Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årets elbilsuksesser – og skuffelser?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 26. desember 2020, klokken 09:06

« forrige - neste »

1317142119

Basert på de siste eksemplene her, så skinner det igjennom at destinasjonslading er viktig å satse på. Man trenger ikke en elbil som går +43 mil (pluss 20% buffer for fremtidig batteridegrasjon). Man trenger en bil som går halvparten. Så kan skistedet få støtte til å etablere destinasjonsladere på parkeringsplassene. Men det må være nok destinasjonsladere, slik at man ikke trenger å bekymre seg for om man får "riktig" parkeringsplass.

Vi kommer aldri dit at vi har så mange hurtigladere så det aldri blir ladekø. Ladekø og dieselkø er noe vi må leve med. Men det vil hjelpe mye dersom alle kan saktelade rimelig ved ankomst og kan stå der til de skal reise igjen.

jlan

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 08:43
Videre ser jeg en del problemstillinger i f.eks hjemmesykepleien i distriktene. Alle som kjenner dette vet hvor stressende det er å komme seg rundt den runden man skal på alle mulige veier i alle mulige kjøreforhold. 20 mil vinterstid rekker faktisk ikke i mange tilfeller.
Ja, det er en god del eksempler hvor det er kritisk hvis en ikke får ladet. Jeg synes faktisk biler med små "nødaggeregat" kunne vært beskattet omtrent som elbiler. I stedet kommer disse nå veldig dårlig ut. For eksempel BMW i3 rex, hvor man ikke får fratrekk for ekstra lavt CO2 utslipp, fordi dette bare kan trekkes fra på vektavgiften (ikke på momsen). Og denne bilen er for lett til å få vektavgift.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

PF

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:30
Sitat fra: PF på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:58
Man må åpne de religiøse øyene sine og se at folk har forskjellige behov og innse at man trenger litt forskjellige løsninger i markedet. Selv om det er fullt mulig å bruke elbilen på de behovene jeg har, så føler jeg av og til at det er mer praktisk å ta dieselbilen med 1000km rekkevidde.
For de som føler "det er litt mere praktisk" med dieselbilen synes jeg det er helt greit at myndighetene bruker pisken.

Er det helt umulig / urealistisk å bruke elbil er det en annen sak.

Her er det litt forskjellig holdning blant folk, hvorfor skal jeg straffes mer for å gjøre valg som gjør livet enklere for meg. Er det ikke da heller bedre å gi gulerøtter til de som tar de valgene myndigheten ønsker at man skal ta?

Jeg støtter valgfrihet og ønsker ikke å bli påtvunget for meg dårligere løsninger. Derfor har jeg per nå valgt å ha en dieselbil i tillegg til e-tronen.

turfsurf

Sitat fra: PF på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:22
Her er det litt forskjellig holdning blant folk, hvorfor skal jeg straffes mer for å gjøre valg som gjør livet enklere for meg. Er det ikke da heller bedre å gi gulerøtter til de som tar de valgene myndigheten ønsker at man skal ta?

Jeg støtter valgfrihet og ønsker ikke å bli påtvunget for meg dårligere løsninger. Derfor har jeg per nå valgt å ha en dieselbil i tillegg til e-tronen.
Jeg støtter og valgfrihet, men når man setter mindre ulemper opp mot å ødelegge lokalmiljø og klima så er jeg ikke med lengre. Litt får man tåle. Gulrøtter har du plenty av fremdeles.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:13
Vi kjørte TR hafjell på dagstur i helgen, 43 mil, snittfart over 100 og -4 til -8 grader, dvs også under 2 timer i bilen + nedkjøling av bil med full skidag. Får du til det i elbil er nok mye gjort. Vi fikk også alle folk i bilen, med all bagasje ( 6 par ski,  fler over 190cm, 5 par støvler etc) siden vi kjørte SUV. I en moderne fossilbil brukte vi da litt over kvart tank bare! . Har fortsatt igjen 70+ mil i rekkevidde når vi kom hjem, og slapp stopp på turen.
Dette hadde vært løst med destinasjonslading.
Sitat
Ref "straffe fossil enda mer" uttalelsene.. En skikkelig SUV godt over 1 million, og det er eneste grunnen til at man drar inn såpass mye penger til statskasssa, og grunnen til elbil ikke har både full mva og avgift.
Dette er og grunnen til at det blir feil å innføre avgift på de dyreste elbilene. Får aldri med de med mye penger hvis det ikke er vesentlige økonomiske fordeler eller ingen ulemper. Kan jo bare skru opp avgiftene på de dyreste fossilbilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:20
Sitat fra: PF på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:22
Her er det litt forskjellig holdning blant folk, hvorfor skal jeg straffes mer for å gjøre valg som gjør livet enklere for meg. Er det ikke da heller bedre å gi gulerøtter til de som tar de valgene myndigheten ønsker at man skal ta?

Jeg støtter valgfrihet og ønsker ikke å bli påtvunget for meg dårligere løsninger. Derfor har jeg per nå valgt å ha en dieselbil i tillegg til e-tronen.
Jeg støtter og valgfrihet, men når man setter mindre ulemper opp mot å ødelegge lokalmiljø og klima så er jeg ikke med lengre. Litt får man tåle. Gulrøtter har du plenty av fremdeles.

Hvem definerer hva som er mindre ulemper? For meg er det ikke mindre ulempe å unngå å måtte stå en halvtime på laderen fredag ettermiddag med gretne sultne unger i baksetet fordi vi må lade på veien.

For meg ville de ideelle vært å hatt en mindre elbil som dagligbil, og en større diesel/bensin bil ved siden av når behovet kommer. Kanskje faktisk en hybrid som ville gjort at jeg kunne kjørt elektrisk stor del av småturene med bil nr to.

Så en type I3/model 3 til daglig bruk, X5/GLE/Q7/xc90 som reservebil for å ta unna turene med større plassbehov og rekkeviddebehov. Det hadde vært det optimale for meg.

automat

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:24
Sitat fra: hemi på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:13
Vi kjørte TR hafjell på dagstur i helgen, 43 mil, snittfart over 100 og -4 til -8 grader, dvs også under 2 timer i bilen + nedkjøling av bil med full skidag. Får du til det i elbil er nok mye gjort. Vi fikk også alle folk i bilen, med all bagasje ( 6 par ski,  fler over 190cm, 5 par støvler etc) siden vi kjørte SUV. I en moderne fossilbil brukte vi da litt over kvart tank bare! . Har fortsatt igjen 70+ mil i rekkevidde når vi kom hjem, og slapp stopp på turen.
Dette hadde vært løst med destinasjonslading.

Og i flg Plugshare er det destinsasjonslading på Hafjell. Bl.a 4 stk type 2 10A trefas. Pluss schuko. (De burde jo vært byttet ut da).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Destinasjonslading er løsningen i fremtiden. Når rekkevidden på elbilene stadig blir lengre så vil de færreste å ha behov for å lade bilen på en dags kjøring.
Flere biler vil i løpet av dette året bli levert med en WLTP på mer enn 600 km.
Her er bare ett eksempel :

https://motor.no/elbil-geely-kinesisk/her-testes-volvos-neste-elbilplattform/190174

Ekstrapolerer man dette så er det ikke lenge før vi når 1000 km - og da forsvinner egentlig behovet for lading mens man er våken. Og med slike rekkevidder så vil nok mange av hurtigladestasjonene kunne erstattes med destinasjonslading - dvs. man starter med full pakke og kjører den distansen man trenger den dagen og lader når en kommer frem til destinasjonen. Selvfølgelig vil det være behov for ladestasjoner langs veiene - men en kan også se for seg at f.eks parkeringsplasser har masse ladestasjoner (11/22 kw) som man da bruker til å toppe opp hele tiden.

hemi

det var 100%+ prosent utnyttelse av parkeringsplassen, kan si det slik at 4 destinasjonsladere ikke hadde holdt, vi var der 30 min før bakken åpnet, og det var da allerede godt fyllt opp.

mye av turene jeg har ellers er i gokk basicly, så destinasjonsladere løser ikke mitt behov. Skal jeg bytte til elektrisk igjen må jeg ha faktisk 50 mil, og SUV.

turfsurf

Sitat fra: PF på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:05
Hvem definerer hva som er mindre ulemper? For meg er det ikke mindre ulempe å unngå å måtte stå en halvtime på laderen fredag ettermiddag med gretne sultne unger i baksetet fordi vi må lade på veien.
Det må selvfølgelig myndighetene bestemme. Spis før dere drar eller ta med mat så blir ikke unga sultne. Blir de gretne av å vente en halvtime høres det ut som om de trenger å trene litt på det...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alagerqv

Kan jo hende noen har barn i en alder, eller som av andre grunner, ikke har noe ønske om å sitte og vente en halvtime+ på lading.

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. januar 2021, klokken 02:58
Sitat fra: alagerqv på mandag 25. januar 2021, klokken 16:18
Det er fint med elbil, men det passer pt ikke til alle bruksformål. Meningsløst at caffe-latte drikkene folk i Oslo skal tro at fordi elbil funker i det store byene på sør-, øst- og vestlandet, så må det også funke i nord.

Hvorfor skal ikke elbil funke i nord? Det er jo bare å unngå biler som ikke passer til kravene. Og kravene varierer etter den enkeltes normale bruk, så selv kortrekkevidde-elbiler vil fungere om man kun trenger en bil for kjøring i nærområdet.

Nord for Trondheim er det minst 50 mil til skole, barnehage, nabo, butikk, sykehus... you name it.
Selv de som bor i byer som Bodø og Tromsø må kjøre 50 mil hver dag for de minste ting.

Dette er umulig for latte-drikkende søringer å forstå, så vi må bare akseptere at det er slik.

Si meg, prøver du å være morsom nå? Håper ihvertfall at det er tilfellet her.

Selv om jeg bor i Oslo nå, så er jeg fra Nord-Norge, og kjenner godt til avstandene. Kan love deg at de fleste kommer seg veldig fint rundt i det daglige med selv kortrekkeviddebiler, om de ikke har spesielle behov.

Litt strengere krav om man bor i Finnmark, og/eller stadig kjører mellom byer og tettsteder på tvers av fylket. Men da velger man selvsagt en bil med bedre rekkevidde, som jeg skrev over.

Greit nok at mange kjører endel mer om man kommer fra bygda, for de fleste steder er det dårlig med offentlig transport, så det store problemet er selvsagt ladeinfrastruktur. Men besøker man venner og bekjente, så er ikke nødlading et stort problem, da "alle" har 230V på veggen eller i garasjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 01:42
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:16
Dette er umulig for latte-drikkende søringer å forstå, så vi må bare akseptere at det er slik.

Si meg, prøver du å være morsom nå? Håper ihvertfall at det er tilfellet her.

LOL. Ironi er vanskelig
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#88
Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 01:42
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. januar 2021, klokken 02:58
Sitat fra: alagerqv på mandag 25. januar 2021, klokken 16:18
Det er fint med elbil, men det passer pt ikke til alle bruksformål. Meningsløst at caffe-latte drikkene folk i Oslo skal tro at fordi elbil funker i det store byene på sør-, øst- og vestlandet, så må det også funke i nord.

Hvorfor skal ikke elbil funke i nord? Det er jo bare å unngå biler som ikke passer til kravene. Og kravene varierer etter den enkeltes normale bruk, så selv kortrekkevidde-elbiler vil fungere om man kun trenger en bil for kjøring i nærområdet.

Nord for Trondheim er det minst 50 mil til skole, barnehage, nabo, butikk, sykehus... you name it.
Selv de som bor i byer som Bodø og Tromsø må kjøre 50 mil hver dag for de minste ting.

Dette er umulig for latte-drikkende søringer å forstå, så vi må bare akseptere at det er slik.


Greit nok at mange kjører endel mer om man kommer fra bygda, for de fleste steder er det dårlig med offentlig transport, så det store problemet er selvsagt ladeinfrastruktur. Men besøker man venner og bekjente, så er ikke nødlading et stort problem, da "alle" har 230V på veggen eller i garasjen.

RJK, ser den. Det hadde vært veldig artig å fått en oversikt i kart som viste oss helt klart hvor det må settes opp ladere (ja begge løsninger dvs inkl Elon) i de to norligste fylkene (sorry klarer å tenke at de er slått sammen enda) og da ut fra en forutsetning om at det skal være like bra der som det er her rundt Oslo området.

Det hadde vært gøy å sett og vist frem til politkerne så de kunne trykket på de rette knappene så de hullene i kartet da hadde blitt borte. Dette burda ha ligget fast på menyvalget til foreningen, Elbil.no.

Interaktivt, zoom inn og ut. Da kan man selv se klart hvor det er store mangler på ladeinfrastruktur.

Det skal da ikke verre for de i de to norligste fylkene enn for oss her i Oslo. Jeg kan bare ikke forstå hva de tenker de som mener dette.  Men det er meg da :-)

Pinlig at siste testen der de delte seg så måtte de sørge for å ta med på samme laget til Citroen C4 en annen elbil med krok - i tilfelle man måtte slepe den Citroen siste stykket. Det skal da ikke være slik! Alle skal de afint kunne kjøre Citroen C4 i hele Norge vintertid også i NordNorge!

Men det begynner å bli veldig bra da, som testen viser.

https://elbil.no/tidenes-elbileventyr-i-iskalde-nord/

Om Citroen med krok bistand i tlfelle rottefelle...
Kopi herfra: https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Karasjok-gjengen skal tilbakelegge 75 kilometer til før gjenforening i Lakselv, før den siste dagsetappen på 163 kilometer til Honningsvåg. Totalt skal det, ifølge kartet, bli 419 kjølige kilometer denne dagen.

Delingen av teamet betyr litt mindre stresstesting av hurtigladenettverket, samt at vi naturligvis ikke kan være i denne landsdelen uten å besøke Finnmarksvidda.

Vi lar Porsche Taycan, Polestar 2 og Volkswagen ID.3 kjøre om Ifjordfjellet, mens BMW iX3 slår følge med Citroën ë-C4 på turen til Karasjok, med Tanaelva som islagt kulisse. I tilfelle tilhengerfestet blir nødvendig for å redde franskmannen...

RJK

Har ikke dobbeltsjekket ruta, men forstod det slik at problemet bare er midlertidig fordi det enda var ettpar ladere som ikke hadde åpnet da. Enda seks ladere som står som "ikke åpnet", og tror en eller to av disse er på ruta nevnt.


https://www.ishavsveien.no/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA