Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. mars 2022, klokken 12:33
Sitat fra: overskyet på mandag 14. mars 2022, klokken 19:02
Sitat fra: k1 på mandag 14. mars 2022, klokken 17:10
Sitat fra: TeslaPJ på mandag 14. mars 2022, klokken 16:51
Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene.

Nuvel, de tar seg rimelig godt betalt for ekstrautstyret også, og det er ikke stort du får med som standard her nei.
Kikka på Taycan CT og prøvde å sette sammen en bil med ok utstyr - var vanskelig å få til under 1 mill for billigste motorutgave...

Stemmer, inngangsprisen på en CT er i realiteten 1.1 med vinterdekk. Da har du stort sett bare med de tingene som er forventet å finne i bilen og overhodet ikke noe fråtsing. Men den føles veldig bra satt opp til den prisen og det vil på ingen måte føles som noe billig bil. Det er premium hele veien.

Min påstand er at dette ER "billig". Du får da en Porsche, som kjører som en Porsche, den kjører betydelig bedre enn en Panamera eller en Cayenne. Uten at det blir en 911, er den mye nærmere 911 enn noen av de andre firedørsporschene noen gang før har vært. Med forbehold at jeg ikke har kjørt alt av de selvsagt, men det ser ut til å være konsensus i alle fall.

Kjøreegenskapene til Taycan er rett og slett fantastiske og ikke noe du kan lese ut fra rundetider eller hestekrefter etc. Det som gjør Taycan spesiell er at den kjører svinger usedvanlig godt. Det er mange biler som klarer å ha mye g-krefter i svingene, men det er _hvordan_ den gjør det som er magisk. Du trenger ikke være spesielt flink til å kjøre, for å utnytte egenskapene i en Taycan. Den er veldig lettkjørt og du kan kjøre fryktelig fort gjennom svingene, uten å være spesielt flink. Bilen er imøtekommende og på ingen måte skummel. Det samme skjer på vinterføre. Pusher du det for langt og den begynner å skli, så er den lekende lett å kontrollere. Presisjonen på styringen og stabiliteten i bilen er noe jeg ikke har opplevd maken til før. Hverken i elbiler eller bensinbiler.

Når du bare ligger å dupper i normalt kjøremodus, er komforten på nivå med en Mercedes S-klasse. Vri bryteren to hakk til høyre og legg inn sport+ og du har en steinhard sportsbil. Jada, den er tung, men du kan mate på noe hinsides i svingene. Du har aldri før kunne kjøpe en ny Porsche, som kjører så bra, for så lite penger.  Løp å kjøp!

Edit: Eller enda bedre, vent et år eller to til "hypen" har roet seg litt ned og noen suckere har tatt en stor del av verditapet for deg.

Når du skriver de tre første avsnittene om Taycan, så satt jeg med akkurat den følelsen mens jeg kjørte Model Y alene hjem fra fjellet i helgen. Det slo meg hvor godt den tok svingene, hvor presis styringen er, og hvor bra drag den har ut av svingene, mens jeg blir presset litt inn mot hjørnet i stolen og musikken spiller fra et bra anlegg...men så har jeg aldri prøvd Taycan...
Og så kan du kjøpe en Model 3 Performance og en Model Y for samme pris som en Taycan, uten større verditap... ;)

No-name

Du kunne alltid kjøpe to billige biler for prisen av en Porsche,  ikke noe nytt det.  :P

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tesla P85D

Da er prisen på Y LR økt i Norge. Tipper YP også økes snart...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

geear

Sitat fra: No-name på tirsdag 15. mars 2022, klokken 15:27
Du kunne alltid kjøpe to billige biler for prisen av en Porsche,  ikke noe nytt det.  :P
Joda, det nye nå er at man kan kjøpe TO nye biler, som begge har betydelig bedre ytelser enn Porschen, for samme pris.

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 16. mars 2022, klokken 05:29
Da er prisen på Y LR økt i Norge. Tipper YP også økes snart...
15k opp, ja. Da bommet jeg på spekulasjonene mine, for jeg bestilte P for et par dager siden, basert på antakelser om prisøkning.  :P

Contango

Opp på M3 også - igjen. Er vel rundt 15k til på LR.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Vanvittig imponerende av Tesla hvis du faktisk fortsatt får en LR for den opprinnelige prisen, når det aldri var en betingelse eller forutsetning at bilen skulle komme fra Berlin. Fabrikken var vel knapt påtenkt da jeg bestilte. Tror ikke det finnes andre bilprodusenter som hadde gitt deg det.

TeslaSY

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 16. mars 2022, klokken 05:29
Da er prisen på Y LR økt i Norge. Tipper YP også økes snart...

Er det bare Y LR som økt, eller P også ?
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt


Rocklobster


Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

geear

Tjah, kan godt hende de har overkapasitet på P-modeller en stund fremover nå på grunn av Berlin. Dessuten er merkostnaden til Tesla kun marginalt dyrere bremser, marginalt dyrere hjul, en karbonfiberspoiler og en rød strek under emblemet bak, så de tjener nok allerede mer penger på P-modellene av 3 og Y.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:07
Dessuten er merkostnaden til Tesla kun marginalt dyrere bremser, marginalt dyrere hjul, en karbonfiberspoiler og en rød strek under emblemet bak, så de tjener nok allerede mer penger på P-modellene av 3 og Y.
Sånn tenker jeg og. Øker de prisen mye på P vil vel salget av den bare stoppe opp, og det er vel det siste de ønsker. De tjener vel fremdeles mere på P enn på LR.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:22
Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:07
Dessuten er merkostnaden til Tesla kun marginalt dyrere bremser, marginalt dyrere hjul, en karbonfiberspoiler og en rød strek under emblemet bak, så de tjener nok allerede mer penger på P-modellene av 3 og Y.
Sånn tenker jeg og. Øker de prisen mye på P vil vel salget av den bare stoppe opp, og det er vel det siste de ønsker. De tjener vel fremdeles mere på P enn på LR.

Da er det jo litt merkelig at dem har satt opp 3P med ca 35.000,-. Men mulig dere har rett. Men jeg tror det er et tidsspørsmål før YP er opp med 15-30.000,- i USA koster YP nå fra ca 606.000,-
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

turfsurf

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:43

Da er det jo litt merkelig at dem har satt opp 3P med ca 35.000,-. Men mulig dere har rett. Men jeg tror det er et tidsspørsmål før YP er opp med 15-30.000,- i USA koster YP nå fra ca 606.000,-
Prisforskjellen mellom LR og P er nå 40k både for Y og 3. Det var den og før forrige prisoppgang på Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA