Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Key FOB problem

Startet av Stig-Arne, fredag 11. desember 2020, klokken 13:21

« forrige - neste »

Stig-Arne

En lang histore, men skal forsøke å gjøre den kort.

Problemene med FOB`ene begynte i August.
Bilen ville ikke godkjenne nøklene, hverken min eller konas nøkkel. Eneste som fungerte var å åpne bakdørene. Men ingen av fordørene lot seg åpne.
Etter en prat med Tesla veihjelp så fikk de resatt noe i bilen som gjorde at nøklene begynte å fungere igjen.

I løpet av en 3 ukers tid skjedde dette 3 ganger. Etter 1. gang det skjedde så gikk det 14 dager før det skjedde på nytt. Ny telefon til Tesla som resatte noe på nytt og ting fungerte da en hel dag til neste gang det skjedde. Tesla gjorde samme jobben på nytt, og ting begynte da endelig å bli stabilt. Men allikevel booket jeg time i appen for rep og videre feilsøk.

Fikk så beskjed en tid senere hos Tesla at det hele handlet om ett FW problem som kom til å bli rettet, mener jeg var på 2020.32 ett eller annet. Men uansett, siden sist gang det skjedde så har ting fungert bare fint.

Men, så igår, den 10.12.20 oppdaterte jeg bilen til 2020.48.10. Satte meg i bilen og alt fungerte fint.
Kjørte til butikken og gikk ut av bilen, men glemte telefonen så skulle til å hente den. Da nektet bilen å åpne seg, ingenting fungerte. Telefonen var inne i bilen, så appen var jo ingen løsning.
Nyttet ikke å legge nøkkel på anvist plass under døren ved b-stolpen heller. Bilen nektet å registrere noe som helst. Enden på den visa var å låne en telefon inne på butikken, ringe Tesla veihjelp for å få de til å åpne bilen. Det fungerte fint. Men bilen nektet å starte selv om jeg la nøkkelen ved 12 V uttaket i midtkonsollen. Så her ble appen redningen.

Snakket en del med veihjelp angående dette, de forsøkte å resette noe på bilen slik de gjorde tidligere uten av det hjalp.
Forsøkte "Power Off" uten hell. Når jeg forsøker den så våkner bare lilleskjermen opp igjen etter noen sekunder, uansett hvor stille jeg sitter i bilen.
Men uansett, Tesla veihjelp skulle ta dette med videre til utviklerteamet så skulle jeg høre ifra dem.

Så igår når jeg da kom hjem, så prøvde jeg kona sin FOB, og overraskende nok så fungerte den brillefint. Som om ingenting hadde hendt.

Så da tenkte jeg at min FOB var fri for strøm, selv om jeg byttet batteri i begge nøkklene i August, første gangen jeg hadde problem. Nye batteri er uansett bestillt.

Men uansett, jeg nappet ut batteriet av min FOB og satte det inn igjen. Og jammen begynte min FOB å fungere nå, som om ingenting hadde hendt. Ingen varsel om lavt batterinivå i FOB heller. Så nå fungerer alt som en drøm.

Så hele greia her gjør meg jo litt bekymret.

1: Hvorfor fungerer ikke disse anviste plassene til FOB for å låse opp en bil uten strøm på FOB? Etter min begynte å fungere, så forsøkte jeg å ta ut batteriet for så å legge den på anviste plasser. Fortsatt ikke tegn til liv. Med andre ord, ikke noe jeg kan stole på.

2: Jeg hadde nok maks uflaks denne gangen, med tanke på at jeg i tillegg glemte telefonen inne i bilen. Men slikt skjer, og ekstra kjipt at nøkkel ikke fungerer. Men samtidig var jeg heldig denne gangen at jeg var i nærheten av en plass hvor jeg kunne låne telefon. Men hva hadde skjedd om jeg hadde måttet stoppe ute i øde en eller annen plass, spesielt nå vinterstid.

3: Er det andre som har opplevd noe lignende? Er jo tydelig at noe skjedde med min FOB, siden det nyttet å nappe ut batteriet og sette det inn igjen. Så det er jo ett triks å huske til ettertiden.

OhmPaPa

Har bare en kommentar til deler av dette:

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 11. desember 2020, klokken 13:21
Forsøkte "Power Off" uten hell. Når jeg forsøker den så våkner bare lilleskjermen opp igjen etter noen sekunder, uansett hvor stille jeg sitter i bilen.

Jeg fikk 48.10 i går og tok power off i dag - oppførte seg akkurat slik du beskriver. Men fobben min fungerer heldigvis. Har 2017 TMX.

GeirHM

Du er tydeligvis ikke alene om dette. Se her: https://www.facebook.com/groups/898522180175929/permalink/4007588552602594/

Jeg opplevde noe lignende for fem år siden i min første Tesla,en S85D. Bare at jeg befant meg i en liten landsby i nærheten av Alicante. Hadde vært på lang sykkeltur. Kastet sykkel, mobil, lommebok og svette trøye med nøkkel inn i bagasjerommet uten å tenke meg om. Sto der i bibershorts og lite annet da bilen gikk i lås. Hva gjør du da? Det lurte jeg og på. Ble litt desperat egentlig. Men jeg fikk til slutt stoppet en familie og lånt telefon av dem. Ringte finansministeren (kona da) hjemme i Norge og fikk henne til å bruke appen på sin telefon. Bilen åpnet seg og jeg fikk gitt mine spanske redningsfolk noen euro. Jeg tror de dro derfra som nyfrelste Teslafan. 😊

Stig-Arne

Angående punk 2:

Anbefaler folk å sjekke nøklene sine at de faktisk fungerer med denne "nødåpningen" ved å legge nøkkel mot plastlisten under b-stolpen på førersiden.
Hos meg er det kun 1 av 2 nøkler dette fungerer med.
Den defekte fungerer fint til alt annet, bare ikke å åpne bilen med nødmåten.

Kan være verdt å sjekke før man en vakker dag virkelig trenger den.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på fredag 11. desember 2020, klokken 17:33
Du er tydeligvis ikke alene om dette. Se her: https://www.facebook.com/groups/898522180175929/permalink/4007588552602594/

Jeg opplevde noe lignende for fem år siden i min første Tesla,en S85D. Bare at jeg befant meg i en liten landsby i nærheten av Alicante. Hadde vært på lang sykkeltur. Kastet sykkel, mobil, lommebok og svette trøye med nøkkel inn i bagasjerommet uten å tenke meg om. Sto der i bibershorts og lite annet da bilen gikk i lås. Hva gjør du da? Det lurte jeg og på. Ble litt desperat egentlig. Men jeg fikk til slutt stoppet en familie og lånt telefon av dem. Ringte finansministeren (kona da) hjemme i Norge og fikk henne til å bruke appen på sin telefon. Bilen åpnet seg og jeg fikk gitt mine spanske redningsfolk noen euro. Jeg tror de dro derfra som nyfrelste Teslafan. 😊

Virker som om det er flere forskjellige opplevelser ute å går, noen får ikke åpnet bil med app også. Det har jeg ikke hatt noen problem med.

Kan finne meg i mye rart, men akkurat å få åpnet og kjørt bilen havner ikke på topp 10 over ting jeg liker kan man si!!

Bjorni88

Jeg har samme problemet som deg, begynte etter en oppdatering for et par måneder siden. Så fungerte det etter å ha reset skjermene i bilen. Så nå fungerte de ikke lengre, gjorde det samme med å resette skjermene og nå fungerte de litt lengre. Men nå er de utav drift igjen, må bruke appen for å få kjørt. Si ifra hvis du finner ut hva som må gjøres

Stig-Arne

Sitat fra: Bjorni88 på lørdag 26. desember 2020, klokken 17:21
Jeg har samme problemet som deg, begynte etter en oppdatering for et par måneder siden. Så fungerte det etter å ha reset skjermene i bilen. Så nå fungerte de ikke lengre, gjorde det samme med å resette skjermene og nå fungerte de litt lengre. Men nå er de utav drift igjen, må bruke appen for å få kjørt. Si ifra hvis du finner ut hva som må gjøres

Får du åpnet noen av dørene med nøklene?

- I det ene tilfellet mitt fungerte det å åpne bakdørene med nøklene, men ikke fremdørene

Fungerer nødåpning av bilen ved å legge nøkkelen mot undersiden av b stolpen?

- i det andre tilfellet mitt ville ingenting fungere, ingen av dørene lot seg åpne og nødåpning fungerte ikke
Men det var kun den ene nøkkelen som ikke fungerte, når jeg kom hjem og testet den andre nøkkelen så fungerte den fint, på denne nøkkelen så fungerer også nødåpning.
Men etter jeg hadde ute batteriet fra nøkkelen som ikke fungerte, så begynte den å fungere igjen. Men nødåpning fungerer ikke på den. Så den skal Tesla bytte for meg ved neste anledning.


Stig-Arne

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 14. desember 2020, klokken 14:20
Angående punk 2:

Anbefaler folk å sjekke nøklene sine at de faktisk fungerer med denne "nødåpningen" ved å legge nøkkel mot plastlisten under b-stolpen på førersiden.
Hos meg er det kun 1 av 2 nøkler dette fungerer med.
Den defekte fungerer fint til alt annet, bare ikke å åpne bilen med nødmåten.

Kan være verdt å sjekke før man en vakker dag virkelig trenger den.

Kan legge til her at Tesla kommer til å bytte ut nøkkelen hvor nødåpning ikke fungerer 🙂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA