Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 2021 m3p, hva får dere i km visning?

Startet av Woodbear, onsdag 30. desember 2020, klokken 02:01

« forrige - neste »

Woodbear

Testa en første fulllading. Kjørte i verste snøværet fra lillestrøm og hjem
Ladet fullt idag og fikk  488km, min 2019 lrawd viste sist trip charge 495

Virker forsåvidt riktig inhenhold til at det er performance og kaldt. Har aøtid vist typ 60 ish km under det som står oppgitt
2021 model 3 hvit performance.

thebadger

Sitat fra: Woodbear på onsdag 30. desember 2020, klokken 02:01
Testa en første fulllading. Kjørte i verste snøværet fra lillestrøm og hjem
Ladet fullt idag og fikk  488km, min 2019 lrawd viste sist trip charge 495

Virker forsåvidt riktig inhenhold til at det er performance og kaldt. Har aøtid vist typ 60 ish km under det som står oppgitt
Visning er EAP, ikke WLTP, så det vil aldri stå 567 der.
488 er innenfor normalen så du er good-2-go. Min står det 492

Marre

Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?

Speeder

Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Var bilen forvarmet slik at kupe og batteri hadde rukket å få driftstemperatur? Eller ble dette varmet opp med energien fra batteriet i løpet av turen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

thebadger

Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Det kommer an på flere ting.
1) Klimainnstilling
2) Utetemperatur
3) Hastighet
4) Versjon (LR/Performance)
5) Felg- og dekkstørrelse
6) Dekktype

Hvis du har klima på auto og 22 grader og han har 19 grader, du har perf med 20" vinter og han LR med 18" aero, da er det ikke rart dere får forskjellige tall.

Marre

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Det kommer an på flere ting.
1) Klimainnstilling
2) Utetemperatur
3) Hastighet
4) Versjon (LR/Performance)
5) Felg- og dekkstørrelse
6) Dekktype

Hvis du har klima på auto og 22 grader og han har 19 grader, du har perf med 20" vinter og han LR med 18" aero, da er det ikke rart dere får forskjellige tall.

Han har performance i 20 tommer dekk som meg, jeg varmer bilen altså jeg oppvarmer bilen på appen i ca 15 min før jeg kjører, er dette nok?

Marre

Sitat fra: Speeder på mandag 04. januar 2021, klokken 21:07
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Var bilen forvarmet slik at kupe og batteri hadde rukket å få driftstemperatur? Eller ble dette varmet opp med energien fra batteriet i løpet av turen?

Du tenker på slå på klima fra appen før kjøre runden, sant?

thebadger

#7
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Det kommer an på flere ting.
1) Klimainnstilling
2) Utetemperatur
3) Hastighet
4) Versjon (LR/Performance)
5) Felg- og dekkstørrelse
6) Dekktype

Hvis du har klima på auto og 22 grader og han har 19 grader, du har perf med 20" vinter og han LR med 18" aero, da er det ikke rart dere får forskjellige tall.

Han har performance i 20 tommer dekk som meg, jeg varmer bilen altså jeg oppvarmer bilen på appen i ca 15 min før jeg kjører, er dette nok?
Forhåndsvarming av bil gir deg kortere rekkevidde, med mindre du er koblet til 11kW lader.
Forhåndsvarming er for din komfort, og litt bedre for batteriet dersom du er koblet til strøm.
Dersom du forhåndsvarmer på batteri så bruker du strøm fra et allerede kaldt batteri til å varme både batteriet og kupéen.
Det sagt, siden du har en performance så vil forhåndsvarming gjøre bilen raskere klar til å "gønne på" som vi sier så vakkert her i Østfold. 35% er absolutt ikke urimelig på 95km i hovedsakelig 100-sone, vinterstid med 15 minutter forhåndsvarming.

edit: selv med 11kW lader kan det hende at bilen får kortere rekkevidde. Maks energi bilen kan bruke på å varme batteri, kupe og avrime alle vinduer er visst mer enn 11kW.

Marre

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:01
Jeg føler jeg mister mye % når jeg kjører, jeg mistet ca 35% fra rygge til kløfta, det er jo ca 95km.. er det mye? Kjører i vanlig hastighet osv.. kompis av meg hentet ut bil samme tid som meg, han kjørte Askim-moss- moss-Oslo (Skøyen) og til rygge og brukte 50%.. mens jeg brukte 35% på 95km.. hvor vanlig er dette?
Det kommer an på flere ting.
1) Klimainnstilling
2) Utetemperatur
3) Hastighet
4) Versjon (LR/Performance)
5) Felg- og dekkstørrelse
6) Dekktype

Hvis du har klima på auto og 22 grader og han har 19 grader, du har perf med 20" vinter og han LR med 18" aero, da er det ikke rart dere får forskjellige tall.

Han har performance i 20 tommer dekk som meg, jeg varmer bilen altså jeg oppvarmer bilen på appen i ca 15 min før jeg kjører, er dette nok?
Forhåndsvarming av bil gir deg kortere rekkevidde, med mindre du er koblet til 11kW lader.
Forhåndsvarming er for din komfort, og litt bedre for batteriet dersom du er koblet til strøm.
Dersom du forhåndsvarmer på batteri så bruker du strøm fra et allerede kaldt batteri til å varme både batteriet og kupéen.
Det sagt, siden du har en performance så vil forhåndsvarming gjøre bilen raskere klar til å "gønne på" som vi sier så vakkert her i Østfold. 35% er absolutt ikke urimelig på 95km i hovedsakelig 100-sone, vinterstid med 15 minutter forhåndsvarming.

edit: selv med 11kW lader kan det hende at bilen får kortere rekkevidde. Maks energi bilen kan bruke på å varme batteri, kupe og avrime alle vinduer er visst mer enn 11kW.

Okei, er bare redd det er noe galt med batteriet eller jeg gjør feil i og med den spiser så mye %, i forhold til det andre Tm3P eiere.. jeg skal sette opp tesla wall charger i garasjen imorgen, men er ikke noe annet man skal fokusere pp for å holde på rekkevidden? Klima og hastighet er jeg klar over, andre ting og tenke på?

thebadger

Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:30
Okei, er bare redd det er noe galt med batteriet eller jeg gjør feil i og med den spiser så mye %, i forhold til det andre Tm3P eiere.. jeg skal sette opp tesla wall charger i garasjen imorgen, men er ikke noe annet man skal fokusere pp for å holde på rekkevidden? Klima og hastighet er jeg klar over, andre ting og tenke på?
Nei, ikke annet enn god "kjørepraksis". Prøv å unngå unødvendig bremsing, trene høyrefoten til at du ikke bruker regen unødvendig.
Ikke mose forbi folk med full aksellerasjon. Noen veldig forenklede tall her:
Hvis bilen trekker 350kW i 10 sekunder så er det 0,97kWh, rundt omkring 1,5% av estimert rekkevidde (den som vises i displayet).
Det du kan gjøre er å finne frem energi-fanen (fra hovedskjerm, velg "pil opp", deretter energi). Sjekk hva gjennomsnittsforbruket ditt er de siste 10/20/50 kilometrene.
Jeg kjører litt miks by-landevei og har 168Wh/km. Jeg har satt på 18" felger og dekk på min Performance, dog.

Marre

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:51
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:30
Okei, er bare redd det er noe galt med batteriet eller jeg gjør feil i og med den spiser så mye %, i forhold til det andre Tm3P eiere.. jeg skal sette opp tesla wall charger i garasjen imorgen, men er ikke noe annet man skal fokusere pp for å holde på rekkevidden? Klima og hastighet er jeg klar over, andre ting og tenke på?
Nei, ikke annet enn god "kjørepraksis". Prøv å unngå unødvendig bremsing, trene høyrefoten til at du ikke bruker regen unødvendig.
Ikke mose forbi folk med full aksellerasjon. Noen veldig forenklede tall her:
Hvis bilen trekker 350kW i 10 sekunder så er det 0,97kWh, rundt omkring 1,5% av estimert rekkevidde (den som vises i displayet).
Det du kan gjøre er å finne frem energi-fanen (fra hovedskjerm, velg "pil opp", deretter energi). Sjekk hva gjennomsnittsforbruket ditt er de siste 10/20/50 kilometrene.
Jeg kjører litt miks by-landevei og har 168Wh/km. Jeg har satt på 18" felger og dekk på min Performance, dog.

Jeg ligger mellom 190-200 wh/km, er nede på 183 iblant også, men ikke noe særlig lavere enn dette. Er det anbefalt og ha på auto på klima eller er dette ett fett? På forhånd takk

thebadger

Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:59
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:51
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:30
Okei, er bare redd det er noe galt med batteriet eller jeg gjør feil i og med den spiser så mye %, i forhold til det andre Tm3P eiere.. jeg skal sette opp tesla wall charger i garasjen imorgen, men er ikke noe annet man skal fokusere pp for å holde på rekkevidden? Klima og hastighet er jeg klar over, andre ting og tenke på?
Nei, ikke annet enn god "kjørepraksis". Prøv å unngå unødvendig bremsing, trene høyrefoten til at du ikke bruker regen unødvendig.
Ikke mose forbi folk med full aksellerasjon. Noen veldig forenklede tall her:
Hvis bilen trekker 350kW i 10 sekunder så er det 0,97kWh, rundt omkring 1,5% av estimert rekkevidde (den som vises i displayet).
Det du kan gjøre er å finne frem energi-fanen (fra hovedskjerm, velg "pil opp", deretter energi). Sjekk hva gjennomsnittsforbruket ditt er de siste 10/20/50 kilometrene.
Jeg kjører litt miks by-landevei og har 168Wh/km. Jeg har satt på 18" felger og dekk på min Performance, dog.

Jeg ligger mellom 190-200 wh/km, er nede på 183 iblant også, men ikke noe særlig lavere enn dette. Er det anbefalt og ha på auto på klima eller er dette ett fett? På forhånd takk
Akkurat nå er en litt sær situasjon, ser ut til at varmepumpen er programmert litt dårlig for kalde vintre så vanskelig å si om du klarer å styre den bedre på manuell.
Jeg kjører på auto for jeg har en bil med 500+km rekkevidde, så jeg ofrer gledelig litt for komfort og ytelse.

Marre

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:59
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:51
Sitat fra: Marre på mandag 04. januar 2021, klokken 21:30
Okei, er bare redd det er noe galt med batteriet eller jeg gjør feil i og med den spiser så mye %, i forhold til det andre Tm3P eiere.. jeg skal sette opp tesla wall charger i garasjen imorgen, men er ikke noe annet man skal fokusere pp for å holde på rekkevidden? Klima og hastighet er jeg klar over, andre ting og tenke på?
Nei, ikke annet enn god "kjørepraksis". Prøv å unngå unødvendig bremsing, trene høyrefoten til at du ikke bruker regen unødvendig.
Ikke mose forbi folk med full aksellerasjon. Noen veldig forenklede tall her:
Hvis bilen trekker 350kW i 10 sekunder så er det 0,97kWh, rundt omkring 1,5% av estimert rekkevidde (den som vises i displayet).
Det du kan gjøre er å finne frem energi-fanen (fra hovedskjerm, velg "pil opp", deretter energi). Sjekk hva gjennomsnittsforbruket ditt er de siste 10/20/50 kilometrene.
Jeg kjører litt miks by-landevei og har 168Wh/km. Jeg har satt på 18" felger og dekk på min Performance, dog.

Jeg ligger mellom 190-200 wh/km, er nede på 183 iblant også, men ikke noe særlig lavere enn dette. Er det anbefalt og ha på auto på klima eller er dette ett fett? På forhånd takk
Akkurat nå er en litt sær situasjon, ser ut til at varmepumpen er programmert litt dårlig for kalde vintre så vanskelig å si om du klarer å styre den bedre på manuell.
Jeg kjører på auto for jeg har en bil med 500+km rekkevidde, så jeg ofrer gledelig litt for komfort og ytelse.

Jeg falt fort for model3 når jeg så 567km eller noe da jeg bestilte, men når jeg ladet og det sto 486Km tenkte jeg hmmm, har jeg fått standard range hehe.. håper det kommer en oppdatering isåfall som fikser dette, da jeg ønsker den rekkevidden som jeg faktisk skal ha, sånn sett! Synes bare det var rart at min kollega med samme bil og utstyr osv holder % mye bedre og lengre!

thebadger

Sitat fra: Marre på tirsdag 05. januar 2021, klokken 00:13
Jeg falt fort for model3 når jeg så 567km eller noe da jeg bestilte, men når jeg ladet og det sto 486Km tenkte jeg hmmm, har jeg fått standard range hehe.. håper det kommer en oppdatering isåfall som fikser dette, da jeg ønsker den rekkevidden som jeg faktisk skal ha, sånn sett! Synes bare det var rart at min kollega med samme bil og utstyr osv holder % mye bedre og lengre!
567km er WLTP, bilen viser EPA (fordi Amerika). Det er på samme måte som når andre bilprodusenter sier at snittforbruk er 0,2, det er i særdeles fordelaktige situasjoner. Det sagt, motor klarte å slå de tallene om sommeren.

turfsurf

Sitat fra: Marre på tirsdag 05. januar 2021, klokken 00:13
Jeg falt fort for model3 når jeg så 567km eller noe da jeg bestilte, men når jeg ladet og det sto 486Km tenkte jeg hmmm, har jeg fått standard range hehe.. håper det kommer en oppdatering isåfall som fikser dette, da jeg ønsker den rekkevidden som jeg faktisk skal ha, sånn sett! Synes bare det var rart at min kollega med samme bil og utstyr osv holder % mye bedre og lengre!
Du klarer fint den rekkevidden om sommeren på norsk landevei.

Korte turer (som 10 mil) og start med kaldt batteri vil alltid ha høyt forbruk. Vår I-Pace (og vår gamle TMX) har gjerne ett forbruk på over 300Wh/km de første fem milene på vei til hytta vinterstid, selv om det synker til 200Wh/km den siste milen.

Kaldt batteri har høyere indre motstand, og det går med energi til å varme opp batteriet som ellers kunne vært brukt til oppvarming av kupeen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA