Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

siljan

Sitat fra: knute på mandag 01. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Selv om ladeboksen har tilført 26,4 kWh, så har ikke 26,4 kWh gått inn i batteriet, det er litt tap i ladeprosessen. Ikke mange prosentene, men noe å ta høyde for det også.

Teslabjørn har testet / regnet seg fram til noen tall for Model 3 for en stund tilbake, som jo ikke er direkte overførbare til MGen, men det gir ihvertfall en pekepinn.

Regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ObXL-MDRLiQy_rUSeyTy0uh14cjm0enYBSBweg-MQoM/edit#gid=0
Video: https://www.youtube.com/watch?v=iLmIIe9N_aI
Joda, men skal jeg ta høyde for tap, så blir jo resultatet enda værre når det kommer til batterikapasitet.

siljan

Sitat fra: Radial på mandag 01. februar 2021, klokken 13:15
Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?

Huff, det er jo 25% tap av kapasitet.... Tror du må observere dette over tid. Bedrer det seg ikke er batteriet permanent skadet.
Jeg tror også det er skadet, men garantien gjelder vel bare hvis batteriet er under 70%. Så vet ikke om jeg har så mye å komme med til forhandler :( Men jeg skal fortsette å balansere og lade, så får vi se når våren/sommeren kommer.

Tjafsaren

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:36
Da går vi inn i 4. uke med en Sassanyngnyong Korando.

Kunne egentlig bare beholdt denne bilen, for det var litt digg å slitte elbil f  :o

Er du som har bil fra MC & Fritidssenteret altså? Ellers fornøyd med bilen?

1000kwh

Nei, kjøpte bilen i Tønsberg :)

Fikk MGen tilbake i går og det var veldig deilig å slippe dieseldyret. Korandoen var veldig fin, men den hadde sine rariteter.

Ser umiddelbart at forbruket er riktig. Hadde 22kwt/mil uansett temp og hastighet, nå var den 30kwt/mil på motorveien i -11.

Ellers fikk jeg ca 27kwt inn på batteriet fra 33% til 100%. Tilsvarer 41,4 kwt totalt, men noe avvik siden bilen står og trekker 500W lenge etter avsluttet lading. Har sikkert noe med denne kalibreringsprosessen å gjøre. Gjenstår noe kalibrering av batteriet.

Bilen er helt konge den. Masse plass, ganske grei å kjøre og bra med utstyr. Du må leve med tidenes mest crappy infotainmentsystem (carplay fikser det greit) og halogen lys  :D

Før bilen har prestert slik som den skal over noe tid så kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe en MG. Man kan ikke ha en bil på verksted 1 av 4 måneders eierskap og så anbefale den til alle og enhver.

siljan: Skal sørge for at bilen tar til seg 41-42kwh før jeg er fornøyd. Dette er ikke relatert til 70% garantien fordi bilen er jo tilnærmet ny og levert med et svært avvik fra det man kjøpte.

siljan

Fikk i 19kWh før balansering startet i dag. Usikker på om balanseringen faktisk gjør økt rekkevidde, eller om det er tapt.

Men da begynner jeg å nærme meg 40+kWh, som er ok, fordi det vil være noe degresjon her siden den er høyest når bilen er ny. Kjørte en lengre tur i dag på typisk landevei i 80 sone, og virker å ha rundt 190-200 km rekkevidde nå, og det er jo fornøyd med.

Så ting peker i riktig retning :)

1000kwh

Jeg mener vi er tilbake til normal rekkevidde og kapasitet selv om ikke volt er 455 eller hva det er som er optimalt. Tror det stod 447 i dag uten varme på.

I natt ble det tilført ca 30kwh fra 41% til 100%, som åpenbart er "for mye", men det går en del kwh i prosessen etter ladingen er ferdig. Ca 300W-500W som trekkes. Håper dette gir seg når alt er balansert så man ikke kaster bort masse strøm hver gang man lader.

I det hele og det store funker bilen med de forutsetningene den har. Vi kjørte en tur i går hvor halvparten var 80 sone og halvparten motorvei i 110, og fikk ca 25kwh/100km totalt. Det gir ca 15mil i -10 grader.

Viktigste er at bilen er forutsigbar selv om den er i overkant glad i strøm i høye hastigheter.

Radial

#66
Viktigste er kWh ja, at det stemmer ca med oppgitt kapasitet.
Spenning er ikke hele svaret, og 455v ryktes det at egentlig er for mye for battericellene over tid, så 447 kan fort være ett sunnt tall.

Jeg er mer betenkt over forbruket, som akselerer voldsomt fra 5°c og nedover.
Kan skru av all varmen i kupè, fremdeles ~2kwh/mil i 50-60 soner. Noe bruker myyye strøm i drivlinja ett sted, og det hele skjer rundt 5°c ute-temperatur.
Jevnt over bruker jeg 3kwh/mil i det daglige med -10/15c med 90% 100/110 sone t/R jobben , og det virker mye for en 1500kg bil på "tynne" 205 Michelin x-ice North4 lisser.

Tror dette er batterivarmingen, som står på "hele vinteren" nå tenker jeg (automatisk). Har BMS fra tidlig oktober.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#67
Ja det meldes om mye feil på Facebook gruppen også. Dette bildet viser et innlegg som ble postet for 2 timer siden. Nå må MG komme på banen og ordne dette.

1000kwh

Vår bil var veldig dårlig da det ble levert inn. Jeg var veldig skeptisk til løsningen, men det har funket for oss.

1000kwh

Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.

siljan

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:08
Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.
Har du merket noe til redusert kraft, ser flere nevner det på facebook gruppa, men ikke vært plaget av det selv.

siljan

brukte også akkurat bare en strek i dag på 24km. Og det er jo veldig bra, da jeg forstår den siste streken er fra 91% og oppover.

1000kwh

Sitat fra: siljan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:58
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. februar 2021, klokken 10:08
Fikk inn 10kwh fra 86% til fulladet i natt, og bilen trakk enda 2A 14 timer etter ladestart. Veldig snodig.

Kjørte 35km i dag i 50-80-110 i -7 grader. Brukte bare en strek.
Har du merket noe til redusert kraft, ser flere nevner det på facebook gruppa, men ikke vært plaget av det selv.
Midt i BMS krisa var det jo elendig kraft allerede ved 25%. Men før det kjørte ned til 10% og tenkte aldri jeg ikke hadde kraft.

Ikke prøvd noe særlig etter fiksen. Ved 40% lå jeg i hvertfall i 110.

knute

449/450 volt er visstnok den nye spenningen som fulladet.
Spenning i bunn er også senket, slik at tilgjengelig energi skal være det samme.

Se MG EV podcast fra ca. 20:25 her:
https://youtu.be/eJhAV9JX-eo?t=1225
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Tjafsaren

Så hva er forbruk og kjørelengde for dere som har sliti med dette problemet og fått det løst?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA