Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

BjarneD

Jeg ser at sort er default-farge i Kina nå og at hvit er +10-11k kroner. Har det vært sånn hele tiden, eller kan vi forvente at det samme skjer i Norge? Grunnprisen i Kina er forøvrig NOK 466.000 for LR AWD etter dagens kurs, og det er med det (antatt) 5kWh større batteriet. Mye å gå på i forhold til norske priser..

advale

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. september 2021, klokken 22:40
Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

Joda, jeg er helt enig i at det er etterspørselen som dikterer prisene til Tesla. Muligens det ikke kom godt nok frem. Towalkordrive listet opp endel (ikke-relevante) punkter, derav mye frem og tilbake.

Apropos finlesing av 2019 er for å se hva Tesla foretok seg i en lignende situasjon. De gikk veldig kjapt ned i pris, spesielt for Performance-utgaven. Så om prisen er satt altfor optimistisk så vil de være veldig kjapt med å korrigere prisen. Dette støtter oppunder at etterspørselen triumfer "alt".

BjarneD

Det vil ikke overraske om Tesla beholder "overprisen" i Europa til etter at en forventet ny bestillingsbølge i forbindelse med introduksjon av forlenget rekkevidde og større 82 kWh batteri har roet seg. Om prisene da blir satt ned i Europa eller økt i resten av verden vet vi ikke, men vanskelig å tenke seg at ikke prisene blir mer harmonisert etter hvert.

tornaldo

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Sitat BjarneD fra en annen tråd:
Spanske Car&Driver skriver dette for to uker siden:

"Los primeros Tesla Model Y que acaban de aterrizar en nuestro país son diferentes de los que lleguen en los próximos meses y eso se debe a que estos últimos incorporarán una batería de 82 kWh, que le permitirá al SUV ganar unos 40 kilómetros de autonomía adicionales."

Mao sier de uten forbehold at det kommer et 82 kWh batteri "i løpet av de neste månedene". Riktignok uten kildehenvisning, men de kan ikke ha tatt det ut av luften. Dette var vel før endringen på Kina-sidene. Testen er ellers også lesverdig. Alt meget positivt unntatt den unike for Europa store prisforskjellen til tilsvarende utgave av Model 3 (12k €).

https://www.caranddriver.com/es/pruebas-coches/a37610078/tesla-model-y-prueba/


Er visst også noen andre som har lagt merke til dette. Ikke bare nerder på elbilforum...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

BjarneD

Ikke alltid lett å finne ut hva en nybil egentlig koster. Rotete forhandler- og importørsider, tilvalg, kampanjer, rabatter osv. Hva den egentlig koster i utlandet er enda mindre transparent.

Unntaket er Tesla som har én oversiktlig salgsside for hele verden. Man svitsjer enkelt mellom landene og kan sammenligne priser direkte.

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

BjarneD

Tesla må harmonisere prisene for å oppfylle sin grunnpolicy om lik prising world wide justert for forskjeller i kostnader så som frakt, garantier, avgifter m.v. Model Y prises pt relativt for høyt i Europa, men salget (ikke bare i Norge) viser at den er verd det den koster nå.

Som det ser ut med stigende råvarekostnader og lønnsinflasjon vil jeg satse pengene på at prisene blir satt opp i andre markeder heller enn at de blir satt ned i Europa (med forbehold for større valutasvingninger).

ToWalkOrDrive

Hmmm...det tilsvarer over 17000 i økning på Model Y. Den 8. økningen i år...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Imponerende hvordan de kan fortsette å øke prisen i USA mens ventetiden bare vokser. De trenger virkelig Texasfabrikken

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:17
Imponerende hvordan de kan fortsette å øke prisen i USA mens ventetiden bare vokser. De trenger virkelig Texasfabrikken

Blir jo spennende å se hvor mange biler de kan lage i Berlin og Texas når de allerede i dag må kutte ned på korsryggstøttejustering på passasjersiden for å spare på data-chippene...blir vel at vi kan selge brukte Model Y for 900.000 om noen måneder.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Nå har jo også Tesla gjort en jobb for å redusere behovet for chippene det er størst mangel på. Det finnes alternativer tilgjengelig



https://www.theverge.com/2021/10/2/22704830/tesla-sold-241300-cars-third-quarter


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 17:36
Nå har jo også Tesla gjort en jobb for å redusere behovet for chippene det er størst mangel på. Det finnes alternativer tilgjengelig



https://www.theverge.com/2021/10/2/22704830/tesla-sold-241300-cars-third-quarter



Ja, de har visst skrevet om programvare for å kunne bruke tilgjdngelige chiper. Men fortsatt skriver noen om 6mnd ventetid på ny Tesla, som de knytter opp mot chip shortage. Men ser at mediene spriker om de får tak i nok chips eller ei. Per i dag er det bare to fabrikker som lager Teslaer, så chip-behovet vil stige.

https://www.investors.com/news/tesla-hikes-prices-again-amid-persistent-chip-shortage/
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Ja, selv om en begynner å få mange cent for en krone...
Tesla Model Y                         2021-

keepitsimple

Ja dette er gode tider for Tesla. Det er jo helt idiotisk å senke prisene før de begynner å slite med salget. Så dette vil jo neppe skje før Berlin og Austin har gearet opp.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA