Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har regen-bremsingen ABS-aktig funksjonalitet?

Startet av oto, tirsdag 29. desember 2020, klokken 14:12

« forrige - neste »

oto

Har noen her erfart eller lest hvorvidt regenereringen til Tesla (eller andre merker) er slippage-sensitiv? Dvs. om den har ABS-aktig funksjonalitet under glatte forhold? Jeg leser på nett at eldre bakhjulsdrevne Model S slet med det at hekken kunne skli ut på glatt føre, fordi regenereringen ikke slipper. Og jeg så endog at Model 3-manualen nevner at regen bør settes til Low på glatt føre. Jeg har dog ikke erfart noe rundt dette med vår X.

I og med at regen går på hver aksel og ikke på hvert hjul, vil den imidlertid uansett ikke håndtere hjullåsing like bra. Man kunne dog tenke seg at bilen raskt, ved antydning til bokkering, faset regen ut og de mekaniske bremsene inn, for å tilgjengeliggjøre ABS.

Noen som har peil på dette?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kenneth Frantzen

No har eg aldri køyrt X, men min Model 3 kuttar regen så fort han sklir. Og da trur eg ikkje det kjem att før eg har gitt litt gass.

GeirHM

Kjørte på en smal grusvei på Spikkestad i dag på vei til dagens skitur. I en bratt nedoverbakke før ei smal bru over en frådende bekk var det oljeglatt is gjemt under sørpa. Jeg kjente at bilen straks begynte å gli. Jeg lettet rolig trykket på wattpedalen og kjente hvordan den kraftige regen jeg har på vår nye X LR plus slo inn og reduserte farten og ga meg tilbake festet nesten umiddelbart. Hadde ikke vært stas uten. Hadde blitt et besøk i bekken.

TeslaModelX

Regen skulle vært mulig å slå av eller som Teslabjørn har etterspurt hatt støtte for "Snow Mode" eller lignende.

Vaduz

Kjørte ned fra fjellet på bratt og glatt vei. Merket ingenting til manglende feste før jeg satt bilen i nøytral for å bremse litt. Kjente umiddelbart ABS jobbet som besatt og fikk en liten overraskelse over hvor glatt det var. Jeg vet ikke, men innbiller meg at regen justeres etter forholdene. Dette var en MS75D.

daktari

Klart regen tilpasses forholdene, ellers hadde bilene, spesielt rwd, snurret av veien i hopetall. Men det har også mye å si at sjåføren holder jevn fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA