Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Link

Sitat fra: geear på torsdag 02. februar 2023, klokken 11:38
Tror dette er bingo. Hvit har vært mangelvare i et halvt år nå, minst, så det kan nok tenkes at det kommer mange hvite nå, for å ta igjen backlog, eller så kan det hende at det fortsatt produseres for få for å ta igjen backlog og komme igang med de andre fargene. Jeg har iallfall hatt inne bestilling på hvit fra juni i fjor, har nå levering første halvdel februar, men ikke hørt noe. På bestillingstidspunktet skulle den leveres i august. Mer enn et halvt år på overtid for helt standard konfig.

Jeg bestilte hvit LR 23. januar og fikk VIN og ny estimert levering i dag (7-22 feb). Er jo helt bingo, dette greiene her.

Marzo

Sitat fra: Link på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:48
Jeg bestilte hvit LR 23. januar og fikk VIN og ny estimert levering i dag (7-22 feb). Er jo helt bingo, dette greiene her.

Det som står på nettet er som regel bingo, men det pleier være gode odds for å få bilen levert innen 31. mars (kvartalsslutt).

Lulu

Sitat fra: Håvar på torsdag 02. februar 2023, klokken 11:35
Hva gjør deg så sikker på at du vil få en hvit bil tidligere enn du kan få sølv?

Kan være det kom frem litt feil. Det jeg var ute etter var om quicksilver leveransen var raskere en hvit. Jeg vil gjerne ha quicksilver, men valgte bort dette tidligere da jeg så det ikke levering var før mai-juni, men nå som den er oppdatert til samme levering som hvit så lurer jeg på om jeg kan endre farge og enda motta ca samme tidspunkt. Tenker det må være mindre bestillinger av quicksilver en estimert planlagt fra tesla sin side med tanke på at den har fått en tidligere leveringsdato en tidligere opplyst om.

Skal ta turen innom tesla Stavanger for å høre på hva deres inntrykk er. Vil ikke endre farge fra hvit til quicksilver om jeg da får bilen 2-3 mnd senere en hvit.
Tesla Model Y - 2023
Tesla Model 3 - 2022

Link

Sitat fra: Marzo på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Link på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:48
Jeg bestilte hvit LR 23. januar og fikk VIN og ny estimert levering i dag (7-22 feb). Er jo helt bingo, dette greiene her.

Det som står på nettet er som regel bingo, men det pleier være gode odds for å få bilen levert innen 31. mars (kvartalsslutt).

Ja, men det er veldig lovende at vi har blitt matchet med VIN og at datoen endret seg fra feb-mar til et mer spesifikt tidsrom i feb. Datoene kan jo endre seg. Jeg bare synes det går veldig kjapt her, sammenlignet med folk som har ventet i seks måneder og fortsatt ikke fått bil.

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 12:42
Sitat fra: Radial på onsdag 01. februar 2023, klokken 22:03
Sitat fra: olavxxx på onsdag 01. februar 2023, klokken 18:52
Sitat fra: Radial på fredag 27. januar 2023, klokken 22:03
Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
Alternativt kan du vente 6-12 mnd og kjøpe en brukt Y.

Sant nok.
Men når jeg etter lang dag på jobben i går, kom til en nediset, iskald MG med litt hodepine, og fikk maks 50% effekt pga litt lav SOC, og Android Auto på kabel i telefonen tok kvelden midt i låta som skulle bygge opp litt energi på veien hjem fordi du måtte justere på varmeapparatet for å få litt lunk på beina, mens halogenlampene så vidt lyser opp midtstripa i salt-tåka, da tok jeg enkelt avgjørelsen om å bytte bil :P Så nå er hvit Y RWD og piggdekk bestilt, med ønsket levering i Juni hvis mulig.

Gratulerer!!
Hvis du tenker på om det var dumt økonomisk, så er ikke jeg like overbevist om at det er det. Du får sette opp et regnestykke:
Kostnad ved bytte =
(Dagens innkjøpspris Y SR minus Y SR verdi om 4 år)
minus
(Dagens MG verdi minus MG verdi om 4 år)
pluss
ekstra finansieringskost på dyrere bil..

Ikke sikkert det er dyrere med Model Y med tanke på totalregnskapet....særlig ikke hvis en ny Model Y SR koster 600.000 om 4 år...

Jeg har tenkt litt av den tanken selv også, men det blir jo mest for å fylle behovene mine bedre.

Y er en mye bedre bil enn ZS på alle områder (selv med RWD), og er mye mer praktisk.
Kjempeenkel å fikse på, DIY service, får "alt" av deler fra både Tesla og junaiten til særs OK priser, masse tilbehør, mm

Alt det der er fraværende på ZS, får ikke tak i vindusviskere engang, må til OEM til 1000kr parret om du ikke er en racer på Aliexpress...for der får du ZS deler😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatAlt det der er fraværende på ZS, får ikke tak i vindusviskere engang, må til OEM til 1000kr parret om du ikke er en racer på Aliexpress...for der får du ZS deler😜

Er jo helt galemattias å betale tusenlapp for viskere!

Stikkkontakt

Prisingen av Model Y i Norge er bare fullstendig ellevill. LR AWD er faktisk 100.000 kr billigere enn i USA.
Prisen over there er ca 570.000 norske+17-18.000 i moms og ca 20.000 i avgift.
Tipper prisen flyr opp 30-40.000 om kort tid.

Nimrad

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. februar 2023, klokken 17:23
Prisingen av Model Y i Norge er bare fullstendig ellevill. LR AWD er faktisk 100.000 kr billigere enn i USA.
Prisen over there er ca 570.000 norske+17-18.000 i moms og ca 20.000 i avgift.
Tipper prisen flyr opp 30-40.000 om kort tid.
Ja, ganske fin pris. Men i USA får de 75k tilbake på skatten da
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

advale

Det er tilbud etterspørsel. At Tesla setter prisen ned er ikke for å være snill eller sette press på konkurrentene osv. Har de for mange biler på lager så går prisen ned, har de backlog så går prisen opp.

Elektro12

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. februar 2023, klokken 17:23
Prisingen av Model Y i Norge er bare fullstendig ellevill. LR AWD er faktisk 100.000 kr billigere enn i USA.
Prisen over there er ca 570.000 norske+17-18.000 i moms og ca 20.000 i avgift.
Tipper prisen flyr opp 30-40.000 om kort tid.

Er den nå det? 530 lapper tror jeg er akkurat hvor den må ligge for å selge litt volum. Med rentene på vei opp og alt som skjer så tror jeg 580-600 lapper hadde stoppet langt flere.

That said, en TMY RWD til 456 tusen er uten tvil en rimelig ny bil for mange familier som ellers hadde kjøpt en brukt Passat til 299 tusen. (Eksempelvis)

Radial

RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chimp

#1391
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.

Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil

Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..

Radial

Sitat fra: Chimp på torsdag 09. februar 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.

Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil

Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..

Får ikke familiebil i 2023, med 800L++ bagasjerom, den rekkevidden, 1600kg hengervekt og "masse" utstyr til bedre pris enn RWD Y.

ID3 kan vel egentlig ikke sammenlignes, og en bunnskrapt ID4 begynner 50k høyere før du har fått huket av for hengerfeste (og vinterdekk).

Så i dag er nok RWD Y ett særs godt kjøpe.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OleBrum2

Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 22:03
Sitat fra: Chimp på torsdag 09. februar 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.

Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil

Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..

Får ikke familiebil i 2023, med 800L++ bagasjerom, den rekkevidden, 1600kg hengervekt og "masse" utstyr til bedre pris enn RWD Y.

ID3 kan vel egentlig ikke sammenlignes, og en bunnskrapt ID4 begynner 50k høyere før du har fått huket av for hengerfeste (og vinterdekk).

Så i dag er nok RWD Y ett særs godt kjøpe.

Helt enig...småbilen id3 er det 0 vits å sammenligne med. Kan jo like godt si at en WW Golf = Skoda Kodiaq....

Chimp

#1394
Det er to vidt forskjellige biler, det skjønner alle. Id3 er en perfekt bybil og nr2-bil, model y uten AWD er midt mellom to stoler.  For stor og for stor svingradius tll å være kongen av byen.
Du får så mye større bruksområde som hyttebil og langturbil med LR for så lite ekstra, så det er det valget jeg mener er klokere. Hver sin smak, og alle trenger ikke AWD, men det blir nok en kjipere opplevelse til vinteren. Og så skal bilen selges igjen også. En LR med AWD holder seg bedre brukt enn den andre, så prisen over 3-4 år kan vippe fort i favør LR uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA