Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Elendig rekkevidde på vinter!  (Lest 3992 ganger)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #45 på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 18:28 »
Altså det er så selvfølgelig at det er gratis at jeg blir fornærmet når de skriver det er en selvfølge  :laugh:

Jeg inntar en skeptisk holdning til denne oppdateringen. En som fikk den på FB måtte jo bli tauet hjem kort etter verkstedet.

knute

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #46 på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 18:56 »
Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
MG ZS EV 2020
Kia Soul 2015

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #47 på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 19:27 »
Jeg antar at BMS må få jobbet litt for å balanserene cellene på nytt etter siste fiks, og sånn sett er det jo dårlig av forhandler å sende noen i vei med beskjed om at nå er alt i orden.

Det kan jo også hende at MG eller importør ikke har vært klare med instruksjonene til forhandler, og at det derfor blir krøll oppi krøll med kjipe resulater for sluttbruker.
Hos meg har bilen vist et veldig lavt forbruk + null varme i batteriet .. så det er jo mye som er merkelig. Synes det er rart at ikke bilen bruker strøm på batterivarme i -10.

knute

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #48 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 11:01 »
Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
MG ZS EV 2020
Kia Soul 2015

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #49 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 11:11 »
Jeg skal inn for ny software i morgen, og skal føre logg over spenningen i batteripakka for å se om ting normaliserer seg, og hvor lang tid det tar for BMS å balansere cellene.
Normal spenning skal jo være ca. 455 volt ved 100% uten belastning.

Har notert ned følgende før oppdatering:
28.12.20: 443v
12.01.21: 437v
Vår er inne nå.

Vi er rundt 430V ved 100%

siljan

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 103
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #50 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 22:35 »
Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.

Rubenel

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #51 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 18:15 »
Det siste du sier der stemmer. Bilen balanserer batteriet mens du kjører, og 2 timer etter bilen er fullada. For å balansere utover det kan man bare la den stå i ready, altså helt på. Men for at batteriet ikke skal tappes tar du på parklys, slår av radio og klimaanlegget. Du kan låse bilen ved å åpne ruta, gå ut av bilen med nøkkelen i lomma, lukke døra,  trykke låsknappen på innsiden av døren, og trykke vinduet igjen fra innsiden. Når du skal låse den opp igjen må du ha nøkkelen i nærheten og trykke på låseknappen på dørhåntaket. Nøkkelen vil ikke fungere når du har låst bilen fra innsiden. Men det er veldig viktig å passe på at du tar med nøkkelen ut av bilen, for hvis den ligger inni bilen når du låser på denne måten, fungerer ikke den knappen på dørhåndtaket.

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
    • Vis profil
Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« Svar #52 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 18:37 »
Har også opplevd dette nå. Problemet mitt er at jeg har 6 mil til nærmeste verksted. Det kn jo bli interessant å prøve å komme seg hjem igjen.

Ved 50% SOC og fullading sier easee at bilen har fått 11kw/t. Så en halvering av kapasitet.

Vet ikke om jeg skal bare ringe mg assistanse.

PS: snakket med noen og de sa at etter oppdateringen så bør bilen fullades så bør man gå ut. Ta ut laderen. Starte bilen. Skru av lys, varme og radio og la den stå over natta. Skulle visst balansere mye fortere da.
Vi har lånebil. De skal ha bilen en uke for å balansere batteri.

Spurte forhandler om de har diagnoseutstyr, men fikk vagt svar på det. Tror ikke de vet hva de driver med. Egentlig skulle man bare latt de ha bilen til den tok til seg 40-42kwh igjen.

Dette var en konge bil inntil dette greiene her. Nå kunne jeg tenkt meg å returnere hele sjiten.