Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utefrosset

Startet av jlan, fredag 25. desember 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

jlan

Jeg får ikke forvarmet bilen i dag, og ingen dører lar seg åpne. Problemet er at bakluken ikke er helt i lås. Den lot seg hverken åpne eller lukke i går kveld, selv etter forvarming, men gikk heller ikke tilbake i lås. Veihjelp kan heller ikke slå på preheating når bakluken ikke er i lås. Tåpelig. Får se om solen klarer jobben.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

TøddiVedder

Lite kakk med håndflaten på dørhåndtaket pleier å gjøre susen

jlan

Ja, jeg skal jo få det til på et vis, men det er litt tåpelig å stå med hårføner på utsiden, når det er et 6kW vameapparat på innsiden. Det er ikke bare å løsne dørhåndtaket heller, vinduet skal helst ned også. Det ble et verkstedbesøk med min TMX for et par år siden da døren åpnet uten at vinduet gikk ned. Riktignok garanti, men det tar jo tid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på fredag 25. desember 2020, klokken 11:56
Ja, jeg skal jo få det til på et vis, men det er litt tåpelig å stå med hårføner på utsiden, når det er et 6kW vameapparat på innsiden. Det er ikke bare å løsne dørhåndtaket heller, vinduet skal helst ned også. Det ble et verkstedbesøk med min TMX for et par år siden da døren åpnet uten at vinduet gikk ned. Riktignok garanti, men det tar jo tid.
Dra et kredittkort mellom gummilista og glasset så går vinduet ned. Et dunk på håndtaket så løsner det. Det er beskrevet i manualen under "Fjerning av is fra dørhåndtaket" side 98.
På en sedan synes jeg at varmeapparatet ikke burde stoppe når bakluka er åpen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på fredag 25. desember 2020, klokken 12:37
Dra et kredittkort mellom gummilista og glasset så går vinduet ned.
Det stemte ikke for meg, selv med åpen dør gikk ikke vinduet ned før etter lang tids forvarming.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


OverdueCornet

Kom til helt nedfrosset bil i dag. Fikk ikke forvarmet via appen da den ikke fikk kontakt med bilen (3 uker gammel bil, stått stille noen dager). Banket forsiktig på håndtakene for å få de ut. Tok ganske mange forsøk før jeg klarte å få ut den på førerdøra for å kunne åpne. Da jeg først fikk nappet i håndtaket, ville ikke vinduet gå ned. Forsiktig hakking av is, og forsiktig dytting til tross, så måtte jeg gå 500 meter tilbake, hente et par poser med varmt vann, bære disse 500 meter, og holde disse mot nedre del av vinduet. Og endelig, der fikk jeg åpnet døra!
Må jeg sørge for ta bilen ikke går inn i sin dype søvn for ta appen skal få kontakt?

thebadger

Sitat fra: OverdueCornet på fredag 25. desember 2020, klokken 21:01
Kom til helt nedfrosset bil i dag. Fikk ikke forvarmet via appen da den ikke fikk kontakt med bilen (3 uker gammel bil, stått stille noen dager). Banket forsiktig på håndtakene for å få de ut. Tok ganske mange forsøk før jeg klarte å få ut den på førerdøra for å kunne åpne. Da jeg først fikk nappet i håndtaket, ville ikke vinduet gå ned. Forsiktig hakking av is, og forsiktig dytting til tross, så måtte jeg gå 500 meter tilbake, hente et par poser med varmt vann, bære disse 500 meter, og holde disse mot nedre del av vinduet. Og endelig, der fikk jeg åpnet døra!
Må jeg sørge for ta bilen ikke går inn i sin dype søvn for ta appen skal få kontakt?
Hvis bilen er i dyp søvn kan det lønne seg å prøve flere ganger.
Det gjelder forsåvidt også hvis den ikke har dekning eller dersom den har veldig dårlig wifi-dekning. Eksempelvis den står i garasjen og får akkurat koblet til wifi, men det er for mye pakketap for at den klarer å komme seg ut på nett.

jlan

Sitat fra: OverdueCornet på fredag 25. desember 2020, klokken 21:01
Må jeg sørge for ta bilen ikke går inn i sin dype søvn for ta appen skal få kontakt?
Hvis telefonen er registrert, så bør ihvertfall bilen våkne når dørhåndtaket beveges. Men hvis døren da ikke går helt i lås igjen, og ikke lar seg åpne,  så får en vel ikke startet forvarming.

I følge brukerhåndboken skal vinduet gå litt ned når det er kaldt. En kan jo spekulere på om de da mener at en kan tvinge døren opp uten at vinduet beveger seg videre ned. Kanskje, men jeg ville ikke ha lukket døren igjen med vinduet oppe. Hvis en må, så bør en ihvertfall gjøre det fra utsiden, så en kan presse vinduet inn i sporet:
Sitat• Model 3 foretar automatisk en liten justering av
vinduenes posisjon for å gjøre det lettere å åpne
dører under kalde temperaturer.
Det anbefales også WD40:
SitatMERK: Hvis du bruker WD-40 på forhånd på
hengseltappene til dørhåndtaket, kan dette forhindre
isopphopning i dørhåndtaket. Se Påføring av WD-40 på
dørhåndtakets hengseltapper for instruksjoner.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Som forebyggende tiltak gjelder som alltid silikonspray/-stift på gummilister og list nederst på vinduet i tillegg til smøring av håndtaket. Dette er spesielt viktig på rammeløse vinduer.
Godt renhold av lista i nederst på vinduet (samt tørking og silikon etter rengjøring) hjelper mot fastfrysing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA