Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

1000kwh

Altså det er så selvfølgelig at det er gratis at jeg blir fornærmet når de skriver det er en selvfølge  :laugh:

Jeg inntar en skeptisk holdning til denne oppdateringen. En som fikk den på FB måtte jo bli tauet hjem kort etter verkstedet.

knute

Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Sitat fra: knute på fredag 08. januar 2021, klokken 18:56
Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
Hos meg har bilen vist et veldig lavt forbruk + null varme i batteriet .. så det er jo mye som er merkelig. Synes det er rart at ikke bilen bruker strøm på batterivarme i -10.

knute

Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Sitat fra: knute på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:01
Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
Vår er inne nå.

Vi er rundt 430V ved 100%

siljan

Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.

Rubenel

Det siste du sier der stemmer. Bilen balanserer batteriet mens du kjører, og 2 timer etter bilen er fullada. For å balansere utover det kan man bare la den stå i ready, altså helt på. Men for at batteriet ikke skal tappes tar du på parklys, slår av radio og klimaanlegget. Du kan låse bilen ved å åpne ruta, gå ut av bilen med nøkkelen i lomma, lukke døra,  trykke låsknappen på innsiden av døren, og trykke vinduet igjen fra innsiden. Når du skal låse den opp igjen må du ha nøkkelen i nærheten og trykke på låseknappen på dørhåntaket. Nøkkelen vil ikke fungere når du har låst bilen fra innsiden. Men det er veldig viktig å passe på at du tar med nøkkelen ut av bilen, for hvis den ligger inni bilen når du låser på denne måten, fungerer ikke den knappen på dørhåndtaket.
2020 MG ZS EV

1000kwh

Sitat fra: siljan på torsdag 14. januar 2021, klokken 22:35
Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.
Vi har lånebil. De skal ha bilen en uke for å balansere batteri.

Spurte forhandler om de har diagnoseutstyr, men fikk vagt svar på det. Tror ikke de vet hva de driver med. Egentlig skulle man bare latt de ha bilen til den tok til seg 40-42kwh igjen.

Dette var en konge bil inntil dette greiene her. Nå kunne jeg tenkt meg å returnere hele sjiten.

1000kwh

Da går vi inn i 4. uke med en Sassanyngnyong Korando.

Kunne egentlig bare beholdt denne bilen, for det var litt digg å slitte elbil f  :o

knute

#54
Jeg fikk tilbake bilen på torsdag, så det ble to uker med en sliten Skoda Yeti diesel.
Er veldig glad for å ha fått tilbake ZS'en :)

Jeg er nå på 449 volt ved 100% (i -10 grader).
Tilgjengelig effekt og rekkevidde er ca. tilbake der det skal være.
Satser på at det kryper sakte oppover til 455v igjen.

Ubalansen (forskjellen på spenningen i høyeste og laveste celle) var på 236 millivolt (eller 0.236 volt) når jeg leverte bilen, og var visstnok nede på rundt 20 mv når jeg fikk den tilbake.


Oppsummering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
14.01.21 - 28.01.21 - bil hos forhandler for balansering
28.01.21: 449v
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Da skjønner jeg det var digg å få tilbake bilen. Vi har jo en større og mer påkostet 2020 modell, så jeg har ikke noe hast.

Når vi får vår tilbake skal jeg registrere tilført kwh. Det som er interessant.

siljan

Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?

siljan

Anbefaler folk å få til å lese av tilført kwh, er så mange som er så opptatt av den volten, det er tilført energi som kan vise om celler er ødelagt!

Radial

Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Hei

Ikke for å skape hodebry for folk, men min er på 449V, og jeg fikk bilen tilbake, men jeg sjekket på tibber i går.

Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Hørtes jo ikke bra ut?

Huff, det er jo 25% tap av kapasitet.... Tror du må observere dette over tid. Bedrer det seg ikke er batteriet permanent skadet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

knute

Sitat fra: siljan på mandag 01. februar 2021, klokken 11:54
Ladet fra 25%->100%, og fikk beskjed om at bilen hadde blitt tilført 26,4kwh. Det gir vel en nettop kapasitet på 33kwh.

Selv om ladeboksen har tilført 26,4 kWh, så har ikke 26,4 kWh gått inn i batteriet, det er litt tap i ladeprosessen. Ikke mange prosentene, men noe å ta høyde for det også.

Teslabjørn har testet / regnet seg fram til noen tall for Model 3 for en stund tilbake, som jo ikke er direkte overførbare til MGen, men det gir ihvertfall en pekepinn.

Regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ObXL-MDRLiQy_rUSeyTy0uh14cjm0enYBSBweg-MQoM/edit#gid=0
Video: https://www.youtube.com/watch?v=iLmIIe9N_aI
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA