Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-eiere opplever ladetrøbbel

Startet av Daniel_0007, mandag 28. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

hemi

Veldig varierende, jeg har sluppet folk forran meg flere ganger, 1 familie skulle til gardermoen og det var plutselig -25 til -30 grader, leaf 24... yeah, han andre stakkaren hadde første dag på jobben) samme ladekø

jeg kom hjem fra ski/langhus kun 4 timer (og 2 ladinger senere)  hadde på tiden e-golf 1 generasjon. Hadde trodd at bærum > ski > bærum skulle gå, men noop.

Andre ganger er det total aggresjon og kaos med fler paralelle køer, ladere som ikke virker på alle biler som skaper ekstra bråk, tidvis med i3'en spesielt manglet jeg bare 5-10 min på hurtiglader, men fikk løst det med 11KW AC lading, det var raskere enn ladekøen.

Må innrømme jeg var ganske hissig på hun ene dama som hadde parkert på hurtiglader (1 av 2) og dratt på besøk til venninne i 3-4-5 timer? og hadde 0 planer om å flytte bilen. Fikk henne bare til å svare på tlf 1 gang. Bilen hadde 100% når vi kom, og når vi dro 3,5 timer etter ladekø + lading, stod hun der fortsatt)

Fikk en annen dame til å gråte når jeg påpekte at det var høflig å flytte bilen når hun var fulladet, og at hun kanskje ikke trengte fullade bilen (også 2 ladere bare) hun hadde stått 60min med bilen på 100% når hun endelig kom.

Ellers er det ganske frusterende å havne bak biler som tydelig coldgater og rocker knappe 5-10KW og med fordel bare kunne ladet på AC om du skal ha siste 90-100%. Veldig mange er totalt idioter når de insisterer på å lade sin egolf / leaf til 100% og bruke 90+ min på en lader. Usikker på om de mangler teknisk forståelse eller bare er vrange, leaf bruker jo ikke engang 32A 1 fas maks når de er så høyt i SOC

Ladekø for virkelig frem det værste i folk generelt, vaskekø er ingenting i forhold.

Steder uten plass for ladekø er værste uten tvil , der du har folk som parkerer på vanlige parkeringsplasser, men jo står i ladekø i praksis, men man kan jo ikke sperre parkeringsplassene, så du aner ikke hvor mange som er før deg, så du må løpe og spørre. Røk på dette før de bygde ut mcdonalds furuset/cirkle K der, det var da bare 2+2 ladere, trodde stadig det var min tur.. men neida, stadig folk som kom hoppende frem fra parkeringsplaser, og jo beviselig hadde vært der før meg, tok runde mens jeg gikk fra bil til bil og spurte om SOC og hvor mye de hadde planlagt, regna ut at det da etter 30-45 min venting, nok var 2-3 timer venting til (snø og kaldt og kaosdag), jeg skulle en 12 mils TR med leaf.. på snø går jo ikke det... endte med å bare kjøre hjem og bytte til fossilbil.

Kjører elbilfri vinter 2020/2021 nå for første gang på 4-5 år? må si jeg digger det, trist men sant løste "alltid varm med app elbil" med fossildrevet app ;)  + garasje løser mye. Drittlei ladekø og ladejakt.

Thomas Parsli

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:00
[litt klipping i teksten]
Hvordan er køkulturen i ladekø?
Hvordan klarer dere å organisere en rettferdig kø?
Hvordan går dere frem når noen smiter/missforstår/m.m. seg fremi køen?

På CSS/ChaDemo er kø-kulturen litt dårligere enn ellers, en rettferdig kø er unntaket og snikerne blir snakket til eller kjeftet på. Og når man har stått en time i kø blir det fort kjefting :(

På Tesla-ladere er det stort sett mye hyggeligere, med én kø og lite krangling.

Og siden Tesla har «Sperreavgift» (https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging#idle-fee) er det få idioter som tar opp ladelasser unødvendig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:15
Man kan jo tro det var en litt mer lokal bruker som tror han har større rett til å lade, enn alle disse "tullingene" fra Oslo som kommer og tar opp plassene.

Om Daruu er lokal til Espa eller vi vet jeg ingen ting om. Men så vidt jeg vet er det få på Espa som bor i blokk/borettslag og ikke kan lade hjemme, så om hen er, så ville hen neppe "angripe" noen for å støtte det lokale næringslivet.

Selv bor jeg heller ikke i Oslo, men på tilsvarende avstand fra Espa, og kunne sikkert blitt kvalifisert sammen med de som bor der i denne sammenhengen.

Hverken hen eller jeg omtalte noen som "tullinger", så hvor det kommer fra vet ikke jeg?

Hverken hen eller jeg angrep - slik jeg leser innlegget og som jeg forklarte over her - noen.

Hen påpekte ganske enkelt at siden det var så vanskelig og dyrt å skaffe nok strøm på Espa finnes det ett sted ca 1 mil lengre nord der infrastrukturen formodentlig er bedre for en billigere etablering av en større ladeplass. Det samme ca 2 mil sydover, men der finnes det vel alt en ladeplass?  Uten at jeg har styr på hvor stor eller egnet denne er.

Med det sagt er jeg enig i at Espa kan være ett gunstig sted å stoppe, og har selv vært innom her uten å lade. Har også vært innom der tidligere med fossil-bil, og opplevd "ladekø" på drivstoffpumpene :P

Model S 85D

Daruu

#18
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Andelen elbiler av nybilsalget er så stort at *alle* har ladebehov når man kjører langtur. Om det er for å besøke familie eller kjøre på hytta har overraskende lite med postnummeret du bor på.

At det bor flere i store byer enn i små tettsteder må du klare å skille fra fordommene dine mot de som bor der.

Så lenge man ønsker elektrifisering, må man tilretttelegge for elektrifisering ved å bygge hurtigladestasjoner.

Amoss:Der var ca det jeg skulle fram til ja.

Ikke noe Oslohat her, jeg kunne ha skrevet hvilken som helst annen storby(men det er Oslo trafikken som er gjeldene her). Som jeg skrev, det er helt tullete for storsamfunnet å bruke mange millioner ekstra på å bygge ut med flere ladeplasser her, når det finnes alternativer som er bedre egnet (billigere og skal videre utbygges uansett) mtp videre påkostning under 1 mil unna.

Spesielt iogmed at dette er et problem på "utfartsdagene" når "alle" skal til/fra hytta eller på ferie - hvorfor skulle samfunnet ta den ekstra kostnaden som dette medfører, når dette er "unødvendige" reiser?

Fra et rent "miljøperspektiv" så vil jeg tro at hytter, og alt rundt dette, er rimelig høyt oppe på lista over "verstingene" her til lands, men det er en annen diskusjon....
2020 VW Eup range

hemi

Fordi ellers gidder ikke folk bytte til elbil? og folk bytter bort fra elbil, som jeg gjorde nå fordi jeg var lei alt maset.

De kastrerte fordelene i oslo så mye + alt lademaset, for meg som bærumsbeboer. En overaskende stor bestanddel nære venner sett i dag, vs for 1 år siden har ikke elbiler lenger heller.

RJK


Fullstendig klar over at tettstedet Espa har stort sett bare en og annen enebolig, og lite eller intet av blokk eller leilighetskompleks med begrensning på lading. Uansett, bor man så nært, er ikke hurtiglading noe man orker, men lader hjemme.

Ergo, om han er "lokal bruker", så kommer han eventuelt fra et område med "rett" avstand for kortrekkevidde-elbil. Men jeg har selvsagt ingen andre holdepunkter for dette enn hans opprinnelige innlegg.

Om du ser på hele innlegget mitt, så kaller jeg meg selv en slik "tulling" fra Oslo som tror det er opp til meg å bestemme hvor jeg vil stoppe og lade. Det betyr at om jeg mener Espa er rett sted for meg, så er det jo mitt valg.

Og om Espa ser at de tiltrekker såpass mye fok at de ønsker bedre ladeinfrastruktur, så burde jo kommunen og fylket faktisk se positivt på det, og sørge for vilkår som gjør at de kan vokse som bedrift, og skattebetalere til kommunen.

Når Espa viser seg populært, vil det med god sannsynlighet tiltrekke seg andre etablissementer som ser det naturlig å lege businessen sin der siden folk likevel velger å stoppe der. Ihvertfall de gangene jeg har stoppet der, har det alltid vært godt med besøkende, såpass at de enkelte ganger har måtte ha kø-ordning for å komme inn på stasjonsbygningen, og ut igjen.

Når mange nok velger dette stedet, så må det jo være fordi man mener stedet har noe mere å tilby enn de nærliggende stasjonene. God utsikt over Mjøsa, i tillegg til en attraksjon i bollelandet, er nok god nok grunn. I tillegg til at de for mange ligger i "riktig" avstand fra Oslo. Kanskje og for en utflukt fra Hamar og Elverum, om man ikke er på enda lengre tur.

Dal har vært et sted jeg har brukt endel, fordi det ligger gunstig til for mine avfarter vekk fra hovedveien, men pga prisstrukturen de har lagt opp til nå, så er de derfor "ut" for min del, til de eventuelt snur, frivillig eller ikke.

Lillehammer er for meg mer naturlig stoppested enn f.eks. Hamar, men det kan jo hende folk har kjørt lengre enn meg for å komme såpass, så da vurderer man det ut fra egen reisevei. Noen stopper vel begge steder, nettopp fordi de ikke kjører like lange strekk som jeg gjør, før de tar pauser.

Egentlig har jeg ikke sett at Hamar har noe særlig til populært ladested for forbipasserende, men det kan jo hende det bare er jeg som ikke har sett det enda.

Etter Lillehammer, på vei nordover, så finnes det noen lokasjoner som utpeker seg. Steder som allerede har etablissement som tar i mot forbipasserende som mener stedet er egnet for stopp på sin tur over fjellet mellom Oslo og Trondheim.

Otta får mange gjennomreisende fra Vestlandet, Dombås tilsvarende fra Møre og Romsdal. Oppdal og Berkåk er ikke ukjent for de som skal mot Trondheim fra Møre og Romsdal, selv om E39 er et alternativ. Berkåk ligger og som naturlig stopp for de som kommer fra riksvei 3, om de ikke har gjort sine stopp ved Alvdal eller Tynset.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daruu

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Ser at det er mulig å tolke utsagnet hans slik, men det kan også sees i sammenheng med at Bollesjefen på Espa fremhevet at dette var ett naturlig sted å stoppe for lading, da de lå ca midtveis mellom Oslo og Lillehammer (underforstått "hytteområdene rundt Lillehammer").

Med utgangspunkt i dette er hans uttalelse mer forståelig...

Man kan jo tro det var en litt mer lokal bruker som tror han har større rett til å lade, enn alle disse "tullingene" fra Oslo som kommer og tar opp plassene.

Man glemmer jo fort at mange av disse "tullingene" er med på å legge grunnlaget for høy omsetning og behov for flere hurtigladere akkurat der.

En ting er nå at mange sikkert kunne kjørt lengre før de må fylle på, en annen ting er at mange heller fyller på litt og ofte for å få høyere gjennomsnittsfart. Men så er det og mange som rett og slett sjeldent kjører langt, og synes en pause er perfekt etter 10 mil, eller de rett og slett kombinerer for å prøve de berømte bollene på Espa.

Synes derfor slike utfall mot den ene kundegruppen er missforstått og forkludret logikk, eller rett og slett mangel på sådant. Det vitner og om relativt liten forståelse for andres behov, og et relativt egosentrisk syn på livet.

Håper folk flest tar seg et kraftig tak i egen nakke, og legger fra seg slikt tull, for det er den som kommer med slike utsagn som er den egentlige tullingen her.

Btw, vel så mye som at vi faktisk må bygge ut for å ikke ha lange køer på utfartsdager, så trenger vi og flere ladere som ikke ligger langs hovedveien.

Kjører jeg langs hovedvei, så er det sjeldent problemer utenom de største utfartsdagene og tidene, mens straks man beveger seg mer i "periferien", så blir det problemer.

Man må gjerne tenke på at man skal klare både til og fra stedet man skal til eller forbi, fordi det mangler gode ladesteder der man vil/skal eller langs veien, så det kan fort bli for langt å komme helt frem. Derfor må man kanskje stoppe lenge før man egentlig ønsker, for å være sikker på at man kommer helt frem, og som sagt helt tilbake.

Så er det gjerne slik at ikke alltid klarer man å ha ladet til 80-90-100 % før avreise, og da man ikke vil komme frem midt på natta eller neste dag, så må man legge inn ladestopp mye tidligere enn dersom man startet turen med toppladet batteri.


Mvh

"Tulling" fra Nord-Norge som nå engang bor i Oslo, dog med elbil som fort rekker både til Lillehammer og lengre, men som har stoppet på Espa ettpar ganger, dog uten å lade.

Jeg er bosatt i samme kommune som Espa, men hører absolutt ikke til der. Har aldri hurtigladet der, å kommer heller ei til å gjøre det - her ute lader vi stort sett hjemme.

Egosentrisk syn? Å ville bruke pengene på å bygge ladestasjoner på steder der det ikke finnes noen fra før/steder som er bedre egnet vs å bruke masse penger på å bygge noen ekstra på et sted som stort sett har den kapasiteten den trenger?

At du vil bygge ladere lenger unna hovedveier - der er jeg enig. Men da må man heller prioritere dette som nevnt, ikke bare fore oppunder "hyttefolket", som stort sett har det de trenger av ladere (men kanskje må tåle å vente litt i kø hvis de reiser på de "verste" dagene). Jeg sier ikke at man ikke skal fortsette å bygge ut ladenettet langs hovedveiene heller, men da må det skje på en måte som er samfunnsøkonomisk forsvarlig.

Stange kommune har ikke Espa som satsningsområde i sin kommuneplan, men Innlandsporten under 1 mil lenger nord går innunder satsningsområdet(Tangen). Der skal det bygges ut uansett, å man ville fått mye mer for 25mill der enn på Espa.

2020 VW Eup range

Daruu

#22
Sitat fra: hemi på tirsdag 29. desember 2020, klokken 15:55
Fordi ellers gidder ikke folk bytte til elbil? og folk bytter bort fra elbil, som jeg gjorde nå fordi jeg var lei alt maset.

De kastrerte fordelene i oslo så mye + alt lademaset, for meg som bærumsbeboer. En overaskende stor bestanddel nære venner sett i dag, vs for 1 år siden har ikke elbiler lenger heller.

Men er det storsamfunnet sitt ansvar å dimensjonere ladestasjonene til å ta unna alle "ekstremtoppene" ifb med feks ferie? Jeg mener nei, det er viktigere å bygge ut "mest mulig ladere, over størst del av landet" - selvfølgelig for minst mulig penger.
Ideelt sett burde man kanskje hatt som mål at alle veier i landet med mer enn x trafikk i døgnet skulle ha minst x antall ladere med maksimum x antall km mellomrom - bygget der det passet best mtp gjeldende infrastruktur selvfølgelig.

Det mangler en helhetlig og forutsigbar elbilpolitikk, å det er ikke bare i Oslo....
2020 VW Eup range

hemi

det er jo absolutt ikke bare topper/ferie det er ladekø, det er alle kalde dager, alle dager med snø, mer regn osv, og i oslo og omegn.. overaskende mange dager, ref skøyen er alltid full, mange har fått elbil uten egen lader, og det har blitt ett større problem.

For meg var det sjelden/aldri ett veldig stort problem på utfartsdagene siden vi valgte fossil stortsett. Men rundt i oslo til daglig når man skulle annet enn bare i sentrum, feks om jeg måtte en tur til moss, aurskog  eller lignende gikk det ikke og jeg måtte lade.

Om alle skal komme seg over på elbil, må det være mulig å lade når man vil, og raskt, ikke måtte vente 1-2 timer, for så å lade i 60-90 min.... En venn med taycan turbo s solgte bilen etter første møte med ladekø, han var ikke vant til å bli vinket til og køet av en "dust i en sånn liten japsebil"

nr 2 er det økonomiske, elbiler har nå begynt å få større verditap, der vi før hadde lite, så om fordelene fjernes i for stor grad, gidder ikke folk, da ulempene fortsatt er ganske store.

Samfunnet må prioritere det de ønsker, og "pengene snakker"

RJK

Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Ser at det er mulig å tolke utsagnet hans slik, men det kan også sees i sammenheng med at Bollesjefen på Espa fremhevet at dette var ett naturlig sted å stoppe for lading, da de lå ca midtveis mellom Oslo og Lillehammer (underforstått "hytteområdene rundt Lillehammer").

Med utgangspunkt i dette er hans uttalelse mer forståelig...

Man kan jo tro det var en litt mer lokal bruker som tror han har større rett til å lade, enn alle disse "tullingene" fra Oslo som kommer og tar opp plassene.

Man glemmer jo fort at mange av disse "tullingene" er med på å legge grunnlaget for høy omsetning og behov for flere hurtigladere akkurat der.

En ting er nå at mange sikkert kunne kjørt lengre før de må fylle på, en annen ting er at mange heller fyller på litt og ofte for å få høyere gjennomsnittsfart. Men så er det og mange som rett og slett sjeldent kjører langt, og synes en pause er perfekt etter 10 mil, eller de rett og slett kombinerer for å prøve de berømte bollene på Espa.

Synes derfor slike utfall mot den ene kundegruppen er missforstått og forkludret logikk, eller rett og slett mangel på sådant. Det vitner og om relativt liten forståelse for andres behov, og et relativt egosentrisk syn på livet.

Håper folk flest tar seg et kraftig tak i egen nakke, og legger fra seg slikt tull, for det er den som kommer med slike utsagn som er den egentlige tullingen her.

Btw, vel så mye som at vi faktisk må bygge ut for å ikke ha lange køer på utfartsdager, så trenger vi og flere ladere som ikke ligger langs hovedveien.

Kjører jeg langs hovedvei, så er det sjeldent problemer utenom de største utfartsdagene og tidene, mens straks man beveger seg mer i "periferien", så blir det problemer.

Man må gjerne tenke på at man skal klare både til og fra stedet man skal til eller forbi, fordi det mangler gode ladesteder der man vil/skal eller langs veien, så det kan fort bli for langt å komme helt frem. Derfor må man kanskje stoppe lenge før man egentlig ønsker, for å være sikker på at man kommer helt frem, og som sagt helt tilbake.

Så er det gjerne slik at ikke alltid klarer man å ha ladet til 80-90-100 % før avreise, og da man ikke vil komme frem midt på natta eller neste dag, så må man legge inn ladestopp mye tidligere enn dersom man startet turen med toppladet batteri.


Mvh

"Tulling" fra Nord-Norge som nå engang bor i Oslo, dog med elbil som fort rekker både til Lillehammer og lengre, men som har stoppet på Espa ettpar ganger, dog uten å lade.

Jeg er bosatt i samme kommune som Espa, men hører absolutt ikke til der. Har aldri hurtigladet der, å kommer heller ei til å gjøre det - her ute lader vi stort sett hjemme.

Egosentrisk syn? Å ville bruke pengene på å bygge ladestasjoner på steder der det ikke finnes noen fra før/steder som er bedre egnet vs å bruke masse penger på å bygge noen ekstra på et sted som stort sett har den kapasiteten den trenger?

At du vil bygge ladere lenger unna hovedveier - der er jeg enig. Men da må man heller prioritere dette som nevnt, ikke bare fore oppunder "hyttefolket", som stort sett har det de trenger av ladere (men kanskje må tåle å vente litt i kø hvis de reiser på de "verste" dagene). Jeg sier ikke at man ikke skal fortsette å bygge ut ladenettet langs hovedveiene heller, men da må det skje på en måte som er samfunnsøkonomisk forsvarlig.

Stange kommune har ikke Espa som satsningsområde i sin kommuneplan, men Innlandsporten under 1 mil lenger nord går innunder satsningsområdet(Tangen). Der skal det bygges ut uansett, å man ville fått mye mer for 25mill der enn på Espa.


Av det jeg leser mellom linjene her, så bunner det altså i interessekonflikt. Om Espa blir for store, så kan det altså true næringsgrunnlaget for det som politikere ønsker skal være "sentrum", nemlig Tangen. Det forklarer egentlig ganske mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

#25
Enig at det ikke finnes en god plan for infrastruktur for lading av elbiler langs veinettet i Norge..Det er rett og slett kaos og rot der ute,men samtidig en slags tro blant politikere at private aktører skal få orden på dette bare man kaster litt offentlige penger etter dem..At vi har egne selskaper som lever av å selge biler der tilgang eget ekslusivt ladenettverk er en del av salgsargumentet vitner om en ikke fungerende politikk på området.....Lurer på om Circle K skal selge egne biler under eget merknavn snart med ekslusiv tilgang til boller,brus og lading..??
Nei,her trenger en kanskje se på en "samla plan" snart?

hemi

circkle K må sies flinke i 2020 , de bygger ofte 4-8 ladere

RJK

Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:46
Sitat fra: hemi på tirsdag 29. desember 2020, klokken 15:55
Fordi ellers gidder ikke folk bytte til elbil? og folk bytter bort fra elbil, som jeg gjorde nå fordi jeg var lei alt maset.

De kastrerte fordelene i oslo så mye + alt lademaset, for meg som bærumsbeboer. En overaskende stor bestanddel nære venner sett i dag, vs for 1 år siden har ikke elbiler lenger heller.

Men er det storsamfunnet sitt ansvar å dimensjonere ladestasjonene til å ta unna alle "ekstremtoppene" ifb med feks ferie? Jeg mener nei, det er viktigere å bygge ut "mest mulig ladere, over størst del av landet" - selvfølgelig for minst mulig penger.
Ideelt sett burde man kanskje hatt som mål at alle veier i landet med mer enn x trafikk i døgnet skulle ha minst x antall ladere med maksimum x antall km mellomrom - bygget der det passet best mtp gjeldende infrastruktur selvfølgelig.

Det mangler en helhetlig og forutsigbar elbilpolitikk, å det er ikke bare i Oslo....


Det vil nok bare bli mer og mer trafikk, så her må det nok bygges ut uansett om det er Tangen eller Espa det gjøres på for den strekningen, eller begge deler. Spesielt når man virkelig begynner å få større elbil-andel.


Vi må få flere ladere på flere steder, også langs hovedveiene. Og det bør helst bygges ut så mange på hvert dted man bygger, slik at det blir grunnlag for å drive næring opp mot de besøkende. Da nytter det ikke med 3-4 ladere hvert sted (ja, vet Espa allerede har flere), da må man gjøre som Tesla og helst ha 20-30 ladere eller mere hvert sted.


Dette går dårlig om kommunene ikke vil legge til rette for dette. Så får spørsmålet bli om også Fylket og Staten bør inn å legge til rette, med tilstrekkelig leveranse av strøm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 17:21
Enig at det ikke finnes en god plan for infrastruktur for lading av elbiler langs veinettet i Norge..Det er rett og slett kaos og rot der ute,men samtidig en slags tro blant politikere at private aktører skal få orden på dette bare man kaster litt offentlige penger etter dem..At vi har egne selskaper som lever av å selge biler der tilgang eget ekslusivt ladenettverk er en del av salgsargumentet vitner om en ikke fungerende politikk på området.....Lurer på om Circle K skal selge egne biler under eget merknavn snart med ekslusiv tilgang til boller,brus og lading..??
Nei,her trenger en kanskje se på en "samla plan" snart?


PST! Espa er en Shell-stasjon, ikke en Circle K.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sant det... bare Shell som gir ekstra service...
Aldri vært på Espa...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA