Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Radial

Virker som det hoper seg opp biler rundt omkring ja...men det er forventet, ingen økonomi har evig opptur.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på lørdag 11. mai 2024, klokken 22:10Virker som det hoper seg opp biler rundt omkring ja...men det er forventet, ingen økonomi har evig opptur.
Dyrtid

Svk

Ser de har fyllt opp en gammel flyplass,snart salg igjen?

Kires

Da var rentekampanjen utgått og de opererer med normal rente. De trenger noe for å booste salget nå når mye biler er på vei inn, så blir spennende å se hva ny kampanje blir evt om det kommer en prisjustering.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

vinterdekk

Sitat fra: Kires på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:49Da var rentekampanjen utgått og de opererer med normal rente. De trenger noe for å booste salget nå når mye biler er på vei inn, så blir spennende å se hva ny kampanje blir evt om det kommer en prisjustering.

Mulig at Tesla kan vurdere en bedre rentekampanje eller inkludere vinterhjul i prisen for å unngå brå endringer i bruktbilmarkedet. Yo-yo prisingen har visstnok rammet flåtesalget og Tesla har begynt å tilby rabatter til de som kjøper mange biler.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hemi

jeg hadde planer om ny Y som hyttependler bil, men med 5kr kwh for lading på anlegget på hytta nå, så er det ikke helt store besparelsen, og iaf ikke tatt med verditap, blir nok på 1-2års perspektiv, får sjå.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 15:49jeg hadde planer om ny Y som hyttependler bil, men med 5kr kwh for lading på anlegget på hytta nå, så er det ikke helt store besparelsen, og iaf ikke tatt med verditap, blir nok på 1-2års perspektiv, får sjå.



Vet ikke hvor langt du har til hytta, men jeg kommer både frem og tilbake på en lading. Men ofte koster andre ting enn drivstoff mest.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:06
Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 15:49jeg hadde planer om ny Y som hyttependler bil, men med 5kr kwh for lading på anlegget på hytta nå, så er det ikke helt store besparelsen, og iaf ikke tatt med verditap, blir nok på 1-2års perspektiv, får sjå.



Vet ikke hvor langt du har til hytta, men jeg kommer både frem og tilbake på en lading. Men ofte koster andre ting enn drivstoff mest.
21 mil, og endel høydemeter opp, så TR utgår desverre, kjørt model 3 før, og S, og de klarer kun TR når det ikke er vinter vinter, men.. jeg liker jo helst være der når det er mest mulig snø :)

Kires

Da kom svaret på spørtsmålet mitt i går, ble en bra nedgang i prisen. Husker ikke helt hva den var i går, men er det 50k ned?
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kires på onsdag 22. mai 2024, klokken 07:13Da kom svaret på spørtsmålet mitt i går, ble en bra nedgang i prisen. Husker ikke helt hva den var i går, men er det 50k ned?

Wow, den var hard (for konkurrentene). Særlig med tanke på den svake norske kronen, som riktignok har styrket seg bitte litt de siste ukene.
Men en må velge "kontantkjøp" for å se pris inkl avgifter/klargjøring. Har lagt inn "all inclusive" prisene til høyre.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

#1660
Den lave kampanjerenta forsvant også. Så da er nettokostnaden omtrent den samme. Dette er i praksis en ikke-nyhet. Noen av konkurrentene har i det siste hatt kutt i en helt annet liga (100-200k kr) og noen tilbyr fortsatt superlave renter.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

vinterdekk

Det ser ut til at prisen nå 449.990 (483.429 med avgifter) for LR er under 13 januar 2023 pris for LR: 469.990 (502.720 med avgifter). https://elbilforum.no/index.php?topic=54372.msg1085546#msg1085546

Blir igjen fristet til å snakke med en Tesla forhandler men tviler på at det svarer seg økonomisk med belånt innbyttebil (ID.4 23).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:06
Sitat fra: hemi på tirsdag 21. mai 2024, klokken 15:49jeg hadde planer om ny Y som hyttependler bil, men med 5kr kwh for lading på anlegget på hytta nå, så er det ikke helt store besparelsen, og iaf ikke tatt med verditap, blir nok på 1-2års perspektiv, får sjå.



Vet ikke hvor langt du har til hytta, men jeg kommer både frem og tilbake på en lading. Men ofte koster andre ting enn drivstoff mest.
21 mil, og endel høydemeter opp, så TR utgår desverre, kjørt model 3 før, og S, og de klarer kun TR når det ikke er vinter vinter, men.. jeg liker jo helst være der når det er mest mulig snø :)


Tror nok drivstoffutgiftene blir en del lavere. Du kan jo og sette ladegrense, sånn at du ikke lader mer enn f.eks. ca 25 kWh på hytteanlegget. Blir vel en hundrelapp eller to billigere per hyttetur? Sånn på de verste dagene...
Jeg må forresten si at jeg ble imponert over hvor lite strøm min 2021 Model Y bruker, på tross av stort frontareal. Sikkert pga varmepumpe (i forhold til 2019 Model 3 og 2014 Model S som jeg har hatt før). Superladefarten er og veldig bra, om en f.eks. lader litt mens en handler.

Og med de lave Model Y prisene nå er det ikke sikkert verditapet blir særlig stort på et år eller to...kan jo fort bli stigning, om regjeringen endrer momsregler osv.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Analyse i Broom: https://www.tv2.no/broom/tror-tesla-kuttet-vil-gi-priskrig/16703115/

Kort takeaway: Prisendringen var ventet. Tesla ventes samtidig å sette ned prisene ytterligere for å oppnå salgsmålene sine. Konkurrentene blir nødt til å respondere. Bruktprisene vil bli påvirket, 5% reduksjon for hver 10% reduksjon i pris på nybiler.



Jeg tror at baksiden her er at vi som har kjøpt bil nylig (uansett merke) får enda ett verdifall med priskrig. Innstegsmodellen av Model Y med bakhjulsdrift virker i grunn som det beste kjøpet man kan gjøre akkurat nå, så svir det litt mindre visst det blir store prisendringer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

#1664
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:13Analyse i Broom: https://www.tv2.no/broom/tror-tesla-kuttet-vil-gi-priskrig/16703115/

Kort takeaway: Prisendringen var ventet. Tesla ventes samtidig å sette ned prisene ytterligere for å oppnå salgsmålene sine. Konkurrentene blir nødt til å respondere. Bruktprisene vil bli påvirket, 5% reduksjon for hver 10% reduksjon i pris på nybiler.



Jeg tror at baksiden her er at vi som har kjøpt bil nylig (uansett merke) får enda ett verdifall med priskrig. Innstegsmodellen av Model Y med bakhjulsdrift virker i grunn som det beste kjøpet man kan gjøre akkurat nå, så svir det litt mindre visst det blir store prisendringer.

De siste 10 års historie har vist at Tesla bruktpriser holder seg bedre enn de fleste andre bruktpriser. Dersom en planlegger å beholde bilen en akkurat kjøpte i f.eks. 4 år, (hvis det er en Tesla), så vil en se at tapet er veldig mye mindre enn de aller fleste bensinbiler etter 4 år, og også mindre enn de fleste andre elbiler. Se for deg at de innfører mva fra første krone i 2026. Tenk hva det vil føre til for ny- og bruktprisen. I tillegg har vi jo det med en inflasjon nå som ennå ikke er flat.

Det er jo og begrenset hvor mye lavere de andre kan gå. Veldig mange bilfabrikker har ganske lave marginer allerede. Og når de i tillegg skal gjennom ett ledd og to (importør / forhandler), og holde 5 års garanti, så er det ikke mye igjen. VW (og Toyota) er blant de som faktisk tjener penger, utenom Tesla. De andre sliter mer. Kanskje vi vil se sammenslåinger og utkuttinger av importørleddet osv. Eller så kan de bare se seg fornøyd med dagens salg, og tenke at Norge uansett er et begrenset marked. Tar en vekk Tesla (gult) og VW (blått) er det ikke mye salg igjen i Norge...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA