Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-eiere opplever ladetrøbbel

Startet av Daniel_0007, mandag 28. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på fredag 01. januar 2021, klokken 11:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 09:20
Sitat fra: elektro på fredag 01. januar 2021, klokken 02:40
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:31
Store anlegg med lastdeling er jo svaret her. Da hadde det ikke vært så farlig med leafer som drar 10kW.

Men hvorfor skal man bygge store anlegg for leafer som drar 10 kW? Hvem skal betale for det?

Det er jo det man ikke trenger med fornuftig lastdeling - da får hver bil tildelt kapasitet etter hva den klarer å håndtere.

Skjønner det, men du skriver at vi skal bygge store anlegg sånn at leafene kan stå og lade med 10 kW. Hvem skal betale for det? Laderne er dyre og tomtene har ofte klare begrensninger. Og det aller meste av tiden er det ikke behov, f.eks. på Espa. Løsningen er å gjøre det mye dyrere å oppta pluggen lenge når det er mye trafikk. Dropp gjerne kW prising helt.

Jeg er for øvrig enig i at lastdeling er bra. 50 kW er så lite at det er vel ingen som har tenkt på at det kunne vært aktuelt å dele kapasiteten, men de fleste lynladere har vel egentlig en viss lastdeling. Circle K sine 150 kW ladere f.eks, kan faktisk levere 350 kW, som vist i en av Bjørn Nylands siste videoer. Den med Volvo lastebilen https://youtu.be/Ovq4Tniknd4 Det hadde vært fint med åtte Ionity ladere med lastdeling i stedet fire med dedikert 350 kW. Her føler jeg Ionity har vært litt vel fremtidsrettet.

Det som er litt kjipt, er når man må dele 150 kW f.eks. hos Grønn Kontakt/Mer. Men 75 kW er bedre enn å stå i kø. Tesla sin opprinnelige løsning var bedre, der fikk sistemann til å koble seg til stolpeparet bare 1/4 av kapasiteten, ca. 35 kW, hvis den andre ladet bilen med med full fart. For så å stige gradvis i takt med at førstemann fikk fylt opp batteriet. Utfordringen her, var at det til tider var vanskelig å velge riktig lader. Jeg hadde printet ut kart over parene, f.eks. på Nebbenes. Så gjalt det å finne den bilen som sannsynligvis kom til å koble fra først, å dele kapasiteten med. Dette burde også vært tydeligere f.eks. hos Grønn Kontakt/Mer. Blinkende grønt lys f.eks.


Du trekker frem eksempelet med Tesla sine gamle ladere som fordelte strøm, men til fordel for den som kom først. Forslaget er jo egentlig en videreføring av dette, men med flere punkter og mulighet til å fordele til flere biler, og styring på hvem som kom først.


At du henger deg opp i at det da skrives at da kan sakteladende biler stå å lade på 10 kW, henger jo egentlig ikke på greip. Man bygger ikke laderne opp med det som mål, men som et resultat av mye bedre laststyring.


Se for deg at den kan tilby 1000 kW totalt, men har 20 ladepunkter som alle kan levere maks 150 kW per ladepunkt. Dersom det er 10 biler som trekker 150 kW hver, så er det ikke strøm igjen til de 10 siste punktene, men bilene som kommer dit, settes i kø etter når de koblet til.


Så snart ene bilen dropper til f.eks. 125 kW, vil det da bli 25 kW tilgjengelig til neste bil. Når det faller videre, enten en annen bil eller samme bil, blir dette sendt til den som var først i kø, frem til den har fått maks effekt. Det som blir overskytende da, sendes så til neste i kø.


Om en av disse på laderen maks kan trekke 10, 20 eller 30 kW for øyeblikket, så får den effekt etter dette, som den holder på til den enten kobler fra/avslutter lading eller blir full.


Dersom stasjonen stadig opplever at alle plassene er opptatt, og mange bruker mye av kapasiteten, så kan de da bygge på kapasiteten, slik at flere av punktene kan levere maks kapasitet. Og fremover kan de kanskje legge til flere koblingspunkter og, om det viser seg ønskelig.


Klar over at det foreløpig er vanskelig å fordele kapasitet på denne måten, både teknisk og sikkerhetsmessig, men det er løsbart. Og jeg tror det er fremtiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Ja, og i praksis vil jo selv en bil som lader fort lade saktere med lav og høy SOC. Og så har du  de som okkuperer en lader selv om de er fulladet.. og bare det å være koblet inn mens man står i kø er jo en særdeles stor forbedring fra i dag. Prising blir derimot mer komplisert..

Electric cars in Norway

#62
Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2020, klokken 15:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:15
Man kan jo tro det var en litt mer lokal bruker som tror han har større rett til å lade, enn alle disse "tullingene" fra Oslo som kommer og tar opp plassene.

Om Daruu er lokal til Espa eller vi vet jeg ingen ting om. Men så vidt jeg vet er det få på Espa som bor i blokk/borettslag og ikke kan lade hjemme, så om hen er, så ville hen neppe "angripe" noen for å støtte det lokale næringslivet.

Selv bor jeg heller ikke i Oslo, men på tilsvarende avstand fra Espa, og kunne sikkert blitt kvalifisert sammen med de som bor der i denne sammenhengen.

Hverken hen eller jeg omtalte noen som "tullinger", så hvor det kommer fra vet ikke jeg?

Hverken hen eller jeg angrep - slik jeg leser innlegget og som jeg forklarte over her - noen.

Hen påpekte ganske enkelt at siden det var så vanskelig og dyrt å skaffe nok strøm på Espa finnes det ett sted ca 1 mil lengre nord der infrastrukturen formodentlig er bedre for en billigere etablering av en større ladeplass. Det samme ca 2 mil sydover, men der finnes det vel alt en ladeplass?  Uten at jeg har styr på hvor stor eller egnet denne er.

Med det sagt er jeg enig i at Espa kan være ett gunstig sted å stoppe, og har selv vært innom her uten å lade. Har også vært innom der tidligere med fossil-bil, og opplevd "ladekø" på drivstoffpumpene :P

Espa saken igjen på NRK dagsrevyen ikveld og bensinstasjon eier og driver Roger på Espa, ble intervjuet om saken. Bra med høy mediefokus på at vi har et straksbehov for mange flere hurtigladestasjoner nå.

Også Klimaministeren ble intervjuet.

Og en elbilist. herlig bra innslag.

Legger ved noen bilder under. Se sendingen i NRK appen.

Marius Kotsbak

Men viktig som klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) påpeker at man sannsynligvis ikke trenger hurtiglading på alle dagens bensinstasjoner. Behovet blir jo mye mindre når de fleste (bør) lade det meste de trenger hjemme og på destinasjonene (derfor bør på sikt alle parkeringsplasser tilby type 2-lading for betaling).

Større batterier i bilene og raskere lynlading vil også hjelpe på.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA