Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Id4 4 hjulstrekk

Startet av ENTO, fredag 25. desember 2020, klokken 23:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. mars 2021, klokken 07:41
Nå vet jeg ikke hvordan VW er berørt av denne halvleder mangelen som det har vært skrevet side opp og side ned om den siste måneden, men det kan jo være at det blir forsinkelser for dem også.
VW var vel tidlig ute og sa at de regnet med å levere 100k færre biler i 2020 grunnet dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

biggern

#31
Fremdeles lite info rundt AWD valg muligheter.
Selgere hos Møller får heller ikke mye info.
Info/priser/bestillings muligheter forventes iløpet av April.
De har ikke noe info rundt forbruk/antall HK for AWD osv., event. andre setevalg/farger osv. (har håp om andre valg enn det triste brune på seter/dører eller på dashbord osv. om en velger sorte seter). 
Forskjellige dekk dim. kan ikke endres pga vekt/typegodkjennelse.

Chimp

Min kontaktperson sa at det fortsatt forventes bestilling i april/mai + leveranser fra august. Pris skal de ikke sette før det åpner for bestilling, slik at de unngår å korrigere prisen mtp valutaforandringer

jlan

Det er vel ting som tyder på at Audi Q4 vil bli eneste modell med MEB frontmotor en stund. De har jo gått ganske høyt ut og lansert en quattro modell, og da må de vel prioriteres hvis det er halvledermangel eller andre produksjonsproblemer.  Siden Audi nå har fått ansvaret for MEB software, så er det vel også logisk at de vil teste ut tomotorløsningen på en egen modell først.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sk0yern

Da kom det endelig noe info:
Påsken står for dør, våren er i anmars og det blir endelig lysere tider. Dette betyr også at vi nærmer oss verdenspremieren på bilen du har forhåndsbestilt, ID.4 med firehjulstrekk, som har fått navnet ID.4 GTX. Vi kjenner ikke alle detaljene rundt verdenspremieren enda, men forventer å kunne dele mer informasjon med deg uken etter påske.

For mange er påsken ensbetydende med noe godt lesestoff og varmt i koppen. Vi har tatt frem noen nyheter som du kanskje ikke har lest allerede?



God lesing, ta vare på deg og dine, og riktig god påske!

Hilsen Volkswagen

OlaM

Er det noen offisielle specs på frontmotorene ennå? Det står noe på denne siden om Q4 e-tron, riktignok "2019 concept". https://www.evspecifications.com/en/model/15509c

Rear, 150 kW permanent magnet.
Front, 75 kW, induction.

Håper dette stemmer. VW har jo knabbet masse fra Tesla, det hadde vært flott om de knabbet den optimale AWD layouten også.
'21 3LR

jlan

#36
Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 10:33
Er det noen offisielle specs på frontmotorene ennå?
Det blir nok en miniversjon av e-tron motoren, men det ser ut til at VW strever litt med å få den ferdig.  Eller så er det samkjøringsproblemer, momentfordeling mellom en synkronmotor og en asynkronmotor kan nok være utfordrende. Denne artikkelen ser ut til å være ganske oppdatert:
https://www.orovel.net/insights/meb-vw-electric-platform
1000 rpm på hjulene er ca. 140 km/t
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 12:04
Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
Nei, men sammenligningen er ikke helt god. Det blir mer som om en hest ikke klarer å synkronisere forbein og bakbein. Hvis en endrer pådrag i en kurve, så vil det påvirke styringen hvis det ikke er riktig fordeling mellom forhjul og bakhjul. Her har en også den komplikasjonen at en ønsker å bruke frontmotoren bare når det er bruk for den.  Og så skal jo dette spille sammen med ESP, antispinn og diverse andre systemer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Etron hadde en bug første halve året som gav ubehagelige vibrasjoner bare mellom 60-70. Som om dekkene var veldig ubalanserte. Dette skyldtes dårlig synk mellom motorene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: jlan på fredag 02. april 2021, klokken 13:13
Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 12:04
Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
Nei, men sammenligningen er ikke helt god. Det blir mer som om en hest ikke klarer å synkronisere forbein og bakbein. Hvis en endrer pådrag i en kurve, så vil det påvirke styringen hvis det ikke er riktig fordeling mellom forhjul og bakhjul. Her har en også den komplikasjonen at en ønsker å bruke frontmotoren bare når det er bruk for den.  Og så skal jo dette spille sammen med ESP, antispinn og diverse andre systemer.

Skjønner!
'21 3LR

Rexen

Hva er forskjellen på ID.4X og ID.4 GTX?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Stikkkontakt

Sitat fra: Rexen på mandag 12. april 2021, klokken 08:50
Hva er forskjellen på ID.4X og ID.4 GTX?

Det er vel uklart foreløpig.
Versjonen med 302 hk skal visstnok hete GTX.
Det spekuleres vel i om det kommer en versjon med 265 hk(som Skoda Enyaq) Mulig denne vil hete ID.4X. Om GTX også blir en utstyrsversjon med mer sportslig fremtoning gjenstår å se. Fasiten kommer hvilken dag som helst.

carster

Nå påstås det lansering av GTX 28. april, bestilling i mai og levering fra juni. Vi får se. Mest interessert i X, kan klare meg uten GT.

https://topelectricsuv.com/news/volkswagen/vw-id4-gtx-specs-details/
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

Leaftekna2018


Jeg fikk beskjed av selger ved prøvekjøring at 4x4 kommer som GTX, og for å sammenligne så dro han frem GTI variant for å sammenligne det med noe.
Ca pris så var det ikke utenkelig med 545.000. Det var usikkert om det var topputstyrt eller fra pris..men mener det var sånn ca topp utstyrt.

Kjenner selv på at jeg egentlig ikke er ute etter en GTI som familiebil, så fikk en liten skuffelse over meg der..
Men reserverte akke som🤣

Sitat fra: carster på torsdag 15. april 2021, klokken 09:45
Nå påstås det lansering av GTX 28. april, bestilling i mai og levering fra juni. Vi får se. Mest interessert i X, kan klare meg uten GT.

https://topelectricsuv.com/news/volkswagen/vw-id4-gtx-specs-details/
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA