Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 LR VS Tesla Model 3 Performance

Startet av TM3P878, lørdag 26. desember 2020, klokken 17:28

« forrige - neste »

TM3P878

Hei på dere alle Tesla mennesker.

Jeg har bestilt en TM3P, og har aldri før prøvd en P utgave.
Prøvekjørte en LR før jeg bestilte og må innrømme at jeg synes den sparket veldig bra unna! Er det noen som har kjørt begge modeller? Kan noen der ute forsøke å beskrive for meg hvor stor forskjell dere synes det er på disse modellene?

nosi1202

Jeg har kjørt begge flere ganger. Også rett etter hverandre. P er en morsommere og mer kjøreglad bil etter mitt skjønn. Akselerasjon rett frem fra 0 er ikke så forskjellig, men det er mer punch i høy fart med P. Der er LR litt slapp.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

TM3P878

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 26. desember 2020, klokken 17:33
Jeg har kjørt begge flere ganger. Også rett etter hverandre. P er en morsommere og mer kjøreglad bil etter mitt skjønn. Akselerasjon rett frem fra 0 er ikke så forskjellig, men det er mer punch i høy fart med P. Der er LR litt slapp.

Trodde man merket bra forskjell fra 4,4 sek til 3,3?

Naitsy

En merker vanvittig forskjell..
P er 25% raskere 0-100 en lr
Betydelig høyere peak g-krefter i akselerasjon

nosi1202

Joda, merker forskjell, men begge oppleves som tilstrekkelig (og ganske kjedelig siden lyden mangler, men det er ikke unikt for Tesla)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jokke

Sitat fra: TM3P878 på lørdag 26. desember 2020, klokken 17:28
Hei på dere alle Tesla mennesker.

Jeg har bestilt en TM3P, og har aldri før prøvd en P utgave.
Prøvekjørte en LR før jeg bestilte og må innrømme at jeg synes den sparket veldig bra unna! Er det noen som har kjørt begge modeller? Kan noen der ute forsøke å beskrive for meg hvor stor forskjell dere synes det er på disse modellene?

Som natt og dag

Woodbear

Jeg har hatt min lr, uten boost, så med boost 0-100 på 3,9
Merkbart nok til å ikke angre ila 48h
Så testa jeg perf.. den slår fra helt stille
Forskjellen merkes om man står dønn stille i lyskryss og slår pedalen i bunn
Vanlig skyver, boost trøkker, perf slår
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Og er hakket råere i alle hastigheter
Men det er generelt ikke så mye heftigere at det er verd det for flertallet
2021 model 3 hvit performance.

thebadger

Sitat fra: TM3P878 på lørdag 26. desember 2020, klokken 17:28
Hei på dere alle Tesla mennesker.

Jeg har bestilt en TM3P, og har aldri før prøvd en P utgave.
Prøvekjørte en LR før jeg bestilte og må innrømme at jeg synes den sparket veldig bra unna! Er det noen som har kjørt begge modeller? Kan noen der ute forsøke å beskrive for meg hvor stor forskjell dere synes det er på disse modellene?
P sparker mye mer til å begynne med. Når man har prøvd full gass noen ganger og blitt vant til følelsen så merker man at LR føles litt begrenset til å begynne med. Denne forsvinner hvis du kjøper accelerating boost (kjøpes fra app etter levering, reduserer 0-100 med 0,5s)
Hvis du ikke skal kjøre på bane er det ingen grunn til å velge P annet enn å ha lyst på det beste. LR er mer enn godt nok for alle, og den kan du i tillegg få med krok.
Jeg kjøpte P, fordi jeg er forfengelig og alltid vil ha det beste. Kjøpte også rød med hvitt interiør, fordi jeg er forfengelig  :laugh:

marcus_hsc

Har hatt LR siden mai 2019. Testet også boosten i en dag. Men valgte å bytte LR inn mot en Performance 2021. Syns det er stooor forskjell.
Model 3 Performance 2021

Model 3 2019 LR

jokke

Sitat fra: marcus_hsc på lørdag 26. desember 2020, klokken 23:24
Har hatt LR siden mai 2019. Testet også boosten i en dag. Men valgte å bytte LR inn mot en Performance 2021. Syns det er stooor forskjell.

det er fordi det er stor forskjell  :)

knegg

Hadde nok gått for performance om den hadde hatt krok. Prisforskjellen er ikke så dramatisk.
2020 Model 3

Hodetelefoner

Beklager å måtte skuffe. Men performance bilene mister effekten rimelig kjapt. I forhold til long range etc.
I tillegg liker tesla å fjerne effekt av de.
Model 3 performance slow start @ Google. Gir en pekepenne på at flere opplever dette.
Nye performance går også nye dårligere enn long range på lavere SOC. Men får håpe tesla justerer opp dette snart.
Kan være pga testing av batteriene

Woodbear

Ja merka det , fordi performancen blir tammere i hastigheter med lavere batteri
Men den jeg testa først hadde bare 28% og selv den sparka hardere enn lr med boost.. men med 80% batteri pluss.. jeez
Men det er mere effektforskjellen i hastighet
Fordi den med 28% og kaldt batteri( snøkrystallen) etter å ha stått ute hos bilbutikk lenge, men slo i magen fra 0..dobbelt så hardt som lr med boost. men gikk daft over 70-80, men det var bare pga batteriet
Men det er likt lr med kaldt batteri.  Begrebest topp effekt

Er litt mere enn bare effekten, stivere dempere gir en litt mere sporty feel.. men lr er egentlig stiv og sporty nok.

Tror ikke jeg angrer på mitt innbytte fra lr til p, men etter en stund vil det nok føles litt som bortkasta pes, eller mulig ikke. Fortsatt ikke lei av å frese ut av kryss etter rødt lys 😂

2021 model 3 hvit performance.

thebadger

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 27. desember 2020, klokken 08:16
Beklager å måtte skuffe. Men performance bilene mister effekten rimelig kjapt. I forhold til long range etc.
I tillegg liker tesla å fjerne effekt av de.
Model 3 performance slow start @ Google. Gir en pekepenne på at flere opplever dette.
Nye performance går også nye dårligere enn long range på lavere SOC. Men får håpe tesla justerer opp dette snart.
Kan være pga testing av batteriene
Hva i all verden snakker du om? Den mister maks effekt når du kommer ned i SoC, men den sparker alltid hardere enn LR, selv med boost.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA