Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-eiere opplever ladetrøbbel

Startet av Daniel_0007, mandag 28. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

Daniel_0007

Er vel blitt ganske vanlig på dager med mye utfart, var ille i sommer ser ut som er enda verre nå da de siste 6 månedene har fått en del nye elbil eiere.
Syns forøvrig at regjeringen burde hjelpe stange kommune med ny trafo hvis ikke de har råd til det.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fortvilte-elbil-sjaforer---gjor-ikke-jobben/73226026
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

Problemet er det samme som i sommer; Folk drar på langtur med 1. og 2.  generasjons småbiler. Det er som å ro til Danmark i en liten jolle. Disse bilene har motorvei rekkevidde på 10-20 mil, noen ganger mindre, og lader i beste fall med 35kW i snitt. Antakelig mindre i kulden. Dette gjør de på utfartsdager, og de tidspunktene på dagen med mest trafikk. Skulle ønske Elbilforeningen kunne belyse dette.

Videre burde det vært variabel pris på lading etter etterspørsel, som på alle andre tjenester i verden. Selv hjemme varierer strømmen i pris, men det er egentlig mer naturlig å sammenligne hurtiglading med Uber, eller tradisjonell taxi..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Enig at variabel pris under døgnet hadde vært noe som kunne gjøre at presset på disse laderene ville blitt mindre.
En annen ting som har vært diskutert i en annen tråd er at f.eks Tesla kan åpne opp sine ladere i perioder der de har masse ledig kapasitet. I sum ville kanskje dette gjøre det enklere for flere å kanskje skyve litt på avreisetidspunkt når de vet at de både har tilgang til flere ladere og kanskje også til en billigere penge i visse tidsrom av døgnet. Det gjelder å utnytte den kapasiteten som finnes på en bedre måte.

hemi

28'e er jo egentlig ingen stor utfartsdag, ikke superkaldt, men snø/slaps dreper rekkevidde, kombinerer du med ladere ut av drift får man slik morro.

Ellers har jeg jo sett i andre tråder her på forumet at biler har for kort rekkevidde for ønsket bruk. "dette ikke er noe problem i praksis siden man uansett må ha en kort pause" ;) her fikk flere en relativt lang pause, trolig lenger enn turen deres?

Jeg mistenker de kunne ha overprovisjonert ladere vs trafo siden mange av de bilene enten coldgater eller rapidgater og bare står og trekker 1/3 til 1/2 av 50KW. Prise tiden inn på hurtigladere og øke tidskostnad og KW kostnad over 80-90% om du ikke bruker 100% ut ladern på høy soc (feks e-tron klarer jo faktisk å bruke det lenge)  burde implementeres.

Blir litt trist når man ser at XC40 som er en 2021 elbil bruker 60+ min på hva 70-80% soc?

Det jeg synes er gledelig er at vi har fått masse sentrumsnære hurtigladere nå, det som jeg synes er litt pussig er hvor mange av disse som brukes  og er fulle, skøyen som jeg kjører forbi ofte siden jeg bor i området er jo ca alltid full, du må ganske langt ut på natten for at den ikke skal være full.

hELgenen

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:16
Det jeg synes er gledelig er at vi har fått masse sentrumsnære hurtigladere nå, det som jeg synes er litt pussig er hvor mange av disse som brukes  og er fulle, skøyen som jeg kjører forbi ofte siden jeg bor i området er jo ca alltid full, du må ganske langt ut på natten for at den ikke skal være full.

Det bor mange i og rundt storbyen som ikke kan lade hjemme - sikkert derfor ladestasjonene i bynære strøk er fulle av biler hele tiden - ser det selv når jeg kjører inn mot Oslo - det er fulle ladestasjoner overalt der inne.
Reiser en så ut på landsbygda står laderne stort sett tomme hele tiden med unntak av noen få topper.
Vanskelig å finne økonomi i å bygge ladere som brukes kun i korte perioder - derfor tror jeg det er viktig å lage ordninger som utnytter dem bedre

Daruu

En kan jo spørre seg hvor stor samfunnsmessig nytte der har å bygge ut en masse ladere på steder som 98% av tiden har mer enn nok kapasitet fra før.

Det er forøvrig 9,6KM til innlandsporten fra Espa i retning Hamar. Der er det flere bedrifter som trenger strøm + de skal vel bygge ut mer der etterhvert så det ville være mer naturlig å koste på strømnettet der. Andre veien er det 21km til Minnesund.

Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt, og at disse pengene hadde gjort mere nytte for seg om man satte opp ladere på steder det ikke var noen, istedet for disse svindyre løsningene som man kun egentlig trenger noen ganger i året...
2020 VW Eup range

Thomas Parsli

Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Andelen elbiler av nybilsalget er så stort at *alle* har ladebehov når man kjører langtur. Om det er for å besøke familie eller kjøre på hytta har overraskende lite med postnummeret du bor på.

At det bor flere i store byer enn i små tettsteder må du klare å skille fra fordommene dine mot de som bor der.

Så lenge man ønsker elektrifisering, må man tilretttelegge for elektrifisering ved å bygge hurtigladestasjoner.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

1317142119

Man må bygge ut ladestasjoner, men det er da ingen menneskerett å få ladet på bolleland. Kjøp nøyaktig de samme bollene på Statoil før du reiser ut av Oslo og planlegg ladestoppet på et sted med lavere trykk. Er flere hurtigladere man kan bruke, dersom man har gått på en smell og kjøpt en elbil som ikke rekker til hytten.

automat

Hvor mye av ladekøen skyldes manglende kunnskap? Sikkert endel som kommer med kaldt batteri, høy SOC, og gjerne skal lade til 100%
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Ser at det er mulig å tolke utsagnet hans slik, men det kan også sees i sammenheng med at Bollesjefen på Espa fremhevet at dette var ett naturlig sted å stoppe for lading, da de lå ca midtveis mellom Oslo og Lillehammer (underforstått "hytteområdene rundt Lillehammer").

Med utgangspunkt i dette er hans uttalelse mer forståelig...
Model S 85D

turfsurf

En annen måte å tenke på overkapasitet av hurtigladere er at da kunne flere valgt biler med mindre batteri. De som kjører langtur kun i ferier og noen få andre ganger i året kunne nok fint infunnet seg med å lade litt oftere hadde de vært sikre på å få ladet uten noe vesentlig ladekø.

Fra ett miljømessig perspektiv ville dette vært mye bedre, og billigere ville det blitt og. Så kunne man heller lagt på en "hurtigladeravgift" på bilene som ville vært med på å finansiere dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#11
Espa er jo bare en drøy time fra Oslo/under 10 mil. For meg er det unaturlig tidlig å ta pause på langtur, men ser jo i artikkelbildet at det kan være overvekt av kortrekkevidde-elbiler som stopper der. Det vil aldri kunne dimensjonereres for at kortrekkevidde-elbiler skal brukes på langtur da de har et helt ekstremt ladebehov.
Vi kjørte til hytta midt på dagen andre juledag. Da var det kø (2) på Ionity Dal (så det fra motorveien). Stort sett bare Etron såvidt jeg fikk med meg. En i kø på Nebbenes ved fortum (noe ledig hos Tesla, men ganske fullt).
Ettersom jeg selv måtte ut på kjøretur etter ankomst hytta for å hente et par gjester i Lillehammer hadde jeg behov for å lade 5 minutter. På Ionity Øyer var det to i kø når jeg ankom, men begge fikk plass umiddelbart. Jeg ventet 6-7 minutter før jeg fikk koblet til. Ladet i 5 minutter og kjørte videre. Når jeg dro var det en i kø (xc40). På Supercharger var det noe ledig, men bra trykk der også.
Veldig mye trafikk den dagen, dårlig vær og tidvis kork på glatte veier. Men synes det gikk helt fint. Vente 5 minutter en gang i året påvirker ikke mitt valg av bil.
Det illustrerer derimot at utbygging av ladere må fortsette i bra tempo for å holde tritt, og folk er nødt til å velge elbil som begrenser behovet for hurtiglader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:59
Det illustrerer derimot at utbygging av ladere må fortsette i bra tempo for å holde tritt,

Helt enig, det er en forutsetning for at elektrifiseringen skal lykkes.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:59
og folk er nødt til å velge elbil som begrenser behovet for hurtiglader.

Der er jeg uenig, siden mange ikke har økonomi til å gjøre slike valg og må akseptere mye lading noen få turer i året.

Vår Leaf ble ladet ekstremt mye i starten, du kunne argumentert med at en Model S var et bedre valg - men den koster dobbelt så mye og det passer ikke økonomien akkurat da. Så vi beholdt den gamle fossilbilen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

trykkertor

Jeg har aldri stått i ladekø kun 1 gang, og da endte jeg med å humpe meg videre til neste lader.
Lurer på følgende:

Hvordan er køkulturen i ladekø?
Forestiller meg at det er mange som prøver å "snike" eller "missforstå", "trodde jeg kom før han" eller "så ikke hvor køen begynte".

Dette baserer jeg på erfaringer fra vanlig norsk køkultur i butikk, foran vaskehall m.m.

Det er jo sjeldent ladeplasser har pent oppstreket køoppstilling, og biler regner inn som legoklosser på et barnerom.
Hvordan klarer dere å organisere en rettferdig kø?
Hvordan går dere frem når noen smiter/missforstår/m.m. seg fremi køen?

RJK

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Daruu på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:46
Jeg mener også at det generelt sett er begrenset hvor mye samfunnet skal legge til rette bare for at folk i Osloområdet skal få reist på hytta mest mulig bekvemt [snip]

Hva slags logisk kortslutning er det der? Er virkelig Oslo-hatet så sterkt?

Ser at det er mulig å tolke utsagnet hans slik, men det kan også sees i sammenheng med at Bollesjefen på Espa fremhevet at dette var ett naturlig sted å stoppe for lading, da de lå ca midtveis mellom Oslo og Lillehammer (underforstått "hytteområdene rundt Lillehammer").

Med utgangspunkt i dette er hans uttalelse mer forståelig...

Man kan jo tro det var en litt mer lokal bruker som tror han har større rett til å lade, enn alle disse "tullingene" fra Oslo som kommer og tar opp plassene.

Man glemmer jo fort at mange av disse "tullingene" er med på å legge grunnlaget for høy omsetning og behov for flere hurtigladere akkurat der.

En ting er nå at mange sikkert kunne kjørt lengre før de må fylle på, en annen ting er at mange heller fyller på litt og ofte for å få høyere gjennomsnittsfart. Men så er det og mange som rett og slett sjeldent kjører langt, og synes en pause er perfekt etter 10 mil, eller de rett og slett kombinerer for å prøve de berømte bollene på Espa.

Synes derfor slike utfall mot den ene kundegruppen er missforstått og forkludret logikk, eller rett og slett mangel på sådant. Det vitner og om relativt liten forståelse for andres behov, og et relativt egosentrisk syn på livet.

Håper folk flest tar seg et kraftig tak i egen nakke, og legger fra seg slikt tull, for det er den som kommer med slike utsagn som er den egentlige tullingen her.

Btw, vel så mye som at vi faktisk må bygge ut for å ikke ha lange køer på utfartsdager, så trenger vi og flere ladere som ikke ligger langs hovedveien.

Kjører jeg langs hovedvei, så er det sjeldent problemer utenom de største utfartsdagene og tidene, mens straks man beveger seg mer i "periferien", så blir det problemer.

Man må gjerne tenke på at man skal klare både til og fra stedet man skal til eller forbi, fordi det mangler gode ladesteder der man vil/skal eller langs veien, så det kan fort bli for langt å komme helt frem. Derfor må man kanskje stoppe lenge før man egentlig ønsker, for å være sikker på at man kommer helt frem, og som sagt helt tilbake.

Så er det gjerne slik at ikke alltid klarer man å ha ladet til 80-90-100 % før avreise, og da man ikke vil komme frem midt på natta eller neste dag, så må man legge inn ladestopp mye tidligere enn dersom man startet turen med toppladet batteri.


Mvh

"Tulling" fra Nord-Norge som nå engang bor i Oslo, dog med elbil som fort rekker både til Lillehammer og lengre, men som har stoppet på Espa ettpar ganger, dog uten å lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA