Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-eiere opplever ladetrøbbel

Startet av Daniel_0007, mandag 28. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#45
VW har svaret på å få bort ladekøene :+1: :+1: :+1:
https://www.elbil24.no/nyheter/slik-vil-volkswagen-fjerne-ladekoene/73227754

Kopi:

LADINGEN BLIR MOBIL: Hvorfor skal du oppsøke ladestasjoner, når de kan oppsøke deg?

Se video lenger nede i saken.
Illustrasjon: VW
Bjørn Eirik Loftås

Publisert onsdag 30. desember 2020 - 07:00



vinterdekk

#46
Hadde det ikke vært mulig å separere ladestasjon og kabelpunkt? F.eks. man har 5 ladestasjoner og man har parkeringsplass med 15 kabelpunkt for 15 samtidig parkerte biler. Normalt får du lade uten venting, men på utfartsdager kobler du bare til og kjøper en bolle mens du venter. Etter en liten stund blir en av bilene ferdig og neste bil (den som har stått lengst i kø) starter å lade. Så lenge noen biler lader saktere enn andre kan man fordele effekten på flere biler eventuelt, men de som står sist i køen må vente inntil det er ledig kapasitet. Burde være mulig å lage stressfri lading uten roboter eller overkapasitet på trafo og antall ladestasjoner.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

sjokomelk

Det er akkurat sånn Tesla sin Supercharger fungerer. 4 ladestolper deler én felles 400kW lader, og så fordeles dette mellom bilene som er tilkoblet. (På nye V3-stasjoner vel og merke. På de eldre er det 2 stolper som deler 150kW.) Og så setter man opp 12-16-20-24-32-48 stolper på samme lokasjon.

Finske Kempower har også et tilsvarende konsept på ladestasjon, og dette testes ut flere steder av Fortum (?) i dag.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hansi

Helt enig vinterdekk/sjokomelk. Jeg syns det er litt overraskende at dette (og roaming/kortbetaling) skal være så vanskelig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

Sitat fra: Hansi på torsdag 31. desember 2020, klokken 01:41
Helt enig vinterdekk/sjokomelk. Jeg syns det er litt overraskende at dette (og roaming/kortbetaling) skal være så vanskelig.


Det Vinterdekk foreslår, har jeg skrevet før, men bortsett fra å plundre med kabel, så bør det bli trådløs lading.


Den lafeplata som moteres i bilen bør/må virke mot felles standard, slik at det er det samme om du står på en DC-lader eller AC-lader, om så det er hjemme hos deg selv, offentlig gateparkering, på parkeringsplass ved et senter ieller i parkeringsgarasje.


Ved å legge inn i bilen ønsket avreise og ønsket SoC, kan bil og lader bli enige om hvilken effekt du tilbydes, når det blir din tur, og effekt du ikke renger om du f.eks. er på et sted du skal være 3 timer f.eks. kan benyttes til andre som trenger raskere lading, eller til en som ellers måtte ventet på ledig lader.


Den bør og være kompatibel med lading under fart, som det og planlegges for. Spesielt i lange og seige oppoverbakker (fjellpartier) kan dette være et godt alternativ, så man bruker ladet strøm til ekstrabelastningen ved klatring, og når man kommer på andre siden, så triller man ned og får regenerert på vei ned fjellet.


Systemer er under forsking og utvikling, og skal allerede være oppnådd lynladerhastighet hos ihvertfall en av gruppene som forsker på dette. For AC-systemene er de vel kommet langt nok til at de kan begynne å rulle ut løsninger.


Kan nok ta både 5 og 10 år før dette begynner å bli utbredt, men tror ikke det er lenge til løsninger blir kommersialisert i større grad. Vet bl.a. BMW hadde en løsning kunder kunne kjøpe for bruk med noen av sine hybrid-versjoner, men bør vel være mer aktuelt med fullelektriske biler.


Og om systemet tillater at private får kjøpt 2 til 4 ladeplater, som styres (lastbalansert) mot sentralen, kan man tilby trådløs lading til flere egne biler, og gjestende biler med kompatibel løsning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Nå er det jo nettopp et slikt system i drift her ved Bolleland fra Kempower. Dog et det ikke ekstra punkter for å vente eller benytte ledig kapasitet fra folk som ikke klarer å dra videre etter 80%. Mulig systemet støtter å sette opp flere uttak mot samme strømforsyning.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Magnus Hansen

Store anlegg med lastdeling er jo svaret her. Da hadde det ikke vært så farlig med leafer som drar 10kW.

Marius Kotsbak

Kanskje det hadde hjulpet om de gamle laderne der hadde blitt skiftet ut med mer utstyr fra Kempower i en større lastdeling.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

elektro

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:31
Store anlegg med lastdeling er jo svaret her. Da hadde det ikke vært så farlig med leafer som drar 10kW.

Men hvorfor skal man bygge store anlegg for leafer som drar 10 kW? Hvem skal betale for det?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på fredag 01. januar 2021, klokken 02:40
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:31
Store anlegg med lastdeling er jo svaret her. Da hadde det ikke vært så farlig med leafer som drar 10kW.

Men hvorfor skal man bygge store anlegg for leafer som drar 10 kW? Hvem skal betale for det?

Det er jo det man ikke trenger med fornuftig lastdeling - da får hver bil tildelt kapasitet etter hva den klarer å håndtere.
Om hver ladestasjon var smart nok ville den kunne fordele ladekapasiteten optimalt - slik at små elbiler med liten kapasitet også fikk mindre av totalen. Den eneste ekstra kostnaden blir et større antall plugger og kabler. Transformatoren og nett tilknytningen holdes konstant - altså de virkelig store kostnadene blir ikke berørt.

elektro

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 09:20
Sitat fra: elektro på fredag 01. januar 2021, klokken 02:40
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:31
Store anlegg med lastdeling er jo svaret her. Da hadde det ikke vært så farlig med leafer som drar 10kW.

Men hvorfor skal man bygge store anlegg for leafer som drar 10 kW? Hvem skal betale for det?

Det er jo det man ikke trenger med fornuftig lastdeling - da får hver bil tildelt kapasitet etter hva den klarer å håndtere.

Skjønner det, men du skriver at vi skal bygge store anlegg sånn at leafene kan stå og lade med 10 kW. Hvem skal betale for det? Laderne er dyre og tomtene har ofte klare begrensninger. Og det aller meste av tiden er det ikke behov, f.eks. på Espa. Løsningen er å gjøre det mye dyrere å oppta pluggen lenge når det er mye trafikk. Dropp gjerne kW prising helt.

Jeg er for øvrig enig i at lastdeling er bra. 50 kW er så lite at det er vel ingen som har tenkt på at det kunne vært aktuelt å dele kapasiteten, men de fleste lynladere har vel egentlig en viss lastdeling. Circle K sine 150 kW ladere f.eks, kan faktisk levere 350 kW, som vist i en av Bjørn Nylands siste videoer. Den med Volvo lastebilen https://youtu.be/Ovq4Tniknd4 Det hadde vært fint med åtte Ionity ladere med lastdeling i stedet fire med dedikert 350 kW. Her føler jeg Ionity har vært litt vel fremtidsrettet.

Det som er litt kjipt, er når man må dele 150 kW f.eks. hos Grønn Kontakt/Mer. Men 75 kW er bedre enn å stå i kø. Tesla sin opprinnelige løsning var bedre, der fikk sistemann til å koble seg til stolpeparet bare 1/4 av kapasiteten, ca. 35 kW, hvis den andre ladet bilen med med full fart. For så å stige gradvis i takt med at førstemann fikk fylt opp batteriet. Utfordringen her, var at det til tider var vanskelig å velge riktig lader. Jeg hadde printet ut kart over parene, f.eks. på Nebbenes. Så gjalt det å finne den bilen som sannsynligvis kom til å koble fra først, å dele kapasiteten med. Dette burde også vært tydeligere f.eks. hos Grønn Kontakt/Mer. Blinkende grønt lys f.eks.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Alle ladere på samme sted må i det minste snakke sammen - så fort det er fullt overalt så bør laderen også kaste ut brukeren når f.eks 80% er nådd - samtidig bør det være et lys/lydsignal på laderen som forteller de andre at nå er brukeren ferdig. Det mest irriterende som finnes er å vente på tur,mens personen som lader er borte og laderen har passert f.eks 90%.....

elektro

#57
Ja, du er inne på noe. Men det er nok ikke like enkelt å løse dette med lastdeling mellom alle punkter i et anlegg for DC- som for AC-lading.

For øvrig mange snurrige løsninger man kunne hatt. 10 kr/minutt på 50 kW lader og 15 kr/minutt på lynlader forstår imidlertid de fleste, og det kan implementeres i morgen. Det virker mot kø, så lenge prisen er tydelig kommunisert.

Ønsker meg overskriften «Nå blir det mindre ladekø! Men dyrere for små, gamle elbiler å hurtiglade.» eller «Sånn lader du billigere- og unngår ladekø! (velg riktig elbil og lær å bruke den i denne artikkelen)»

Ovennevnte priser kunne f.eks. gjelde kl. 12-20 alle fredager, dager før bevegelige helligdager, søndager osv. Kanskje også hele fellesferien, påsken ol. Ellers kunne det være halv pris. Om natten, f.eks. 23-07, kunne det være halv pris av det igjen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Tilbake til topic, artikkelen, så synes jeg det er trist at det skapes et inntrykk av at det er generelt vanskelig å bruke elbil på tur, når problemet gjelder nesten utelukkende små, eldre elbiler.

Det er ingen ID.3, Kona eller lignende på bildene. Heller ingen I-Pace, e-tron, EQC, e-Niro, XC40.. eller Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

små eldre biler, lager kø for nye fine biler som trenger 5-10-15 min lading, men må stå i kø for... å få ladingen, så problemet vil vedvare til vi får faset ut tull som ikke klarer holder 50 på en 50 lader engang.

så er jo spm... hvorfor klarer de ikke det? når selv eldste i3 og tesla klarer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA