. september 2024, klokken 09:58Når jeg leser testen så er svært mange av "øvelsene" litt sånn "nice to know" men sier ikke så mye om jeg ville hatt bilen, eller om bilen er bra.
-- klipp --
En annen ting er at jeg ikke klarte å lese noe om rekkeviddetesten. Det sto riktignok at 55% var på motorvei, men det sto ikke noe om farten / fartsgrensen på disse veiene. Ser imidlertid på Google at fartsgrensen er 130km/t på motorveier i Italia. Den aller høyeste fartsgrensen i Norge er 110km/t. Så dermed vet en egentlig bare hvordan den er å bruke utenfor Norge.

Det er i hovedsak en rekkevidde, lade- og forbrukstest ja, så sier ikke så mye om "alt det andre" og hvordan det er å eie en bil.

Ikke alle testpunktene som er like relevante heller nei, men disse syns jeg gir god informasjon:
- Tid for å lade 100km med en 350kW lader
- Antall km kjørt på 1kWh fra batteri (og lader)
- Antall kWh puttet inn på batteri sammenlignet med offisielle netto-tall
- Reell kjørelengde sammenlignet med wltp-tall.
- Rekkevidde etter 0% i dash. (nice to know)

Det er kombinasjon av landevei (25%), motorvei (55%) og by (20%), med start/slutt på samme høydemeter (rundløype på 80-100km). Alle bilene har sjåførbytter hver 30km, med ledebil så alle kjører samme hastigheter. Bilene testes i to dager, en dag med journalister og en dag med jury. Resultatet er snittet av begge dagene, der alle har kjørt alle bilene.


Det går jo faktisk vekk litt energi bare ved å stoppe hver 30km og.

Antall km kjørt per 1kWh er jo påvirket av at en i 55% kjører i 130 km/t, det samme som reell kjørelengde vs WLTP. En meget effektiv bil vil ofte skli svært langt på WLTP i forhold til batteristørrelsen. En forverring av forholdene eller økt fart vil i prosent bli mye verre for en slik bil enn en bil som bruker uhorvelig mye strøm uansett. Det så en f.eks. på vintertesten av elbiler av Motor/NAF, hvor ID7 og Model Y gjorde det overraskende dårlig i forhold til WLTP. Men fremdeles bruker de mye mindre strøm enn mange andre biler. En kan egentlig snu på det: Dersom en elbil kjører dritlangt i regn og motvind og oppoverbakke, og slår WLTP, hva i huleste gjør de feil når de bruker enda mer strøm i perfekte WLTP-forhold....som Mini Countryman SE All4. Hvorfor klarer de ikke å tyne mer km ut av denne i 40km/t og de andre hastighetene i WLTP-syklusen?

Men, misforstå meg rett. Jeg setter pris på alle testene. En må bare være litt obs på hva som måles. For meg, som aldri kjører i 130km/t er det ikke så relevant når 55% av turen gjøres i en fart jeg nesten aldri har.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA