Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#1365
Ser at de har skrudd opp prisen i USA med 500 daler. Er gjerne det som er halmstrået han her klamrer seg til i håp om å SELGE BILEN 80.000 KRONER DYRERE ENN DAGENS NYPRIS:

Synes NESTEN synd på de som gikk inn for å flippe bil...og så gikk det så i dass...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287488348

Ser at noen selger Model Y LR ned mot 480.000 nå, i hvert fall...sånn 2021 modell.
Tesla Model Y                         2021-

snakkesalig

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 10:22
....men så har han sikkert satt inn ekstra batteri siden han har verdens eneste Model Y som går 600km...

Det er km-stand på bilen, ikke rekkevidde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på fredag 27. januar 2023, klokken 10:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 10:22
....men så har han sikkert satt inn ekstra batteri siden han har verdens eneste Model Y som går 600km...

Det er km-stand på bilen, ikke rekkevidde.

Wow....den var flau...rettet nå...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. januar 2023, klokken 14:13
Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 09:37
Dette mot flippere er bare sosial misunnelse, noe som preger Norge mer enn andre land. Flippere finnes overalt og ikke bare i forbindelse med kjøp og salg av biler, men hus mv.
.... Jeg misunner ikke en sjel i dette landet noe som helst, men jeg synes det er fint at flippere nå må ta et tap. ......
På lik linje med misunnelse er skadefryd et ufyselig personlighetstrekk. God bedring!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: Radial på fredag 27. januar 2023, klokken 22:03
Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
Alternativt kan du vente 6-12 mnd og kjøpe en brukt Y.

lightscribe

Yes, reality check er ikke i mål enda.

Har ett søk på min config av Y som bare varsler hvis brukt pris på 2022 og nyere ligger under nypris.

Den har ikke varslet en eneste gang enda ;-)

Radial

#1374
Sitat fra: olavxxx på onsdag 01. februar 2023, klokken 18:52
Sitat fra: Radial på fredag 27. januar 2023, klokken 22:03
Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
Alternativt kan du vente 6-12 mnd og kjøpe en brukt Y.

Sant nok.
Men når jeg etter lang dag på jobben i går, kom til en nediset, iskald MG med litt hodepine, og fikk maks 50% effekt pga litt lav SOC, og Android Auto på kabel i telefonen tok kvelden midt i låta som skulle bygge opp litt energi på veien hjem fordi du måtte justere på varmeapparatet for å få litt lunk på beina, mens halogenlampene så vidt lyser opp midtstripa i salt-tåka, da tok jeg enkelt avgjørelsen om å bytte bil :P Så nå er hvit Y RWD og piggdekk bestilt, med ønsket levering i Juni hvis mulig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på onsdag 01. februar 2023, klokken 22:03
Men når jeg etter lang dag på jobben i går, kom til en nediset, iskald MG med litt hodepine, og fikk maks 50% effekt pga litt lav SOC, og Android Auto på kabel i telefonen tok kvelden midt i låta som skulle bygge opp litt energi på veien hjem fordi du måtte justere på varmeapparatet for å få litt lunk på beina, mens halogenlampene så vidt lyser opp midtstripa i salt-tåka, da tok jeg enkelt avgjørelsen om å bytte bil :P Så nå er hvit Y RWD og piggdekk bestilt, med ønsket levering i Juni hvis mulig.
Gratulerer :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lulu

Noen som har en indikasjon over leveringstid på Quicksilver?
Jeg bestilte Model Y LR (hvit) med 20" 17.Januar.
Når jeg bestilte så var leveringstiden på quicksilver mai-Juni, men ser nå at den har samme tid som hvit.
Med tanke på hvit er garantert mest bestilt så lurer jeg på om jeg skal endre farge i bestillingen min til quicksilver (jeg syns også den ser finere ut).
Men tesla gir ingen svar på levering utover det som står på hjemmesidene deres, og jeg frykter hvit blir utsatt til nærmere sommeren....Frykter det samme skjer som med den som det som skjedde med de som bestilte i mars ifjor og fikk den desember...
Tesla Model Y - 2023
Tesla Model 3 - 2022

Håvar

Hva gjør deg så sikker på at du vil få en hvit bil tidligere enn du kan få sølv?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Tror dette er bingo. Hvit har vært mangelvare i et halvt år nå, minst, så det kan nok tenkes at det kommer mange hvite nå, for å ta igjen backlog, eller så kan det hende at det fortsatt produseres for få for å ta igjen backlog og komme igang med de andre fargene. Jeg har iallfall hatt inne bestilling på hvit fra juni i fjor, har nå levering første halvdel februar, men ikke hørt noe. På bestillingstidspunktet skulle den leveres i august. Mer enn et halvt år på overtid for helt standard konfig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 01. februar 2023, klokken 22:03
Sitat fra: olavxxx på onsdag 01. februar 2023, klokken 18:52
Sitat fra: Radial på fredag 27. januar 2023, klokken 22:03
Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
Alternativt kan du vente 6-12 mnd og kjøpe en brukt Y.

Sant nok.
Men når jeg etter lang dag på jobben i går, kom til en nediset, iskald MG med litt hodepine, og fikk maks 50% effekt pga litt lav SOC, og Android Auto på kabel i telefonen tok kvelden midt i låta som skulle bygge opp litt energi på veien hjem fordi du måtte justere på varmeapparatet for å få litt lunk på beina, mens halogenlampene så vidt lyser opp midtstripa i salt-tåka, da tok jeg enkelt avgjørelsen om å bytte bil :P Så nå er hvit Y RWD og piggdekk bestilt, med ønsket levering i Juni hvis mulig.

Gratulerer!!
Hvis du tenker på om det var dumt økonomisk, så er ikke jeg like overbevist om at det er det. Du får sette opp et regnestykke:
Kostnad ved bytte =
(Dagens innkjøpspris Y SR minus Y SR verdi om 4 år)
minus
(Dagens MG verdi minus MG verdi om 4 år)
pluss
ekstra finansieringskost på dyrere bil..

Ikke sikkert det er dyrere med Model Y med tanke på totalregnskapet....særlig ikke hvis en ny Model Y SR koster 600.000 om 4 år...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA