Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

LFC

I Norge så er TMY P nest billigst i hele verden i Norge så hvorfor den skal enda lenger ned i pris skjønner jeg ikke.
Tipper den heller går opp.
Flere land har over 100.000,- i prisforskjell på Performanceutgaven i forhold til LR.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

tetif30

Kan bekrefte at jeg snakket med Tesla i dag og de kan finne på å senke prisene dersom momsen går opp. Er ikke vits å sammenligne med andre land sine priser, det er ingen som kjøper en bil i Sverige for å kjøre den i Norge, eller vice versa. Selgeren jeg snakket med sa selv at de merker økt konkurranse fra andre merker. Hvorfor kjøpe Model Y når du kan kjøpe Fisker Ocean med lengre rekkevidde for eksempel. Jeg tror de kommer til å sette ned prisen, og det baserer jeg på hans argument med at «Tesla har allerede i dag så store marginer på bilene vi selger, at det tror jeg er naturlig vil skje, spesielt ettersom det skjedde i Kina». Der gikk prisene ned 9% så det betyr fort 55.000kr på en Model Y Performance.

rolfole

Sitat fra: tetif30 på torsdag 24. november 2022, klokken 01:10
Kan bekrefte at jeg snakket med Tesla i dag og de kan finne på å senke prisene dersom momsen går opp. Er ikke vits å sammenligne med andre land sine priser, det er ingen som kjøper en bil i Sverige for å kjøre den i Norge, eller vice versa. Selgeren jeg snakket med sa selv at de merker økt konkurranse fra andre merker. Hvorfor kjøpe Model Y når du kan kjøpe Fisker Ocean med lengre rekkevidde for eksempel. Jeg tror de kommer til å sette ned prisen, og det baserer jeg på hans argument med at «Tesla har allerede i dag så store marginer på bilene vi selger, at det tror jeg er naturlig vil skje, spesielt ettersom det skjedde i Kina». Der gikk prisene ned 9% så det betyr fort 55.000kr på en Model Y Performance.

Bra for oss at selgere hos Tesla ikke har for vane å jasse i vei om ting de egentlig ikke har peiling på  ;)

ToWalkOrDrive

#1053
Sitat fra: rolfole på torsdag 24. november 2022, klokken 10:42
Sitat fra: tetif30 på torsdag 24. november 2022, klokken 01:10
Kan bekrefte at jeg snakket med Tesla i dag og de kan finne på å senke prisene dersom momsen går opp. Er ikke vits å sammenligne med andre land sine priser, det er ingen som kjøper en bil i Sverige for å kjøre den i Norge, eller vice versa. Selgeren jeg snakket med sa selv at de merker økt konkurranse fra andre merker. Hvorfor kjøpe Model Y når du kan kjøpe Fisker Ocean med lengre rekkevidde for eksempel. Jeg tror de kommer til å sette ned prisen, og det baserer jeg på hans argument med at «Tesla har allerede i dag så store marginer på bilene vi selger, at det tror jeg er naturlig vil skje, spesielt ettersom det skjedde i Kina». Der gikk prisene ned 9% så det betyr fort 55.000kr på en Model Y Performance.

Bra for oss at selgere hos Tesla ikke har for vane å jasse i vei om ting de egentlig ikke har peiling på  ;)

He he! Veldig sært av en Tesla-selger å si at han tror prisene går ned. Synes jo litt synd på dem og - at kundene ofte vet mer enn det de selv har blitt fortalt. Kan selvfølgelig være at Tesla reduserer økningen i pris etter mva innføring om andre produsenter gjør det, men det blir jo litt annet...

I Kina så har de et problem med at andre kinesiske (statseide) selskaper har kopiert Tesla og selger noe som ligner utrolig på f.eks. Tesla Model 3, bare at de selger det for under 300.000.
https://electrek.co/2022/09/21/china-tesla-clone/
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Minner meg om da det flommet over av billige kinesiske ipad kloner som skulle ødelegge for Apple😂
Ser lik ut på utsiden, men ikke når du begynte å bruke den.

tornaldo

Alle andre får jo også moms og avgifter på prisen sin, så det er ikke noen særlig grunn for Tesla å justere prisen basert på konkurranse, med mindre de andre setter ned prisene sine.

Spørsmålet er jo hvor mye de andre har å gå på. Tviler på at de har så gode marginer som Tesla.

Men når det er sagt, kostet en Long Range under 480000 for halvannet(?) år siden. Så det er nok en del å gå på her.

Spørsmålet er kanskje om tanken er at Standard Range / bakhjulstrekk er den bilen som skal sørge for å dekke markedet rundt 500k, og ikke nødvendigvis LR/P.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

Går rykter om enda en priskutt snart fra Tesla. Forrige runde med priskutt inntil 9 % +++ var laber respons. Selv om de har gått ut og blånektet for at det vil skje. Men samme ryktet oppsto før oktober og der blånektet de for deretter noen uker satt prisen ned.

Det er no-brainer at prisen må ned hvis etterspørselen stopper opp. At Tesla har høyere marginer og har mye "kutting" å gå på bekrefter jo nettopp at konkurrerende biler selges for langt mindre. Forskjellen er at konkurrentene spyr ut 1000 biler i uken mens Tesla spyr ut 20 000. Det er snakk om ekstrem kapitalbinding. Hvor/hvordan lagre alle bilene mon tro...?

Haggish

#1057
Hvilken "konkurrerende" biler selges for langt mindre?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Speeder

Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 20:12
Forrige runde med priskutt inntil 9 % +++ var laber respons.

Kilde?
Overraskende hvor mye du har sikker info om.(venter fortsatt på svar om VW marginer på elbiler i tsla tråden)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Speeder

Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 20:12
At Tesla har høyere marginer og har mye "kutting" å gå på bekrefter jo nettopp at konkurrerende biler selges for langt mindre.
Hvorfor?
Det kan like gjerne være at konkurentene har høyere kostnader.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

advale

#1060
Sitat fra: Haggish på torsdag 24. november 2022, klokken 20:19
Hvilken "konkurrerende" biler selges for langt mindre?

Bare å se 7 poster lengre oppe, hos ToWalkToDrive.

Sitat fra: Speeder på torsdag 24. november 2022, klokken 21:02
Kilde?
Overraskende hvor mye du har sikker info om.(venter fortsatt på svar om VW marginer på elbiler i tsla tråden)

Les igjen hva jeg skriver: "Går rykter om enda en priskutt..." (du får vente eller søke selv, det har blitt diskutert tidligere)
https://itavisen.no/2022/11/23/tesla-prover-a-skjule-det-svake-salget/

Sitat fra: Speeder på torsdag 24. november 2022, klokken 21:06
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 20:12
At Tesla har høyere marginer og har mye "kutting" å gå på bekrefter jo nettopp at konkurrerende biler selges for langt mindre.
Hvorfor?
Det kan like gjerne være at konkurentene har høyere kostnader.

Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Haggish

#1061
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 22:39


Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Marzo

Sitat fra: Haggish på fredag 25. november 2022, klokken 07:52
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 22:39


Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla

Da er det ikke medregnet kostnadene ved utbedring gjennom garantiperioden?

Speeder

Sitat fra: Marzo på fredag 25. november 2022, klokken 09:31
Sitat fra: Haggish på fredag 25. november 2022, klokken 07:52
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 22:39


Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla

Da er det ikke medregnet kostnadene ved utbedring gjennom garantiperioden?

Du tenker på alle OTA oppdateringene?😂
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Otkristo

Sitat fra: Speeder på fredag 25. november 2022, klokken 11:48
Sitat fra: Marzo på fredag 25. november 2022, klokken 09:31
Sitat fra: Haggish på fredag 25. november 2022, klokken 07:52
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 22:39


Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla

Da er det ikke medregnet kostnadene ved utbedring gjennom garantiperioden?

Du tenker på alle OTA oppdateringene?😂
Mic drop👌🏻😆

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA