Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Geir Tore Simonsen

Tesla kommer neppe til å sette ned prisene pga. moms fra nyttår. Eventuelle avbestillinger blir nok bare solgt i andre land i stedet, de har jo lange ventelister overalt og Norge utgjør en stadig mindre andel av elbilmarkedet. Men det er klart at hvis mange har bestilt biler mht. videresalg og dumper disse på Finn i januar så vil det drive bruktprisene nedover. Det at folk generelt får dårligere råd trekker også ned. Tror ikke det er helt uten risiko å spekulere i å kjøpe bil for umiddelbart videresalg nå, hvis man overhodet ikke har tenkt å ha bilen selv.

Jeg er en av flere som har bestilt både LR og P. Litt for å være sikker på å få bil før jul, litt fordi det hadde vært kjekt med to nye biler, og litt med tanke på mulig salg av en. Kommer begge før jul tar jeg nok ut begge, og heller mot å beholde begge. P kommer jeg neppe til å ta ut hvis den kommer etter jul. Usikker på hva jeg gjør med LR dersom jeg får P før jul og LR kommer etter.

ToWalkOrDrive

#916
Sitat fra: Snuskmusk på mandag 19. september 2022, klokken 08:46
Har en YP svart med levering neste uke. Litt usikker om eg skal ta den ut å prøve selge den eller beholde den. Virker som det er vanskeligere å selge med gevinst nå enn i sommer. Blir markedet snart fullt av nye Y til salgs?

Da det kom inn en ny Model Y (SR) på det norske markedet ble denne priset til 89,1% av det den koster i Danmark (Danmark har avgifter). En Model YP koster kun 74,7% av den danske prisen, sånn at det ligger i kortene at prisen vil økes eller holdes der den er for YP i Norge. Etterspørselen er ganske sprengt etter hvilken som helst elbil om dagen, så jeg tror ikke du kommer til å tape på å ha den en stund. Hvis du sjekker Finn.no på laveste YP vil du nok se hvordan det ligger an. Tror ikke mange YP vil flomme over bruktmarkedet da Tesla ikke liker så godt at folk flipper Teslaer for fortjeneste, så tror ikke veldig mange nye finner Finn.

En annen ting er at den norske kronen er i "fritt fall", sånn at både dollar og Euro øker i pris, sånn at en Tesla blir dyrere og dyrere å importere.
Tesla Model Y                         2021-

LFC

70.000,- i prisforskjell i DK på P og LR.
I Norge er det bare 40.000,-.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

ToWalkOrDrive

#918
Sitat fra: LFC på mandag 19. september 2022, klokken 17:13
70.000,- i prisforskjell i DK på P og LR.
I Norge er det bare 40.000,-.

Det vil si omregnet til norske kroner er forskjellen i Danmark 89.263 mellom LR og P, som vist i bildet over...mot 40.000 i Norge

...dvs på kursene brukt den gang...danske kroner har styrket seg mot norske kroner, sånn at forskjellen nå er enda større...
Tesla Model Y                         2021-

CCTesla

Flere Model Y Performance til salg i Iventory som er først registrert i Tyskland.

Den billigste ligger på  kr. 664.900; ingen prisnedsetting foreløpig :(

AyuCon

Sitat fra: CCTesla på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:45
Flere Model Y Performance til salg i Iventory som er først registrert i Tyskland.

Den billigste ligger på  kr. 664.900; ingen prisnedsetting foreløpig :(
Dyrere enn nypris på kjørte 20k km?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: AyuCon på tirsdag 20. september 2022, klokken 10:58
Sitat fra: CCTesla på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:45
Flere Model Y Performance til salg i Iventory som er først registrert i Tyskland.

Den billigste ligger på  kr. 664.900; ingen prisnedsetting foreløpig :(
Dyrere enn nypris på kjørte 20k km?

Wow, visste ikke at Tesla og drev med flipping. Tilsvarende flunk ny bil i Norge fra Tesla koster 654.032 når en legger til tillegg for svart lakk og Enhanced Auto Pilot (EAP)...altså nesten 11.000 billigere med helt ny. Ser at garantien og er kortere på de brukte (f.eks. 5 måneder)...kanskje enda et tegn på at de skal justere nybilprisen opp snart?
Tesla Model Y                         2021-

AyuCon

Den hvite er like dyre som de svarte, så de svarte er da en "god" deal :)

advale

#923
Stusser veldig over at grafen kan vise gjennomsnitt ca 4-5 mnd ventetid.

De siste 1-2mnd har produksjonen økt kraftig både i Berlin og Shangai og totalt for Tesla nå er på ca 2 mill årlig. Sjekker man de 2 desidert største markedene så får man bil nærmeste på dagen i Kina. I USA er det stort sett 1 mnd, kun Y LR som har 3 mnd ventetid. Så grafen kan ikke stemme.

Og som jeg har nevnt og spådd en stund allerede, det vil bli overflod/overproduksjon av batterier nå fremover, her kom bekreftelsen:
https://insideevs.com/news/610030/tesla-battery-supply-satisfy-demand-more/

Det vil nesten garantert bli mer enn nok av nye elbiler "på lager like rundt hjørnet".

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 20. september 2022, klokken 19:25
Stusser veldig over at grafen kan vise gjennomsnitt ca 4-5 mnd ventetid.

De siste 1-2mnd har produksjonen økt kraftig både i Berlin og Shangai og totalt for Tesla nå er på ca 2 mill årlig. Sjekker man de 2 desidert største markedene så får man bil nærmeste på dagen i Kina. I USA er det stort sett 1 mnd, kun Y LR som har 3 mnd ventetid. Så grafen kan ikke stemme.

Og som jeg har nevnt og spådd en stund allerede, det vil bli overflod/overproduksjon av batterier nå fremover, her kom bekreftelsen:
https://insideevs.com/news/610030/tesla-battery-supply-satisfy-demand-more/

Det vil nesten garantert bli mer enn nok av nye elbiler "på lager like rundt hjørnet".

Det at det er 3 måneders ventetid i USA på Y LR, som er folkemodellen, sier mye. I USA har en sett at amerikanere er villig til å betale mye for å få bil med en gang (ref bruktbilpriser på ett år gamle biler). En kan dermed anta at etterspørselen i USA etter Y LR vil øke om de igjen har disse på lager.

Ser at artikkelen du linker til forutsetter at batteriprodusentene klarer å øke produksjonen ganske kraftig.

I Kina har Tesla slitt med for lite tilgang på strøm, ironisk nok, siden de og driver med solceller. Dette pga tørke, sånn at vannmagasinene har tørket ut.

https://fortune.com/2022/08/22/sichuan-china-heat-wave-tesla-supply-chain-disruption/

I tillegg er det jo en viss fare for komponentmangel/chip osv.

I tillegg har vi jo det med generell prisstigning (5-8% som ikke har forplantet seg på bilprisen på en stund), samt fall i NOK mot andre valutaer, som gir færre USD/EUR for hver NOK de selger for.

Løp og kjøp!
Tesla Model Y                         2021-

advale

#925
Du misforstår hvis du tolker artikkelen som at det forutsetter etc. Det har allerede skjedd (og sannsynligvis akselerer).

Y LR er riktignok folkemodellen. Men for å oppveie for de andre modellene med kortere ventetid burde LR i så fall være på godt over 7-9 mnd og ikke 3... Men i Kina dekker produksjonen godt over halvparten globalt. Og der er det stort sett bil på dagen.

Men for alle del, løp og kjøp  :)

CATL tilbyr Tesla allerede nye M3P-batterier som skal være "høykapasitet" til samme pris som LFP. Så hvilket inflasjon? Teknologisk gjennombrudd triumfer inflasjonen i dette tilfellet. Eller overproduksjon (for første gang på 10 år?!) så ønsker selvfølgelig produsenten å sette ned for å selge mer, inflasjon eller ei.

RJK

Må legge til at mange nå kanskje kvier seg for å ta ut bil før vi når 2023, da dem ikke vil kunne få de nye tax credits om bilen tas ut i år. Når det utgjør flere tusen USD, så er det fort verdt å vente litt. Det spekuleres derfor i om dette vil øke lagrene av tilgjengelige biler, og senker salget i inneværende år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

casall

Nå ligger det jo faktisk hvit tysk LR med 100km på telleren inkl vinterdekk til 605.000. Da er vi jo nesten på kostpris, og vel under der den koster med mva fra 2023.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: casall på torsdag 22. september 2022, klokken 22:38
Nå ligger det jo faktisk hvit tysk LR med 100km på telleren inkl vinterdekk til 605.000. Da er vi jo nesten på kostpris, og vel under der den koster med mva fra 2023.

Ser i så fall at prisene på import-Tesla har steget med 24.000 siden i går! Når en filtrerer på 2 hjulsett med km 20-100, og sorterer på pris er disse de billigste nå:
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#929
Sitat fra: advale på onsdag 21. september 2022, klokken 23:35
Du misforstår hvis du tolker artikkelen som at det forutsetter etc. Det har allerede skjedd (og sannsynligvis akselerer).

Y LR er riktignok folkemodellen. Men for å oppveie for de andre modellene med kortere ventetid burde LR i så fall være på godt over 7-9 mnd og ikke 3... Men i Kina dekker produksjonen godt over halvparten globalt. Og der er det stort sett bil på dagen.

Men for alle del, løp og kjøp  :)

CATL tilbyr Tesla allerede nye M3P-batterier som skal være "høykapasitet" til samme pris som LFP. Så hvilket inflasjon? Teknologisk gjennombrudd triumfer inflasjonen i dette tilfellet. Eller overproduksjon (for første gang på 10 år?!) så ønsker selvfølgelig produsenten å sette ned for å selge mer, inflasjon eller ei.

Jeg skrev bare hva det faktisk sto. Sånn utenom det skjønte jeg ikke så mye av det du skrev.
Men, kan jo være den ville inflasjonen bremses ned av de økte rentenivåene i flere land, srlv om det ikke er så aktuelt i Kina. Virker ikke som deleproblemer er løst heller:
https://www.motor.no/aktuelt/frykter-fortsatt-lang-ventetid-pa-nye-biler/233025
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA