Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvirring om Kias batterigaranti

Startet av ErlendR, søndag 27. desember 2020, klokken 00:09

« forrige - neste »

ErlendR

På nettet skriver Kia at de garanterer 70% batterikapasitet etter 7 år eller 150 000 km (det som kommer først). Her på forumet har det imidlertid blitt hevdet at garantien er redusert til 65% kapasitet.

Jeg besøkte BOS rett før jul for å diskutere mulig kjøp av eNiro 64 kWh, og spurte da etter en avklaring om batterigarantien . Det umiddelbare svaret var at de garanterte 70% etter 8 år(!). Jeg ba etterpå om en bekreftelse på epost, og fikk da et svar hvor selgeren beklaget feil informasjon, og siterte garantihåndboken: "Biler registert etter 01.10.2019 har  en kapasitetsgaranti på 65% i 7år/150 000km".

Når Kia har annonserert med 70%/7år så tror jeg de er bundet juridisk til å følge dette. Kunder som ikke vet hva som ble annonsert i 2020 vil imidlertid kunne bli lurt.

Er det noen her som vet mer om hva Kia egentlig har tenkt å garantere?

Jamfør: https://forhandler.kia.com/no/bil-service/service/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/

ErlendR

#1
Enda mer forvirring:
Lenken i forrige post garanterte 70% etter 7 år / 150 000 km.
Lenken nedenfor garanterer 65% etter 7år / 150 000 km..
https://www.kia.com/no/din-bil/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/garanti/

De fleste konkurrentene garanterer 70% etter 8 år.

Hvis 65% etter 7år er korrekt så betyr dette at Kias batterier kan degradere 33% raskere enn konkurrentenes (5% / år vs. 3,75% / år). Garantitiden er dessuten ett år kortere enn hos konkurrentene.

Burde jeg bekymre meg over dette hvis jeg kjøper en eNiro 64 kWh?

Moas

Jeg var gjennom noe liknende med BOS angående annonsert tilbud for noen år siden. Da sa BOS at det eneste de brydde seg om var det som stod skrevet i kontrakten.

Jeg anbefaler deg da å kreve at du får skrevet inn det som er viktig for deg der.

Jeg vil forøvrig aldri handle noe igjen hos BOS..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på søndag 27. desember 2020, klokken 10:00


Jeg vil forøvrig aldri handle noe igjen hos BOS..

Og det er en ærlig sak å si det.

Har kompiser som bruker BOS i flere sammenhenger og de sitter med bare et positivt inntrykk.

Moas

#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. desember 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Moas på søndag 27. desember 2020, klokken 10:00


Jeg vil forøvrig aldri handle noe igjen hos BOS..

Og det er en ærlig sak å si det.

Har kompiser som bruker BOS i flere sammenhenger og de sitter med bare et positivt inntrykk.
Bra for dine kompiser. Håper det fortsetter slik
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ErlendR

#5
Moas, takk for info om din opplevelse av avvik mellom hva som ble annonsert fra BOS og hva de ville stå ved i ettertid.

Tema for denne tråden skulle være uklarheter og dobbeltkommunikasjon rundt batterigarantien fra Kia og BOS. Jeg vil gjerne også finne ut av hvor viktig denne batterigarantien egentlig er. Andre eksempler på feilinformasjon om garanti o.l. før salg kan kan selvsagt være relevant. Det var imidlertid ikke meningen å starte en ørkesløs diskusjon om hvorvidt Kia og BOS har fornøyde kunder generelt. Jeg tviler ikke på at mange er fornøyde, og for min egen del har jeg fortsatt ikke avskrevet eNiro.

Jeg nevnte at jeg først fikk helt feil info om batterigarantien til Kia muntlg fra selgeren hos BOS. Noen dager senere prøvekjørte jeg en Peugeot e2008, og spurte en annen BOS-selger om batterigarantien for dette merket. Han svarte ganske skråsikkert at Peugeot garanterer 80% etter 8 år! På nettet står det imidlertid at de garanterer 70% etter 8 år, så her er det også noe som ikke stemmer...

Er godt råd er nok at man bør være skeptisk til det bilselgere sier, uansett hvilken forhandler man besøker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA