Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

1000kwh

Skulle 160km i dag med 800m høydeforskjell.

Viste seg at etter ca 117km var 90% borte og bilen viste —.

Det som er underlig er at forbruket var bra, ca 2,3kwh/10km.

Jeg tror at veldig mye av kapasiteten er utilgjengelig grunnet kaldt batteri. Først da vi hurtigladet fikk vi regen av betydning

Radial

Hvis du fikk den nye BMS oppdateringen nylig med batterivarme, så er det en feil i den software'n som skaper store rekkevidde-problemer.

Den er trukket tilbake visstnok av MG nå, kommer fiks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Sitat fra: Radial på torsdag 24. desember 2020, klokken 10:00
Hvis du fikk den nye BMS oppdateringen nylig med batterivarme, så er det en feil i den software'n som skaper store rekkevidde-problemer.

Den er trukket tilbake visstnok av MG nå, kommer fiks.
Dette er uten den.

Radial

#3
Har skrall rekkevidde selv i det siste, men jeg har påstått forbruk på 2,6-2,8kWh/mil ihvertfall, som stemmer bra med det jeg fyller på, og med 42,5kWh kapasiteten som TB regna på i sine tester.
Forbruket mitt er ca 0,6-0,8kwh/mil høyere enn i august, noe som er betydelig. Forventet kanskje 0,3-0,4maks i økt forbruk på blaute,kalde veier.

Oppdaterte Onsdag til "siste" versjon på alt unntatt batterivarmer, håper på ett lavere forbruk...men tror litt av problemet er i BMS'en/batteriet og varmingen av batteriet. Noe sluuuker strøm der, tror jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

På tur ned i dag var det enda værre. Tro det den som kan. En katastrofe av en tur.  :'(

-10C, 108 km, 700-800moh ned! 100-11%. Forbruk rundt 21kwh/10km. Ikke galt i seg selv.

Siste 25km var det maks 80km/t og full rekkeviddeangst.

Hvis det er en batterivarmer på denne bilen funker den ikke, for batteriet blir overhodet ikke varmere.

Konklusjonen er at denne bilen har rekkevidde rundt 50-80km om vinteren. Helt tragikomisk.

Etter lading til «80%» fungerte alt som normalt. Jeg tror man har tilgang til 20-25kwh ved -10C. Og bilen struper kraften til maks 40% pådrag hele turen.

Helt fram til nå har «kina-bil»-forventnigene blitt motbevist. Men nå snudde det.

PS: vi har også kjørt 3 år med en TMS 75D og aldri kjent på rekkeviddeangst. Selv ved -15C og 5% igjen oppfører en Tesla seg helt normalt og man kommer så langt som ruteplanleggeren antyder. I MGen betyr 160km vist i praksis 80km. Og knapt det.

Rant over!

Radial

Får håpe det finnes løsninger for dette.

Får de batterivarmeren til å virke bedre, så kanskje det går bedre.

Jeg mistenker dog varmetapet i selve batteriet under der er stort... En SÅ stor flate som batteriets underside alene har i hastighet, må kjøle veldig mye?

Ved hurtiglading, står du stille og da får du varme i det igjen, men som sikkert forsvinner igjen når man kjører.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Sitat fra: Radial på fredag 25. desember 2020, klokken 19:49
Får håpe det finnes løsninger for dette.

Får de batterivarmeren til å virke bedre, så kanskje det går bedre.

Jeg mistenker dog varmetapet i selve batteriet under der er stort... En SÅ stor flate som batteriets underside alene har i hastighet, må kjøle veldig mye?

Ved hurtiglading, står du stille og da får du varme i det igjen, men som sikkert forsvinner igjen når man kjører.
Hadde håp om at kjøring i seg selv skulle hjelpe, men det virker ikke ha noen effekt. Ved hurtiglading (30-40kw) varmes nok batteriet.

Fikk 90A regen rett etter hurtiglading. Maks 20-23A før det.

1000kwh

Noen andre med samme erfaringer om vinteren?

Vi fikk opdateringen før den som fiksa smartlading, men ikke varming av batteriet.

En del på FB mener det er oppdateringen som gjør dette.

Jeg er skeptisk, og lukter forsøk på å heve kjøpet.

knute

Jeg har SC-11 og batterivarmeroppdateringen (er ikke skrudd på), og hadde akkurat en tur som endte opp med over 30kWh / 100km.
Turen var på 40km, 3/4 i 110-sone, resten blanding av 80, 60, 40.

Utetemp var 4 grader, og det regnet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ble ganske overraska over å komme meg over 30 kWh/100km ...

Hadde samme turen for noen dager siden, men da var det -2 og tørt, og endte da opp på 27.5kWh/100km.


MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

#9
Sitat fra: knute på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:46
Jeg har SC-11 og batterivarmeroppdateringen (er ikke skrudd på), og hadde akkurat en tur som endte opp med over 30kWh / 100km.
Turen var på 40km, 3/4 i 110-sone, resten blanding av 80, 60, 40.

Utetemp var 4 grader, og det regnet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ble ganske overraska over å komme meg over 30 kWh/100km ...

Hadde samme turen for noen dager siden, men da var det -2 og tørt, og endte da opp på 27.5kWh/100km.
Og det er dette som er rart, for det er nesten ikke mulig å få høyt forbruk heller. Holder seg rundt 20-23 uansett i vår bil.

Kjørte du med kald bil? Evt fulladet?

Vi hadde en liten tur på 60km i dag. Gikk fra 180km til 50 da vi var tilbake igjen. Strekene tikker kjapt nedover, men forbruket er lavt.

Hadde nok knapt kommet med 100km, så virker jo som om at batteriet dør.

Lepet65

Kun en løsning;
Tenn fyr på driten og ta ut forsikringspengene .

Electric cars in Norway

#11
Det må da være noe feil her?  Ser på FB gruppen MG at det er mange "kort rekkevidde" innlegg og BMS oppdateringen. 

Dette er svært uheldig hvis vinter rekkevidde er vesentlig mindre enn forventet. Det skrives om 12 og 13 mil....så er det nesten tomt.

Håper det ordner seg.

Kan det være at noen biler har feil for alle er jo ikke enig med at det er for kort vinter rekkevidde inne på FB gruppen? Jeg vet ikke.

1000kwh

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 26. desember 2020, klokken 22:13
Det må da være noe feil her?  Ser på FB gruppen MG at det er mange "kort rekkevidde" innlegg og BMS oppdateringen. 

Dette er svært uheldig hvis vinter rekkevidde er vesentlig mindre enn forventet. Det skrives om 12 og 13 mil....så er det nesten tomt.

Håper det ordner seg.

Kan det være at noen biler har feil for alle er jo ikke enig med at det er for kort vinter rekkevidde inne på FB gruppen? Jeg vet ikke.
I Elbilforeningen sin test konkluderte de med 230km om vinter, noe som høres rimelig ut.

Vi får håpe det er noe feil, ellers er dette tidenes bomkjøp og ikke noe sparebøsse.

knute

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:52
Kjørte du med kald bil? Evt fulladet?

Ja, bilen var kald og fullladet ved avreise.
GOM viste 165km når jeg startet, og endte på 93km som du ser.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Electric cars in Norway

1000kwh :+1: :+1: magefølelsen min er at det er noe feil med de aktuelle bimene og at 230 km vil være normalen. Ser inne på FB at mange har 230 ish der nå i kaldt vær. Håper det ordner seg  :+1: :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA