Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pendlebil

Startet av sir.kaasa@gmail.com, torsdag 31. desember 2020, klokken 11:16

« forrige - neste »

sir.kaasa@gmail.com

Hei.
Er ny på forumet her og håper på litt innspill/råd

Jeg eier for øyeblikket ingen el-bil, men ønsker å bytte ut min 2012 prius med en el-bil-
Dette vil være min nr.2 bil som skal primært brukes til pendling.
Avstand til jobb er 5.5 mil T/R 11 mil.
Er begrenset lademuligheter på jobb. Tilgang til vanlig stikk kontakt hvis jeg er heldig.
Ønsker derfor i utgangspunktet en bil jeg kan klare å kjøre til og fra uten å trenge å lade før jeg er hjemme.
Siden dette er nr. 2 bil, ønsker jeg en brukt rimelig bil.
Lest litt om Leaf, men hvor stor batteripakke trenger jeg.  Klarer jeg meg med en 2016 modell med 24kwh? Holder 30kwh modellen?  Hadde håpet jeg klarte å skaffe en bil i prisklassen runddt 100 000 +
Hvor mye tapper batteri kapasiteten seg på en 2016-2017 modell?  Er det kjørt km eller alder som spiller inn?

Kom gjerne med anbefalinger om hva som kan passe mitt behov.  Takk for hjelpen :)

amps

leaf bruker 1.5 kwh pr mil på en normal dag, da blir det 16.6 kwh på 11 mil. Slike utregninger er utifra 1 tur, du tar 2 turer med oppvarming, så det blir gjerne litt mer kanskje 18kwh t/r. På en vanlig dag så skulle det gå greit med en 24kwh leaf.

Problemet er på kalde dager da vil det holde hardt, kommer bilen oppi 2kwh forbruk på milen så er 24kwh leafen for liten. Spørsmålet er jo hvor mange dager du kommer opp i det forbruket, og hvor mye mer du må betale for 30kwh versjonen.

Hvis det bare er noen få dager i året, så kanskje det lønner seg å bare lade de dagene? Du trenger bare å lade for f.eks 50 kroner, for å komme deg hjem.

Daniel_0007

Sitat fra: amps på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:08
leaf bruker 1.5 kwh pr mil på en normal dag, da blir det 16.6 kwh på 11 mil. Slike utregninger er utifra 1 tur, du tar 2 turer med oppvarming, så det blir gjerne litt mer kanskje 18kwh t/r. På en vanlig dag så skulle det gå greit med en 24kwh leaf.

Problemet er på kalde dager da vil det holde hardt, kommer bilen oppi 2kwh forbruk på milen så er 24kwh leafen for liten. Spørsmålet er jo hvor mange dager du kommer opp i det forbruket, og hvor mye mer du må betale for 30kwh versjonen.

Hvis det bare er noen få dager i året, så kanskje det lønner seg å bare lade de dagene? Du trenger bare å lade for f.eks 50 kroner, for å komme deg hjem.

Tviler og sterkt på en brukt 24kwh leaf har virkelig 24kwh kapasitet selv med alle barene lyst opp, første bar blir ikke borte før under 85 prosent så en brukt leaf24 kan ha nærmere 20 kwh enn 24 selv med 12 bar på batteriet.
Så ville satset på 30kwh batteriet, ser at prisene på finn er ganske like på 2016 modellene
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

Ta også en titt på Ioniq.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 02. januar 2021, klokken 02:08
Sitat fra: amps på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:08
leaf bruker 1.5 kwh pr mil på en normal dag, da blir det 16.6 kwh på 11 mil. Slike utregninger er utifra 1 tur, du tar 2 turer med oppvarming, så det blir gjerne litt mer kanskje 18kwh t/r. På en vanlig dag så skulle det gå greit med en 24kwh leaf.

Problemet er på kalde dager da vil det holde hardt, kommer bilen oppi 2kwh forbruk på milen så er 24kwh leafen for liten. Spørsmålet er jo hvor mange dager du kommer opp i det forbruket, og hvor mye mer du må betale for 30kwh versjonen.

Hvis det bare er noen få dager i året, så kanskje det lønner seg å bare lade de dagene? Du trenger bare å lade for f.eks 50 kroner, for å komme deg hjem.

Tviler og sterkt på en brukt 24kwh leaf har virkelig 24kwh kapasitet selv med alle barene lyst opp, første bar blir ikke borte før under 85 prosent så en brukt leaf24 kan ha nærmere 20 kwh enn 24 selv med 12 bar på batteriet.
Så ville satset på 30kwh batteriet, ser at prisene på finn er ganske like på 2016 modellene

24kWh er brutto, en ny Leaf 24kWh hadde ca. 21,5kWh tilgjengelig. En brukt vil fort være nede på godt under 20.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

Tror nok du blir missfornøyd med Leaf. Om du kan bør du vurdere å øke budsjettet til 180000 og kjøpe en Ioniq.

Hansi

Vil anbefale 30 kWh versjonen hvis du lander på Leaf og ikke har lademuligheter på jobb, 24 kWh med litt degradert batteripakke vil ha veldig knappe (om noe) marginer på en slik rute tur-retur. Ser ut som de rimeligste 30 kWh ligger på ca. 120' på Finn?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Svein_H

Nå blir jeg vel lynsjet av menigheten her inne, men hvis du ikke allerede er farget av holdningene på dette forumet vil jeg anbefale at du også tar en titt på Zoe ZE40, som ligger på finn helt ned i 135.' nå. Men pass på at du får med hyttelader/ladebøtte el.l., ellers kan det fort påløpe ganske store ekstrakostnader hvis du må kjøpe en slik i tillegg.

Jeg gikk mot strømmen og valgte en Zoe som min første elbil for snart 3 år siden, nettopp med tanke på en bil nr 2 til jobbpendling. Pendler 150km daglig sommer som vinter (eller, jeg gjorde det før alt ble nedstengt i fjor vår og det ble hjemmekontor i stedet), har nå bikket 75.000km og har ikke ladet borte en eneste gang. Og nei, jeg har ikke noe fancy nytt hus med 400V TN-nett eller noen rådyr trafoløsning, men en gammel enebolig fra 1955 med 230V IT-nett og en dedikert 16A ladekurs med blått CEE rundstikk i garasjen. 10A var for lite til å fullade bilen til neste dag, men med 16A har jeg mer enn nok å gå på.

Men nok om det. Uansett hva slags bil du velger å gå for vil jeg sterkt anbefale at du tar i så du er sikker når det gjelder rekkevidden også på de kaldeste dagene. Hovedkriteriet mitt var nettopp å være trygg på å kunne kjøre t/r uten å måtte lade underveis midtvinters med 20 blå, og med tanke på klagefrekvensen her inne som har økt proposjonalt med antall biler som har stått i ladekø de siste 3 årene er jeg sjeleglad for at jeg valgte en slik prioritering. Tenk så deilig å kunne slippe underveislading og ladekø midtvinters, hvertfall når du har kun 55km å kjøre! Og ikke minst sparer du endel kroner på å slippe å lade borte/underveis, prisene på slike ladestasjoner kan aldri måle seg mot det du betaler for strømmen hjemme.

Lykke til med valget av elbil!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Mitt forslag,BMW i3 94Ah eller nyere.
Har selv eid en slik og lader du den hjemme hver dag så er 11 mil om dagen mellom ladeøktene  null problem også i minus 20.  Det er et ganske stort batteribuffer på denne slik at degradering av batteri i realiteten ikke er noe problem. I alle fall så jeg selv aldri noe i min eietid. En Zoe med bøtte som foreslått her tror jeg også på. En leaf har jeg lite tro på. Virker som batteriet på disse degraderes fort. Sett flere er leaf langs min pendlervei  tomme for strøm om vinteren. Om det er tilfeldig eller ikke aner jeg ikke,men stoler selv ikke på disse.

automat

Er noe av pendlerstrekningen på motorvei? Motorveihastigheter spiser rekkevidde. Så biler som klarer distansen på landevei, gjør det kanskje ikke på motorvei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kaiat

Jeg har en Leaf 24 og rundt 55 km tur/retur jobb. Altså halvparten av distansen det her er snakk om. Når jeg parkerer hjemme, har jeg mellom 30 til 50 % igjen på batteriet alt etter vær, føre og trafikkforhold. Det blir med andre ord litt knapt dersom du skal kjøre 110 km t/r til daglig.

I tillegg til de andre alternativene her kan du jo også sjekke ut Kia Soul EV.


Øyvind.h

Sitat fra: sir.kaasa@gmail.com på torsdag 31. desember 2020, klokken 11:16
Avstand til jobb er 5.5 mil T/R 11 mil.

Lest litt om Leaf, men hvor stor batteripakke trenger jeg.  Klarer jeg meg med en 2016 modell med 24kwh? Holder 30kwh modellen?  Hadde håpet jeg klarte å skaffe en bil i prisklassen runddt 100 000 +
Du kan bare glemme 24 og 30kWh Leaf først som sist. Litt avhengig av rute naturligvis, men det blir for langt for begge modellene på vinter om du skal ha grei buffer, komfortabel tur og gjerne forvarme litt så du kommer til varm og isfri bil.

Du må opp på Leaf med 40kWh batteri om du vil kjøre Nissan.

Erfaringsmessig bør du også vurdere om elbilen vil være bil nr 2, eller om den vil ende opp som bil nr 1. Svært mange ender opp med å klart foretrekke elbilen til de aller fleste turene, og bilen blir da nr 1 i husholdningen.
Med andre ord kan det være et poeng å kjøpe en dyr elbil og heller ha en eldre fossilbil som bil nr 2.
Etter 110km kjøring på dagen vil det jo fort være behov for å kjøre noe på ettermiddagen/kvelden også, til butikk, fritidsaktiviteter, besøk mm. Da trenger du en elbil med fleksibilitet (les: rekkevidde), slik at du slipper å kjøre den andre bilen (som fort er en fossilbil med dårligere komfort).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sir.kaasa@gmail.com

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. januar 2021, klokken 09:28
Sitat fra: sir.kaasa@gmail.com på torsdag 31. desember 2020, klokken 11:16
Avstand til jobb er 5.5 mil T/R 11 mil.

Lest litt om Leaf, men hvor stor batteripakke trenger jeg.  Klarer jeg meg med en 2016 modell med 24kwh? Holder 30kwh modellen?  Hadde håpet jeg klarte å skaffe en bil i prisklassen runddt 100 000 +
Du kan bare glemme 24 og 30kWh Leaf først som sist. Litt avhengig av rute naturligvis, men det blir for langt for begge modellene på vinter om du skal ha grei buffer, komfortabel tur og gjerne forvarme litt så du kommer til varm og isfri bil.

Du må opp på Leaf med 40kWh batteri om du vil kjøre Nissan.

Erfaringsmessig bør du også vurdere om elbilen vil være bil nr 2, eller om den vil ende opp som bil nr 1. Svært mange ender opp med å klart foretrekke elbilen til de aller fleste turene, og bilen blir da nr 1 i husholdningen.
Med andre ord kan det være et poeng å kjøpe en dyr elbil og heller ha en eldre fossilbil som bil nr 2.
Etter 110km kjøring på dagen vil det jo fort være behov for å kjøre noe på ettermiddagen/kvelden også, til butikk, fritidsaktiviteter, besøk mm. Da trenger du en elbil med fleksibilitet (les: rekkevidde), slik at du slipper å kjøre den andre bilen (som fort er en fossilbil med dårligere komfort).

Ser den. 
Pendlebilen vi i utgangspunktet bli bil nr.2.  Har i dag en hybrid og en diselbil.
Vurderer å gå all inn i el-bil verden og kvitte meg med begge fossil bilene.  Vurderer en Tesla mod3 som hovedbil. Og en rimelig variant som bil nr.2  Føler Teslaen blir litt i overkant å bruke til pendling. Samt den koster litt, så har ikke mulighet til for dyr nr.2 bil.  Men om jeg bruker teslaen, så har jeg i det minste nok rekkevidde.  Får gå litt i tenkeboksen...

sir.kaasa@gmail.com

Takk for alle innspill. Er ganske grønn på dette, så setter pris på alle tilbakemeldinger som har kommet.  Får gå litt i tenkeboksen her, så får jeg se hva det ender opp med..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA