Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

PKEllefsen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. september 2021, klokken 12:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
https://www.autobodynews.com/index.php/industry-news/item/24157-tesla-asks-new-u-s-buyers-to-wait-until-april-2022-for-model-y-long-range.html

Men samtidig så har de på hjemmesidene oppgitt at dersom man går for Y Performance så får man bil allerede i november...

akkurat det kunne like gjerne vært fordi de prioriterer performance produksjon da.

Men mener jeg har hørt at LR er mest solgt i USA. Finner ingen kilder atm though
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Magnus Hansen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

#484
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.


Utregningen min her var forresten feil da jeg glemte å ta med de norske utleveringene i august. Norge har ikke mottatt 26% av Tesla's model Y eksport - Norge har mottatt 36% av eksporten. Virker som det er veldig svak etterspørsel i resten av Europa.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Magnus Hansen

På kort sikt tror jeg neppe Tesla har noe som helst problem med å selge det de produserer uten å senke noen priser. Når både Texas og Berlin er skikkelig i farta så er det mange flere biler som skal ut på markedet. Så derfor tenker jeg kanskje man kan se for seg lavere priser om 9-12 måneder.

tornaldo

Hvilke tall baserer du det på? Jeg har ikke lest noe som sier at europeere går mann av huse for å kjøpe Model Y. Det kan godt ende du har rett i at det står tusenvis i kø nå, men har til gode å lese noe som støtter oppunder det.

Og hvordan er salget i Kina? Det er mange ting som spiller inn på hvor mange som sendes hit, og dermed er det helt umulig å forutse om de kan selge alt til dagens pris.

Det ser ut på registreringsstatistikken at Tesla ikke klarte å bikke 5000 biler i Norge dette kvartalet. Uansett et veldig bra antall.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 30. september 2021, klokken 22:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.

Jeg sier ikke det. Jeg sier at Tesla forklarer det med det. Dekningsbidraget vil øke når utleveringene øker, som de har gjort hvert kvartal de siste 6-7 kvartalene.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: tornaldo på torsdag 30. september 2021, klokken 23:09
Hvilke tall baserer du det på? Jeg har ikke lest noe som sier at europeere går mann av huse for å kjøpe Model Y. Det kan godt ende du har rett i at det står tusenvis i kø nå, men har til gode å lese noe som støtter oppunder det.

Elbilsalget i Europa er ikke statisk. Tvert imot, det er ventet å øke eksponentielt.

Og så har man episoder som bensinmangelen i England, som fører til dette:
https://motor.no/aktuelt/elbil-sok-i-storbritannia-opp-1600-prosent-under-energikrisen/209077
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

lars667

Sitat fra: tornaldo på torsdag 30. september 2021, klokken 23:09
Det ser ut på registreringsstatistikken at Tesla ikke klarte å bikke 5000 biler i Norge dette kvartalet. Uansett et veldig bra antall.

Stemmer det, men det skyldes neppe manglende etterspørsel, all den gang det ikke ligger inventory-biler tilgjengelig? Leveringstid har vært november i flere uker hvis du går inn på konfiguratoren.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RJK

Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 30. september 2021, klokken 22:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.
Om dekningsbidraget holder seg på, la oss si 25 % av prisen, som da utgjør 112,761 NOK basert på US-prisen av TM3 LR (regner raskt inn at den lavere prisen på SR+ dekkes inn av den høyere prisen på TM3P og TMY-modellene).

Hva tror du det betyr for de totale salgsinntektene fra bilene når de som nå øker leveransene fra ca 500 K i 2020, til en forventning om nesten 1 million biler i 2021? Om vi beregner ut fra en dobling i et salg på nøyaktig 500 K, så vil total DB doble seg fra 56 380 500 000,- NOK til "småpene" 112 761 000 000,- NOK.

Altså vil behovet til Tesla være ganske lite for å øke dekningsbidraget per bil, da økning i inntektene pga økt salg alene vil dra inn temmelig store summer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BjarneD

Dekningsbidraget refererer seg til ren produksjonskost for Model Y. Tesla har fortsatt gigantisk finansieringsbehov til R&D, dvs utvikling av nye bilmodeller, nye fabrikker osv. Etter det er det fortsatt milevis frem til et overskudd som forsvarer selskapets nær absurde mcap.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lars667 på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:02
Sitat fra: tornaldo på torsdag 30. september 2021, klokken 23:09
Det ser ut på registreringsstatistikken at Tesla ikke klarte å bikke 5000 biler i Norge dette kvartalet. Uansett et veldig bra antall.

Stemmer det, men det skyldes neppe manglende etterspørsel, all den gang det ikke ligger inventory-biler tilgjengelig? Leveringstid har vært november i flere uker hvis du går inn på konfiguratoren.

Med Tesla....mener der da Tesla Model Y? Ettersom Tesla satte ny kvartalsrekord i Q3-2021 med 7866 biler.
Ser forøvrig at Kina nå begynner med 82kWh-batteriene også for leveranser i Kina, og da sikkert og i Norge, sånn at NEDC-rekkevidden i Kina på LR økes med 46km...altså de bedrer produktet, som jeg og mange andre forventet...som kan gjøre at Tesla kan forsvare sin pris enda bedre.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

Sitat fra: RJK på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:26
Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 30. september 2021, klokken 22:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.
Om dekningsbidraget holder seg på, la oss si 25 % av prisen, som da utgjør 112,761 NOK basert på US-prisen av TM3 LR (regner raskt inn at den lavere prisen på SR+ dekkes inn av den høyere prisen på TM3P og TMY-modellene).

Hva tror du det betyr for de totale salgsinntektene fra bilene når de som nå øker leveransene fra ca 500 K i 2020, til en forventning om nesten 1 million biler i 2021? Om vi beregner ut fra en dobling i et salg på nøyaktig 500 K, så vil total DB doble seg fra 56 380 500 000,- NOK til "småpene" 112 761 000 000,- NOK.

Altså vil behovet til Tesla være ganske lite for å øke dekningsbidraget per bil, da økning i inntektene pga økt salg alene vil dra inn temmelig store summer.


For å klarere - Når jeg snakker om dekningsbidraget tenker jeg egentlig på dekningsgraden. Altså den prosentvise fortjenesten. Dekningsbidraget vil skyte opp i himmelen etter hvert som produksjon går opp til og med om de hadde skrudd ned dekningsgraden betraktelig. Dvs. bedre å selge 1 mill biler med 25% DG enn 500K med 30% DG. Poenget var uansett at Tesla har råd til senke salgsprisen så mye de vil (nesten), så da regulerer de heller utsalgsprisen etter etterspørselen.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

PKEllefsen

Sitat fra: BjarneD på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:54
Dekningsbidraget refererer seg til ren produksjonskost for Model Y. Tesla har fortsatt gigantisk finansieringsbehov til R&D, dvs utvikling av nye bilmodeller, nye fabrikker osv. Etter det er det fortsatt milevis frem til et overskudd som forsvarer selskapets nær absurde mcap.

Om du følger med på operasjonskostnadene til Tesla (inkl. R&D) ser du at den ikke vokser i nærheten av samme tempo som omsetningen deres gjør. De kan selge 500K eller 1 mill og beholde samme R&D kostnad om de ønsker det. Mest sannsynlig vil den fremdeles gå gradvis oppover i lavt tempo noe som vil føre til enorm bunnlinje etter hvert som produksjonen øker.

Market capen er litt høy ja, men ikke noe ekstremt. PE 400 atm. som i slutten av neste år ville blitt rundt 80-90 med dagens aksjepris. Så foreløpig ligger det priset inn tesla's fremtidige fortjeneste frem til tidlig 2022 om vi sier at 60 PE er rettferdig (rundt amazon nivå). Problemet er at om du venter på en rettferdig PE kan det være den aldri kommer om markedet bestemmer seg PE'en over 100 i ubestemt tid. Det betyr ikke at det ikke er en god investering i dag - det betyr bare at det vil ta litt tid før aksjen faktisk er verdt det du betalte for den. Tar du heller å regner ut estimert realistisk fortjeneste i 2023 - 2025 så er det lettere å se hvor mye prisen har igjen å gå på, og hva gjennomsnittsvekst blir frem til den perioden.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA