Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på onsdag 01. september 2021, klokken 10:23
jeg returnerer vel min Y performance etter noen dager siden tesla har vært så dicks å ikke prioritere tidlig Y performance bestillere, og beholder SUV'en min til prisen faller kraftig på Y.


Hemi :+1: tror du må vente leeeeeeenge før prisene faller kraftig på Y ..... men det hva jeg tror da....TM3 derimot vil nok falle mer i pris....

tornaldo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 25. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: hemi på onsdag 01. september 2021, klokken 10:23
jeg returnerer vel min Y performance etter noen dager siden tesla har vært så dicks å ikke prioritere tidlig Y performance bestillere, og beholder SUV'en min til prisen faller kraftig på Y.


Hemi :+1: tror du må vente leeeeeeenge før prisene faller kraftig på Y ..... men det hva jeg tror da....TM3 derimot vil nok falle mer i pris....

Minst til 8. eller 15. oktober, alt etter hva Tesla opererer med av angrefrist om dagen. Det er ikke lenge til.

Vi vet jo lite om den reelle etterspørselen, så det blir spennende å se.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

PKEllefsen

Tviler på at vi ser en "kraftig" reduksjon med det første. Ser for meg at de begynner med en rolig 6-9% reduksjon for å kontrollere etterspørselen. Villig til å vedde på at den kommer innen de kommende 6 månedene med tempoet vi ser MY produksjon øke i shanghai nå. (Allerede 6 doblet siden juli produksjon. Her trenger de maaasse etterspørsel fremover)
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

ToWalkOrDrive

#438
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 27. september 2021, klokken 12:51
Tviler på at vi ser en "kraftig" reduksjon med det første. Ser for meg at de begynner med en rolig 6-9% reduksjon for å kontrollere etterspørselen. Villig til å vedde på at den kommer innen de kommende 6 månedene med tempoet vi ser MY produksjon øke i shanghai nå. (Allerede 6 doblet siden juli produksjon. Her trenger de maaasse etterspørsel fremover)

Tja, de satte jo akkurat opp prisen på TMYP i Kina pga økte kostnader.
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...særlig hvis Tesla og får en begrensning. De har jo allerede kuttet ut justerbarheten på korsryggstøtten på passasjersiden på TMY pga mangel på chipper, så det kan jo være produksjonen ikke kan 4-dobles....
Ser at bare i løpet av 2020 så har salget av elbiler eksplodert i Europa...og når Audi & Co setter bremsene på produksjonen ser det lyst ut for Tesla-aksjeeiere...blir rart om de setter ned prisen når de er utsolgt i USA, og sliter med deler i Shanghai...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 13:19
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...
Semi-konduktør, er det virkelig ett ord? Hva skjedde med halvleder...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Med tanke på at Europeisk hengerfeste ENDA ikke er å skaffe, må det si litt om leverandør-krisa bransjen står i.
Om noe skal endres prismessig, tror jeg det er opp inntil ordene uteblir.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pepsipepsi

I følge denne ferske videoen lages det mellom 1000 og 1600 TMY, pr dag i Kina!

Tipper de setter ned prisen vesentlig før årsskiftet for å få solgt noen tusen biler ekstra.


https://youtu.be/jQbyw1P5ku4

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. september 2021, klokken 14:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 13:19
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...
Semi-konduktør, er det virkelig ett ord? Hva skjedde med halvleder...

Kanskje konduktørassistent blir mer riktig? Evt konduktørlærling eller hjelpe-konduktør?

Handyman

Sitat fra: Vaduz på mandag 27. september 2021, klokken 20:13
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. september 2021, klokken 14:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 13:19
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...
Semi-konduktør, er det virkelig ett ord? Hva skjedde med halvleder...
[/quote
Kanskje konduktørassistent blir mer riktig? Evt konduktørlærling eller hjelpe-konduktør?
Nein, nein, nein!! Det handler selvfølgelig om assistentdirigent! Det er det stor mangel på sier ryktene  :D ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PKEllefsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 13:19
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 27. september 2021, klokken 12:51
Tviler på at vi ser en "kraftig" reduksjon med det første. Ser for meg at de begynner med en rolig 6-9% reduksjon for å kontrollere etterspørselen. Villig til å vedde på at den kommer innen de kommende 6 månedene med tempoet vi ser MY produksjon øke i shanghai nå. (Allerede 6 doblet siden juli produksjon. Her trenger de maaasse etterspørsel fremover)

Tja, de satte jo akkurat opp prisen på TMYP i Kina pga økte kostnader.
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...særlig hvis Tesla og får en begrensning. De har jo allerede kuttet ut justerbarheten på korsryggstøtten på passasjersiden på TMY pga mangel på chipper, så det kan jo være produksjonen ikke kan 4-dobles....
Ser at bare i løpet av 2020 så har salget av elbiler eksplodert i Europa...og når Audi & Co setter bremsene på produksjonen ser det lyst ut for Tesla-aksjeeiere...blir rart om de setter ned prisen når de er utsolgt i USA, og sliter med deler i Shanghai...

Tror jeg heller de har vært tidlig ute med å fjerne "lumbar support" for å sikre seg chipper hvor de kunne - De mente jo at nærmest ingen brukte denne funksjonen uansett. Elon har også vært tydelig på å presisere at Tesla har navigert seg gjennom chip-mangelen bedre enn konkurrentene da de har vært fleksible med hvilke chipper de kunne ta i bruk (programmert om nye chiptyper til deres behov). I tillegg har han også nylig sagt at han tror at chip-mangelen blir kortsiktig, noe som kan tyde på at de begynner å se lyset i tunnelen.

Hjelper nok på at andre leverandører bremser ned egen produksjon, men tror personlig at Tesla har lagt seg ekstra høyt i pris på LR MY i Europa for å få maksimal gevinst for dem som var tidligst ute (på samme måte som nye telefoner går ned et par tusenlapper i pris etter de første ukene/månedene). Skulle det skje en reduksjon allerede før nyttår ville jeg trodd at det ville vært en nokså liten en - akkurat så stor at de balanserer ut etterspørsel til produksjonsratioen (med produksjonskapasitet som nå har nådd 1600 MY hver dag, kontra 8500ish for måneden som var i juli), men som også akkurat er liten nok til at de ikke fornærmer dem som nylig har kjøpt i Q3.

Om jeg får hive ut noen tilfeldige tall ville jeg sagt 30% sjanse for reduksjon i Q4 (gjerne mer sannsynlig med rentetilbud) og 75% innen H1 2021 (om ikke chip-mangel skulle forverre seg betydelig videre).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

flux

Tror prisene skal litt opp på kort sikt, det er stor etterspørsel etter biler, andre maskiner og apparater.  Folk har reist mindre pga. Covid-19 og handlet mer. Det virker som vi er i starten på en "energikrise", der alle "råvarer" som kan omdannes enkelt til elektrisitet stiger i pris.

torlie

Veldig 50/50 blant medlemmene her hvorvidt pris skal opp eller ned. De som har bestilt eller fått bil ønsker selvsagt prisoppgang, mens de som sitter på gjerdet ønsker prisnedgang, og svarene reflekteres nok av det.  :police:

Blir spennende å se fasiten på sikt  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: torlie på tirsdag 28. september 2021, klokken 13:33
Veldig 50/50 blant medlemmene her hvorvidt pris skal opp eller ned. De som har bestilt eller fått bil ønsker selvsagt prisoppgang, mens de som sitter på gjerdet ønsker prisnedgang, og svarene reflekteres nok av det.  :police:

Blir spennende å se fasiten på sikt  :)
Jeg har bestilt, men forventer fortsatt at prisene settes ned :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

9 dager etter at bilen ble lansert 15.mars 2019 gikk prisen opp med noen tusen, og deretter har prisen steget videre. Ikke lenge etter begynte de første skriveriene om at prisen nok kom til å gå nedover igjen.
Det eneste som er helt sikkert er at alle de som har sagt at prisen skal ned, ennå ikke har fått rett.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rosstopher

Model Y må jo ikke ned i pris for å være konkurransedyktig i hvertfall. Skal man ha en ID4 med "stort" batteri, firehjulstrekk, panoramatak, tonede ruter, elektrisk justerbare seter, "stor" skjerm, etc. (alt som er standard utstyr i Model Y) ender man opp i underkant av 540k. Da har man fortsatt en bil som er mindre, tregere, har kortere rekkevidde, dårligere lading, dårligere infotainment, lavere hengervekt, høyere forbruk etc. enn Model Y. Sikkert mange som likevel lar seg lure av lav startpris på ribba biler ("Men ID4 koster jo 200k mindre enn Model Y, og ID4 GTX koster 100k mindre!").
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA